Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perjantaina tulee etäkoulupäätös

Vierailija
05.01.2022 |

Ja näin alkaa kolmas koronakevät.

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että vaan peruskoulu menisi etään. Vanhin lapsi ammattikoulussa ja harkka alkamassa tän kuun puolivälissä. Todella pelkään sitä, että jos koulut menee etään, harkat peruuntuu myös. Pahimmillaan myöhästyttää oman elämän aloittamista, eli kotoa muuttoa ja armeijaan menoa.

Ei vaikuta harkkoihin. Nehän on siellä työpaikoilla.

Vierailija
62/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua etäkoulua. 12 v kahteen kertaan rokotettu, maannut kotona nyt 3 viikkoa. Tarvitsee aktivointia ja liikuntaa sekä sosiaalista elämää. Jos mennään etäkouluun, pakotan kerran päivässä ulos reippaalle kävelylle. Mulla ei pää kestä tuota makaamista.

Jos olet vanhempi, niin kasvata lastasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole edes syksyllä riittäneet sijaiset, kun opettajat ovat sairastuneet tai olleet karanteenissa. Opettajat eivät ole saaneet kolmatta rokotusta suurimmassa osassa maata, sillä monissa paikoissa vasta yli 70-vuotiaita rokotetaan. Opettajat yksinkertaisesti loppuvat. Jo syksyllä yksi opettaja ”opetti” kolmea luokkaa samaan aikaan, eli kiersi luokasta toiseen katsomassa, että kaikki ovat hengissä. Mitä opetusta tuo on? Hallittu etäkoulu 2 vko ei tekisi kenellekään pahaa, kun luokat 1-3 kuitenkin menevät kouluun.

missä? Mikä koulu jos Helsingissä? Olen opettaja isossa koulussa Uudellamaalla eikä kertaakaan ollut kuvaamaasi tilannetta meidän koulussa. Mulla on myös kolme lasta Helsingissä kouluissa eikä heilläkään tuollaista ollut kertaakaan. Mua kiinnostaa tosi paljon missäpäin näin on ollut.

No esim mun lapsen yläkoulussa kantakaupungissa.

Ja kavereiden lasten koulussa Helsingissä

Vierailija
64/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan järjestävät mahdollisuuden ruokailuun koululla. Meillä 7 ruokittavaa suuta.

Meillä ainakin sai koululta hakea ruuan kotiin ja haettiinkin etäkoulun aikana.

Vierailija
65/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tule mitään valtakunnallista etäkoulusuositusta, uskokaa se vaan. Katsotaan alueittain mihin tilanne kehittyy ja riittääkö opettajia, sitten sen mukaan menee kouluja etään jos tarve on.

Vierailija
66/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat päättäneet joka tapauksessa pitää lapsensa kotona, joten hullua jos ei tule etäkoulua. Sekö on Lin mielestä parempi, ettei nämä (suomalais) lapset saa sitten opetusta lainkaan?

Sairaalat on nyt täynnä, päivystykset tukossa ja Suomessa ei hallitus jaksa kokoontua hätäkokoukseen. Uskomatonta. Antaa vaan ihmisten kuolla? Oli aika, kauan kauan sitten, kun oli lottovoitto syntyä Suomeen.

Vierailija
67/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne ravintolat liittyy tähän millään tavalla?

Koulut on ihan yhtä ahtaita ja vaarallisia vaikka kaikki ravintolat suljettaisiin

Lii perustelee asiaa siten, että ensin pitää rajoittaa aikuisten elämää ja vasta sitten lasten elämää.

Kerrankin voin olla samaa mieltä Liin kanssa. Nyt ovat aikuiset matkustelleet ja oltu kentillä, kuin sillit purkissa ja sitten koulut kiinni.

Myös Li voisi tehdä jotain matkailun rajoittamiseksi. Mutta ei pane millään tavalla tikkua ristiin pandemian torjumiseksi.

Vierailija
68/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei tule mitään valtakunnallista etäkoulusuositusta, uskokaa se vaan. Katsotaan alueittain mihin tilanne kehittyy ja riittääkö opettajia, sitten sen mukaan menee kouluja etään jos tarve on.

Näin minäkin arvelen.

Vierailija
69/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsellaan herkällä korvalla taas kerran, kun tilanne vain pahenee ja pahenee. Marinille ei kelvannut presidentin ehdottama koronanyrkki, mutta itse ei halua johtaa.

Vierailija
70/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan järjestävät mahdollisuuden ruokailuun koululla. Meillä 7 ruokittavaa suuta.

Meillä ainakin sai koululta hakea ruuan kotiin ja haettiinkin etäkoulun aikana.

Miksi hankkia lapsia, jos ei ole kykyä ruokkia niitä?

Vierailija
71/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua etäkoulua. 12 v kahteen kertaan rokotettu, maannut kotona nyt 3 viikkoa. Tarvitsee aktivointia ja liikuntaa sekä sosiaalista elämää. Jos mennään etäkouluun, pakotan kerran päivässä ulos reippaalle kävelylle. Mulla ei pää kestä tuota makaamista.

Voi jestas! Mistä näitä vanhempia tulee.

Vierailija
72/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdeksanhenkinen perhe meillä ja vanhemmat töissä th-alalla. Etäkoulu on painajainen.

Provo

Tuskin... Meidän koulussa on monta perhettä 15+ koululaista.

Perheitä kun on niin monenlaisia.

Vierailija
73/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten oppimistulokset olivat parempia etäkoulussa. Koska lähikoulussa luokat ovat levottomia, se aika mikä pitäisi mennä opettamiseen, menee kurin ja järjestyksen pitoon. Melu on jäätävä. Teamsilla saa mölyävien oppilaiden mikit kiinni. En tajua, miksi lähikoulu nähdään jonain pelastuksena ja paratiisina jota ilman kansakunta on tärviöllä välittömästi. Koulu nykytilassaan on luokattoman huono ja etäkoulu on ratkaisu moniin ongelmiin, jota lähiopetuksessa ei pystytä ratkaisemaan. 

Mutta kun aina mennään niiden heikoimpien ehdoilla, tottakai..

Vierailija
74/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lasten oppimistulokset olivat parempia etäkoulussa. Koska lähikoulussa luokat ovat levottomia, se aika mikä pitäisi mennä opettamiseen, menee kurin ja järjestyksen pitoon. Melu on jäätävä. Teamsilla saa mölyävien oppilaiden mikit kiinni. En tajua, miksi lähikoulu nähdään jonain pelastuksena ja paratiisina jota ilman kansakunta on tärviöllä välittömästi. Koulu nykytilassaan on luokattoman huono ja etäkoulu on ratkaisu moniin ongelmiin, jota lähiopetuksessa ei pystytä ratkaisemaan. 

Mutta kun aina mennään niiden heikoimpien ehdoilla, tottakai..

Suomessa mennään kaikessa häiriköiden ehdoilla.

Vierailija
75/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taas!

Meillä on lukion 2. luokkalainen joka on käynyt etäkoulua jo ysin kevään ja 5 kuukautta lukioajasta. Ja 9. luokkalainen joka on etäkouluillut 7. kevään ja monta viikkoa myös 8. luokalla. Ihan hyviä oppilaita molemmat, mutta kyllä tämän ikäisten nuorten elämä kärsii hurjasti etäilystä kun rakennetaan omaa identiteettiä ja sosiaalista elämää myös.

Molemmilla lapsilla on jo syksystä alkaen ollut myös kaksi rokotetta kuten erittäin kattavasti myös (koulu)kaveripiireillä.

Näitä ikäluokkia ei saa enää kurittaa vaikka pienempien lasten rokottaminen vielä kestäisikin. Eli ei ainakaan lukiota eikä yläkoulua enää etään tai seurauksia maksetaan todella pitkään.

Vierailija
76/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aika haastavaa on kun molemmat vanhemmat käy työssä ilman etätyömahdollisuutta.

Alakouluikäisten itsenäinen opiskelu on niin ja näin. Kyllä ne sitä vanhempien ohjausta siinä tarvitsee. Siksi kai koulut on olemassa että opetusta tarvitaan. Ei kai se ihan pelkkä ajanviettopaikka ole kuitenkaan.

Toki sitä ei sellaiset vanhemmat ymmärrä, jotka pystyvät olemaan itse kotona paikalla esimerkiksi etätyössä ja multitaskaamaan samalla ekan, kolmannen ja viidennen luokan opetusta omille lapsille.

Vierailija
77/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etäkoulusta panikoivat ovat pienten lasten vanhempia tai erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden vanhempia. Itselläni oli kolmasluokkalainen vuonna 2020 etäopetuksessa kahden kuukauden verran ja olihan se hänelle rankkaa, kun isommat sisarukset opiskelivat koko päivän ja minä tein töitä eli opetin yläkoululaisia. Päivät venyivät pitkiksi, varsinkin kun nuorin sai viikon tehtävät kerralla ja teki kaiken tunnissa tai kahdessa. Ei ollut aikatauluja, kerran viikossa tapasivat meetissä eikä sielläkään opiskeltu mitään tai tarkistettu mitään eli oli aivan sama, oliko tehtävät tehty vai ei.

Lapsi oppi kuitenkin omatoimiseksi, nukkui pitkään aamulla, auttoi ruoan valmistamisessa, luki kirjoja, oppi koodaamaan, kävi päivittäin ulkona eikä häiriköinyt meitä muita. En usko, että sai vakavia traumoja, vaikka vähän tylsää olikin. Aloitti kirjoittamaan kirjaa, joten luovuus ainakin pääsi kukkimaan. Tylsyys on välillä ihan hyvä asia.

Tuon jälkeen ei etäkoulua ole ymmärtääkseni ollut pienillä muuta kuin karanteenissa. En siis tajua, miksi joku panikoi parin vuoden takaista. Eikö olisi nyt syytä käydä kirjastossa, hankkia askartelutehtäviä ja väritystehtäviä, niin olisi valmiina, jos etäkouluun joutuisikin ihan pienet. Ne eka ja tokaluokkalaiset on nyt jo kolmas ja nelosluokkalaisia eli sitä itsesäätelykykyäkin löytyy ihan eri tavalla. Yksikään lapsi ei mene rikki siitä, että antaa vanhemman tehdä töitä. Meillä sovittiin ajat, jolloin minua sai häiritä (ruokatunti) ja hyvin lapsi piti niistä kiinni. Pari kertaa kirjoitti minulle kirjeen, kun oli niin tärkeää asiaa eikä halunnut unohtaa sitä.

Etäkoulu peruskoulussa on harvinaisuus, mutta siihen pitäisi osata varautua myös kotienkin. Poikkeusaikoina saa käyttää poikkeuksellisia keinoja. Ei lapsi kuole, vaikka katsookin elokuvaa kesken päivän. Itse opettamisen jättäisin opettajalle. Kuukaudessa ei tule mitään pahoja oppimisvajeita, ja opettajan ja koulun tehtävä on ne paikata.

Kuulun itse siihen sukupolveen, joka oli ala-asteella ilman opetusta yli kuukauden opettajien lakon takia eikä se ole millään tavalla näkynyt myöhemmässä elämässäni. Ei ollut etäopetusta eikä vanhemmat kotona vaan ihan keskenämme me lapset olimme ja hengissä selvisimme.

Ota myös huomioon että läheskään kaikki vanhemmat eivät ole missään vaiheessa olleet etätöissä. Koulujen sulun aikaan kävin töissä joka on matkoineen 9h, on hieman eri kotoa käsin valvoa päivän kulkua, tehdä ruokaa jne. Kuin olla 2kk pelkän puhelimen päässä alakoululaisen kanssa päivät.

Vierailija
78/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taas!

Meillä on lukion 2. luokkalainen joka on käynyt etäkoulua jo ysin kevään ja 5 kuukautta lukioajasta. Ja 9. luokkalainen joka on etäkouluillut 7. kevään ja monta viikkoa myös 8. luokalla. Ihan hyviä oppilaita molemmat, mutta kyllä tämän ikäisten nuorten elämä kärsii hurjasti etäilystä kun rakennetaan omaa identiteettiä ja sosiaalista elämää myös.

Molemmilla lapsilla on jo syksystä alkaen ollut myös kaksi rokotetta kuten erittäin kattavasti myös (koulu)kaveripiireillä.

Näitä ikäluokkia ei saa enää kurittaa vaikka pienempien lasten rokottaminen vielä kestäisikin. Eli ei ainakaan lukiota eikä yläkoulua enää etään tai seurauksia maksetaan todella pitkään.

Joskus pitää valita huonojen vaihtoehtojen väliltä. Elämä ja terveys ovat kuitenkin ensisijaisia kaikille.

Vierailija
79/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on yliopistossa, ekaa vuotta, se alkaa pomminvarmasti etänä..eli on kotona, ei lähde edes opiskelupaikkakunnalle.

Vierailija
80/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etätöissä ja etätyö ja alakoululaisten etäkoulu oli härdelli, jota en kaipaa. Silti olen onnekas, moni joutuu jättämään lapset keskenään.

Suuri osa vanhemmista ei voi olla etätyössä, joten heidän arkensa on vielä paljon vaikeampaa, kun ei sieltä työpaikalta käsin voi auttaa lapsia.