Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avopuoliso ei suostu eroon, kotona on hirveää

Vierailija
04.01.2022 |

Mitä tehdä, kun avopuolisoni (nykyisin pelkkä kämppis) ei suostu muuttamaan pois yhteisestä asunnostamme ja terrorisoi olemistani päivittäin?

Olimme yhdessä noin kuusi vuotta, joista viimeiseen useaan vuoteen meillä ei ole ollut minkäänlaista läheisyyttä. Mies keksi aikansa selityksiä sille, ettei pysty tai halua, kunnes päädyimme nukkumaan eri huoneisiin. Talomme on melko suuri eikä sen myynti varmasti ole yksinkertaista, mutta en vain enää jaksa olla kokopäiväinen siivooja ja tapella päivittäin joka ikisestä asiasta. Emme tule toimeen eikä meillä ole minkäänlaista kommunikaatioyhteyttä.

Mies ei kunnioita minua, eikä anna mitään yksityisyyttä. Joko hän ei päiväkausiin poistu kotona (hänellä ei ole juurikaan sosiaalisia suhteita) tai jos hän poistuu, hän lähtee ryyppäämään, kuten nyt sunnuntaina päivällä mukamas lounastamaan kavereidensa kanssa, palaten aamuyöllä klo 03 pitäen minua valveilla sitä ennen aggressiivisin viestein. Näin huolimatta siitä, että minulla on töitä seuraavana päivänä. Jos sanon asiasta, että homma lähtee lapasesta, mies syyttää minua siitä, ettei saa käydä missään. Eli asia on joko musta tai valkea.

Jouduin nyt lähtemään omalla kustannuksellani jälleen kotoa pois saadakseni olla rauhassa. Mies ei lähde asunnosta, se olen aina minä, ja nyt olen päättänyt pysyvästi muuttaa pois. Minun tulisi saada rahani pois asunnosta, mutta mies ei tee elettäkään lähteäkseen, vaan olettaa saavansa jäädä asumaan kämpään, josta minäkin maksan omaa lainaani. Hän ei ole etsinyt uutta kotia itselleen, ja yrittää viivytellä asian kanssa muutenkin.

Kun kerron miehelle, että homman nimi on nyt poismuutto, alkaa uhkailu ja kiukuttelu. Ensimmäinen kommenttinsa aikoinaan eroajatukselleni oli "Voi v...otan tästä takkiini tämän myynnistä!" viitateen taloomme. Tiedän, että haluaa minulle kiusaa ja on mukavuudenhaluinen. En jaksa enää, enkä tiedä mitä tehdä, koska rahani eivät riitä vuokraamaan pk-seudulta asuntoa vielä kun tämä entinen asunto on myymättä. Mies tulee sitä paitsi asumaan talossa jos minä muutan, aivan varmasti myyntiin saakka, koska "kotoaan ei ole pakko kenenkään lähteä".

Kun otan puheeksi ulkopuolisen avun ja esimerkiksi oikeudellisen ns. pakkomyynnin, mies muuttuu todella ikäväksi. "Lakimiehillä tai poliiseilla kuulema jos uhkaat, niin tule kyllä kokemaan sen nahoissasi". Niin, en tiedä mitä. Olen umpikujassa, ja työni vuoksi en voi vain lähteä asumaan syrjäseudulle halvemmalla ja kerätä kamppeitani tuosta vaan.

Onko tässä mitään järkeviä vaihtoehtoja enää? Olen täysin uupunut, kirjoitan tätä hotellissa, koska koronatilanteen vuoksi en voi mennä oikein muuallekaan koirineni ja kamppeineni.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaat ensin vuokrakämpän, ukon ryyppyreissun aikaan hiissaat kamat pois. Sen jälkeen avioero vetämään maistraattiin ja yhteys lakimieheen. Kyllä se varmaan mouhoaa, mutta se on vaan uhkailua.

Lakimies hoitaa osituksen, tarvittaessa käräjien kautta. Muuta tietä ei ole.

Aloittaja on avoliitossa, jos huomasit.

Vierailija
22/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaat ensin vuokrakämpän, ukon ryyppyreissun aikaan hiissaat kamat pois. Sen jälkeen avioero vetämään maistraattiin ja yhteys lakimieheen. Kyllä se varmaan mouhoaa, mutta se on vaan uhkailua.

Ei ne oo naimisissa. Niin makaa kuin petaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole muuta vaihtoehtoa kuin hankkia uusi kämppä. Yhteisomistuksen purku ei ole mikään päivän keikka.

Vierailija
24/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko jo tutustunut narsismiin? Jos et, ala sivistää itseäsi.

Kysy neuvoa joltain tukilinjalta.

Tsemppiä ja hali!

Vierailija
25/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita puhelin äänettömälle yön ajaksi.

Vierailija
26/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä diktatuurimaista rajatonta valtaa sinulla on omia asunto itsellesi? Rouva on hyvä vaan ja ostaa/vuokraa uuden asunnon ja muut asiat hoituu siitä sitten ajan kanssa.

Järkyttävä kommentti, mieti vähän. Herra on hyvä vaan ja lähtee ihan samalla tavalla maksamaan elostaan talon ulkopuolella kuin nainenkin. Kyseessä on avoliitto ja yhteinen koti otsikon perusteella, ei vankila tai miehen valtakunta. 

Vierailija
27/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koet olosi turvattomaksi, turvakodista voit saada ainakin neuvoja, jopa asuinpaikan. Kriisipuhelin 09 2525 0111. Lakimies olisi hyvä, jos sinulla on varaa.

Vierailija
28/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suostu eroon? Senkus lähdet siitä ja asiat vireille. Eroon ei tarvita toisen suostumusta. Mikäli sitä odotat, niin kannattaa miettiä ulkopuolisen ihmisen kanssa, että keksitkö itsekin syitä, ettei tarvitse erota ihan yksin omalla suostumuksellasi.

Vierailija
29/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä diktatuurimaista rajatonta valtaa sinulla on omia asunto itsellesi? Rouva on hyvä vaan ja ostaa/vuokraa uuden asunnon ja muut asiat hoituu siitä sitten ajan kanssa.

Järkyttävä kommentti, mieti vähän. Herra on hyvä vaan ja lähtee ihan samalla tavalla maksamaan elostaan talon ulkopuolella kuin nainenkin. Kyseessä on avoliitto ja yhteinen koti otsikon perusteella, ei vankila tai miehen valtakunta. 

En minä sitä eroa halua. Se lähtee, joka haluaa.

Vierailija
30/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestittely on pakollista niin kauan kun meillä on yhteisiä asioita, se ei ole kommunikaatiota. 

Pointti (olen ketjun aloittaja) on siinä, että mies ei aio lähteä ennenkuin on pakko, ja tekee sen riitelyn ja uhkailun kautta. 

Yksinkertaista olisikin vain vuokrata min. 850 euron asunto ja muuttaa, mutta kuten sanottu, asuntoa mies ei suostu laittamaan myyntiin, joten prosessissa tulee menemään ikä, terveys ja rahat. 

Kenenkään tuskin on myöskään pakko lähteä kalliilla muualle asumaan ja antaa valtaa miehen asua yksin yhteisessä talossa, josta pitäisi mielestäni nyt lähteä molempien. 

Häätöä ja yhteisomistuksen purkua joudut valitettavasti hakemaan käräjäoikeudesta. Ja jos mies käyttäytyy uhkaavasti, sinun on tietenkin lähdettävä, sillä suurin riski parisuhdeväkivaltaan, jopa murhaan on erotilanteessa.

Koeta ajatella niin, että joka uhkauksella ja kiukunpurkauksella mies kaivaa itselleen kuoppaa. Voimia.

Vierailija
31/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin palkkaat itsellesi eroihin perehtyneen juristin. Erot voivat muuttua todella sotkuisiksi ja hankaliksi ja ennen niin rakas tuleva ex-puoliso voi paljastaa hirviömäisen luonteensa riitelyn lomassa.

Lain mukaan avoliiton päättyessä, ja avopuolison sitä vaatiessa, toimitetaan omaisuuden erottelu, jossa lähtökohtana pidetään sitä, että kumpikin avopuoliso pitää oman omaisuutensa. Mikäli avopuolisoilla on yhteistä omaisuutta, tulee yhteisomistussuhde tarvittaessa purkaa. Eli haette asianajajan kanssa omaisuuden erottelua. Joko talo myydään yhteisesti tai myyt osuutesi tulevalle exällesi niin pääset siitä mäntistä eroon.

Vierailija
32/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä tilanne.

"Jos yksi yhteisomistajista haluaa saada osuutensa erotetuksi omistuksen kohteesta, eikä muut yhteisomistajat halua sitä lunastaa, hän voi hakea käräjäoikeudelta lupaa asunnon myyntiin ja tarvittaessa uskottua miestä tätä toimitusta tekemään."

Eli oikeuteen joudut menemään. Pyydä lainaan maksuvapautta ja muuta pois. Sitten menet hakemaan käräjiltä tuota lupaa myyntiin. Tsemppiä. Ajattele miten ihanaa sitten on kun tuo painajainen loppuu. Elä kuuntele miehen kiukuttelua ja uhkailuja. Poliisille voit viedä kaiken sellaisen ja haet vaikka lähestymiskieltoa.

Vierailija
33/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui, en uskaltaisi nukkua saman katon alla tuollaisen miehen kanssa. Sinuna en enää menisi yksin yhteiseen taloon. Hae tavarasi jonkun kanssa. Turvakotia suosittelen hetimiten.

Vierailija
34/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääliö, yhteisen avoliiton purku ei ole enää toisen käsissä, jos toinen haluaa. Asunto kun on yhteisomistuksessa jonkun kanssa, se jää jolla on massia asua siinä yksin ja omistaakin se yksin, muuten lähtee se muuttohalutonkin pällistelijä, joka ei kuvauksen mukaan kummoinen aarre kumppaninakaan.

Vierailija
35/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet käräjäoikeudesta yhteiselämän purkua. Eli asunto menee pakkomyyntiin, mies ei voi sitä estää.

Sen hakemuksen voi tehdä itsekin netissä, mutta tuo tilanne on muutenkin niin ikävä, että palkkaisin asianajajan hoitamaan kaiken. Samalla jos mies uhkailee tms, niin siihenkin tulee reagoitua asianmukaisesti mm lähestymiskielloilla.

Vierailija
36/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin palkkaat itsellesi eroihin perehtyneen juristin. Erot voivat muuttua todella sotkuisiksi ja hankaliksi ja ennen niin rakas tuleva ex-puoliso voi paljastaa hirviömäisen luonteensa riitelyn lomassa.

Lain mukaan avoliiton päättyessä, ja avopuolison sitä vaatiessa, toimitetaan omaisuuden erottelu, jossa lähtökohtana pidetään sitä, että kumpikin avopuoliso pitää oman omaisuutensa. Mikäli avopuolisoilla on yhteistä omaisuutta, tulee yhteisomistussuhde tarvittaessa purkaa. Eli haette asianajajan kanssa omaisuuden erottelua. Joko talo myydään yhteisesti tai myyt osuutesi tulevalle exällesi niin pääset siitä mäntistä eroon.

Vierailija
37/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko AP:n mies😳

Vierailija
38/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne oo naimisissa. Niin makaa kuin petaa.

Ei vaikuta juurikaan. Yhtä lailla avoparin omaisuus on laillisesti eroteltava ja asuminen järjestettävä, etenkin jos asunto on yhteinen.

Jännää, että aina näihin ketjuihin ilmestyy junttimies (?) Inttämään, että asunto on miehen ja että nainen lähteköön ikäänkuin elettäisiin keskiajalla. Kaipa tämä juntti samaistuu väkivaltaiseen öykkäriin, joka ei kykene käsittelemään tosiasioita.

Vierailija
39/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro miehelle, että jos homma hoidetaan oikeusteitse niin hänen(kin) rahansa hupenevat oikeudenkäyntikuluihin, mutta lopputulos on jo etukäteen selvä eli omaisuus pitää jakaa. Joten jos hän on kiinnostunut omasta edustaan niin suostuu suosiolla.

Vierailija
40/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä enää viestittele miehen kanssa äläkä paljasta olinpaikkaasi. Hakeudu turvakotiin ja anna lakimiehen ja asuntovälittäjän hoitaa asunnon myynti. Saat varmasti sieltä turvakodista lisäohjeita ja lähestymiskiellon tarvitset myös.