Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuoliso ei suostu eroon, kotona on hirveää

Vierailija
04.01.2022 |

Mitä tehdä, kun avopuolisoni (nykyisin pelkkä kämppis) ei suostu muuttamaan pois yhteisestä asunnostamme ja terrorisoi olemistani päivittäin?

Olimme yhdessä noin kuusi vuotta, joista viimeiseen useaan vuoteen meillä ei ole ollut minkäänlaista läheisyyttä. Mies keksi aikansa selityksiä sille, ettei pysty tai halua, kunnes päädyimme nukkumaan eri huoneisiin. Talomme on melko suuri eikä sen myynti varmasti ole yksinkertaista, mutta en vain enää jaksa olla kokopäiväinen siivooja ja tapella päivittäin joka ikisestä asiasta. Emme tule toimeen eikä meillä ole minkäänlaista kommunikaatioyhteyttä.

Mies ei kunnioita minua, eikä anna mitään yksityisyyttä. Joko hän ei päiväkausiin poistu kotona (hänellä ei ole juurikaan sosiaalisia suhteita) tai jos hän poistuu, hän lähtee ryyppäämään, kuten nyt sunnuntaina päivällä mukamas lounastamaan kavereidensa kanssa, palaten aamuyöllä klo 03 pitäen minua valveilla sitä ennen aggressiivisin viestein. Näin huolimatta siitä, että minulla on töitä seuraavana päivänä. Jos sanon asiasta, että homma lähtee lapasesta, mies syyttää minua siitä, ettei saa käydä missään. Eli asia on joko musta tai valkea.

Jouduin nyt lähtemään omalla kustannuksellani jälleen kotoa pois saadakseni olla rauhassa. Mies ei lähde asunnosta, se olen aina minä, ja nyt olen päättänyt pysyvästi muuttaa pois. Minun tulisi saada rahani pois asunnosta, mutta mies ei tee elettäkään lähteäkseen, vaan olettaa saavansa jäädä asumaan kämpään, josta minäkin maksan omaa lainaani. Hän ei ole etsinyt uutta kotia itselleen, ja yrittää viivytellä asian kanssa muutenkin.

Kun kerron miehelle, että homman nimi on nyt poismuutto, alkaa uhkailu ja kiukuttelu. Ensimmäinen kommenttinsa aikoinaan eroajatukselleni oli "Voi v...otan tästä takkiini tämän myynnistä!" viitateen taloomme. Tiedän, että haluaa minulle kiusaa ja on mukavuudenhaluinen. En jaksa enää, enkä tiedä mitä tehdä, koska rahani eivät riitä vuokraamaan pk-seudulta asuntoa vielä kun tämä entinen asunto on myymättä. Mies tulee sitä paitsi asumaan talossa jos minä muutan, aivan varmasti myyntiin saakka, koska "kotoaan ei ole pakko kenenkään lähteä".

Kun otan puheeksi ulkopuolisen avun ja esimerkiksi oikeudellisen ns. pakkomyynnin, mies muuttuu todella ikäväksi. "Lakimiehillä tai poliiseilla kuulema jos uhkaat, niin tule kyllä kokemaan sen nahoissasi". Niin, en tiedä mitä. Olen umpikujassa, ja työni vuoksi en voi vain lähteä asumaan syrjäseudulle halvemmalla ja kerätä kamppeitani tuosta vaan.

Onko tässä mitään järkeviä vaihtoehtoja enää? Olen täysin uupunut, kirjoitan tätä hotellissa, koska koronatilanteen vuoksi en voi mennä oikein muuallekaan koirineni ja kamppeineni.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaat ensin vuokrakämpän, ukon ryyppyreissun aikaan hiissaat kamat pois. Sen jälkeen avioero vetämään maistraattiin ja yhteys lakimieheen. Kyllä se varmaan mouhoaa, mutta se on vaan uhkailua.

Lakimies hoitaa osituksen, tarvittaessa käräjien kautta. Muuta tietä ei ole.

Ei ne oo naimisissa. Niin makaa kuin petaa.

Joo ihan varmaan harmittaa tuossa tilanteessa ettei oo naimisissa? Mitä sä selität. 

Vierailija
82/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin palkkaat itsellesi eroihin perehtyneen juristin. Erot voivat muuttua todella sotkuisiksi ja hankaliksi ja ennen niin rakas tuleva ex-puoliso voi paljastaa hirviömäisen luonteensa riitelyn lomassa.

Lain mukaan avoliiton päättyessä, ja avopuolison sitä vaatiessa, toimitetaan omaisuuden erottelu, jossa lähtökohtana pidetään sitä, että kumpikin avopuoliso pitää oman omaisuutensa. Mikäli avopuolisoilla on yhteistä omaisuutta, tulee yhteisomistussuhde tarvittaessa purkaa. Eli haette asianajajan kanssa omaisuuden erottelua. Joko talo myydään yhteisesti tai myyt osuutesi tulevalle exällesi niin pääset siitä mäntistä eroon.

Mitä jos myy sille äijälle talon puolikkaan, niin voiko se äijä vaikuttaa siihen puolikkaan hintaan (hintaa alentavasti), vai määrääkö sen hinnan joku ulkopuolinen?

Siihen puuttuu jo ihan verottajakin, jos menee paljon alle markkina-arvon.

Ei verottaja kauppaa voi estää, mutta nappaa lahjaveron koska katsoo toisen lahjoittaneen osuutensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei naimisissa ja ei kai lapsiakaan.

Joku pariterapia ehkä?

Ettekö mahdu, kun talo on iso?

Vierailija
84/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita se talo myyntiin ja muuta vuokralle. Niin yksinkertaista.

Ap omistaa talon yhdessä miehensä kanssa. Ei hän voi laittaa taloa myyntiiin ilman toisen omistajan lupaa.

Kyllä voi. Ottaa ensin kamansa ja muuttaa muualle. Miehellä on etuosto-oikeus toiseen puolikkaaseen mutta jos hän ei sitä käytä niin joutuu myymään myös sen oman puolikkaansa.

Hän voi laittaa vain oman osuutensa myyntiin mutta eihän kukaan halua ostaa taloa jossa asuu tuntematon ihminen. Tietämättömästä voi tuntua siltä, että asiat hoituvat lähes sormia napsauttamalla, ja niinhän ne hoituvatkin jos molemmat osapuolet ovat yhteistyökykyisiä/-haluisia, mutta riitaisassa erotilanteessa, kuten tässä, asiat menevät yleensä todella vaikeiksi ja voi kestää monta vuotta ennen kuin asiat järjestyvät.

Väärin, talo myydään kokonaan ja yhteisomistuksen purkamisen kautta, jos toinen ei erotilanteessa myyntiin suostu, ei tässä ole mikään syytinki kyseessä. Mistä teitä sikiää?

Vierailija
85/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta pois, tai osta miehen osuus talosta. Vai oletatko että mies muuttaa ja jättää oman puolikkaansa sinulle ilman vastinetta. Olet kyllä aika yksinkertainen .

Oletan (olen ketjun aloittaja), että muutamme molemmat pois kun yhteiselämämme loppuu, myymme talon ja saamme rahat uusien kotien ostoon tahoillamme. En oleta mitään muuta kuin tasapuolisuutta ja järkevästi toimimista. Missä kohtaa sinulle ei tullut selväksi se, että mies ei suostu asunnosta lähtemään eikä myymään sitä?  Kumpikin lähtee, kumpikin myy osuutensa reilusti pois ja hyvästi. 

Miten se on sinulta pois jos mies jäisi lunastamalla sinun osuuden? Oletat nyt että kaikki menee tismalleen niin kuin sinä tahdot kun mies on kusipää? Ikävä tuottaa pettymys, mutta miehellä on ihan samat lailliset oikeudet kuin sinullakin.

Miehellä ei ole varaa lunastaa minua ulos, joten se, että asuisin muualla ja kuin osaksi omistamassani talossa eli kahdesta asunnosta yhtä aikaa ei valitettavasti tule kyseeseen. Ostan oman asunnon ja haluan rahani nykyisestä kämpästä ulos. 

Se on sitten pitkä ja kallis prosessi oikeudessa. Missä meinaat se ajan asua? Hotellissa?

Vierailija
86/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta pois, tai osta miehen osuus talosta. Vai oletatko että mies muuttaa ja jättää oman puolikkaansa sinulle ilman vastinetta. Olet kyllä aika yksinkertainen .

Oletan (olen ketjun aloittaja), että muutamme molemmat pois kun yhteiselämämme loppuu, myymme talon ja saamme rahat uusien kotien ostoon tahoillamme. En oleta mitään muuta kuin tasapuolisuutta ja järkevästi toimimista. Missä kohtaa sinulle ei tullut selväksi se, että mies ei suostu asunnosta lähtemään eikä myymään sitä?  Kumpikin lähtee, kumpikin myy osuutensa reilusti pois ja hyvästi. 

Miten se on sinulta pois jos mies jäisi lunastamalla sinun osuuden? Oletat nyt että kaikki menee tismalleen niin kuin sinä tahdot kun mies on kusipää? Ikävä tuottaa pettymys, mutta miehellä on ihan samat lailliset oikeudet kuin sinullakin.

Miehellä ei ole varaa lunastaa minua ulos, joten se, että asuisin muualla ja kuin osaksi omistamassani talossa eli kahdesta asunnosta yhtä aikaa ei valitettavasti tule kyseeseen. Ostan oman asunnon ja haluan rahani nykyisestä kämpästä ulos. 

Mutkun näin ei tule tapahtumaan. Oh my sweet little summer child...

Tiedoksi, että tulee, ja helposti. Vaimoko jätti etkä voinut jäädä asumaan hänen rahoillaan, vaikka luulit, että yksin ei  kukaan voi erota? jaksuhalit, lue vähän lakia

Vierailija
87/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siirtää henkilökohtainen omaisuus siirtää turvaan ettei joudu häviksiin. Sitten vaan lakimies messiin ja muutat turvalliseen paikkaan. Jos mieheltä tulee kommenttia otat viestit talteen ja nauhoitat puhelut yms. Jos on vaara että joudut kasvokkainen miehen kanssa, ota joku kaveri mukaan.

Vierailija
88/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee lasu ja huoli-ilmoitus.

Lopuksi kosi miestä.

Tsemppiä! ❤

Joo, tilanne vaatii out of the box-ajattelua.

Vierailija
89/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pituinen se.

Vierailija
90/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita se talo myyntiin ja muuta vuokralle. Niin yksinkertaista.

Ap omistaa talon yhdessä miehensä kanssa. Ei hän voi laittaa taloa myyntiiin ilman toisen omistajan lupaa.

Kyllä voi. Ottaa ensin kamansa ja muuttaa muualle. Miehellä on etuosto-oikeus toiseen puolikkaaseen mutta jos hän ei sitä käytä niin joutuu myymään myös sen oman puolikkaansa.

Hän voi laittaa vain oman osuutensa myyntiin mutta eihän kukaan halua ostaa taloa jossa asuu tuntematon ihminen. Tietämättömästä voi tuntua siltä, että asiat hoituvat lähes sormia napsauttamalla, ja niinhän ne hoituvatkin jos molemmat osapuolet ovat yhteistyökykyisiä/-haluisia, mutta riitaisassa erotilanteessa, kuten tässä, asiat menevät yleensä todella vaikeiksi ja voi kestää monta vuotta ennen kuin asiat järjestyvät.

Väärin, talo myydään kokonaan ja yhteisomistuksen purkamisen kautta, jos toinen ei erotilanteessa myyntiin suostu, ei tässä ole mikään syytinki kyseessä. Mistä teitä sikiää?

Vieläkö napsuttelet sormiasi? Asia ei todellakaan ole noin yksinkertainen. Ratkaisussa voi kestää monia monia vuosia, halusit tai et.

Vierailija
91/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ero on ILMOITUSASIA. Jos sä sanot että se on lopu nyt se on loppu nyt. Ei siinä toisen suostumus tai suostumattomuus merkkaa mitään.Suhde on ohi tasan sillä hetkellä kun jompikumpi niin päättää.

Vierailija
92/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita kriisipuhelimeen ja kysy heidän neuvojaan.

Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon ja kysy voitko saada sieltä apua asiaan.

Tallenna kaikki miehen uhkausviestit. Näiden avulla voit saada poliisilta apua, ehkä lähestymiskiellon jolloin miehen pakko muuttaa muualle?

Tee miehen elämästä hankalaa. Älä pese miehen vaatteita. Osta ja valmista vain sellaista ruokaa jota meis ei suostu syömään. Tai syö mahdollisimman paljon ulkona (esim eväitä töissä sekä lounaaksi että iltapäivällä ennen kotiinlähtöä). Siivoa äänekkäästi aamuisin. Käytä hajusteita joita mies inhoaa jne.

Ei siis mitään varsinaista ilkeyttä mutta niin että mies huomaa eron hyväksi vaihtoehdoksi.

Tsemppiä ap. Toivottavasti löydät ratkaisun tilanteeseesi.

Tosi aikuismaisia neuvoja.👌

Vierailija
93/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aloituksesta puuttui se koirien huoltajuuskiista. Eli kummalle jää koira/koirat. Muute samaa satuilua.

Vierailija
94/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä aihe aloittaneella. Itse tuli painittua saman asian kanssa, kun silloinen avopuolisoni ei ymmärtänyt, että eroon riittää se, että toinen sitä haluaa. Omistin asunnostamme 3/4 ja siltikään tyttöystäväni ei halunnut poistua eikä myydä sitä.

Lisäksi hän toi omin päin vieraita, joista yhdellä oli korona ja altisti meidät molemmat samalla.

Jouduin asioimaan viranomaisten kanssa useaan kertaan, ja viimein asunto laitettiin myyntiin. Hain korvauksia exältäni siitä, että asuin muualla ja hän asuin pääosin minun rahoittamassani asunnossa lähes 8 kuukautta eikä eväänsä liikauttanut poislähteäkseen.

Tsemppiä, kyllä se vapaus vielä koittaa, vaikkei parisuhteen vankila pitäisi ollakaan. Vaatii kovaa tahtoa ja toimia päästä eroon ihmisestä, joka osottautuu ihan muuksi kuin mihin aikanaan tutustuin.

Vierailija
95/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä itse vastailee itselleen ja kommentoi omaa aloitustaan.

Raukka parka.

Näinhän se taitaa olla.

Sinä itse komppaat omaa kommenttiasi. Teet noin joka ketjussa.

Vierailija
96/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä aloituksesta puuttui se koirien huoltajuuskiista. Eli kummalle jää koira/koirat. Muute samaa satuilua.

Toivottavasti ap ei joudu koiraparkaa jättämään noin hullulle äijälle.

Vierailija
97/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä aihe aloittaneella. Itse tuli painittua saman asian kanssa, kun silloinen avopuolisoni ei ymmärtänyt, että eroon riittää se, että toinen sitä haluaa. Omistin asunnostamme 3/4 ja siltikään tyttöystäväni ei halunnut poistua eikä myydä sitä.

Lisäksi hän toi omin päin vieraita, joista yhdellä oli korona ja altisti meidät molemmat samalla.

Jouduin asioimaan viranomaisten kanssa useaan kertaan, ja viimein asunto laitettiin myyntiin. Hain korvauksia exältäni siitä, että asuin muualla ja hän asuin pääosin minun rahoittamassani asunnossa lähes 8 kuukautta eikä eväänsä liikauttanut poislähteäkseen.

Tsemppiä, kyllä se vapaus vielä koittaa, vaikkei parisuhteen vankila pitäisi ollakaan. Vaatii kovaa tahtoa ja toimia päästä eroon ihmisestä, joka osottautuu ihan muuksi kuin mihin aikanaan tutustuin.

Mitä tarkoittaa, että joku tuo omin päin vieraita? Ymmärtäisin jos puhuttaisiin pienestä lapsesta eikä kumppanista. 

Vierailija
98/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita kriisipuhelimeen ja kysy heidän neuvojaan.

Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon ja kysy voitko saada sieltä apua asiaan.

Tallenna kaikki miehen uhkausviestit. Näiden avulla voit saada poliisilta apua, ehkä lähestymiskiellon jolloin miehen pakko muuttaa muualle?

Tee miehen elämästä hankalaa. Älä pese miehen vaatteita. Osta ja valmista vain sellaista ruokaa jota meis ei suostu syömään. Tai syö mahdollisimman paljon ulkona (esim eväitä töissä sekä lounaaksi että iltapäivällä ennen kotiinlähtöä). Siivoa äänekkäästi aamuisin. Käytä hajusteita joita mies inhoaa jne.

Ei siis mitään varsinaista ilkeyttä mutta niin että mies huomaa eron hyväksi vaihtoehdoksi.

Tsemppiä ap. Toivottavasti löydät ratkaisun tilanteeseesi.

Toivottavasti ap ei sentään enää ole huolehtinut miehen vaate- ja ruokahuollosta.

Vierailija
99/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynnistä yhteisomistuksen purku. Yleensä jo ensimmäinen kirje juristilta saa niskoittelijan järkiinsä; kokemusta on.

Vierailija
100/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrät kaiken omaisuuden, mukaan lukien koirat, turvaan. Valokuvaat kiinteistön todisteeksi kunnosta ennen kuin muutat itse pois. Haet käräjäoikeudesta yhteiselämän purkua jolloin kiinteistön voi laittaa myyntiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme