Ilmaantuvuusluku 1 123, 80-vuotiaan äitini rokotus helmikuussa
Huvittaa, kun Iltalehden etätöissä oleva toimittaja itkee, ettei saa Helsingissä aikaa kolmanteen rokotukseen.
Keuruulla Keski-Suomessa ilmaantuvuusluku on 1 123, mutta yli 80-vuotiaat kotona asuvat saavat kolmannen rokotteen helmikuun alussa. Helmikuun. Aika on varattu joulukuun alussa.
Yli 60-vuotiaiden rokotus alkaa helmikuun puolivälissä. Kaikki ovat lähitöissä, koulut olleet etänä viimeksi toukokuussa 2020. Rokotteita ei vain ole, eikä ilmeisesti rokottajia. Muutenkin koko Keski-Suomen koronatilanne on hyvin synkkä, mutta paikallinen Tegnell ei ole missään vaiheessa rajoituksia määrännyt kunnolla.
Miten muualla, onko jossakin muualla samalla tavalla asiat?
Kommentit (86)
Mun äiti sai piikin jo joulukuussa. Ja ihan vaan antoivat ajan terveyskeskuksesta
Saisin kai työterveydestä ensi viikolla, jos haluaisin, mutta ajattelin että kiireisemmät ensin. Etätöitä kuitenkin teen.
N38, Turku
Minun 69-vuotias äitini sai jo rokotteen. Asuu Helsingissä, joten ihmettelen toimittajan valitusta.
Ihanaa, että aiheesta vihdoin keskustellaan. Itseäni ärsytti aina, kun puhuttiin, että sen ja sen ikäiset on rokotettu. Täällä ei todellakaan ollu, vaan olimme monta kuukautta jäljessä. Nyt kolmannen rokotteen on saanut 2,3 % kaupunkimme ihmisistä.
Omat yli 80-vuotiaat vanhempani ovat saaneet rokotteensa. Toinen heistä joutui viime viikolla sairaalaan, joten hyvä että on asia kunnossa. Terveyskeskuksessa käyvät kummatkin, toinen joutuu ravaamaan erilaisissa tutkimuksissa. Taksilla kulkevat, toinen hoitaa kauppa-asiat. Kotona käyvät säännöllisesti kodinhoitajat, siivooja ja fyssari. Ei ne siellä asunnossaan kaksisteen päivät pitkät jökötä TV:tä tuijottamassa.
Eivät käytä nettiä, mutta saivat rokotusajat soittamalla. Oman aikani varasin joulukuussa ja parin viikon päästä on kolmas rokotuskerta. Olen kuusikymppinen ja sairastan astmaa. Kovin on epätasainen tilanne eri puolilla Suomea. Ekan rokotteeni sain huomattavasti paljon myöhemmin kuin minua nuoremmat pääkaupunkiseudulla asuvat.
Terveiset täältä naapurista eli Multialta! Meidän lähimmät rokotepisteet ovat Keuruulla ja Petäjävedellä. Olen 73-vuotias mummeli. Sain ajan Petäjävedelle 3.2. Keuruulle olisi mennyt vielä paljon kauemmin. Siunausta teille arkeenne sinne naapuriin.
Tässäkin näkyy hallinnon tärkeysjärjestys. Pitäähän pk-seudun nuorten saada rokote, jotta pääsevät juhlimaan, kun juottolat avataan. Maaseudun asukkaat kuolkoot pois.
(Ja olen siis oikeasti pahoillani puolestanne. Epäreilu tilanne.)
Vierailija kirjoitti:
Minä pelkään syöpää sairastavan 3-vuotiaan lapseni puolesta. Olemme eristäytyneet muuten täysin, mutta isosisarukset ovat koulussa. Nyt on pakko miettiä, jäävätkö he kotikouluun. Ainut vain, etten osaa itse opettaa. Saan kolmannen rokotuksen itse helmikuun alkupuolella.
Kuulostaa siltä, että sinut on peloteltu jonkinlaiseen maahankaivautumistilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pelkään syöpää sairastavan 3-vuotiaan lapseni puolesta. Olemme eristäytyneet muuten täysin, mutta isosisarukset ovat koulussa. Nyt on pakko miettiä, jäävätkö he kotikouluun. Ainut vain, etten osaa itse opettaa. Saan kolmannen rokotuksen itse helmikuun alkupuolella.
Lapseni kuolee yli 90 % varmuudella, jos saa koronan. Syöpä paranee 70 % varmuudella. Mutta kiva, että jaksat ilkeillä. Joskus karma osuu vielä omalle kohdallesi.
Vierailija kirjoitti:
Vain Helsingillä on Suomessa väliä, onhan tämä jo huomattu
Helsingissä ollaan rokotuksissa muista paikkakunnista jäljessä, vaikka täällä on aivan mielettömän paljon todennäköisempää altistua. Tässä asiassa ei mene kyllä läpi se, että Helsingissä asuvilla on asiat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni kuolee yli 90 % varmuudella, jos saa koronan. Syöpä paranee 70 % varmuudella. Mutta kiva, että jaksat ilkeillä. Joskus karma osuu vielä omalle kohdallesi.
Voisitkohan ottaa yhteyttä kouluun ja selittää tilanteen, että saisit isommat lapset kotikouluun niin, ettet ole ihan yksin siitä vastuussa? Siis opettaja antaisi tehtäviä jne. Varmaan nyt jossain määrin osaisit auttaa ja selittää asioita lapsille. Minusta tähän olisi erittäin hyvä peruste! Voimia ja siunausta perheellenne.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin näkyy hallinnon tärkeysjärjestys. Pitäähän pk-seudun nuorten saada rokote, jotta pääsevät juhlimaan, kun juottolat avataan. Maaseudun asukkaat kuolkoot pois.
Ei ainakaan Helsingissä kukaan nuori saa tässä vaiheessa kolmansia rokotuksia. Herätkää.
juuri varasin itselleni samalle päivälle Helsingin messukeskukseen 3. rokotuksen. Ikää 38, ei riskiryhmää. Aikoja vapautuu joka päivä .
Taas meni pk-seudun ihmisillä hermo. Lukekaa se Iltalehden toimittajan valitus, niin tajuatte, mistä on kyse. Nuori, oletettavasti terve ihminen, (ei maininnut olevansa riskiryhmää), joka tekee etätöitä, valittaa, kun ei saa rokotusaikaa. Samaan aikaan maakunnissa on paikkoja, joissa on aivan valtavat ilmaantuvuusluvut, mutta joissa eivät edes ikäihmiset ole saanet rokotetta, puhumattakaan lähitöissä olevista ihmisistä. Saa nähdä, miten esimerkiksi koulut saadaan mukamas pyörimään, kun opettajat sairastuvat
Vierailija kirjoitti:
Juottopassit edellyttävät täyttä rokotussuojaa. On selvää, juottoloiden määrästä johtuen, että pääkaupunkiseudulle on saatava juottopassit voimaan nopeasti ja massiivisesti. Te voitte siellä kylillä kokoontua kahvittelemaan vaikka jonkun pirttiin ilman koronapassien voimassaolon tarkistusta. Kuntien valtiontukien tasausjärjestelmä ei toimi muuten.
Ei mediaa kiinnosta, kirjoittavat vain kuinka raskasta etätöissä onkaan…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ilkeilyä. Olen vähän huolissani mielentilastasi. Ei kannata alkaa myöskään karmaa huutamaan pimeät mielessä. Lapsesi ei kuole koronaan jos se minusta on kiinni. Todennäköisyyslaskenta on myös puolellasi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ja hoitsut on jättäneet rokotteen väliin. He näkevät etulinjassa missä mennään. Hallituksen päätöksellä terveydenhuolto romahtaa helmikuussa/ kevään aikana. Filippiiniläiset hoitajat eivät tule koskaan korvaamaan suomalaisia hoitajia, vaikka heitä jo tilalle tuodaan kovaa vauhtia.
Riskiryhmään kuuluvana perussairauksieni vuoksi ja sairaanhoitajana vanhusten parissa työskentelevänä olen rokotukset (3 annosta) saanut ja ilomielin ottanut. Muualta lennätetyt hoitajat ovat niitä, jotka rokotuksia välttelevät. Osa heistä on sairastunut Koronaan jo toista kertaa. Nyt näyttää siltä, että on vain ajan kysymys, koska sairastun itse. 2 vuotta olen elänyt kontakteja vältellen, kauppareissu 1 x viikossa yömyöhään, en ole käyttänyt julkista liikennettä, maskit ja käsidesit käytössä. Toivon että selviän lievillä oireilla, enkä tartuttaisi potilaita. Veikkaan että terveydenhuolto romahtaa jo tammikuussa. Nyt on jo joka päivä puutteita joka vuorosta kaikilla osastoilla. Tehdään se mitä pystytään, mutta kuntoutuksesta on tingittävä. Kunhan kaikki saavat ruokansa, lääkkeensä ja peruselintoiminnot pelaavat. Nyt on todella huono hetki joutua sairaalaan.
Suomi on nykyään todella p€ska maa, huomaa tässäkin. Tsemppiä aloittajalle!!