Sinä opiskeleva yh-vanhempi!
Jos olet opiskeleva yh niin miten pärjäät rahallisesti? Käytkö lisäksi töissä? Millä tasolla opiskelet? Jos käyt opintojen lisäksi töissä, milloin näät lapsia ja kuka lapsia katsoo kun olet koko ajan kiireinen? Ja minkä ikäiset lapset? Mietin tässä vain että saisinkohan onnistumaan tuon yhtälön:) isovanhemmat asuu lähellä, mutta en halua että lapsi siellä asuu.
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:26"]
Lapsi 11v. enkä käy töissä. Voisin käydä, lapsi osaa ja tykkää olla yksin kotona. Opiskelen ammattikorkeassa.
[/quote]
eli pärjäät pelkillä opiskelu- yms tuilla?
Olen kahden alle kouluikäisen yh. Ei mitään mahdollisuuksia käydä töissä sillä olen totaali yh. Kelan tuista, opintolainasta sekä lainoista vanhemmiltani koostuu meidän tämän hetkinen leipä. Todella tiukkaa tekee ja hermot usein kireällä. Kesällä joutuu mennä sossun luukulle sekä lasten isommissa sairauskuluissa. Onneksi tämä on vain väliaikaista.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:29"]
Lapsi 11v. enkä käy töissä. Voisin käydä, lapsi osaa ja tykkää olla yksin kotona. Opiskelen ammattikorkeassa.
[/quote]
[/quote]
Pärjään kyllä eikä tee tiukkaakaan. Osaan vissiin käyttää rahani hyvin.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:30"]
Olen kahden alle kouluikäisen yh. Ei mitään mahdollisuuksia käydä töissä sillä olen totaali yh. Kelan tuista, opintolainasta sekä lainoista vanhemmiltani koostuu meidän tämän hetkinen leipä. Todella tiukkaa tekee ja hermot usein kireällä. Kesällä joutuu mennä sossun luukulle sekä lasten isommissa sairauskuluissa. Onneksi tämä on vain väliaikaista.
[/quote]
Kuulostaa rankalta! Tsemppiä! Ja onneksi loppuu joskus:)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:29"]
[/quote]
[/quote]
Pärjään kyllä eikä tee tiukkaakaan. Osaan vissiin käyttää rahani hyvin.
[/quote]
Ilmeisesti!
Minäkin opiskelin ja sain Kelasta kahden vuoden ajan korotettua päivärahaa, asumistuen, lapsilisän ja elatustuen. Hyvin pärjättiin kyllä. Ja ei ollut muuta hoitoapua kuin joskus äiti hoiti hyvin harvoin, muuten lapsi oli päiväkodissa. Ja jälkeenpäin tuntuu, että oli ihanaa elämää. Hyvin pärjättiin, joka päivä ei ollut opiskelupäiviä, piti kyllä rahoja laskea ostoksia tehdessä, mutta ei se haitannut. Nyt olen jo työelämässä, ja kannattihan se opiskelu. Nyt mietin hakisinko maisteriohjelmaan. Ja varmasti pärjäät, hirmu moni opiskelukaveri oli yh.
Opiskelen AMK:ssa, lapsi 2,5v. Lapsi ei käy isällään. Mun vanhemmat auttavat, jos tarvetta on ja on pakko saada lukea esim kokeisiin, mutta ei lapsi ole siellä edes kertaa viikossa hoidossa. Meillä on koulussa tosi löysää ollut nyt läsnäolojen suhteen ja lähitunteja on muutenkin vähän, eli mitenkään rankalta opiskelu ei ole toistaiseksi tuntunut.
Ainoat oikeat ongelmat ovat olleet silloin, kun lapsi on aamulla oksentanut ja mulla on ollut samana päivänä jotain oikeasti läsnäoloa vaativaa. Silloin tukiverkko todella on tarpeen.
Rahallisesti pärjään aika hyvin, eihän tämä paljon kotihoidontuella elämiseen eroa. Mulla on tosin säästöjä joista nipistän aina jonkin verran. Lainaa en ole vielä ottanut.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:20"]
Opiskelen AMK:ssa, lapsi 2,5v. Lapsi ei käy isällään. Mun vanhemmat auttavat, jos tarvetta on ja on pakko saada lukea esim kokeisiin, mutta ei lapsi ole siellä edes kertaa viikossa hoidossa. Meillä on koulussa tosi löysää ollut nyt läsnäolojen suhteen ja lähitunteja on muutenkin vähän, eli mitenkään rankalta opiskelu ei ole toistaiseksi tuntunut.
Ainoat oikeat ongelmat ovat olleet silloin, kun lapsi on aamulla oksentanut ja mulla on ollut samana päivänä jotain oikeasti läsnäoloa vaativaa. Silloin tukiverkko todella on tarpeen.
Rahallisesti pärjään aika hyvin, eihän tämä paljon kotihoidontuella elämiseen eroa. Mulla on tosin säästöjä joista nipistän aina jonkin verran. Lainaa en ole vielä ottanut.
[/quote]
Jatkan vielä... Lapsen hoitopäivät ovat melko lyhyitä, yleensä 6-7 tuntia. Ehkä kerran viikossa yli 8 tuntia. Sanoisin, että opiskelu on huomattavasti joustavampaa kuin työelämä.
Ainoa mikä on huono juttu on se, että läksyt ym jäävät siihen aikaan illasta, kun lapsi jo nukkuu. Eikä silloin oikein itse enää jaksaisi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:20"]
[/quote]
Jatkan vielä... Lapsen hoitopäivät ovat melko lyhyitä, yleensä 6-7 tuntia. Ehkä kerran viikossa yli 8 tuntia. Sanoisin, että opiskelu on huomattavasti joustavampaa kuin työelämä.
Ainoa mikä on huono juttu on se, että läksyt ym jäävät siihen aikaan illasta, kun lapsi jo nukkuu. Eikä silloin oikein itse enää jaksaisi tehdä.
[/quote]
Mitä teet esim silloin kun lapsi aamulla kipeä ja sulla jotain läsnäoloa vaativaa? Esim omat vanhempani on vielä töissä eli ei luultavatsi pystyisi edes tuollaisessa tilanteessa auttamaan.... Sitten vaan et mene ja joudut esim käymään kurssin uudelleen?