Onnistuuko jauhelihan sulatus laittamaan sen kuumaan veteen kattilaan
Unohdin ottaa jauhelihan yöllä sulamaan ja sulamista pitäisi nyt tavalla tai toisella nopeuttaa. Onnistuuko se laittamaan kattilan täyteen kuumaa vettä ja laittamalla jauhelihan sinne lillumaan vai kärsiikö laatu/maku jotenkin?
Mikrossa en sulata, koska tulos on aina paskaa.
Kommentit (28)
Minä sulatan aina vedessä, mielummin kylmässä. Pari tuntia menee, ehkä.
Sehän imee sen veden ja hajoaa sinne. Paketteineen olen lavuaarissa sulattanut niin että pohjalla kuumaa vettä.
Joo paketissa ehdottomasti? VOI miten söpöä kun nuoret aikuiset itsenäistyvät ja heillä on koko maailma vastaamassa pikkuisiin askarruttaviin asioihin!
Mun mielestä ei oo kovinkaan houkuttelevaa jauheliha sen jälkeen kun on sulatettu vedessä. Vettyy ja näyttää oudolta. Makukaan ei oo kovin hyvä mun mielestä. Mies tekee välillä noin, kun ei viitsi ottaa ajoissa sulamaan.
Paketissa tietenkin, ei kai kukaan lihamönttiä sellaisenaan upota veteen???
Minä sulatan mikrossa, teho täydellä ja noin minuutti käännä sittten ympäri.Helppoa sitten toinen puoli ja sama aika noin.
Ehdottomasti paketissa ja kylmässä vedessä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:40"]
[/quote]
Kaupassa jauhettu ja pakattu, ei siis vesitiivis valmispakettien tapaan. Eikä jostain pakastepussista saa niin vesitiivistä, ettei pussiin pääse vettä ollenkaan.
miksette pakasta pakastepussissa, j-liha pussiin ja painelee sen ihan lättänäksi. Sellainen lätty ei vie pakastimessa juurikaan tilaa, jäätyy ja sulaa nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:35"]
Mun mielestä ei oo kovinkaan houkuttelevaa jauheliha sen jälkeen kun on sulatettu vedessä. Vettyy ja näyttää oudolta. Makukaan ei oo kovin hyvä mun mielestä. Mies tekee välillä noin, kun ei viitsi ottaa ajoissa sulamaan.
[/quote]
Miten se vettyy? ei kai kukaan ilman pussia kippaa jauhelihaa veteen! Sulaa kohtuullisen nopeasti kylmässäkin vedessä, ei lihaa ole pakko esikypsentää kuumalla vedellä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:40"]
[/quote]
Kaupassa jauhettu ja pakattu, ei siis vesitiivis valmispakettien tapaan. Eikä jostain pakastepussista saa niin vesitiivistä, ettei pussiin pääse vettä ollenkaan.
[/quote]
Minigrip-pussista saa tiiviin. Ja saat kyllä normipussistakin, kun vedät siihen tiukan solmun. Laita se sulamaan veteen erilliseen astiaan, vaikka leivontakulhoon jossa on puhdasta vettä, niin ei tarvitse liottaa sitä likavedessä altaassa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:40"]
[/quote]
[/quote]
MITÄ MINÄ LUIN??? Pakastepussi on vesitiivis, jos et tee siihen reikää. Jätä se pussinsuu vedenpinnan yläpuolelle, silloin on ihan sama vaikka jättäisit pussin auki!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:35"]
[/quote]
Miten se vettyy? ei kai kukaan ilman pussia kippaa jauhelihaa veteen! Sulaa kohtuullisen nopeasti kylmässäkin vedessä, ei lihaa ole pakko esikypsentää kuumalla vedellä.
[/quote]
Pakastepussit vuotaa jostain syystä, jos niissä sulattaa jotain.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:35"] Mun mielestä ei oo kovinkaan houkuttelevaa jauheliha sen jälkeen kun on sulatettu vedessä. Vettyy ja näyttää oudolta. Makukaan ei oo kovin hyvä mun mielestä. Mies tekee välillä noin, kun ei viitsi ottaa ajoissa sulamaan. [/quote] Miten se vettyy? ei kai kukaan ilman pussia kippaa jauhelihaa veteen! Sulaa kohtuullisen nopeasti kylmässäkin vedessä, ei lihaa ole pakko esikypsentää kuumalla vedellä. [/quote] Pakastepussit vuotaa jostain syystä, jos niissä sulattaa jotain.
[/quote]
Ei vuoda, jos pussissa ei ole vikaa. Osta kunnollisia paksuja pakastuspusseja ei niitä rullassa olevia "hedelmäpussi"-materiaalista tehtyjä. On pakasteita sulatettu jo ennen mikroaaltouunien keksimistä ja yksi käyttökelpoisimmista tavoista on muovipussi vedessä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:35"]
[/quote]
[/quote]
Pakastepussit vuotaa jostain syystä, jos niissä sulattaa jotain.
[/quote]
miten olis 2 pussia päällekkäin? Vai menikö jo liian haastavaksi?
N19
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:35"] Mun mielestä ei oo kovinkaan houkuttelevaa jauheliha sen jälkeen kun on sulatettu vedessä. Vettyy ja näyttää oudolta. Makukaan ei oo kovin hyvä mun mielestä. Mies tekee välillä noin, kun ei viitsi ottaa ajoissa sulamaan. [/quote] Miten se vettyy? ei kai kukaan ilman pussia kippaa jauhelihaa veteen! Sulaa kohtuullisen nopeasti kylmässäkin vedessä, ei lihaa ole pakko esikypsentää kuumalla vedellä. [/quote] Pakastepussit vuotaa jostain syystä, jos niissä sulattaa jotain.
[/quote]
Ei vuoda, jos pussissa ei ole vikaa. Osta kunnollisia paksuja pakastuspusseja ei niitä rullassa olevia "hedelmäpussi"-materiaalista tehtyjä. On pakasteita sulatettu jo ennen mikroaaltouunien keksimistä ja yksi käyttökelpoisimmista tavoista on muovipussi vedessä.
[/quote]
No me on aina käytetty noita pakastepusseja. Yöksi laittaa muovipussissa jauhelihaa lautaselle ja jääkaappiin, niin se lautanen on kudosnesteessä.
Vastaavassa tilanteessa käytän suojana kondomia, solmittuna. On tiivis.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:52"] [quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:35"] Mun mielestä ei oo kovinkaan houkuttelevaa jauheliha sen jälkeen kun on sulatettu vedessä. Vettyy ja näyttää oudolta. Makukaan ei oo kovin hyvä mun mielestä. Mies tekee välillä noin, kun ei viitsi ottaa ajoissa sulamaan. [/quote] Miten se vettyy? ei kai kukaan ilman pussia kippaa jauhelihaa veteen! Sulaa kohtuullisen nopeasti kylmässäkin vedessä, ei lihaa ole pakko esikypsentää kuumalla vedellä. [/quote] Pakastepussit vuotaa jostain syystä, jos niissä sulattaa jotain. [/quote] Ei vuoda, jos pussissa ei ole vikaa. Osta kunnollisia paksuja pakastuspusseja ei niitä rullassa olevia "hedelmäpussi"-materiaalista tehtyjä. On pakasteita sulatettu jo ennen mikroaaltouunien keksimistä ja yksi käyttökelpoisimmista tavoista on muovipussi vedessä. [/quote] No me on aina käytetty noita pakastepusseja. Yöksi laittaa muovipussissa jauhelihaa lautaselle ja jääkaappiin, niin se lautanen on kudosnesteessä.
[/quote]
Se vesi kyllä yleensä tulee siitä, että huoneilmasta tiivistyy kosteutta siihen ulkopinnalle, eikä sen takia, että pussi vuotaa. Ikinä ei ole kudosnesteet itsellä ainakaan pussin läpi pihalle tullut. Vielä helpompi todeta tämä, jos sulattaa kalaa. Se neste mikä lautaselle jää ei tuoksu yhtään miltään eli ei siis ole kalasta peräisin. Toki pussin pitää olla ehjä..
Ja mitä AP'n kysymykseen tulee, niin jos on pakko hätäsulattaa, niin pussiin mahdollisimman tiiviisti ja kylmään veteen. Paketissa ei kannata, kun se ilma/suojakaasu lihan ympärillä eristää ja hidastaa sulamista. Mikrossa tai kuumassa vedessä ei kannata, koska silloin alkaa kypsyminenkin samalla ja rakenne ja maku voi kärsiä.
Laske tiskialtaaseen niin kuumaa vettä kun kraanasta tulee. Laita jauheliha pakastepussiin, pussi solmuun ja upotat sen veteen. Kääntele välillä, jotta sulaa joka puolelta.Ei ala kypsyä niinkun mikrossa.