Pystyisitkö nyt maksamaan 1000 euroa, jos tulisi joku yllättävä lasku?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Asuntolaina loppui reilu vuosikymmen sitten ja tulot ovat pysyneet ennallaan, joten rahaa on siitä lähtien jäänyt säästöön.
Itse kysymykseen pystyisin. Aiheen ohi, ihmettelen aina keneltä loppuu laina ja työelämääkin on vielä edessä (enkä tarkoita nyt perinnönsaajia vaan omasta palkastaan lainan maksaneista). Minä menen hautaan lainani kanssa.
Tilillä nyt noin 6000e, kohta tulee 15 t perintö. Ei velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kaikki rikkaat av-mammat täällä pystyy maksamaan vaikka kymmenien tuhansien yllätys laskut.
Eihän 1000e yllärilasku ole vielä sinällään ihmeellinen asia. Ja enemmän hämmästelen sitä kun ihmisillä ei ole penniäkään säästössä. 1000e on kuitenkin työtätekevälle "pieni" summa. Suhteellisen helppo saada säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti.
85 000€ tilillä
-
Onko missä määrin mielestäsi järkevää pitää 85.00 tavallisella käyttötilillä?
No tietenkään se ei ole järkevää vaan aivan pähkähullua. Minulla on eri tileillä yhteensä 150 000 euroa. Säästötilejä toki noista suurin osa, mutta eihän niistä saa kuin jotain 0,1 % korkoa. Häviän siis inflaation takia rahaa joka vuosi. Mutta en vaan saa sijoittamista aikaiseksi! Tunnen tästä jatkuvaa syyllisyyttä ja tajuan kyllä että pitäisi tehdä jotain asian eteen, mutta aloittaminen tuntuu niin vaikealta. Olen lisäksi hyvin turvallisuushakuinen ja pelkään menettäväni sijoitukseni, joten tosi huono yhdistelmä. Ja eikös nyt ole osakekurssit hyvin ylhäällä, ja ennustetaan että tulevat alas jossain vaiheessa? Joten huono aika sijoittaa nyt.
Aina ennustetaan että kurssit tippuvat. Ja oikeassahan ne ovat. Kun tarpeeksi kauan odottaa niin ne putoavat.
Paras aika aloittaa sijoittaminen oli eilen. Toiseksi paras on tänään ja kolmas huominen.
Kolme vuotta sitten aloitin osakesijoittamisen, nyt salkku +52%
Tällä hetkellä pystyisin mutta olisin aika pulassa jatkossa, kun olen vasta jäänyt hoitovapalle. Se tonnikin tilillä auttaa eteenpäin.
Jos omistaa eläimen, on pakko pystyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Asuntolaina loppui reilu vuosikymmen sitten ja tulot ovat pysyneet ennallaan, joten rahaa on siitä lähtien jäänyt säästöön.
Itse kysymykseen pystyisin. Aiheen ohi, ihmettelen aina keneltä loppuu laina ja työelämääkin on vielä edessä (enkä tarkoita nyt perinnönsaajia vaan omasta palkastaan lainan maksaneista). Minä menen hautaan lainani kanssa.
No meillä ainakin jää työelämää ihan hirveästi jäljelle kun laina on maksettu. Ainakin 35v.
Samoin mun äidillä. Myi vanhan kotinsa ja ihan pieni laina riitti okt ostamiseen. Muistaakseni maksaa lainaa vielä ensi vuonna ja sitten loppuu. Työelämää äidillä on jäljellä 10v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä normaalilla, työssäkäyvällä ihmisellä pitää olla säätössä vähintään parin kuun palkkaa vastaava määrä aina.
Joo kyllä tietenkin. Mutta entäs kun se on pakko käyttää? Työttömänä/Lomautettuna ei pysty säästämään uutta puskuria? Oliko muita nerokkaita ajatuksia?
Sitten palataan töihin ja säästetään uusi puskuri. Ellei palata, on turha säästää työttömyyden varalle, kun on jo työtön.
Jos luottokortti lasketaan, kyllä, muuten ei nyt ihan välittömästi. Niin, ja pikavipit toki saan vardinkin näillä luottotiedoill, mutta kalliiksi tulisi. Osakesalkkua ja maksettua taloa en lähde hevillä myymään.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa joo, mutta tiukkaa tekisi.
Sama. Eli selviäisin kyllä, mutta olisin aika pulassa ja joutuisin ehkä siirtämään muita laskuja.
Tosin nyt työtilanne näyttää taas paremmalta, loppuvuosi on ollut huono rahallisesti ja jouluun ja uuteenvuoteen meni rahaa. Syytän tästä kyllä vain itseäni, en työtilannetta. Olen elänyt liian leveästi tuloihin nähden.
🇺🇦🇮🇱
Joo. Mulla on aina ollut sellaisen periaate että käteistä rahaa pitää olla aina abt 500 e heti saatavilla, pankkitilillä 3000-4000 euroa ja luottokortin raja 5000 e. Luo tarvittavan turvallisuudentunteen arkielämässä, suuret rahat tietysti osakkeissa jne.
Säästänyt monelta harmilta, jos nyt yhtäkkiä joutuu ostamaan jonkun polkupyörän tai sohvan. Ulkomailla en halua käyttää luottokorttia ollenkaan, kaikki käteisenä (tosin eipä siellä rule varsinkaan nykyään paljoa käytyä).
Pystyisin, vaikka olen köyhä opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä, jotka eivät ole ostaneet kallista asuntoa. Doh.
Esim itsellä on ollut enintään 150 000 kämppä, siitä oli enimmillään lainaa jotain 100 tonnia ja maksuerä oli 1000e/kk. Lainan maksuun olisi mennyt siis max 10v. Ko tilanteessa olisin ollut tällöin alle 40v kun laina olisi maksettu. Asuntosäästämisen aloitin ekan oman alan työn saatuani noin 25v - eli 10 000e per vuosi keskimäärin olisi ollut panostus, ei mitenkään järkyttävä summa työssäkäyvälle ihmiselle.
(Muutin ulkomaille ennen kuin asunto oli maksettu, joten asunto tuli myytyä ennen kuin se oli velaton. Nyt iloisesti vuokralla ja rahat sijoituksissa)
Pystyisin miehen kanssa puoliksi, yksin en.
Mutta ei meille tule tuollaisia laskuja, joten ei hätää.
Asumme kerrostalossa vuokralla, joten ei mitään talon putkien hajoamista tai öljykattilan pamahtamista ole tiedossa. Ja jos jotain käy, vuokranantaja hoitaa.
Juu, kyllä olisi turvaton olo jos olisi aina tili nollilla kuten joillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä normaalilla, työssäkäyvällä ihmisellä pitää olla säätössä vähintään parin kuun palkkaa vastaava määrä aina.
Joo kyllä tietenkin. Mutta entäs kun se on pakko käyttää? Työttömänä/Lomautettuna ei pysty säästämään uutta puskuria? Oliko muita nerokkaita ajatuksia?
Sitten palataan töihin ja säästetään uusi puskuri. Ellei palata, on turha säästää työttömyyden varalle, kun on jo työtön.
Sun nerokas ajatus siis on mennä töihin? Entä jos ei pääse kun on lomautettu? Muualle ei töihin huolita kun on 53v? Lisää nerokkaita ajatuksia?