Avopuoliso ei suostu eroon, kotona on hirveää
Mitä tehdä, kun avopuolisoni (nykyisin pelkkä kämppis) ei suostu muuttamaan pois yhteisestä asunnostamme ja terrorisoi olemistani päivittäin?
Olimme yhdessä noin kuusi vuotta, joista viimeiseen useaan vuoteen meillä ei ole ollut minkäänlaista läheisyyttä. Mies keksi aikansa selityksiä sille, ettei pysty tai halua, kunnes päädyimme nukkumaan eri huoneisiin. Talomme on melko suuri eikä sen myynti varmasti ole yksinkertaista, mutta en vain enää jaksa olla kokopäiväinen siivooja ja tapella päivittäin joka ikisestä asiasta. Emme tule toimeen eikä meillä ole minkäänlaista kommunikaatioyhteyttä.
Mies ei kunnioita minua, eikä anna mitään yksityisyyttä. Joko hän ei päiväkausiin poistu kotona (hänellä ei ole juurikaan sosiaalisia suhteita) tai jos hän poistuu, hän lähtee ryyppäämään, kuten nyt sunnuntaina päivällä mukamas lounastamaan kavereidensa kanssa, palaten aamuyöllä klo 03 pitäen minua valveilla sitä ennen aggressiivisin viestein. Näin huolimatta siitä, että minulla on töitä seuraavana päivänä. Jos sanon asiasta, että homma lähtee lapasesta, mies syyttää minua siitä, ettei saa käydä missään. Eli asia on joko musta tai valkea.
Jouduin nyt lähtemään omalla kustannuksellani jälleen kotoa pois saadakseni olla rauhassa. Mies ei lähde asunnosta, se olen aina minä, ja nyt olen päättänyt pysyvästi muuttaa pois. Minun tulisi saada rahani pois asunnosta, mutta mies ei tee elettäkään lähteäkseen, vaan olettaa saavansa jäädä asumaan kämpään, josta minäkin maksan omaa lainaani. Hän ei ole etsinyt uutta kotia itselleen, ja yrittää viivytellä asian kanssa muutenkin.
Kun kerron miehelle, että homman nimi on nyt poismuutto, alkaa uhkailu ja kiukuttelu. Ensimmäinen kommenttinsa aikoinaan eroajatukselleni oli "Voi v...otan tästä takkiini tämän myynnistä!" viitateen taloomme. Tiedän, että haluaa minulle kiusaa ja on mukavuudenhaluinen. En jaksa enää, enkä tiedä mitä tehdä, koska rahani eivät riitä vuokraamaan pk-seudulta asuntoa vielä kun tämä entinen asunto on myymättä. Mies tulee sitä paitsi asumaan talossa jos minä muutan, aivan varmasti myyntiin saakka, koska "kotoaan ei ole pakko kenenkään lähteä".
Kun otan puheeksi ulkopuolisen avun ja esimerkiksi oikeudellisen ns. pakkomyynnin, mies muuttuu todella ikäväksi. "Lakimiehillä tai poliiseilla kuulema jos uhkaat, niin tule kyllä kokemaan sen nahoissasi". Niin, en tiedä mitä. Olen umpikujassa, ja työni vuoksi en voi vain lähteä asumaan syrjäseudulle halvemmalla ja kerätä kamppeitani tuosta vaan.
Onko tässä mitään järkeviä vaihtoehtoja enää? Olen täysin uupunut, kirjoitan tätä hotellissa, koska koronatilanteen vuoksi en voi mennä oikein muuallekaan koirineni ja kamppeineni.
Kommentit (101)
Muuta pois, tai osta miehen osuus talosta. Vai oletatko että mies muuttaa ja jättää oman puolikkaansa sinulle ilman vastinetta. Olet kyllä aika yksinkertainen .
Soita kriisipuhelimeen ja kysy heidän neuvojaan.
Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon ja kysy voitko saada sieltä apua asiaan.
Tallenna kaikki miehen uhkausviestit. Näiden avulla voit saada poliisilta apua, ehkä lähestymiskiellon jolloin miehen pakko muuttaa muualle?
Tee miehen elämästä hankalaa. Älä pese miehen vaatteita. Osta ja valmista vain sellaista ruokaa jota meis ei suostu syömään. Tai syö mahdollisimman paljon ulkona (esim eväitä töissä sekä lounaaksi että iltapäivällä ennen kotiinlähtöä). Siivoa äänekkäästi aamuisin. Käytä hajusteita joita mies inhoaa jne.
Ei siis mitään varsinaista ilkeyttä mutta niin että mies huomaa eron hyväksi vaihtoehdoksi.
Tsemppiä ap. Toivottavasti löydät ratkaisun tilanteeseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaat ensin vuokrakämpän, ukon ryyppyreissun aikaan hiissaat kamat pois. Sen jälkeen avioero vetämään maistraattiin ja yhteys lakimieheen. Kyllä se varmaan mouhoaa, mutta se on vaan uhkailua.
Lakimies hoitaa osituksen, tarvittaessa käräjien kautta. Muuta tietä ei ole.Ei ne oo naimisissa. Niin makaa kuin petaa.
Ei vaikuta juurikaan. Yhtä lailla avoparin omaisuus on laillisesti eroteltava ja asuminen järjestettävä, etenkin jos asunto on yhteinen.
Jännää, että aina näihin ketjuihin ilmestyy junttimies (?) Inttämään, että asunto on miehen ja että nainen lähteköön ikäänkuin elettäisiin keskiajalla. Kaipa tämä juntti samaistuu väkivaltaiseen öykkäriin, joka ei kykene käsittelemään tosiasioita.
REPS
Kuvottava mies ja tilanne. Ei missään nimessä normaalia. Mies kuvittelee nyt jotenkin kiristävänsä sinut tilanteeseen. Hänellä ei varmasti ole muuta kuin raha ja helppo elämä ajatuksissaan, sinusta ap se ei välitä tuon taivaallista. Aivan järkyttävää että joudut olemaan jossain hotellissa ja mies makaa kotona. Toivottavasti ette saa koronaa ryyppäysyönsä takia. Oliko jossain naisen luona aamuun vai missä, onko tietoa, kun baarithan eivät ole edes auki? Vai onko edes hetero?
Ota etäisyyttä mieheen esim. muuttamalla Uudelle Seelaannille. Hanki myös itsellesi lähentymiskielto mieheesi kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne, koska asunnon myntiin tarvitaan teidän molempien suostumus.
Tuossa puhutaan avioliitosta.
Avoliiton omaisuuden erottelu on *vaadittaessa tehtävä*.
Ota vain ap se juristi ja vaadi. Eiköhän puolisoon tule liikettä.
Jos muutat pois, niin eikös sinulla ole oikeus vaatia mieheltä vuokraa sinun puolikkaastasi? Kysy ainakin lakimieheltä, muistaakseni näin on. Ja joka tapauksessa asap se yhteiselämän purun hakemus vetämään. Neuvottele pankin kanssa lyhennysvapaa että saat vuokran maksettua. Kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois, tai osta miehen osuus talosta. Vai oletatko että mies muuttaa ja jättää oman puolikkaansa sinulle ilman vastinetta. Olet kyllä aika yksinkertainen .
Oletan (olen ketjun aloittaja), että muutamme molemmat pois kun yhteiselämämme loppuu, myymme talon ja saamme rahat uusien kotien ostoon tahoillamme. En oleta mitään muuta kuin tasapuolisuutta ja järkevästi toimimista. Missä kohtaa sinulle ei tullut selväksi se, että mies ei suostu asunnosta lähtemään eikä myymään sitä? Kumpikin lähtee, kumpikin myy osuutensa reilusti pois ja hyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Viestittely on pakollista niin kauan kun meillä on yhteisiä asioita, se ei ole kommunikaatiota.
Pointti (olen ketjun aloittaja) on siinä, että mies ei aio lähteä ennenkuin on pakko, ja tekee sen riitelyn ja uhkailun kautta.
Yksinkertaista olisikin vain vuokrata min. 850 euron asunto ja muuttaa, mutta kuten sanottu, asuntoa mies ei suostu laittamaan myyntiin, joten prosessissa tulee menemään ikä, terveys ja rahat.
Kenenkään tuskin on myöskään pakko lähteä kalliilla muualle asumaan ja antaa valtaa miehen asua yksin yhteisessä talossa, josta pitäisi mielestäni nyt lähteä molempien.
No haloo.
Jos talo on yhteisomistuksessa, hän maksaa sulle puolikkaasta vuokraa, kun se jää kokonaan hänen yksin asuttavakseen.
Sulle tuloja ja hänelle hyvä motivaattori myymiseen.
Hae oikeusapua. Eihän muutkaan ole tuossa tilanteessa jääneet johonkin taloon ”koska pakko”.
Ei ole pakko. Tietenkään.
Monet sun oikeudet alkaa siitä, ja vasta siitä, kun muutat pois, ja siirrät kirjat vuokra-asuntoon.
Lähinnä oisin tuossa tilanteessa huolissani, että miten on päässyt syntymään tällainen tilanne, ettei sulla ole rutiinia omien asioiden hoitamiseen? Tarvitset neuvontaa monessa asiassa tässä erossa, olet toistaiseksi kovin altis huijattavaksi.
Ensin pyydät pankista maksuvapaata lainaan omalta osaltasi. Hankit oman asunnon tai menet ystävien tai perheen luokse. Tällä tavalla sinulla olisi myös todistajia, jos mies käyttäytyy uhkaavasti. Etkä todellakaan kerro missä asut. Otat tavaroista vain omat henkilökohtaiset mukaan ja muusta osituksesta sitten sovitte lakimiehen välityksellä. Otat ennen lähtöäsi kuvat asunnosta, jotta on todisteet mitä tavaraa siellä on jos mies tekee niille jotain kun olet muuttanut.
Kannattaa myös mainita asiasta miehelle, että ero tulee nyt joka tapauksessa halusi hän sitä tai ei ja kaikkien kannalta olisi järkevää vain hoitaa asiat asioina, jotta ei tarvitse maksaa ulkopuolisille. Jos ei tajua niin ei voi mitään lakimiehelle sitten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen on vielä nätisti sanottu. Muuttaahan hän voi pois ihan minne haluaa. Ei se talon puolikkaan omistus sieltä mihinkään katoa.
Tässä taitaa olla juonena se, että mies pyritään savustamaan omistamastaan puolikkaasta ulos ilman rahallista osuutta omasta puolikkaastaan. Ja naisen vertaistukiryhmä täällä taputtaa, heittää kärrynpyöriä ja jakaa ihmeellisisä neuvojaan fiilis pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestittely on pakollista niin kauan kun meillä on yhteisiä asioita, se ei ole kommunikaatiota.
Pointti (olen ketjun aloittaja) on siinä, että mies ei aio lähteä ennenkuin on pakko, ja tekee sen riitelyn ja uhkailun kautta.
Yksinkertaista olisikin vain vuokrata min. 850 euron asunto ja muuttaa, mutta kuten sanottu, asuntoa mies ei suostu laittamaan myyntiin, joten prosessissa tulee menemään ikä, terveys ja rahat.
Kenenkään tuskin on myöskään pakko lähteä kalliilla muualle asumaan ja antaa valtaa miehen asua yksin yhteisessä talossa, josta pitäisi mielestäni nyt lähteä molempien.
No haloo.
Jos talo on yhteisomistuksessa, hän maksaa sulle puolikkaasta vuokraa, kun se jää kokonaan hänen yksin asuttavakseen.
Sulle tuloja ja hänelle hyvä motivaattori myymiseen.Hae oikeusapua. Eihän muutkaan ole tuossa tilanteessa jääneet johonkin taloon ”koska pakko”.
Ei ole pakko. Tietenkään.Monet sun oikeudet alkaa siitä, ja vasta siitä, kun muutat pois, ja siirrät kirjat vuokra-asuntoon.
Lähinnä oisin tuossa tilanteessa huolissani, että miten on päässyt syntymään tällainen tilanne, ettei sulla ole rutiinia omien asioiden hoitamiseen? Tarvitset neuvontaa monessa asiassa tässä erossa, olet toistaiseksi kovin altis huijattavaksi.
Maksaa kyllä, jos haluaa vuokrata sen toisen puolikkaan. Oletatko, että miehen olisi se jotenkin pakko tehdä. Voin kertoa, että ei ole.
Ei välttämättä kannata enää mennä talolle, mies voi arvata jotain.
"Kenenkään tuskin on myöskään pakko lähteä kalliilla muualle asumaan ja antaa valtaa miehen asua yksin yhteisessä talossa, josta pitäisi mielestäni nyt lähteä molempien."
Eli tässä on perinteinen valtataistelu. Ei eroissa niin söpösti mene, että molemmat tasan lähtee. Tai sitten lähtee, mutta pointtini on se, että eroissa sattuu ja tapahtuu. Mikä on tärkeintä? Eikö se ero ja lopulta myös omaisuuden jako. Ei noissa tilanteissa kannata odottaa sujuvaa joustamista erokumppaniltakaan. Joiltakin on lähtenyt jopa henki. Että järki ja kohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen on vielä nätisti sanottu. Muuttaahan hän voi pois ihan minne haluaa. Ei se talon puolikkaan omistus sieltä mihinkään katoa.
Tässä taitaa olla juonena se, että mies pyritään savustamaan omistamastaan puolikkaasta ulos ilman rahallista osuutta omasta puolikkaastaan. Ja naisen vertaistukiryhmä täällä taputtaa, heittää kärrynpyöriä ja jakaa ihmeellisisä neuvojaan fiilis pohjalta.
Jos joku täällä vaikuttaa yksinkertaiselta, se olet kyllä sinä :). Kun toinen ei halua omistaa enää sitä puolikasta jonkun kpään narsistin kanssa, vaan ostaa yksin oman uuden asunnon, niin vanhasta puolikkaasta nyt vaan on syytä ja oikeus hankkiutua eroon. Mies kun ei voi yksin pitää entistä naisenkin omistamaa asuntoa vaikka haluaisikin siellä esimerkin mukaan nyt asua kokonaan yksin, ja nainen maksaisi kahta asuntoa. Katsos, uutinen: kun asunnon myy, niin molemmat myyjäosapuolet ihan saavat siitä rahallisen korvauksen. Melkoinen hupiukko. Taidat olla ap:n riippakivimies.
Kellään ei ole oikeutta uhkailla ja olla aggressiivinen toista kohtaan. Tuollainen ihminen on vaarallinen. Turvakodin neuvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan (olen ketjun aloittaja), että muutamme molemmat pois kun yhteiselämämme loppuu, myymme talon ja saamme rahat uusien kotien ostoon tahoillamme. En oleta mitään muuta kuin tasapuolisuutta ja järkevästi toimimista. Missä kohtaa sinulle ei tullut selväksi se, että mies ei suostu asunnosta lähtemään eikä myymään sitä? Kumpikin lähtee, kumpikin myy osuutensa reilusti pois ja hyvästi.
Sinulla-Ei-Ole-Mitään-Valtaa-Miehen-Omistuksiin. Jos-Se-Ei-Halua-Myydä...Sen Ei-Tarvitse-Myydä.
No joo, ymmärrän. Eihän puolikasta taloa kukaan osta...ellet osta itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos muutat pois, niin eikös sinulla ole oikeus vaatia mieheltä vuokraa sinun puolikkaastasi? Kysy ainakin lakimieheltä, muistaakseni näin on. Ja joka tapauksessa asap se yhteiselämän purun hakemus vetämään. Neuvottele pankin kanssa lyhennysvapaa että saat vuokran maksettua. Kyllä se siitä.
Voi pyytää vuokraa kun virallinen vuokrasopimus on tehty. Summa on alueen keskivuokra jaettuna kahdella.
Mutta vuokra voi tietenkin olla mitä sovitaan. Mutta ilman vuokrasopimusta ei tarvitse maksaa vuokraa. Sopimus on tehtävä kuukauden sisään erosta ja alkaa seuraavasta kuukaudesta.
Ap, olet tänään taas tehnyt useita keksittyjä perhe-elämä tarinoita tälle palstalle.
Sun viestisi ja aloituksesi tunnistaa aina. Aina.
Ja sun viestisi ja aloitus on aina huippu pitkä ja sotkuisesti ja sekavasti kirjoitettu, että se oikein hämää lukijan.
Nimittäin sellaisen lukijan joka ei tekstiä viitsi tarkkaan lukea, ja joka on pikkasen tyhmän puoleinen.
Sitten sinä kommentoit itse aloitustasi sekä allekirjoituksella, että muutoinkin.
Haluut saada vain mahdollisimman paljon kommentteja ja keskustelua aikaan.
Luulen, että saatat olla joku Sanoman mode tai toimittaja, joka yrittää pitää vilskettä ja keskustelua yllä täällä.
Ja jos et sellaine ole, olet muutoin nuppi sekaisin oleva tyyppi, jolla ei ikävä kyllä ole muuta elämää kuin tämä palsta, sori tästä.
Ei voi estää, mutta voi pitkittää.
Uusi asunto, lainat koroille ja juristi.