Saan ihottumaa ilmaisusta "Huone kylpee valossa"... Kerro ilmaisu, joka aiheuttaa ihottumaa tai vähintään lievää kutinaa sinulle
Kommentit (2280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt tosissasi? Hiirenkorvill ne kirjan sivut on olleet jos 70-luvulta asti, lisäksi taatelintallaaja on se alkuperäinen, eli tavallinen taatelintallaaja, joka on vain väännetty myöhemmin muotoon tavantallaaja.
Muistat väärin, sivut olivat nimenomaan koirankorvilla, eivät hiiren-. Ja taatelintallaaja (niin kuin päätellä saattaa) tarkoitti lähi-idän ihmisiä, ei suinkaan mitään "tavallista suomalaista perustallaajaa". Tavan tallaaja ehkä onkin muodostettu taatelintallaajasta, mutta ne tarkoittavat aivan eri asioita.
Kyllä se olet sinä joka muistaa väärin. Itse en mitenkään erityisesti ole tässä muistin varassa, vaan tiedon, joten se siitä. Nimen omaan tavallinen taatelintallaaja tarkoittaa just sellaista perustyyppistä ihmistä.
Perustele. Millä logiikalla suomalainen tavan tallaaja voisi olla taatelin tallaaja?
Ei mun tarvi sitä sulle mitenkään perustella. Asia on vain näin, ja sillä hyvä.
Ei perus suomalainen ollutkaan taatelintallaaja, vaan taatelintallaaja oli perus tietyistä maista tuleva tyyppi. Siitä se sitten levisi niin että käytettiin sanaa taatelin tallaaja myös perus suomalaisesta vrt kansan syvät rivit.. Sitten se muuttui muotoon tavan tallaaja. Näin se kieli elää.
Voimaannuttava, vaivaannuttava ja muut liian pitkäksi venytetyt sanat.
Aivoton ostaja kai kirjoitti:
Talojen myynti-ilmoituksissa ”sopii isommallekin perheelle”. Halvatun ärsyttävä lause! Eiköhän sen talon saa ostaa perheetönkin tai vaikka pikkuperhe, miksi pitää aina työntää toi lause joka toiseen ilmotukseen, oksettaa.
Muoto isommalleKIN perheelle, tarkoittaa sitä että se sopii MYÖS isommalle perheelle, eikä sitä ettei siihen saa muuttaa muut kuin isompi perhe. Jo sana isompi, pitää sisällään epämääreen kun lauseessa ei ole verrokkia, eli isompi kuin mikä.
Jos tämä asia oikein oksettaa sinua, niin kyllä kehoittaisin lääkräiin menoa.
Vuokrataan/myydään koirankopin kokoista asuntoa: tilaihme, kompakti, tehoneliöt.
"-lle" kun pitäisi sanoa "-lta"
esim. Haisee pahalle, vaikuttaa lupaavalle.
Muiden kielien sekoittuminen suomen kieleen, mikä on toki väistämätöntä ja niin on aina tapahtunut, mutta silti aivot nyrjähtävät kun ammattitoimittaja kertoo, että vanhan kaatopaikan maaperästä on alkanut nousta esiin "asioita". Roskia, esineitä jne. Suomen "asia" ei ole täyain sama kuin englannin "thing".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun leivotaan tai laitetaan ruokaa, niin kaikki ”pyöräytetään”.
Tai leipaistaan!
Tai väännetään. Väänsinpä sitten makrulotaa penskoille, kun ei ne muuta suostu syömään.
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kehottaa että hanki elämä, niin saisi vähän vinkata että mistä se sitten hankitaan, voiko sen tilata netistä niin kuin kaiken muun, onko Kiinassa halvempi kuin muualla mutta toisaalta sitten, jos ei se kestäkään käytössä yhtä hyvin kuin vaikka saksalainen elämä? Tuleeko sveitsiläinen elämä alvin kanssa vai maksetaanko vain tulli?
Sitä paitsi, minulla on jo yksi elämä, joka tuli hankkimatta, tilaamatta ja yllättäen - mihin minä sitten tämän vanhan hyvän elämäni panen jos uutta pitäisi jonkun mielestä mennä hankkimaan?
Tai vaihtoehtoisesti:
"- Oletko Facebookissa/Twitterissä?
- En, mulla on elämä."
Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Muiden kielien sekoittuminen suomen kieleen, mikä on toki väistämätöntä ja niin on aina tapahtunut, mutta silti aivot nyrjähtävät kun ammattitoimittaja kertoo, että vanhan kaatopaikan maaperästä on alkanut nousta esiin "asioita". Roskia, esineitä jne. Suomen "asia" ei ole täyain sama kuin englannin "thing".
Minusta "esine" on vähän vanhahtava. Saattaisin sanoa "tavaraa" noin yleisesti.
"Asioita" kyllä kuulostaa vähän hassulta, ihan kuin siellä olisi ollut jotain abstraktia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kehottaa että hanki elämä, niin saisi vähän vinkata että mistä se sitten hankitaan, voiko sen tilata netistä niin kuin kaiken muun, onko Kiinassa halvempi kuin muualla mutta toisaalta sitten, jos ei se kestäkään käytössä yhtä hyvin kuin vaikka saksalainen elämä? Tuleeko sveitsiläinen elämä alvin kanssa vai maksetaanko vain tulli?
Sitä paitsi, minulla on jo yksi elämä, joka tuli hankkimatta, tilaamatta ja yllättäen - mihin minä sitten tämän vanhan hyvän elämäni panen jos uutta pitäisi jonkun mielestä mennä hankkimaan?
Tai vaihtoehtoisesti:
- En, mulla on elämä."Huoh.
Tuo on uusi "Mulla ei edes ole telkkaria". Olen parempi kuin muut, koska en ole somessa.
"Kaunotar" kaikista alle 40-kymppisistä naisista iltapäivälehdissä, jotka ovat olleet mukana jossain realityssä. Temppari "kaunottarista" jotkut ovat kyllä ihan nättejä, mutta tuskin juuri kukaan kaunotar.
Vierailija kirjoitti:
"Kaunotar" kaikista alle 40-kymppisistä naisista iltapäivälehdissä, jotka ovat olleet mukana jossain realityssä. Temppari "kaunottarista" jotkut ovat kyllä ihan nättejä, mutta tuskin juuri kukaan kaunotar.
Yli 40-vuotiaat "näyttävät hyvältä/upealta ikäisekseen" ja heiltä kysytään vinkkejä, miten pysyt niin hyvässä kunnossa. Eipä se kauneuden ihastelu siihen lopu.
"Otan osaa". Etkä ota. Jos minun läheiseni on kuollut, miten sinä muka osallistut siihen kuolemaan tai edes suruun? Kunhan vaan heität edellä mainitun latteuden, jottei sinun tarvitse ajatella mitään. Tyhmyys ja tyhjyys oikein huokuu niistä ihmisistä, jotka tuota lausetta käyttävät, ja aiheuttaa minussa ihmisvihaa. Pitikin neljä vuotta sitten kertoa somessa, että mummoni kuoli (vanhuuteen). En enää ikinä kerro kenenkään läheiseni kuolemasta kenellekään.
Omien aivojen käyttäminen. No joo, onhan se joissain tilanteissa hyvä, mutta jos et esim. tiedä mitään tartuntataudeista ja rokotuksista, niin ei ne omat aivot kerro sulle totuutta asiasta. Aivot pitää kouluttaa tietylle alalle, että ne ymmärtäisivät sen asian.
Vierailija kirjoitti:
"Otan osaa". Etkä ota. Jos minun läheiseni on kuollut, miten sinä muka osallistut siihen kuolemaan tai edes suruun? Kunhan vaan heität edellä mainitun latteuden, jottei sinun tarvitse ajatella mitään. Tyhmyys ja tyhjyys oikein huokuu niistä ihmisistä, jotka tuota lausetta käyttävät, ja aiheuttaa minussa ihmisvihaa. Pitikin neljä vuotta sitten kertoa somessa, että mummoni kuoli (vanhuuteen). En enää ikinä kerro kenenkään läheiseni kuolemasta kenellekään.
Mitä sitten olisit halunnut kuulla? Amerikkalaistyyliin "olen pahoillani"?
Eihän tuossa tilanteessa auta mikään, itsekin olen huomannut ettei osanotot tai muut lohduta tippaakaan, mutta onhan ne kiva ele kuitenkin. Sekin harmittaa, jos joku ei sano mitään ja juttelee kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vaihtoehtoisesti:
Tuo on uusi "Mulla ei edes ole telkkaria". Olen parempi kuin muut, koska en ole somessa.
No, minähän olen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Kera” väärin käytettynä, siis tyyliin ”teetä kera maidon”, aargh. Tätä näkee jostain syystä nykyään ihan älyttömästi blogeissa jne.
Kera=kanssa, eli ”teetä maidon kera” (jos on ihan pakko käyttää nimenomaan kera-sanaa).
Kiitos tästä! Oonkin miettinyt, miksi se kera on nykyään niin oksettava ilmaisu. Se johtuu tuosta teetä kera maidon - virheestä.
Eikö oikea muoto sanalle ole "aplodien kera"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vaihtoehtoisesti:
No, minähän olen!
Vauva.fi on somea. Someen kuuluu kaikki sivut ja appit, joihin voi itse tuottaa sisältöä, eli myös keskustelufoorumit.
Ja tämähän sitä pahinta somea onkin, kun anonyymisti kirjoitellaan. Kaikki lieveilmiöt eikä mitään positiivista, muuta kuin se ettei kaverit ja suku tunnista meitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuoli pitkän sairauden uuvuttamana" tai "menetti taistelun syöpää vastaan".
Miksei voi sanoa vaan, että kuoli syöpään? Ihan kuin se kuolema olisi joku epäonnistuminen.
Ei ole kyllä varmaan missään lukenut koskaan että menetti taistelun...
Olisko pitänyt sanoa "hävisi taistelun". Olen kuitenkin nähnyt tuollaisia otsikoita, missä kuolema on ikään kuin häviämistä jotain pahaa vastaan, oli se sitten syöpä tai joku muu.
Hävisi taistelun kuulostaa jo todella tutulta!
"Mä oon nevahöörd susta." Ja sanoja oli vielä joku BB-"tähti" joka tunnettiin lähinnä kännisekoiluistaan.