Ilmaantuvuusluku 1 123, 80-vuotiaan äitini rokotus helmikuussa
Huvittaa, kun Iltalehden etätöissä oleva toimittaja itkee, ettei saa Helsingissä aikaa kolmanteen rokotukseen.
Keuruulla Keski-Suomessa ilmaantuvuusluku on 1 123, mutta yli 80-vuotiaat kotona asuvat saavat kolmannen rokotteen helmikuun alussa. Helmikuun. Aika on varattu joulukuun alussa.
Yli 60-vuotiaiden rokotus alkaa helmikuun puolivälissä. Kaikki ovat lähitöissä, koulut olleet etänä viimeksi toukokuussa 2020. Rokotteita ei vain ole, eikä ilmeisesti rokottajia. Muutenkin koko Keski-Suomen koronatilanne on hyvin synkkä, mutta paikallinen Tegnell ei ole missään vaiheessa rajoituksia määrännyt kunnolla.
Miten muualla, onko jossakin muualla samalla tavalla asiat?
Kommentit (86)
Missä ja kenen kanssa se sun 80-vuotias äitisi hilluu?
Etelä-Karjalassa 80 vuotias isäni sai kolmannen rokotuksen joulukuussa ja riskiryhmää oleva kaveri marraskuussa. Minä sain varattua ajan ja sain piikin välipäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Karjalassa 80 vuotias isäni sai kolmannen rokotuksen joulukuussa ja riskiryhmää oleva kaveri marraskuussa. Minä sain varattua ajan ja sain piikin välipäivinä.
Niin ja ikää 43
Vain Helsingillä on Suomessa väliä, onhan tämä jo huomattu
Yrittäkää kyttäillä peruutusaikoja. Niitä tulee joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Asuu keskustassa kerrostalossa. Ei voi käydä edes kaupassa koronan takia. Mutta jo rappukäytävästä voi saada koronan, ystävälleni kävi Tampereella niin.
Mutta onhan se reilua, että 80-vuotias odottaa helmikuuhun, kun muualla alle 30-vuotias on jo rokotettu silloin…
Ap
Eihän tämä reilua ole todellakaan, mutta itsekkäitä av-mammoja ei hetkauta. Olen etätöissä, 54-vuotias ja asun Vantaalla. Sain kolmospiikin joulukuun alussa. Minä voin välttää kontakteja ihan eri tavalla kuin joku vanhus, jonka on pakko käydä esimerkiksi terveyskeskuksessa. Eikä siellä pienessä kaupungissa ole mitään Woltia, josta saa aina ruokaa. Toki varmasti kauppakassin saa tilattua, mutta ei muuta. Tsemppiä! Minulla on aidosti paha mieli puolestanne.
Oma vanhempani 75v asuu pienellä paikkakunnalla Savossa ja odottanut rokoteajanvarauksen takaisin soittoa nyt melkein 1kk. Soittanut kahdesti . Walk iniin tai nettiin voisi kuulema mennä varamaan. Ei osaa netissä varata. Walk inissä jonot 3h. Rokotejärjestys avattiin liian aikaisin. Nuoremmat jotka osaa käyttää nettiä ja jaksaa jonottaa 3 tuntia räntäsateessa saa rokotukset.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin ap, mutta oma äitini 82 ainakin käy säännöllisesti verikokeessa ja lääkärissä, hänellä on tyypin 1 diabetes ollut jo vauvasta saakka. Vaikka olisi kuinka maski, niin silti voi saada tartunnan. Lisäksi joissakin tutkimuksissa maski on pakko ottaa pois. Kolmas rokotusaika tammikuun lopussa, hirvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuu keskustassa kerrostalossa. Ei voi käydä edes kaupassa koronan takia. Mutta jo rappukäytävästä voi saada koronan, ystävälleni kävi Tampereella niin.
Mutta onhan se reilua, että 80-vuotias odottaa helmikuuhun, kun muualla alle 30-vuotias on jo rokotettu silloin…
Ap
Niin nyt pitää välttää niitä ihmiskontakteja vaikka olisi rokotettu ja se kolmas rokote ei vapauta äitiäsi kantamasta vastuutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onhan se reilua. Se 80 -vuotiaan ei tarvitse käydä töissä, pitää lapsiaan päiväkodissa ja käydä siellä päiväkodissa/koulussa päivittäin, kaupassa, julkisissa liikennevälineissä jne. Se mummo senkun posottaa katsoa Kauniita ja Rohkeita siellä maaseudulla ihan normaalisti kuin ennenkin. Idioottimaista olisi rokotella maaseutuja ennen Helsinkiä.
Hirveää. Meilläpäin rokotetaan kiireen vilkaan walk-in, drive-in jne. rokotuksin kaikki siihen oikeutetut. Minun sinun äitiäsi nuoremmat vanhempani rokotettiin joulukuun alussa. Eikö teillä ole mitään tämmöisiä? Tietysti FFP2 tai 3-maski vähän turvaisi äitiäsi, mutta voi olla ikäihmiselle hankala käyttää.
Tiedän, että täällä Etelä-Suomessa on rokotettu riskiryhmäläisiä myös kuntarajojen yli. Eihän teilläpäin olisi tämmöistä mahdollisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Oma vanhempani 75v asuu pienellä paikkakunnalla Savossa ja odottanut rokoteajanvarauksen takaisin soittoa nyt melkein 1kk. Soittanut kahdesti . Walk iniin tai nettiin voisi kuulema mennä varamaan. Ei osaa netissä varata. Walk inissä jonot 3h. Rokotejärjestys avattiin liian aikaisin. Nuoremmat jotka osaa käyttää nettiä ja jaksaa jonottaa 3 tuntia räntäsateessa saa rokotukset.
Voitko varata hänen puolestaan aikaa, vai onko se mahdollista vain alaikäisille? Tosi harmi jos takaisinsoitto ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Mikset auta vanhempiasi ja varaa heille netissä aikoja? Minä varasin ja saavat piikin huomenna.
Helppo on Helsingin etätöiden tekijöiden huudella. Teen työssäni kuntoutuspäätöksiä, ja pelottaa ajatellakin, miten vanhusten kunto huononee, kun eivät pääse mihinkään nyt. Lisäksi eivät saa edes rokotuksia täällä pohjoisessa Keski-Suomessa, eli joutuvat ihan oikeasti käytännössä lukkiutumaan kotiin.
Keuruun tilanne on ihan hirveä, olemme surulla sitä seuranneet. Vihaan myös tätä tartuntatautilääkäriä, hän selvästi nauttii tartunnoista.
Vierailija kirjoitti:
Hirveää. Meilläpäin rokotetaan kiireen vilkaan walk-in, drive-in jne. rokotuksin kaikki siihen oikeutetut. Minun sinun äitiäsi nuoremmat vanhempani rokotettiin joulukuun alussa. Eikö teillä ole mitään tämmöisiä? Tietysti FFP2 tai 3-maski vähän turvaisi äitiäsi, mutta voi olla ikäihmiselle hankala käyttää.
Tiedän, että täällä Etelä-Suomessa on rokotettu riskiryhmäläisiä myös kuntarajojen yli. Eihän teilläpäin olisi tämmöistä mahdollisuutta?
Riippuu tietysti ikäihmisestä, mutta mun 94v äitini pystyy käyttämään ulosventtiilillä varustettua 3M Auran ffp3-hengityssuojainta. Ainoa hengityssuojain, joka on hänelle kooltaan ja malliltaan just sopiva. Siis asettuu tiiviisti kasvoille, mutta venttiilin ansiosta pystyy silti hengittämään ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onhan se reilua. Se 80 -vuotiaan ei tarvitse käydä töissä, pitää lapsiaan päiväkodissa ja käydä siellä päiväkodissa/koulussa päivittäin, kaupassa, julkisissa liikennevälineissä jne. Se mummo senkun posottaa katsoa Kauniita ja Rohkeita siellä maaseudulla ihan normaalisti kuin ennenkin. Idioottimaista olisi rokotella maaseutuja ennen Helsinkiä.
Aika moni ikääntynyt joutuu käyttämään monia palveluja pärjätäkseen siellä kotona: lääkäriä, fysioterapiaa, siivoojaa, taksia, kotihoitoa...eli kyllä niitä kontakteja vaan tulee.
Kurja tilanne.
Olisiko mahdollista, että niitä rokoteaikoja kuitenkin ilmaantuisi lisää? Kannattaa ainakin aktiivisesti seurata netistä tilannetta.
Täällä Tampereellakin näytti jokin aika sitten huonolta, mutta tilanne muuttui nopeasti. Pantiin pystyyn kokonainen uusi Pandemiakeskus, jonne on värvätty huomattava määrä rokottajia.
Nyt täällä annetaan tuhansia piikkejä päivässä ja vapaita rokoteaikoja on tarjolla mielin määrin.
Tässä on viimeiset pari vuotta menty näiden riskiryhmäläisten ehdoilla olisko nyt jo aika antaa tilaa niille ihan tavallisille työssä käyville ihmisille, joilla on esim lapset vietävinä päivähoitoon, kouluun, jne…
Oli helppo arvata, että Keski-Suomesta kyse. Kaikki silti auki.
Jyväskylässä alle 60-vuotiaat alkavat nyt päästä rokotuksiin. Tosin pitää olla 5 kk edellisestä, eli itse pääsen tammikuun lopussa aikaisintaan.
N31