Ylpeys ja ennakkoluulo -maailman ihmeellisyyksiä
Tähän voi kertoa kummastelunsa tai ihmettelynsä joko koskien kirjaa, sarjaa tai elokuvaversioita.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästelin aina leffaa katsoessa, että äiti herroittelee omaa aviomiestään. Ilmeisesti kuitenkin oli ihan normaalia tuolloin.
Ärsyttää myös aivan suunnattomasti, että perhe on liemessä ison naimattoman sisaruskatraan ja varattomuuden kanssa mutta iskä vaan puuhailee jotain kirjastonurkassaan ikään kuin asia ei häntä koskettaisi lainkaan. Näin siis ainakin tuossa Keira Knightleyn tähdittämässä versiossa.
Kyllä se kirjoissakin suunnilleen tuollaista oli. Se isä tykkäsi viettää paljon aikaa yksin, koska varsinkin vaimonsa kotkotukset veivät siltä voimavaroja, ja varmaan oli muutenkin aika introvertti. Kuitenkin tärkeissä asioissa otti kyllä vastuunsa, esim. kun Lydia karkasi.
Noista vaimon kotkotuksista tuli mieleen Hugh Laurie joka esitti jossain Austen-filmatisoinnissa loistavalla tavalla kurkkuaan myöten rouvansa hössötystä täynnä olevaa aviomiestä. Olisko ollut se jossa oli Emma Thompson pääosassa.
Olikohan se Sense and Sensibility 🤔. Joka tapauksessa se on ihan ok, mutta en tykännyt roolituksesta. Rickman, ewww. Thompson ja Grant ei ihan myöskään aiheuttanut perhosia vatsaan.
Rickman oli just ihana.
No Kate Winslett oli silloin 20v ja Rickman 49 v. Ei voi mitään mutta tökki se 30 vuoden ikäero, vaikka se saattoi hyvin olla canon, en ole kirjaa lukenut.
Ei mua haitannut, tykkään may-december romansseista.
No mitähän tässä nyt on alapeukuttamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästelin aina leffaa katsoessa, että äiti herroittelee omaa aviomiestään. Ilmeisesti kuitenkin oli ihan normaalia tuolloin.
Ärsyttää myös aivan suunnattomasti, että perhe on liemessä ison naimattoman sisaruskatraan ja varattomuuden kanssa mutta iskä vaan puuhailee jotain kirjastonurkassaan ikään kuin asia ei häntä koskettaisi lainkaan. Näin siis ainakin tuossa Keira Knightleyn tähdittämässä versiossa.
Kyllä se kirjoissakin suunnilleen tuollaista oli. Se isä tykkäsi viettää paljon aikaa yksin, koska varsinkin vaimonsa kotkotukset veivät siltä voimavaroja, ja varmaan oli muutenkin aika introvertti. Kuitenkin tärkeissä asioissa otti kyllä vastuunsa, esim. kun Lydia karkasi.
Noista vaimon kotkotuksista tuli mieleen Hugh Laurie joka esitti jossain Austen-filmatisoinnissa loistavalla tavalla kurkkuaan myöten rouvansa hössötystä täynnä olevaa aviomiestä. Olisko ollut se jossa oli Emma Thompson pääosassa.
Olikohan se Sense and Sensibility 🤔. Joka tapauksessa se on ihan ok, mutta en tykännyt roolituksesta. Rickman, ewww. Thompson ja Grant ei ihan myöskään aiheuttanut perhosia vatsaan.
Rickman oli just ihana.
No Kate Winslett oli silloin 20v ja Rickman 49 v. Ei voi mitään mutta tökki se 30 vuoden ikäero, vaikka se saattoi hyvin olla canon, en ole kirjaa lukenut.
En alapeukuttanut kun makuasioista on turha kiistellä. Mutta kyllä minun(kin? ) korvaan jo tuo ilmaus may-december herättää jotenkin ällöjä mielikuvia. Mutta joo kukin tykkää siitä mistä tykkää. Turha sitä onkaan alapeukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rickman oli just ihana.
En alapeukuttanut kun makuasioista on turha kiistellä. Mutta kyllä minun(kin? ) korvaan jo tuo ilmaus may-december herättää jotenkin ällöjä mielikuvia. Mutta joo kukin tykkää siitä mistä tykkää. Turha sitä onkaan alapeukuttaa.
Mielikuvat mitä tulee on ihan kuvittelijasta kiinni.
Olen nyt yrittänyt katsella tätä uudempaa Ylpeys ja ennakkoluulo -leffaa ja eihän tätä voi lainkaan verrata tuohon 90-luvun sarjaan. Bennettin tytöt näyttävät likaisilta ja hikisiltä, eikä ole sitä kontrastia hyvin ja hillitysti käyttäytyvien vanhempien sisarusten ja pelleilevien ja perheen nolaavien nuorempien sisarusten välillä. Keira jäykkäleukanäyttelee ja Darcy on niin ilmeetön, että kosintakin tulee aivan täytenä yllätyksenä. Janen ihastus Bingleyhin taas on liian läpinäkyvää, joten ei ole yhtään uskottavaa, että muut virheellisesti luulevat, ettei hänellä ole mitään tunteita tai kiinnostusta Bingleyhyn.
Minua häiritsee lampikohtauksen jälkimaininki. Elizabeth lähtee pikakävelyä kohti vaunuja ja on siellä samaan aikaan kun Darcy on vaihtanut vaatteensa eikä jälkimmäinen ole edes hengästynyt. Siinä on tehty vaatteidenvaihdon nopeusennätys, kun kaikki tietää miten vaikeasti on kerrospukeuduttu tuohon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee lampikohtauksen jälkimaininki. Elizabeth lähtee pikakävelyä kohti vaunuja ja on siellä samaan aikaan kun Darcy on vaihtanut vaatteensa eikä jälkimmäinen ole edes hengästynyt. Siinä on tehty vaatteidenvaihdon nopeusennätys, kun kaikki tietää miten vaikeasti on kerrospukeuduttu tuohon aikaan.
Siinä on varmasti kulunut enemmän aikaa. Elizabethin enoineen ja täteineen on ensin pitänyt pyytää hakemaan vaunut. Tai ainakin itse olen sen ajatellut niin, että siitä puuttuu se pala, missä haettu palvelusväki paikalle ja pyydetty noutamaan vaunut. Ja sit näytetään vaan se, kun Elizabeth ryntää vaunuille heti kun ne tuodaan paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on varmasti kulunut enemmän aikaa. Elizabethin enoineen ja täteineen on ensin pitänyt pyytää hakemaan vaunut. Tai ainakin itse olen sen ajatellut niin, että siitä puuttuu se pala, missä haettu palvelusväki paikalle ja pyydetty noutamaan vaunut. Ja sit näytetään vaan se, kun Elizabeth ryntää vaunuille heti kun ne tuodaan paikalle.
Katsoin tuon kohtauksen, ja siinä selvästi se kuski laskeutuu alas vaunuista. Eli kyllä hän on joutunut hakemaan ne vaunut, koska tuskin hän siellä on koko ajan istunut ylhäällä vaunuissa paikoillaan kun Elizabeth ja kumppanit ovat ensin käyneet kartanossa kuuntelemassa historiaa ja sitten vielä käyskennelleet siellä pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Minua myös :D. Mutta muuten Mr Darcy on siinä kohtauksessa ihanimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt yrittänyt katsella tätä uudempaa Ylpeys ja ennakkoluulo -leffaa ja eihän tätä voi lainkaan verrata tuohon 90-luvun sarjaan. Bennettin tytöt näyttävät likaisilta ja hikisiltä, eikä ole sitä kontrastia hyvin ja hillitysti käyttäytyvien vanhempien sisarusten ja pelleilevien ja perheen nolaavien nuorempien sisarusten välillä. Keira jäykkäleukanäyttelee ja Darcy on niin ilmeetön, että kosintakin tulee aivan täytenä yllätyksenä. Janen ihastus Bingleyhin taas on liian läpinäkyvää, joten ei ole yhtään uskottavaa, että muut virheellisesti luulevat, ettei hänellä ole mitään tunteita tai kiinnostusta Bingleyhyn.
Ja Janen pidättyväisyys kuitenkin oli (pää)syy siihen, miksi Darcy ylipuhui Bingleyn lähtemään eli ei ihan merkityksetön juttu.
Mua häiritsi leffassa myös naisten sotkuiset kampaukset.
Vierailija kirjoitti:
Ja toisaalta, jos oli ajattelematon ja tunteidensa vietävissä - kuten Marianne Dashwood - oli suurin piirtein tuhon oma.
Voi, Marianne. Nuorempana tuomitsin hänet aivan täydelliseksi huithapeliksi, jolla ei ole mitään impulssikontrollia ja Lydia Bennetin tavoin on valmis vetämään itsensä lisäksi myös perheensä lokaan juostessaan miehen perässä. Ehkä itsellä vuodet ovat hitusen tuoneet ymmärrystä. 😀 Olihan hänellä sentään oli joitain pelastavia ominaisuuksia, kuten rakkaus sisariin, erityisesti Elinoriin, ja kyky uudistua (tai kypsyä...). Lydia sen sijaan oli täysin itsekäs ja turhamainen olento.
Lydia Bennetistä, ei hitto kuuntelin Youtubesta kerran todella hienon analyysin siitä miksi Lydia on sellainen kuin on. Siinä oli monia hyviä pointteja joita ei tule ajatelleeksi.
Lydia on tosiaan 15-vuotias. Ja kute Elizabeth kertoi Lady Catherine de Bourghille, ei heidän perheessään ollut kotiopettajatarta, joten Lydia ei ole saanut minkäänlaista muodollista koulutusta. Elizabeth ja Jane, kuten myös Mary ovat kai itse opiskelleet (tai heidän äitinsä jaksoi vielä heitä opettaa), mutta nuoremmat ovat jääneet oman onnensa nojaan. Ja 15-vuotias nyt ehkä on liian nuori seurapiireihin, varsinkin jos on niin temperamenttinen kuin Lydia.
Kun nuorempana luin kirjaa, samaistuin vahvasti Elizabethiin ja Mrs. Bennet oli raivostuttava. Nyt vanhemmoiten tunnen myötätuntoa perheen äitiä kohtaan, on joutunut synnyttämään ja kasvattamaan niin monta lasta, varmasti tällä on vaikutusta muistiin ja nokkeluuteen, ehkä jatkuva sairastelukin voi olla aitoa ja kertoa uupumuksesta. Mrs. Bennet kantaa suurta syyllisyyttä lasten epätoivosta päästä naimisiin ja isä joka ei vaivaudu tekemään asian eteen mitään, vaan kaikki jää vaimon kannateltavaksi.
Lydian karkaaminen Wickhamin kanssa mahtoi olla megaluokan skandaali, kun se olisi sitä edelleenkin. 15-vuotias häipyisi aikuisen miehen kanssa karkumatkalle jonnekin hotelleihin, miehen pelivelat maksamatta ym.
Vierailija kirjoitti:
-95 y&e-minisarjan lisäksi olen tykännyt tosi paljon Viisasteleva sydän (Persuasion)-elokuvasta, joka on myöskin -95 tehty. Siinä on upea roolitus, eikä se ole niin "loistelias", vaan aidommin kuvattu. Hiukset ovat usein sekaisin ja naisilla ei juurikaan meikkiä. Valittevasti en ole tätä mistään muualta löytänyt kuin youtubesta, nuorena lainasin kirjastosta vhs-kasettina.
Persuasion on hyvä. Minulla on se dvd, mutta etsin kyllä pitkään. Ostin sen pari vuotta sitten muistaakseni cdon.comista. Ihan vinkkinä, jos haluat hankkia joskus omaksi.
Vierailija kirjoitti:
En millään nyt löydä Emmasta kohtaa, jossa sanottaisiin tarkasti jotain perimysjärjestyksestä (ehkei sitä olekaan), mutta myötäjäiset hänellä oli 30 000 puntaa. Sitten taas jos vertaa Ylpeyteen ja ennakkoluuloon, eikö Anne de Bourghista sanottu, että hän perii äitinsä eli ei ollut mitään sääntöperintöä, joka olisi määrännyt perinnön esim. Darcylle.
Herra Bennet harmitteli, ettei ollut säästänyt tyttärilleen myötäjäisiä silloin, kun olisi vielä ehtinyt alkaa säästämään. Toki ne summat eivät olisi olleet kuin murto-osat Emma Woodhousen ja Anne de Bourghin rikkauksiin verrattuna.
De Bourghit ovat niin korkea-arvoisia, että heitä sääyperimys ei kosketa, vaan tilukset peritään sukupuolesta riippumatta.
Tuossa ysärisarjan kauneusvertailusta, myös minusta Elizabeth on kauniimpi kuin Jane ( siis näyttelijät).
Mutta kun muistaa sisarten erilaiset luonteet on roolivalinta ollut osuva. Jennifer Ehle, eliza, todella on sellainen kuin pitääkin, eloisa, älykäs, nokkela, sanavalmis. Janen hahmo taas on lempeä ja tyyni, pehmeäluonteinen. Ja myös kaunis eri tavalla.
Pidän sarjasta vieläkin todella paljon, joskus vain kyllästyttää rva Bennetin roolin ylinäytteleminen. Viimeksi katsoessa myös mietin, miten erilaista on naisen elämä silloin ollut, kun Lydia miettii: 'ehkä hän (Bingley) valitsee minut? ' Naisella ei ollut muuta mahdollisuutta kuin odottaa, ehkä kainosti myötäillä ja hiukan flirttailla kun toivemies oli lähistöllä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitäpä se isä olisi voinut oikeastaan tehdä sille varattomuudelle? Ei ollut saanut yhtään poikalasta, joten talo, maat ja titteli (oliko heillä mitään arvonimeä?) menisi joka tapauksessa Mr. Collinsille, samoin suurin osa rahavaroista. Eikä tuohon aikaan tuossa luokkatasossa eläviä ollut lisätienesteihin oikein muuta mahdollisuuksia kuin perintö tai muu onnekas sattuma.
Leffassa minua ärsytti se, että Kiefer Sutherlandilla oli aivan liian valkoiset hampaat sen aikakauden sen ikäiselle miehelle. Pikkujuttuja, mutta itselle tällaiset on tärkeitä. Onneksi naisten hiukset sentään pysyivät suurimman osan ajasta kiinni. Ärsyttää kun niin monessa historia- ja pukudraamassa naiset liehuu tukka auki milloin missäkin.
Ei toki, Kiefer, vaan isäpappa Donald.
Vierailija kirjoitti:
Lydian karkaaminen Wickhamin kanssa mahtoi olla megaluokan skandaali, kun se olisi sitä edelleenkin. 15-vuotias häipyisi aikuisen miehen kanssa karkumatkalle jonnekin hotelleihin, miehen pelivelat maksamatta ym.
15-vuotias oli parhaassa naimaiässä. Jane ja Lizzie alkoivat jo olemaan yli-ikäisiä sen suhteen. Ja oli ihan normaalia, että mies oli rutkasti vaimoaan vanhempi. Karkumatka olisi ainoa paheksuttava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-vuotias oli parhaassa naimaiässä. Jane ja Lizzie alkoivat jo olemaan yli-ikäisiä sen suhteen. Ja oli ihan normaalia, että mies oli rutkasti vaimoaan vanhempi. Karkumatka olisi ainoa paheksuttava asia.
Sitä tarkoitinkin, että nuori nainen pilaa maineensa lähtemällä tällaiselle reissulle, joka olisi vielä nykyäänkin aikamoinen skandaali.
Joo ei ole ääni Firthin suurin vahvuus :D.