Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmaantuvuusluku 1 123, 80-vuotiaan äitini rokotus helmikuussa

Vierailija
04.01.2022 |

Huvittaa, kun Iltalehden etätöissä oleva toimittaja itkee, ettei saa Helsingissä aikaa kolmanteen rokotukseen.

Keuruulla Keski-Suomessa ilmaantuvuusluku on 1 123, mutta yli 80-vuotiaat kotona asuvat saavat kolmannen rokotteen helmikuun alussa. Helmikuun. Aika on varattu joulukuun alussa.

Yli 60-vuotiaiden rokotus alkaa helmikuun puolivälissä. Kaikki ovat lähitöissä, koulut olleet etänä viimeksi toukokuussa 2020. Rokotteita ei vain ole, eikä ilmeisesti rokottajia. Muutenkin koko Keski-Suomen koronatilanne on hyvin synkkä, mutta paikallinen Tegnell ei ole missään vaiheessa rajoituksia määrännyt kunnolla.

Miten muualla, onko jossakin muualla samalla tavalla asiat?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo on Helsingin etätöiden tekijöiden huudella. Teen työssäni kuntoutuspäätöksiä, ja pelottaa ajatellakin, miten vanhusten kunto huononee, kun eivät pääse mihinkään nyt. Lisäksi eivät saa edes rokotuksia täällä pohjoisessa Keski-Suomessa, eli joutuvat ihan oikeasti käytännössä lukkiutumaan kotiin.

Keuruun tilanne on ihan hirveä, olemme surulla sitä seuranneet. Vihaan myös tätä tartuntatautilääkäriä, hän selvästi nauttii tartunnoista.

Onko kaupunki mitenkään selittänyt huonoa tilannetta? Puuttuuko rokotteita vai rokottajia? Vantaalaisena hämmästyttää, kun perusterve 35-vuotias tyttärenikin saa kolmannen rokotteensa jo parin viikon päästä. 

Vierailija
22/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ja kenen kanssa se sun 80-vuotias äitisi hilluu?

Asuu keskustassa kerrostalossa. Ei voi käydä edes kaupassa koronan takia. Mutta jo rappukäytävästä voi saada koronan, ystävälleni kävi Tampereella niin.

Mutta onhan se reilua, että 80-vuotias odottaa helmikuuhun, kun muualla alle 30-vuotias on jo rokotettu silloin…

Ap

Onhan se reilua. Se 80 -vuotiaan ei tarvitse käydä töissä, pitää lapsiaan päiväkodissa ja käydä siellä päiväkodissa/koulussa päivittäin, kaupassa, julkisissa liikennevälineissä jne. Se mummo senkun posottaa katsoa Kauniita ja Rohkeita siellä maaseudulla ihan normaalisti kuin ennenkin. Idioottimaista olisi rokotella maaseutuja ennen Helsinkiä.

Aika moni ikääntynyt joutuu käyttämään monia palveluja pärjätäkseen siellä kotona: lääkäriä, fysioterapiaa, siivoojaa, taksia, kotihoitoa...eli kyllä niitä kontakteja vaan tulee.

Tämä juuri. Olen itse 56-vuotias syöpäsairas nainen, ja joudun käymään joka päivä Kelataksilla 70 km päässä sädehoidossa. Lääkärikäyntejä tulee paljon. Syövän ennuste on erittäin hyvä, eli siihen en menehdy. Kuitenkin koronaan voin menehtyä, kun immuunipuolustus on heikko. Olen ollut koko elämäni töissä, ensimmäistä kertaa sairaana nyt. Varmaan monen mielestä ansaitsisin kuolla, kun olen rintasyövän saanut. Saan kolmannen koronarokotuksen 24.1.2022.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on viimeiset pari vuotta menty näiden riskiryhmäläisten ehdoilla olisko nyt jo aika antaa tilaa niille ihan tavallisille työssä käyville ihmisille, joilla on esim lapset vietävinä päivähoitoon, kouluun, jne…

Niin, meille tavallisille ihmisille, jotka yritämme pitää yhteiskuntaa pystyssä hoitajina, opettajina, lääkäreinä, kaupan kassoina, kotihoitajina, taksikuseina jne. Ilman näiden ihmisten työpanosta ei  niille mummoillekaan palvelut juokse. Mikä järki siinä on, että mummot istuvat kotona, mutta kukaan ei pääse kuskaamaan, hoitoja ei ole eikä kotihoitaja käy, kun ovat sairaina?

Vierailija
24/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän outoa tehdä tästä Helsinki vastaan Keuruu taistelua, koska Helsinki on selvästi jäljessä muuta maata kolmosrokotteissa.

Esim. Itä-Suomessa niitä on annettu yli kaksi kertaa enemmän.

Vierailija
25/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on viimeiset pari vuotta menty näiden riskiryhmäläisten ehdoilla olisko nyt jo aika antaa tilaa niille ihan tavallisille työssä käyville ihmisille, joilla on esim lapset vietävinä päivähoitoon, kouluun, jne…

No minä olen riskiryhmäläinen, jolla on työ hoitoalalla ja lapset päivähoidossa/koulussa. Sain kolmannen rokotuksen kolme viikkoa sitten.

Vierailija
26/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, meille tavallisille ihmisille, jotka yritämme pitää yhteiskuntaa pystyssä hoitajina, opettajina, lääkäreinä, kaupan kassoina, kotihoitajina, taksikuseina jne. Ilman näiden ihmisten työpanosta ei  niille mummoillekaan palvelut juokse. Mikä järki siinä on, että mummot istuvat kotona, mutta kukaan ei pääse kuskaamaan, hoitoja ei ole eikä kotihoitaja käy, kun ovat sairaina?

Juuri siksi etätöiden tekijöitä ei pitäisi rokottaa ensiksi, vaan pitäisi mennä ammattien mukaan. Se aloituksessa mainittu toimittaja pitäisi olla listalla kauempana kuin opettaja tai kaupan kassa.

Lääkärit ym. on jo rokotettu. Ja joo, olen varmasti puolueellinen, koska itse olen kaupassa töissä, kolmospiikki helmikuun lopulla tähän tietoon.

Vierailija
27/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän outoa tehdä tästä Helsinki vastaan Keuruu taistelua, koska Helsinki on selvästi jäljessä muuta maata kolmosrokotteissa.

Esim. Itä-Suomessa niitä on annettu yli kaksi kertaa enemmän.

Helsinki tuli mukaan vain kyseisen Iltalehden toimittajan jutun takia, se vain pisti silmään. Tarkoitus ei ollut haukkua ketään, ihmetellä vain tilannetta

Ap

Vierailija
28/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi etätöiden tekijöitä ei pitäisi rokottaa ensiksi, vaan pitäisi mennä ammattien mukaan. Se aloituksessa mainittu toimittaja pitäisi olla listalla kauempana kuin opettaja tai kaupan kassa.

Lääkärit ym. on jo rokotettu. Ja joo, olen varmasti puolueellinen, koska itse olen kaupassa töissä, kolmospiikki helmikuun lopulla tähän tietoon.

Mä olin tuota mieltä jo vuosi sitten, kun rokotukset alkoivat. Olen riskiryhmäläinen, mutta mulla on kuitenkin etätyö. Ihan mielelläni olisin antanut oman rokotusvuoroni jollekin, joka kuskaa kaupasta mun ruokatilaukset kotiovelleni. Tunnen kuitenkin paljon ikäisiäni (60v), joilla oli hirveä hoppu saada rokote, jotta pääsivät matkustelemaan. 

Vierailija
29/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystäväni on 27-vuotias, sairastaa munasarjasyöpää. Keski-Suomen keskussairaala on sanonut, että rokotus pitäisi saada mahdollisimman pian, mutta ei pääse omassa kaupungissa täällä Keski-Suomessa rokotuksiin. Olen lähitöissä opettajana, joten pelkään tyttöystäväni hengen puolesta. Tai avovaimohan hän on, kun yhdessä asumme. Pitäkää huolta rakkaistanne, tämä on vaikeaa aikaa. Pistää vihaksi, kun monet vain valittavat jostain ravintoloiden sulkemisesta.

M30

Vierailija
30/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ja hoitsut on jättäneet rokotteen väliin. He näkevät etulinjassa missä mennään. Hallituksen päätöksellä terveydenhuolto romahtaa helmikuussa/ kevään aikana. Filippiiniläiset hoitajat eivät tule koskaan korvaamaan suomalaisia hoitajia, vaikka heitä jo tilalle tuodaan kovaa vauhtia.

Vierailija
31/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotteita kai riittävästi täällä keski-suomessa. Mutta käsi sydämmellä sanon, että ainakin ne 2 rokotetta kannattaa ottaa. Tällä hetkellä siskon mies, alle 3-kymppinen siis sairastaa koronaa. 1 rokotteen saanut, mutta siitä jo aikaa yli puoli vuotta. Nyt on kuume sahannut, tosi kova yskä ja hengenahdistusta ollu 😔 kyllä uskon että toipuu, mutta haluan korostaa rokotteiden merkitystä.

Vierailija
32/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä reilua ole todellakaan, mutta itsekkäitä av-mammoja ei hetkauta. Olen etätöissä, 54-vuotias ja asun Vantaalla. Sain kolmospiikin joulukuun alussa. Minä voin välttää kontakteja ihan eri tavalla kuin joku vanhus, jonka on pakko käydä esimerkiksi terveyskeskuksessa. Eikä siellä pienessä kaupungissa ole mitään Woltia, josta saa aina ruokaa. Toki varmasti kauppakassin saa tilattua, mutta ei muuta. Tsemppiä! Minulla on aidosti paha mieli puolestanne.

Miksi sun pitäisi välttää kontakteja, olethan jo kolmesti rokotettu? Etkö luota rokotteeseen, vai miksi tällaiset välttelyt?

Itse olen kahdesti rokotettu (lisää ei tule), enkä välttele mitään, enkä ketään - en edes rokottamattomia sukulaisia. Olen päättänyt luottaa rokotteen tehoon, siksihän ne otin ja kärsin haittavaikutukset. Maskia pidän silloin kuin huvittaa, eli aika harvoin. Käsidesiä en ole käyttänyt oikeastaan koskaan, vaan pesen mieluummin käsiä vedellä ja saippualla. Toki kaupassa pidän turvaväliä vain siksi, ettei joku sekopää ala valittamaan. 

Asun itsekin Vantaalla ja olen 45v. nainen, lähityössä. Eipä ole koronaa, eikä muutakaan tautia näkynyt moneen vuoteen. 

Vierailija
33/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin ottamassa piikin helposti suoraan walk-in pisteeltä eilen Jumbosta. Aikaa meni 20min ja nyt on 3 annos kunnossa.

M29,

Vierailija
34/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo on Helsingin etätöiden tekijöiden huudella. Teen työssäni kuntoutuspäätöksiä, ja pelottaa ajatellakin, miten vanhusten kunto huononee, kun eivät pääse mihinkään nyt. Lisäksi eivät saa edes rokotuksia täällä pohjoisessa Keski-Suomessa, eli joutuvat ihan oikeasti käytännössä lukkiutumaan kotiin.

Keuruun tilanne on ihan hirveä, olemme surulla sitä seuranneet. Vihaan myös tätä tartuntatautilääkäriä, hän selvästi nauttii tartunnoista.

Onko kaupunki mitenkään selittänyt huonoa tilannetta? Puuttuuko rokotteita vai rokottajia? Vantaalaisena hämmästyttää, kun perusterve 35-vuotias tyttärenikin saa kolmannen rokotteensa jo parin viikon päästä. 

Puhumattakaan että oma parikymppinen lapseni saa tällä viikolla.

Vierailija
35/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuu keskustassa kerrostalossa. Ei voi käydä edes kaupassa koronan takia. Mutta jo rappukäytävästä voi saada koronan, ystävälleni kävi Tampereella niin.

Mutta onhan se reilua, että 80-vuotias odottaa helmikuuhun, kun muualla alle 30-vuotias on jo rokotettu silloin…

Ap

Onhan se reilua. Se 80 -vuotiaan ei tarvitse käydä töissä, pitää lapsiaan päiväkodissa ja käydä siellä päiväkodissa/koulussa päivittäin, kaupassa, julkisissa liikennevälineissä jne. Se mummo senkun posottaa katsoa Kauniita ja Rohkeita siellä maaseudulla ihan normaalisti kuin ennenkin. Idioottimaista olisi rokotella maaseutuja ennen Helsinkiä.

Monen 80-vuotiaan luona käy jatkuvasti vaihtuvia kotihoitajia jopa useaan kertaan päivässä.

- ohis

Vierailija
36/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokottaminen on todella paikkakuntakohtaista. Monissa kunnissa ei edes pääse rokotukseen, vaan pitää mennä 30-60 km päähän naapurikuntaan. Nämä muiden paikkakuntien rokotettava ovat viimeisenä jonossa. Itse asun 1500 ihmisen kunnassa, sain toisen rokotteen lokakuun alussa 60 km päässä, omassa kunnassa ei rokoteta. Vantaalla asuva kaveri sai kesäkuun lopussa kakkosrokotteen. Minä siis lokakuussa. Olen 32-vuotias, eli en ole riskiryhmää, mutta kaveri on myös. Erona, että olen lähitöissä, kaveri etätöissä, ja asun pienellä paikkakunnalla, hän Vantaalla.

Vierailija
37/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aika moni ikääntynyt joutuu käyttämään monia palveluja pärjätäkseen siellä kotona: lääkäriä, fysioterapiaa, siivoojaa, taksia, kotihoitoa...eli kyllä niitä kontakteja vaan tulee.

Tämä juuri. Olen itse 56-vuotias syöpäsairas nainen, ja joudun käymään joka päivä Kelataksilla 70 km päässä sädehoidossa. Lääkärikäyntejä tulee paljon. Syövän ennuste on erittäin hyvä, eli siihen en menehdy. Kuitenkin koronaan voin menehtyä, kun immuunipuolustus on heikko. Olen ollut koko elämäni töissä, ensimmäistä kertaa sairaana nyt. Varmaan monen mielestä ansaitsisin kuolla, kun olen rintasyövän saanut. Saan kolmannen koronarokotuksen 24.1.2022.

Toivon sinulle kaikkea hyvää.

Vierailija
38/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Monen 80-vuotiaan luona käy jatkuvasti vaihtuvia kotihoitajia jopa useaan kertaan päivässä.

- ohis

Kyllä ne helposti tulematta jäävät, jos ovat koronassa tai karanteenissa.

Vierailija
39/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä reilua ole todellakaan, mutta itsekkäitä av-mammoja ei hetkauta. Olen etätöissä, 54-vuotias ja asun Vantaalla. Sain kolmospiikin joulukuun alussa. Minä voin välttää kontakteja ihan eri tavalla kuin joku vanhus, jonka on pakko käydä esimerkiksi terveyskeskuksessa. Eikä siellä pienessä kaupungissa ole mitään Woltia, josta saa aina ruokaa. Toki varmasti kauppakassin saa tilattua, mutta ei muuta. Tsemppiä! Minulla on aidosti paha mieli puolestanne.

Miksi sun pitäisi välttää kontakteja, olethan jo kolmesti rokotettu? Etkö luota rokotteeseen, vai miksi tällaiset välttelyt?

Itse olen kahdesti rokotettu (lisää ei tule), enkä välttele mitään, enkä ketään - en edes rokottamattomia sukulaisia. Olen päättänyt luottaa rokotteen tehoon, siksihän ne otin ja kärsin haittavaikutukset. Maskia pidän silloin kuin huvittaa, eli aika harvoin. Käsidesiä en ole käyttänyt oikeastaan koskaan, vaan pesen mieluummin käsiä vedellä ja saippualla. Toki kaupassa pidän turvaväliä vain siksi, ettei joku sekopää ala valittamaan. 

Asun itsekin Vantaalla ja olen 45v. nainen, lähityössä. Eipä ole koronaa, eikä muutakaan tautia näkynyt moneen vuoteen. 

Siis minä voisin ihan helposti välttää kontaktit enkä olisi tarvinnut kolmatta rokotetta vielä. Voida tarkoittaa, että siihen on mahdollisuus. Voida=can. I can avoid. Minä voin vältellä, koska se on minulle mahdollista. Joku yläkoulun opettaja taas muualla Suomessa ei voi vältellä kontakteja, mutta saa kolmannen rokotteen maaliskuussa

Vierailija
40/86 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vanhempani 75v asuu pienellä paikkakunnalla Savossa ja odottanut rokoteajanvarauksen takaisin soittoa nyt melkein 1kk. Soittanut kahdesti . Walk iniin tai nettiin voisi kuulema mennä varamaan. Ei osaa netissä varata. Walk inissä jonot 3h. Rokotejärjestys avattiin liian aikaisin. Nuoremmat jotka osaa käyttää nettiä ja jaksaa jonottaa 3 tuntia räntäsateessa saa rokotukset.

Hämeenlinnassa sama. Takaisinsoittoa ajanvarauksesta on saanut odottaa tyyliin viikkoja. Vaihtoehto on mennä pakkaseen jonottamaan pariksi tunniksi. Tällä tavalla täällä kohdellaan vanhuksia! Itse olen alle viisikymppinen perusterve ja sain rokotusajan ensi viikolle netissä. Sitten taas äitini asuu Keski-Suomessa ja siellä rokotuksista on soitettu erikseen jokaiselle iäkkäälle. Ei tarvitse olla nettiyhteyttä, ei tarvitse sompailla terveysaseman automaatin kanssa (jos a, paina 1, jos b paina 2, jos...), ei tarvitse seistä pakkasessa. Näin oli ainakin ensimmäisen rokotteen kanssa, nyt kolmattakin tarjottiin muistaakseni jollain tapaa, ei tarvinnut itse ottaa yhteyttä. Mutta se onkin sitä perähikiää, ei tätä modernia digi-landiaa.