Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perjantaina tulee etäkoulupäätös

Vierailija
05.01.2022 |

Ja näin alkaa kolmas koronakevät.

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne ravintolat liittyy tähän millään tavalla?

Koulut on ihan yhtä ahtaita ja vaarallisia vaikka kaikki ravintolat suljettaisiin

Lii perustelee asiaa siten, että ensin pitää rajoittaa aikuisten elämää ja vasta sitten lasten elämää.

Miten ne ravintolat liittyy kouluihin mitenkään?

Mun lapsen koulussa on 900 oppilasta 450 oppilaan tiloissa silti.

Etkö ymmärrä? Lii sanoi jo aikoja sitten, että jos rajoituksia joudutaan kiristämään, niin ensin rajoituksista saavat kärsi aikuiset ja vasta viimeiseksi lapset (ja Liin mielestä lapset kärsivät etäkoulusta). Ja nyt just tänään haastattelussa sanoi ihan samaa toisella sanamuodolla eli jos aikuiset saavat istua ravintoloissa, ei lapsia laiteta etäkouluun. Sun lapsesi koulun koolla ei ole tämän asian kannalta mitään merkitystä. 

Vierailija
42/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on ollut koko syksyn kotiopetuksessa ja vain kiitosta on tullut koulun puolelta. En oikein ymmärrä miksi se etäkoulu nähdään sellaisena mörkönä. Video ja netti toimii. Verkossa voi tehdä pieniä ryhmätöitä ja laittaa oppilaita keskustelemaan, pohtimaan tai vaikkapa vertaisopettamaan toisiaan. Parempaa se oman opettajan antama etäopetus on, kuin ei opettajaa lainkaan. Sillä tuskin kouluille tarpeeksi sijaisia saadaan taudin ryöpsähtäessä.

Etäkoulu olisi turvallista oppimista kaikille. Jopa luonto kiittää, kun ei lapsia tarvitse kuljettaa kymmeniä kilometrejä koululle ja käyttää kertakäyttömaskeja aamusta iltaan.

Erityisoppilaat saisivat opetusta koronaturvallisemmin lähiopetuksessa, kun ei olisi koko koulu täynnä väkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurihan palstalaiset on julistaneet, ettei rokota lapsia kun korona on vaaraton lapsille. Nyt se onkin hirveän vaarallinen. Mikä logiikka?

Samaa ihmettelen.

Vierailija
44/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että vaan peruskoulu menisi etään. Vanhin lapsi ammattikoulussa ja harkka alkamassa tän kuun puolivälissä. Todella pelkään sitä, että jos koulut menee etään, harkat peruuntuu myös. Pahimmillaan myöhästyttää oman elämän aloittamista, eli kotoa muuttoa ja armeijaan menoa.

Vierailija
45/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikani 14-vuotias kahdeksannella luokalla. Hän haluaisi etäkouluun, tykkäsi olla viimeksikin. Miksi Suomessa pitää mennä kaikki näiden huonojen perheiden ehdolla, he kuulemma kärsivät etäkoulusta, valitettavasti myös levittävät koronaa, sen vuoksi, että ovat välinpitämättömiä kaikkien asioiden suhteen. Kouluissa varmaan suurin osa on hyvien perheiden lapsia, joten miksi mennään taas vähemmistön ehdoilla, paapotaan, hyysätään, ärsyttävää. Noille pitäisi luoda painetta olla pikkasen enemmän vastuullisempia oman elämän suhteen.

Jos hän on itseohjautuva ja hyvä oppilas, voisiko kotikoulu olla ratkaisu teille?

Noin tehdään peräkammarin poikia. Koulu on myös sosiaalisen kanssakäymisen opettelua varten.

Joskus koulu voi myös olla painajaismainen paikka, jossa nuori altistuu joka päivä kiusaamiselle. Mutta pääsääntöisesti pidän kyllä

sosiaalisia kontakteja tärkeinä.

Vierailija
46/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina tulee päätös ja maanantaina alkaa koulu? Ei sitten yhtään viime tippaan jätetty asiaa.

Vierailija
47/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan lukiot menee niin se riittää mulle.

Vierailija
48/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole edes syksyllä riittäneet sijaiset, kun opettajat ovat sairastuneet tai olleet karanteenissa. Opettajat eivät ole saaneet kolmatta rokotusta suurimmassa osassa maata, sillä monissa paikoissa vasta yli 70-vuotiaita rokotetaan. Opettajat yksinkertaisesti loppuvat. Jo syksyllä yksi opettaja ”opetti” kolmea luokkaa samaan aikaan, eli kiersi luokasta toiseen katsomassa, että kaikki ovat hengissä. Mitä opetusta tuo on? Hallittu etäkoulu 2 vko ei tekisi kenellekään pahaa, kun luokat 1-3 kuitenkin menevät kouluun.

missä? Mikä koulu jos Helsingissä? Olen opettaja isossa koulussa Uudellamaalla eikä kertaakaan ollut kuvaamaasi tilannetta meidän koulussa. Mulla on myös kolme lasta Helsingissä kouluissa eikä heilläkään tuollaista ollut kertaakaan. Mua kiinnostaa tosi paljon missäpäin näin on ollut.

Vierailija
49/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan palstalaiset on julistaneet, ettei rokota lapsia kun korona on vaaraton lapsille. Nyt se onkin hirveän vaarallinen. Mikä logiikka?

Eiköhän nuo ole niitä hysteerikkoja, jotka paniikissa odottavat saavansa sen neljännenkin rokotuksen.

Pitkä ketju jossa monta sivua kauhistelua että kuka rokottaa lapsensa kun se on turhaa tai jopa haitallista.

Vierailija
50/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäkoulusta panikoivat ovat pienten lasten vanhempia tai erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden vanhempia. Itselläni oli kolmasluokkalainen vuonna 2020 etäopetuksessa kahden kuukauden verran ja olihan se hänelle rankkaa, kun isommat sisarukset opiskelivat koko päivän ja minä tein töitä eli opetin yläkoululaisia. Päivät venyivät pitkiksi, varsinkin kun nuorin sai viikon tehtävät kerralla ja teki kaiken tunnissa tai kahdessa. Ei ollut aikatauluja, kerran viikossa tapasivat meetissä eikä sielläkään opiskeltu mitään tai tarkistettu mitään eli oli aivan sama, oliko tehtävät tehty vai ei.

Lapsi oppi kuitenkin omatoimiseksi, nukkui pitkään aamulla, auttoi ruoan valmistamisessa, luki kirjoja, oppi koodaamaan, kävi päivittäin ulkona eikä häiriköinyt meitä muita. En usko, että sai vakavia traumoja, vaikka vähän tylsää olikin. Aloitti kirjoittamaan kirjaa, joten luovuus ainakin pääsi kukkimaan. Tylsyys on välillä ihan hyvä asia.

Tuon jälkeen ei etäkoulua ole ymmärtääkseni ollut pienillä muuta kuin karanteenissa. En siis tajua, miksi joku panikoi parin vuoden takaista. Eikö olisi nyt syytä käydä kirjastossa, hankkia askartelutehtäviä ja väritystehtäviä, niin olisi valmiina, jos etäkouluun joutuisikin ihan pienet. Ne eka ja tokaluokkalaiset on nyt jo kolmas ja nelosluokkalaisia eli sitä itsesäätelykykyäkin löytyy ihan eri tavalla. Yksikään lapsi ei mene rikki siitä, että antaa vanhemman tehdä töitä. Meillä sovittiin ajat, jolloin minua sai häiritä (ruokatunti) ja hyvin lapsi piti niistä kiinni. Pari kertaa kirjoitti minulle kirjeen, kun oli niin tärkeää asiaa eikä halunnut unohtaa sitä.

Etäkoulu peruskoulussa on harvinaisuus, mutta siihen pitäisi osata varautua myös kotienkin. Poikkeusaikoina saa käyttää poikkeuksellisia keinoja. Ei lapsi kuole, vaikka katsookin elokuvaa kesken päivän. Itse opettamisen jättäisin opettajalle. Kuukaudessa ei tule mitään pahoja oppimisvajeita, ja opettajan ja koulun tehtävä on ne paikata.

Kuulun itse siihen sukupolveen, joka oli ala-asteella ilman opetusta yli kuukauden opettajien lakon takia eikä se ole millään tavalla näkynyt myöhemmässä elämässäni. Ei ollut etäopetusta eikä vanhemmat kotona vaan ihan keskenämme me lapset olimme ja hengissä selvisimme.

Vierailija
51/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne ravintolat liittyy tähän millään tavalla?

Koulut on ihan yhtä ahtaita ja vaarallisia vaikka kaikki ravintolat suljettaisiin

Lii perustelee asiaa siten, että ensin pitää rajoittaa aikuisten elämää ja vasta sitten lasten elämää.

Kerrankin voin olla samaa mieltä Liin kanssa. Nyt ovat aikuiset matkustelleet ja oltu kentillä, kuin sillit purkissa ja sitten koulut kiinni.

Vierailija
52/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua etäkoulua. 12 v kahteen kertaan rokotettu, maannut kotona nyt 3 viikkoa. Tarvitsee aktivointia ja liikuntaa sekä sosiaalista elämää. Jos mennään etäkouluun, pakotan kerran päivässä ulos reippaalle kävelylle. Mulla ei pää kestä tuota makaamista.

Vierailija
53/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole edes syksyllä riittäneet sijaiset, kun opettajat ovat sairastuneet tai olleet karanteenissa. Opettajat eivät ole saaneet kolmatta rokotusta suurimmassa osassa maata, sillä monissa paikoissa vasta yli 70-vuotiaita rokotetaan. Opettajat yksinkertaisesti loppuvat. Jo syksyllä yksi opettaja ”opetti” kolmea luokkaa samaan aikaan, eli kiersi luokasta toiseen katsomassa, että kaikki ovat hengissä. Mitä opetusta tuo on? Hallittu etäkoulu 2 vko ei tekisi kenellekään pahaa, kun luokat 1-3 kuitenkin menevät kouluun.

Olemme 60 km päässä yliopistokaupungista, jossa koulutetaan opettajia. Normaalisti saamme sijaisia opiskelijoista ja erityisesti eläkkeelle jääneistä vanhoista opettajistamme. Nyt korona-aikaan eläkeläisiä ei voi käyttää, eivätkä opiskelijat halua ottaa riskiä ja tulla tänne. Myös täällä todella moni opettaja on ollut usean luokan opettajana samaan aikaan. Ihan järjetöntä.

Vierailija
54/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksanhenkinen perhe meillä ja vanhemmat töissä th-alalla. Etäkoulu on painajainen.

Vierailija
55/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

missä? Mikä koulu jos Helsingissä? Olen opettaja isossa koulussa Uudellamaalla eikä kertaakaan ollut kuvaamaasi tilannetta meidän koulussa. Mulla on myös kolme lasta Helsingissä kouluissa eikä heilläkään tuollaista ollut kertaakaan. Mua kiinnostaa tosi paljon missäpäin näin on ollut.

Jyväskylä. Sama opettajakavereilla lähialueilla, eli Keski-Suomessa.

Vierailija
56/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdeksanhenkinen perhe meillä ja vanhemmat töissä th-alalla. Etäkoulu on painajainen.

Provo

Vierailija
57/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikani 14-vuotias kahdeksannella luokalla. Hän haluaisi etäkouluun, tykkäsi olla viimeksikin. Miksi Suomessa pitää mennä kaikki näiden huonojen perheiden ehdolla, he kuulemma kärsivät etäkoulusta, valitettavasti myös levittävät koronaa, sen vuoksi, että ovat välinpitämättömiä kaikkien asioiden suhteen. Kouluissa varmaan suurin osa on hyvien perheiden lapsia, joten miksi mennään taas vähemmistön ehdoilla, paapotaan, hyysätään, ärsyttävää. Noille pitäisi luoda painetta olla pikkasen enemmän vastuullisempia oman elämän suhteen.

Jos hän on itseohjautuva ja hyvä oppilas, voisiko kotikoulu olla ratkaisu teille?

Miksi? Miksei niin, että valtio maksaa kirjat ja antaa tarvittaessa tukea koulun kautta. Sehän on pelkästään lasten etu. Selvittäkää ensin tuo kotikoulukuvio, ennen kuin tuputatte sitä jokaiselle.

Vierailija
58/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim mun lapsen yläkoulussa kantakaupungissa.

Vierailija
59/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan järjestävät mahdollisuuden ruokailuun koululla. Meillä 7 ruokittavaa suuta.

Entä koronavaara ruokailussa ? Tulitko ajatelleeksi ?

Vierailija
60/128 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin tehdään peräkammarin poikia. Koulu on myös sosiaalisen kanssakäymisen opettelua varten.

No ei muutama viikko etäkoulua tuhoa lapsia.