Anopin nyyhkyitsesääli-sähköposti
Taustaa: anoppini on narsistinen jyrä, joka kohtelee kaikkia "läheisiään" palvelijoinaan ja kosto on kauhea ja välitön, jos joku ei tottele. Ilkeä, manipuloiva ja juoruileva noita-akka, johon ei voi luottaa. Olen jo vuosia vältellyt anoppiani, samoin mieheni. Sanomatta selvää, että lapsiamme hän ei tapaa. Hänestä olen kertonut myös esim näistä "liikaa lahjovista" mummuista kertovissa ketjuissa.
Tänään häneltä tuli itsesääliä tihkuva sähköposti. Kuinka hänen unelmansa ovat nyt rikki, kun anoppi ei saa lukea lapsille satuja, saa lapsia yökylään jne. Kuinka viettää yönsä valvoen, kun miettii miksi näin.
Jotenkin tekisi mieli kirjoittaa että koita nyt vähän muistella, miten hän on minua ja poikaansa kohdellut. Toisaalta, miksi nähdä vaivaa, kun tuossa lähettämässään viestissäkin on lykkäämässä syytä mun niskaan. Ja mikä takaa, ettei mun mahdollinen vastaus lähtisi kiertokirjeenä kaikille anopin tutuille?
Pohdinta-apua kaivataan!
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Pysäyttävä ketju ja kamalia tarinoita, mutta muistuttaisin ettei kaikki persoonallisuushäiriöiset ole niin kuin narsistit tai epävakaat tai antisosiaaliset. Riippuen vähän mitä luokittelua katsoo, on lähemmäs kymmenen muutakin persoonallisuushäiriötä, joista monesta on eniten haittaa häiriöiselle itselleen.
Kyllä. Mulla ei toki ole tietoa anopin diagnoosista, mutta jokainen kuvailu narsistista täsmää täysin.
Ystäväni äiti on juuri tuollainen.
Ensin ei halua nähdä lähes kahteen vuoteen koronavaaran takia, sitten alkaa syyllistää että miksi et ikinä käy kylässä, voi voi kun olen niin yksinäinen (välit poikki kaikkiin muihin paskan käytöksen vuoksi). Pojaltaan vaatii jatkuvaa kiitollisuutta, koska hän jätti uransa kesken että voisi olla äitinä. Ja kun tavataan, kaivellaan kaikki loukkaukset 90-luvulta asti.
Kai se tunne voi olla aitokin, mutta tosiasiassa narsisti ei osaa rakastaa toista ihmistä oikeasti. Hän kohtelisi teidän lapsianne huonosti ja aiheuttaisi turhaa draamaa. Jätä vaan rohkeasti huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä vastaa. Narsistin kanssa et voi keskustella vastavuoroisesti. Hakee sääliä ja ehkä pitkät pyhät teettää yksinäisyyttä , mutta ei todellakaan näe syy-seuraus suhdetta. Hävitä viesti ja seurustele tervejärkisten kansa. Tsemppiä , et ole yksin!
Kiitos! Aikoinaan koin olevani yksin ongelmani kanssa, mutta näin ei ole. Vertaistukea on tullut, kun sitä vaan osasi hakea. Ongelma on yleisempi kuin haluaisi uskoa.
Juu, kaikki anopit on narsisteja. Onks sulla poikalapsia? Sama kohtalo odottaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Sovitaanko että et edes saanut koko sähköpostia?
Samaa mieltä ei ole koskaan s-postia anopilta saanut. Kuhan keksii ,milloin mitäkin tarinoita. Koko selitys paistaa läpi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysäyttävä ketju ja kamalia tarinoita, mutta muistuttaisin ettei kaikki persoonallisuushäiriöiset ole niin kuin narsistit tai epävakaat tai antisosiaaliset. Riippuen vähän mitä luokittelua katsoo, on lähemmäs kymmenen muutakin persoonallisuushäiriötä, joista monesta on eniten haittaa häiriöiselle itselleen.
Kyllä. Mulla ei toki ole tietoa anopin diagnoosista, mutta jokainen kuvailu narsistista täsmää täysin.
Narsisti ei ymmärrä/myönnä olevansa narsisti, vaan luulee olevansa aivan mahtava, antelias ja kiltti ihminen.
Aika harvalla narsistilla on virallinen diagnoosi, koska he eivät hae apua. Ongelmahan on kaikissa muissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä vastaa. Narsistin kanssa et voi keskustella vastavuoroisesti. Hakee sääliä ja ehkä pitkät pyhät teettää yksinäisyyttä , mutta ei todellakaan näe syy-seuraus suhdetta. Hävitä viesti ja seurustele tervejärkisten kansa. Tsemppiä , et ole yksin!
Kiitos! Aikoinaan koin olevani yksin ongelmani kanssa, mutta näin ei ole. Vertaistukea on tullut, kun sitä vaan osasi hakea. Ongelma on yleisempi kuin haluaisi uskoa.
Juu, kaikki anopit on narsisteja. Onks sulla poikalapsia? Sama kohtalo odottaa sinua.
Missä on väitetty, että kaikki anopit ovat narsisteja?
Ja voisko joku vihdoin selittää, miksi se, että itselle on sattunut kurja anoppi automaattisesti tarkoittaa sitä, että itse olisi tulevaisuudessa hirviö omien lasten puolisoille? Itse en ainakaan aio tätä "suvun perinnettä" jatkaa.
Ahaa, tämän narsisti-diagnoosin tekevät siis muut kuin lääkärit. No sitten ymmärrän, että heitä on niin paljon. Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei ymmärrä/myönnä olevansa narsisti, vaan luulee olevansa aivan mahtava, antelias ja kiltti ihminen.
Aika harvalla narsistilla on virallinen diagnoosi, koska he eivät hae apua. Ongelmahan on kaikissa muissa.
Mun anopillahan on sukset ristissä milloin kenenkin kanssa. Kaksi puolisoa on saattanut hautaan, heitäkään ei ole kovin ystävällisesti kohdellut. Aina ja joka ikinen kerta anoppi on se, jota on kiusattu, ymmärretty väärin ja kokenut vääryyttä. Oman äitinsä kanssa oli kuulemma vuosikausia mykkäkoulua, vaikka asuivat samassa talossa.
On se ihme, kuin noin paljon epäonnea ihmissuhteisiin voi yhdelle ihmiselle kasaantua.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, tämän narsisti-diagnoosin tekevät siis muut kuin lääkärit. No sitten ymmärrän, että heitä on niin paljon. Huokaus.
Se, että diagnoosi puuttuu ei tarkoita sitä, että henkilö ei ole narsisti.
Näin se on että narsisti on omasta mielestään aina uhri. Sekä overt että covert narsisti. Ihmiset luuleet että narsisti avaa silmänsä aamulla ja mietiskelee pikkurilli suupielessä että buahahaha, ketä tänään kiusaisin. Oikeasti narsisti kulkee ympräriinsä suojelemassa ylipaisunutta egoaan, ja hänen huono käytöksensä on reagointia uhkaan grandiositeettia kohtaan. Lähimmäisten ja ympäristön pahoinvointi on "vain" tämän prosessin sivutuote, koska narsisti on täysin häikäilemätön egoaan suojellessaan. Jos narsisti ei näin käyttäydy, hän ei ole silloin narsisti. Se joka oikeasti aamulla toteaa buahaha, on jotain muuta. Antisosiaalinen, pyskopaatti, sosiopaatti, sadisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä anoppivihaa. Kuka jaksaa kirjoittaa tai lukea näitä kypsymättömien nuorten naisten elämänvaiheeseen liittyvää kipuilua, joka suuntautuu syyttömiin ihmisiin. Nämä aviomiesten äidit joutuvat elämään viimeiset elinvuotensa haukuttuina ja yksinäisinä tapaamatta omia lapsiaan ja lapsenlapsiaan, rakkaimpia läheisiään. Heille asia on koko elämä, näille ikuisille haukkujille asia on kuitenkin ohimenevä ja vain osa elämää. No, sama tulevaisuus odottaa näitä haukkujaminiöitä, jotka suosivat vain omaa äitiänsä.
Olisikin kypsymättömiä nuoria naisia mutta nämä mammat ovat taatusti itsekin kypsiä keksi-ikäisiä marmattajia, joille mikään ei kelpaa. Mutta onneksi on karma, löytävät itsensä vielä vihattuja anoppina.
En ymmärrä tätä logiikkaa. Jos mulla on kauhea anoppi, niin Karman lain mukaan mun miniä vihaa mua? No, jos kohtelen poikani perhettä kuten anoppi on kohdellut mua ja perhettäni, niin miniän (ja pojan) viha on ihan itse aiheutettu ja ansaittu.
Voihan sulle käydä vielä niin ikävästikin, että vaikka itse oletkin täydellinen tuleva anoppi, niin miniä omaa narsistisia piirteitä. Persoonallishäiriöisiä riittää myös tulevaisuudessa. Voi olla ihana vaimo mahdolliselle pojallesi, mutta sinua ei jostain syystä sulata. Mitään ei voi varmasti sanoa mitä elämä tuo tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä anoppivihaa. Kuka jaksaa kirjoittaa tai lukea näitä kypsymättömien nuorten naisten elämänvaiheeseen liittyvää kipuilua, joka suuntautuu syyttömiin ihmisiin. Nämä aviomiesten äidit joutuvat elämään viimeiset elinvuotensa haukuttuina ja yksinäisinä tapaamatta omia lapsiaan ja lapsenlapsiaan, rakkaimpia läheisiään. Heille asia on koko elämä, näille ikuisille haukkujille asia on kuitenkin ohimenevä ja vain osa elämää. No, sama tulevaisuus odottaa näitä haukkujaminiöitä, jotka suosivat vain omaa äitiänsä.
Olisikin kypsymättömiä nuoria naisia mutta nämä mammat ovat taatusti itsekin kypsiä keksi-ikäisiä marmattajia, joille mikään ei kelpaa. Mutta onneksi on karma, löytävät itsensä vielä vihattuja anoppina.
En ymmärrä tätä logiikkaa. Jos mulla on kauhea anoppi, niin Karman lain mukaan mun miniä vihaa mua? No, jos kohtelen poikani perhettä kuten anoppi on kohdellut mua ja perhettäni, niin miniän (ja pojan) viha on ihan itse aiheutettu ja ansaittu.
Voihan sulle käydä vielä niin ikävästikin, että vaikka itse oletkin täydellinen tuleva anoppi, niin miniä omaa narsistisia piirteitä. Persoonallishäiriöisiä riittää myös tulevaisuudessa. Voi olla ihana vaimo mahdolliselle pojallesi, mutta sinua ei jostain syystä sulata. Mitään ei voi varmasti sanoa mitä elämä tuo tullessaan.
On tuo mahdollista. En silti ikinä kohtelisi miniääni ja hänen perhettään samalla tavalla kuin anoppini mua ja mun perhettä.
Ap, mitä se anoppi siis oikeesti teki sulle?
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä se anoppi siis oikeesti teki sulle?
Aluksi anoppi oli etäinen, koin hänet heti hankalaksi. Mutta kun nähtiin harvoin, en kuormittunut. Kun aloin odottaa esikoistani, niin anoppia alkoi kovasti kiinnostaa.
Anoppi on ehdotellut, että mun pitäisi erota hänen pojastaan, kun se mieheni "morsian" lukioajoilta olisi niin paljon parempi. On opiskellut papiksi, aatelkaas kuinka hienoa. Mieheni mukaan hän ei ole ikinä tuon tytön kanssa edes seurustellut, kuuluivat kyllä samaan porukkaan.
Olin asunut yli kymmenen vuotta pois lapsuuden kodista kun tapasin mieheni, mutta silti anoppi puuttui esim pyykin pesuun, meidän kodin sisustukseen, ja kun hänen ehdotuksia ei toteutettu, niin siinä sähisi kuin kissa ja kun silti ei saanut tahtoaan läpi, piti useampia itkupotkuraivareita, kun "häntä ei arvosteta". Mitään uutta ei oltais saatu ostaa, vaan hänen kätköistään olisi pitänyt joku bingovoittona vuonna 1985 vedenkeitin hakea eikä ostaa uutta. Itselleen kyllä osti uutta, mutta meille olisi pitänyt kelvata vanha.
Lapsille ei olla osattu antaa kunnollisia nimiä, ja heillä on ollut aina vääränlaiset vaatteet. Kaikkea turhaa ostettiin lapsille, kuten turvaistuin autoon.
Anopistani olen kertonutkin, hän on juuri näitä jotka haalii ties mitä ihan hyödytöntä tavaraa ja olettaa, että me säilötään niitä ikuisesti.
Mieheni isyyttä hän mitätöi jatkuvasti. Osaako muka "Ilkka" vaihtaa vaipan? Miten Ilkka on pärjännyt lasten kanssa, kun mä olin työmatkalla? Anopille olisi pitänyt kertoa, että olisi tullut pelastamaan pulasta! Paitsi ettämu mies ja lapseni eivät olleet pulassa.
Anoppini on saanut mahdollisuuksia, esim saanut hoitaa lapsia. Miten onnistui? No, anoppi oli yleensä toisessa huoneessa juoruamassa puhelimeen, kun ei jaksanut niitä lapsia. Jos lapsi oli kakannut, sitä itseensä sai liotella hetken ennen kuin sai pepun puhtaaksi, kun anoppi ei ollut viitsinyt vaihtaa vaippaa. Syötti lapsille esim ruisleipää, vaikka hänelle oli miljoona kertaa sanottu, että lapsen vatsa ei kestä mitään viljatuotteita. Anoppi vaan naama ylväässä virneessä kertoi, että olen keksinyt allergian, ja oi kuinka "Veeti" tykkäsi leivästä. No, parin tunnin päästä mulla oli pää punaisena vatsakivuisssaan huutava ja ripuloiva lapsi mutta pääsipäs anoppi näyttämään miniälle, että HÄN oli taas oikeassa, eihän hänen suvussaan ole allergioita.
Tässä vain murto-osa, mutta tuskin kukaan tässä enempää jaksaa lukea mun vuodatusta. Paitsi joo, anoppi piti oikeutenaan tulla meille kylään ihan koska vaan. Kerrankin tuli, kun lapset oli ollut jo hetken nukkumassa yöunia. Silti heidät olisi pitänyt herättää, kun mummulla on niin ikävä. Oli nähnyt heidät saman päivän aamuna viimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi sai kokea karman lain. Alzheimer iski ja asuu nyt kammoamassaan laitoksessa. Korona on hyvä syy jättää käymättä siellä, tosin eipä poikansa sinne halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja te uskotte heti kaikki ap:n suoltaman soopan?
Millä perusteella aloitus on soopaa?
Ei voi tietää onko vai ei.
Julmaa joka tapauksessa kieltää lapsia tapaamasta isovanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja te uskotte heti kaikki ap:n suoltaman soopan?
Millä perusteella aloitus on soopaa?
Ei voi tietää onko vai ei.
Julmaa joka tapauksessa kieltää lapsia tapaamasta isovanhempia.
Silloinkin, kun isovanhemmista on lapselle haittaa? Esim isovanhempi solvaa lapsia tai näiden vanhempia lapsille? Syöttää allergisoivia ruokia? Jättää valvontaa vaativat pienet lapset yksin tai keskenään?
Ehei, julmaa on jättää lapset edesvastuuttomien ihmisten vastuulle, oli tämä mitä sukua tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi sai kokea karman lain. Alzheimer iski ja asuu nyt kammoamassaan laitoksessa. Korona on hyvä syy jättää käymättä siellä, tosin eipä poikansa sinne halua.
Tätä mä toivon anopilleni. Hän aikoinaan vei miehensä laitokseen, eikä käynyt parin kilometrin päässä katsomaan miestään kuin kerran tai pari kuukaudessa. Siellä saisi yksin mädäntyä omassa erinomaisuudessaan.
Itseasiassa tuossa piilee mun ja anopin välirikon avain. Mä pitkään kärsittyäni anopin käytöksestä kerroin, että mua on kohdeltava kuin ihmistä. Hän vastasi, että hän ei mua tottele.
Okei. Miten tuollaisen kanssa voi edes yrittää edes päällisin puolin kohteliasta rinnakkaiseloa, kun anoppi pitää niin mitättömänä, että miniää ei ole aikomuskaan kohdella kuin ihmistä.