Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuoliso ei suostu eroon, kotona on hirveää

Vierailija
04.01.2022 |

Mitä tehdä, kun avopuolisoni (nykyisin pelkkä kämppis) ei suostu muuttamaan pois yhteisestä asunnostamme ja terrorisoi olemistani päivittäin?

Olimme yhdessä noin kuusi vuotta, joista viimeiseen useaan vuoteen meillä ei ole ollut minkäänlaista läheisyyttä. Mies keksi aikansa selityksiä sille, ettei pysty tai halua, kunnes päädyimme nukkumaan eri huoneisiin. Talomme on melko suuri eikä sen myynti varmasti ole yksinkertaista, mutta en vain enää jaksa olla kokopäiväinen siivooja ja tapella päivittäin joka ikisestä asiasta. Emme tule toimeen eikä meillä ole minkäänlaista kommunikaatioyhteyttä.

Mies ei kunnioita minua, eikä anna mitään yksityisyyttä. Joko hän ei päiväkausiin poistu kotona (hänellä ei ole juurikaan sosiaalisia suhteita) tai jos hän poistuu, hän lähtee ryyppäämään, kuten nyt sunnuntaina päivällä mukamas lounastamaan kavereidensa kanssa, palaten aamuyöllä klo 03 pitäen minua valveilla sitä ennen aggressiivisin viestein. Näin huolimatta siitä, että minulla on töitä seuraavana päivänä. Jos sanon asiasta, että homma lähtee lapasesta, mies syyttää minua siitä, ettei saa käydä missään. Eli asia on joko musta tai valkea.

Jouduin nyt lähtemään omalla kustannuksellani jälleen kotoa pois saadakseni olla rauhassa. Mies ei lähde asunnosta, se olen aina minä, ja nyt olen päättänyt pysyvästi muuttaa pois. Minun tulisi saada rahani pois asunnosta, mutta mies ei tee elettäkään lähteäkseen, vaan olettaa saavansa jäädä asumaan kämpään, josta minäkin maksan omaa lainaani. Hän ei ole etsinyt uutta kotia itselleen, ja yrittää viivytellä asian kanssa muutenkin.

Kun kerron miehelle, että homman nimi on nyt poismuutto, alkaa uhkailu ja kiukuttelu. Ensimmäinen kommenttinsa aikoinaan eroajatukselleni oli "Voi v...otan tästä takkiini tämän myynnistä!" viitateen taloomme. Tiedän, että haluaa minulle kiusaa ja on mukavuudenhaluinen. En jaksa enää, enkä tiedä mitä tehdä, koska rahani eivät riitä vuokraamaan pk-seudulta asuntoa vielä kun tämä entinen asunto on myymättä. Mies tulee sitä paitsi asumaan talossa jos minä muutan, aivan varmasti myyntiin saakka, koska "kotoaan ei ole pakko kenenkään lähteä".

Kun otan puheeksi ulkopuolisen avun ja esimerkiksi oikeudellisen ns. pakkomyynnin, mies muuttuu todella ikäväksi. "Lakimiehillä tai poliiseilla kuulema jos uhkaat, niin tule kyllä kokemaan sen nahoissasi". Niin, en tiedä mitä. Olen umpikujassa, ja työni vuoksi en voi vain lähteä asumaan syrjäseudulle halvemmalla ja kerätä kamppeitani tuosta vaan.

Onko tässä mitään järkeviä vaihtoehtoja enää? Olen täysin uupunut, kirjoitan tätä hotellissa, koska koronatilanteen vuoksi en voi mennä oikein muuallekaan koirineni ja kamppeineni.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta pois, tai osta miehen osuus talosta. Vai oletatko että mies muuttaa ja jättää oman puolikkaansa sinulle ilman vastinetta. Olet kyllä aika yksinkertainen .

Oletan (olen ketjun aloittaja), että muutamme molemmat pois kun yhteiselämämme loppuu, myymme talon ja saamme rahat uusien kotien ostoon tahoillamme. En oleta mitään muuta kuin tasapuolisuutta ja järkevästi toimimista. Missä kohtaa sinulle ei tullut selväksi se, että mies ei suostu asunnosta lähtemään eikä myymään sitä?  Kumpikin lähtee, kumpikin myy osuutensa reilusti pois ja hyvästi. 

Tilanne ei ole reilu eikä mies ole reilu. Se sinun on nyt vaan hyväksyttävä. Päästäksesi tilanteesta sinun on nyt otettava hieman takkiisi, reilua peliä et tule saamaan. Mieti kumpi on loppupeleissä parempi. Hävitä hieman rahaa vai elää paskaa elämää.

Vierailija
62/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin palkkaat itsellesi eroihin perehtyneen juristin. Erot voivat muuttua todella sotkuisiksi ja hankaliksi ja ennen niin rakas tuleva ex-puoliso voi paljastaa hirviömäisen luonteensa riitelyn lomassa.

Lain mukaan avoliiton päättyessä, ja avopuolison sitä vaatiessa, toimitetaan omaisuuden erottelu, jossa lähtökohtana pidetään sitä, että kumpikin avopuoliso pitää oman omaisuutensa. Mikäli avopuolisoilla on yhteistä omaisuutta, tulee yhteisomistussuhde tarvittaessa purkaa. Eli haette asianajajan kanssa omaisuuden erottelua. Joko talo myydään yhteisesti tai myyt osuutesi tulevalle exällesi niin pääset siitä mäntistä eroon.

Mitä jos myy sille äijälle talon puolikkaan, niin voiko se äijä vaikuttaa siihen puolikkaan hintaan (hintaa alentavasti), vai määrääkö sen hinnan joku ulkopuolinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene itse vuokralle ja ota yhteiseen taloonne vuokralainen sinun osuudelle. Vuokratuloilla voit kustantaa omia menoja talosta sillä aikaa kunnes asiat selkiytyy. Toki tilanteesta kerrottava kaikille osapuolille. Tee miehelle selväksi ettet sinä tule enää asumaan talossa. Ihmisiä on monenlaisia, joillekkin voisi asunto kelvata tiukasta tilanteesta huolimatta ja/tai käyttäytyisikö mies vieraalle samalla tavalla. Ei voi tietää.

Vierailija
64/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta pois, tai osta miehen osuus talosta. Vai oletatko että mies muuttaa ja jättää oman puolikkaansa sinulle ilman vastinetta. Olet kyllä aika yksinkertainen .

Oletan (olen ketjun aloittaja), että muutamme molemmat pois kun yhteiselämämme loppuu, myymme talon ja saamme rahat uusien kotien ostoon tahoillamme. En oleta mitään muuta kuin tasapuolisuutta ja järkevästi toimimista. Missä kohtaa sinulle ei tullut selväksi se, että mies ei suostu asunnosta lähtemään eikä myymään sitä?  Kumpikin lähtee, kumpikin myy osuutensa reilusti pois ja hyvästi. 

Miten se on sinulta pois jos mies jäisi lunastamalla sinun osuuden? Oletat nyt että kaikki menee tismalleen niin kuin sinä tahdot kun mies on kusipää? Ikävä tuottaa pettymys, mutta miehellä on ihan samat lailliset oikeudet kuin sinullakin.

Vierailija
65/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tilanteessa kumpikaan ei voi "heittää" toista pihalle noin vain. Pitää muistaa, että molemmilla on kuitenkin täysi laillinen oikeus käskeä ulkopuoliset ihmiset pois asunnosta. Tarkoitan sitä, että jos jompi kumpi osapuoli (ärsyttääkseen) päättää tuoda kavereita/"kavereita" taloon.

Vierailija
66/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla-Ei-Ole-Mitään-Valtaa-Miehen-Omistuksiin. Jos-Se-Ei-Halua-Myydä...Sen Ei-Tarvitse-Myydä.

No joo, ymmärrän. Eihän puolikasta taloa kukaan osta...ellet osta itse.

Olet ilmeisesti joku trolli tai lapsi, mutta ei se mitään. Katsos kun miehen omistuksista tässä ei ole kyse, vaan yhteisomistuksesta, joka tekee sen, että 1/2 + 1/2 = 1, ja yhden kokonaisen talon voi myydä ja rahat siitä jaetaan tasan. Ostajalle ei ole väliä, vaikka myyjiä olisi kymmenen. Haepa nyt tutti ja mieti uutta lällätystä.  Ja jos toinen haluaa myydä, toinen ei voi jäädä taloon kuin omistaisi sen kokonaan -kun ei omista. 

Vierailija
67/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin palkkaat itsellesi eroihin perehtyneen juristin. Erot voivat muuttua todella sotkuisiksi ja hankaliksi ja ennen niin rakas tuleva ex-puoliso voi paljastaa hirviömäisen luonteensa riitelyn lomassa.

Lain mukaan avoliiton päättyessä, ja avopuolison sitä vaatiessa, toimitetaan omaisuuden erottelu, jossa lähtökohtana pidetään sitä, että kumpikin avopuoliso pitää oman omaisuutensa. Mikäli avopuolisoilla on yhteistä omaisuutta, tulee yhteisomistussuhde tarvittaessa purkaa. Eli haette asianajajan kanssa omaisuuden erottelua. Joko talo myydään yhteisesti tai myyt osuutesi tulevalle exällesi niin pääset siitä mäntistä eroon.

Mitä jos myy sille äijälle talon puolikkaan, niin voiko se äijä vaikuttaa siihen puolikkaan hintaan (hintaa alentavasti), vai määrääkö sen hinnan joku ulkopuolinen?

Siihen puuttuu jo ihan verottajakin, jos menee paljon alle markkina-arvon.

Vierailija
68/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestittely on pakollista niin kauan kun meillä on yhteisiä asioita, se ei ole kommunikaatiota. 

Pointti (olen ketjun aloittaja) on siinä, että mies ei aio lähteä ennenkuin on pakko, ja tekee sen riitelyn ja uhkailun kautta. 

Yksinkertaista olisikin vain vuokrata min. 850 euron asunto ja muuttaa, mutta kuten sanottu, asuntoa mies ei suostu laittamaan myyntiin, joten prosessissa tulee menemään ikä, terveys ja rahat. 

Kenenkään tuskin on myöskään pakko lähteä kalliilla muualle asumaan ja antaa valtaa miehen asua yksin yhteisessä talossa, josta pitäisi mielestäni nyt lähteä molempien. 

No haloo.

Jos talo on yhteisomistuksessa, hän maksaa sulle puolikkaasta vuokraa, kun se jää kokonaan hänen yksin asuttavakseen.

Sulle tuloja ja hänelle hyvä motivaattori myymiseen.

Hae oikeusapua. Eihän muutkaan ole tuossa tilanteessa jääneet johonkin taloon ”koska pakko”.

Ei ole pakko. Tietenkään.

Monet sun oikeudet alkaa siitä, ja vasta siitä, kun muutat pois, ja siirrät kirjat vuokra-asuntoon.

Lähinnä oisin tuossa tilanteessa huolissani, että miten on päässyt syntymään tällainen tilanne, ettei sulla ole rutiinia omien asioiden hoitamiseen? Tarvitset neuvontaa monessa asiassa tässä erossa, olet toistaiseksi kovin altis huijattavaksi.

Maksaa kyllä, jos haluaa vuokrata sen toisen puolikkaan. Oletatko, että miehen olisi se jotenkin pakko tehdä. Voin kertoa, että ei ole.

Kyllä muuten on. Näitä on nähty aika paljon. Sitten se myynti alkaakin kiinnostaa. Terv pankin asuntolainaneuvottelija

Vierailija
69/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman läpi käyneenä voin sanoa, että tuo ei todellakaan ole helppo tilanne. Sitä

asunnon myyntiä voi pitkittää ihan järkyttävän kauan, eikä pankki voi antaa lyhennysvapaata, jos molemmat eivät sitä halua. Jälkikäteen joutuu mies kyllä korvaamaan, jos jää yksin asuntoon ja estää sen myynnin, mutta siihen voi tosiaan mennä kauan, että tilanne ratkeaa.

Omat vinkkini ovat, että selvität oikeusaputoimistosta saatko oikeusapua. Voit itse valita juristin, ja niin kannattaakin tehdä. Hanki perheasioihin erikoistunut juristi ja kysele vaikka useammalta neuvoa ennen kuin valitset ketään. Alkukartoitus on monilla ilmainen.

Suosittelen hakemaan suoraan yhteisomistuksen purkua ja uskottua miestä. Monet juristit suosittelevat ensin pesänjakajaa, mutta siinä menee rahat ja terveys ennen kuin sitä kautta mitään tapahtuu, sillä pesänjakajalla on velvollisuus pyrkiä sovintoon, mikä tuskin tulee onnistumaan.

Parhaassa tapauksessa eksäsi pelästyy jo juristilta tulevaa sähköpostia ja suostuu hoitamaan asiat fiksusti, mutta sen varaan ei kannata laskea. Sovinnollista esittämällä eksäsi saa pelattua itselleen kuukausia tai vuosia asumista sinun maksamassasi asunnossa, vaikkei olisi aikeissakaan suostua myyntiin. Jos juristisi ei laita vauhdilla hommia eteenpäin, vaihda juristia. Tässä tapauksessa aika on kirjaimellisesti rahaa. Älä myöskään ala sääliä eksääsi vaan ota se, mikä sinulle oikeudelle kuuluu.

Paljon jaksamista! Pidän peukkuja, että asiat sujuvat teillä paremmin kuin minulla ja eksälläni. Meillä meni lähes kolme vuotta erosta siihen, että pääsin eroon vanhasta asunnosta, josta maksoin edelleen lyhennyksiä ja jossa eksä asui puoli-ilmaiseksi uuden vaimonsa kanssa. Hävisin kymmeniätuhansia, mutta säästyin juuri ja juuri maksuhäiriömerkinnältä.

t. nimim. Paska juristi tulee helvetin kalliiksi.

Vierailija
70/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys oikeusaputoimistoon jos sulla ei oo varaa palkata juristia. Kyllä se kertoo miten pitää toimia

Vierailija
71/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene itse vuokralle ja ota yhteiseen taloonne vuokralainen sinun osuudelle. Vuokratuloilla voit kustantaa omia menoja talosta sillä aikaa kunnes asiat selkiytyy. Toki tilanteesta kerrottava kaikille osapuolille. Tee miehelle selväksi ettet sinä tule enää asumaan talossa. Ihmisiä on monenlaisia, joillekkin voisi asunto kelvata tiukasta tilanteesta huolimatta ja/tai käyttäytyisikö mies vieraalle samalla tavalla. Ei voi tietää.

Ota yhteiseen taloon vuokralainen🤣 Missä mielikuvitusmaailmassa te naiset oikein elätte? Vuokratulosta pitää muuten maksaa verot, ettet ihan koko vuokrarahalla juhli.

Vierailija
72/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on sinulta pois jos mies jäisi lunastamalla sinun osuuden? Oletat nyt että kaikki menee tismalleen niin kuin sinä tahdot kun mies on kusipää? Ikävä tuottaa pettymys, mutta miehellä on ihan samat lailliset oikeudet kuin sinullakin.

Miehellä ei ole varaa lunastaa minua ulos, joten se, että asuisin muualla ja kuin osaksi omistamassani talossa eli kahdesta asunnosta yhtä aikaa ei valitettavasti tule kyseeseen. Ostan oman asunnon ja haluan rahani nykyisestä kämpästä ulos. 

Vierailija
73/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä itse vastailee itselleen ja kommentoi omaa aloitustaan.

Raukka parka.

Vierailija
74/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita se talo myyntiin ja muuta vuokralle. Niin yksinkertaista.

Ap omistaa talon yhdessä miehensä kanssa. Ei hän voi laittaa taloa myyntiiin ilman toisen omistajan lupaa.

Kyllä voi. Ottaa ensin kamansa ja muuttaa muualle. Miehellä on etuosto-oikeus toiseen puolikkaaseen mutta jos hän ei sitä käytä niin joutuu myymään myös sen oman puolikkaansa.

Hän voi laittaa vain oman osuutensa myyntiin mutta eihän kukaan halua ostaa taloa jossa asuu tuntematon ihminen. Tietämättömästä voi tuntua siltä, että asiat hoituvat lähes sormia napsauttamalla, ja niinhän ne hoituvatkin jos molemmat osapuolet ovat yhteistyökykyisiä/-haluisia, mutta riitaisassa erotilanteessa, kuten tässä, asiat menevät yleensä todella vaikeiksi ja voi kestää monta vuotta ennen kuin asiat järjestyvät.

Vierailija
75/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla-Ei-Ole-Mitään-Valtaa-Miehen-Omistuksiin. Jos-Se-Ei-Halua-Myydä...Sen Ei-Tarvitse-Myydä.

No joo, ymmärrän. Eihän puolikasta taloa kukaan osta...ellet osta itse.

Olet ilmeisesti joku trolli tai lapsi, mutta ei se mitään. Katsos kun miehen omistuksista tässä ei ole kyse, vaan yhteisomistuksesta, joka tekee sen, että 1/2 + 1/2 = 1, ja yhden kokonaisen talon voi myydä ja rahat siitä jaetaan tasan. Ostajalle ei ole väliä, vaikka myyjiä olisi kymmenen. Haepa nyt tutti ja mieti uutta lällätystä.  Ja jos toinen haluaa myydä, toinen ei voi jäädä taloon kuin omistaisi sen kokonaan -kun ei omista. 

Yhteisomistus= tasavertaiset omistajat. Mikä epäselvää, jos toinen haluaa ja toinen ei. Silloin Ei voittaa.

Voi toki puolikkaankin talon yrittää myydä, mutta voi olla vähän kysyjiä... siitähän on kyse. Koko talo vain naisen mielihalujen mukaisesti myyntiin, niin silloin siitä nainen saa suurimman hyödyn. Oletko mahdollisesti pannunnuolija.

Vierailija
76/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lasu ja huoli-ilmoitus.

Lopuksi kosi miestä.

Tsemppiä! ❤

Vierailija
77/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä itse vastailee itselleen ja kommentoi omaa aloitustaan.

Raukka parka.

Näinhän se taitaa olla.

Vierailija
78/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee lasu ja huoli-ilmoitus.

Lopuksi kosi miestä.

Tsemppiä! ❤

Ja lopuksi...Jätä se sika.

Vierailija
79/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehellä ei ole varaa lunastaa minua ulos, joten se, että asuisin muualla ja kuin osaksi omistamassani talossa eli kahdesta asunnosta yhtä aikaa ei valitettavasti tule kyseeseen. Ostan oman asunnon ja haluan rahani nykyisestä kämpästä ulos. 

Mutkun näin ei tule tapahtumaan. Oh my sweet little summer child...

Vierailija
80/101 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaat ensin vuokrakämpän, ukon ryyppyreissun aikaan hiissaat kamat pois. Sen jälkeen avioero vetämään maistraattiin ja yhteys lakimieheen. Kyllä se varmaan mouhoaa, mutta se on vaan uhkailua.

Lakimies hoitaa osituksen, tarvittaessa käräjien kautta. Muuta tietä ei ole.

Todella huono neuvo heittää miehen kamat pois, miksi puhut täällä kun et tiedä mistä puhut. Ketään ei saa noin vain heittää kotoaan pois, paikasta jossa on kirjoilla.

Luetun ymmärtäminen? Kehotus hiissata omat kamat pois vuokrakämppään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi