Tuilla elävät - paljonko saatte kuukaudessa mitäkin tukia?
Itse olen matalapalkka-alalla (vartija päivätyössä, ei lisiä siis palkan päälle) ja yhdessä ketjussa yksi kysyi, no miksette ole vielä irtisanoutuneet ja alkaneet elämään myös niillä tuilla. Joten kertokaas konkreettisesti, paljonko saatte mitäkin tukia/tuloja nettona?
Voisin mielenkiinnosta vertailla käteenjäävään palkkaani. Marraskuussa mulla tuli palkkaa nettona 1485e/kk.
en saa tukia tuon lisäksi mieheni tulojen takia. Enkä kaipaakaan, vaikka mielenkiinnosta haluaisin tietää paljonko saattaisin saada ihan vain kotona olemalla.
Kommentit (30)
Miksi ette mieluummin vaatisi lisää palkkaa ja uhkailisitte joukkoirtisanoutumisilla? Toimi ainakin eräällä ammattiryhmällä.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa nettona noin 1000 ja asumistukea 57 euroa, koska Kela arvioi tulot ihan väärin. Tulot kun vaihtelee keikkatyöstä johtuen ja aiemmin sainkin enemmän palkkaa johon tuo arvio perustuu.
Jatkuu.. työttömänä siis tienaisin varmemmin ja suhteellisen saman summan. En vaan jaksa te-toimiston kyykytystä ja ahdistelua niin en hae edes soviteltua päivärahaa ja yritän pärjätä nyt näin.
Turha niitä tukia nyt on alkaa vertailemaan, kun ensi kesänä tulee tukiin kaikkien aikojen kovimmat leikkaukset. Vuosi siitä eteenpäin, niin leikataan vielä enemmän. Nyt ei ole hyvä aika ryhtyä työttömäksi. Mainitsinko muuten jo, että ansiosidonnainen menee silppuriin heti ensimmäisenä?
Saan tukia yhteensä 1050€ kuukaudessa (työmarkkinatuki + asumistuki + vähän toimeentulotukea). Vuokra syö siitä 620€.
Senkun jättäytyy työttömäksi jos tällainen elämä kelpaa!
Työmarkkinatuki 741e
Lapsilisä 333e
Elatustuki 172e
Miehen ansiosidonnainen 1000e
Perheessä kaksi aikuista ja kolme lasta.
570 euroa työttömyystukea
49 euroa toimeentulotukea
320 euroa asumistukea
vuokra on 503 euroa, 46 neliötä
Nyt sain pienipalkkaiselta alalata osa -aikatyön ja olen ulosotossa, joten epäilen että tulen saamaan käteen vähemmän kuin tällä hetkellä, mikä vähän hirvittää, mutta tottakai velat pitää maksaa.
Et sinä työttömänäkään saisi muita tukia kuin työttömyyskorvauksen, jos miehesi tulot on hyvät. Ei niitä tukia työttömyyden perusteella makseta, vaan ruokakunnan yhteisten tulojen perusteella.
yh, vuokralla, 3 lasta, saan tukia 2900e käteen nettona (sisältää elatusmaksut)
Sanotaan näin, mulle jää kaiken pakollisen jälkeen plus miinus jotakin parinsadan huitteissa. Muutaman kympin saan takaisin sähkölaskusta ja kotivakuutuksesta, ja olen toistaiseksi pärjännyt. Vaikka puolenvuoden työpestin jälkeen sain takaisin ne muutamat kympit, jotka Kela otti pois kun halusi minun muuttavan pienempään (luetaan halvempaan) asuntoon, niin kyllä saa laskea miten pärjätä.
Ei kai sillä ole hirveästi merkitystä mitä saa, vaan sillä mitä jää käytettäväksi.
Työmarkkinatuki. Muuta ei tipu. Piste.
Liiton tuki 1050 ja asumistuki 199.
Saan vain työmarkkinatukea 570 euroa, eikä muita tuloja ole. Olen ihan aikuinen, mutta joudun asumaan vanhan ja sairaan vanhempani luona. Onneksi asun tällä tavalla sentään ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette mieluummin vaatisi lisää palkkaa ja uhkailisitte joukkoirtisanoutumisilla? Toimi ainakin eräällä ammattiryhmällä.
Sepä se. Edellisissä lakoissa ärsyttänyt se, kun PAM on suostunut niihin pikkiriikkisiin korotuksiin, mitkä ei oikeasti tunnu yhtään missään. Kun lakkoon mennään, pitäisi sit lakkoilla oikein kunnolla.
Yksin vaan vaikeaa ja moni työkaveri ei edes mennyt lakkoon, koska koki ettei se mitään hyödytä. :/
Moni myös joka tapauksessa lähdössä alalta pois ja kuin läpikulkumatkalla. Harvalle se on se vakityö.
Ap
Opiskelen omaehtoisena ja saan ansiosidonnaista 1300-1400 netto. Lisäksi 2 lapsen lapsilisä ja elarit n. 670. Omistusasunto, joten asumistukea en saa, lainaa maksan aika vähän, kun sitä on enää 25t. Hyvin pärjää, mutta mieluusti nyt kouluttaudun ja toivottavasti sitten työllistyn.
Vierailija kirjoitti:
yh, vuokralla, 3 lasta, saan tukia 2900e käteen nettona (sisältää elatusmaksut)
Oho. En siis ilkeästi ihmettele, aidosti hämmästyneenä. Saako udella tarkemmin, paljonko on elatusmaksujen osuus tuosta?
Joskus oon miettinyt ja murehtinut, mitä jos tulisi tilanne ja jäisin yh:ksi jostain syystä lapsen kanssa, että miten ikimaailmassa pärjäisin palkallani lapsen elättäen.
Mä elän tuilla ja miehen siivellä nyt.
Saan työmarkkinatukea vähän päälle tai vähän alle 850€ kuussa brutto.
Lapsilisä reilut 90€ ja jos sen jakaa kahtia miehen kanssa niin 45€.
Eli yhteenä 895€ bruttona. Siitä 20% veroja pois niin tulee netto, joka on vähän päälle 700€.
Että pysy vaan vartijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiton tuki 1050 ja asumistuki 199.
Liiton tuki 😄 Et varmaan laske itseäsi edes sossupummiksi, loinen!
Älä lässytä siinä. Mä olen ollut työelämässä 30v. Opiskelin toisen ammatin työperäisen sairauden takia. Nyt ollut 5kk työttömänä. Kuulun Jyty liittoon. Saan sieltä työttömyysrahaa.
Palkkaa nettona noin 1000 ja asumistukea 57 euroa, koska Kela arvioi tulot ihan väärin. Tulot kun vaihtelee keikkatyöstä johtuen ja aiemmin sainkin enemmän palkkaa johon tuo arvio perustuu.