Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autetaan löytämään kadoksissa olevia elokuvia, biisejä jne.

Vierailija
03.01.2022 |

Onko sinulla unohduksissa oleva elokuva, sarja, kappale, kirja tms. mutta nimi ei tule päähän? Kerro tähän ketjuun muistamiasi asioita vihjeeksi niin muut voivat yrittää auttaa löytämään hakemasi :)

Kommentit (5998)

Vierailija
5561/5998 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Chaplinin elokuvan "Limelight" (1952) eli "Parrasvalot" teemamusiikki ollut jossakin mainoksessa? Muistan tuon jostakin lapsuudesta.

Kulta Katriina -kahvin TV-mainoksissa 80-luvulla siitä käytettiin useitakin eri versioita. Itse asiassa niin aktiivisesti, että en itse pysty vieläkään kuulemaan tätä sävelmää missään yhteydessä tuntematta välittömästi kahvin makua suussani. :D

Esim. tässä se on kohdassa 3:20:

Näin muistelinkin. Mennyt vain sekaisin mielessä Lasse Mårtensonin biisi Juhla Mokka -mainoksesta: ne, joissa joku käsityöläinen tekee aina jotakin ammattitaidolla. Haettu selvästi samaa meininkiä - kumpi sitten tuli ensin. Ja tuo Chaplinin hieno sävellys toki muistuttaa kovasti Vivaldin Talven II osaa, largoa.

Ja eikö tuo Vivaldin Talven largo ollut siinä Vesku-Show'n sketsissä, jossa mies istui puistonpenkille naisen viereen?

Vierailija
5562/5998 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin muistelinkin. Mennyt vain sekaisin mielessä Lasse Mårtensonin biisi Juhla Mokka -mainoksesta: ne, joissa joku käsityöläinen tekee aina jotakin ammattitaidolla.

Heh, tajusin nyt, että minultakin oli mennyt sekaisin! Oli siis muka ihan selkeä muistikuva, että sen ammattitaidolla tekevän käsityöläisen taustallakin olisi soinut tämä Chaplinin sävellys. Tosiaankin varmasti tietoista samankaltaisuuden tavoittelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5563/5998 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin muistelinkin. Mennyt vain sekaisin mielessä Lasse Mårtensonin biisi Juhla Mokka -mainoksesta: ne, joissa joku käsityöläinen tekee aina jotakin ammattitaidolla.

Heh, tajusin nyt, että minultakin oli mennyt sekaisin! Oli siis muka ihan selkeä muistikuva, että sen ammattitaidolla tekevän käsityöläisen taustallakin olisi soinut tämä Chaplinin sävellys. Tosiaankin varmasti tietoista samankaltaisuuden tavoittelua.

Olin aivan varma, että ammattitaidolla myös tehdään Juhla Mokka -mainoksissa oli Chaplinin biisi. Sitten etsin Googlella onko Chaplinin sävellys ollut jossakin mainoksessa, mutta en löytänyt mitään. Mårtensonin kahviyhteys taas löytyi.

Vierailija
5564/5998 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudesta 90-luvulta on jäänyt mietityttämään pari ohjelmaa, joita en ole saanut selvitettyä:

1) Simppeli ötökkäpiirretty, jonka jaksot oli lyhyitä, varmaan max 5 min mittaisia. Näitä siis tuli joskus pitempien ohjelmien välissä vähän kuin täyteohjelmina. Tässä ei taidettu puhua mitään varsinaisia sanoja, äänneltiin vain. Muistelisin että ainakin yhdessä jaksossa jollain ötökällä meni hermot meteliin kun toinen (ehkä heinäsirkka) opetteli soittamaan viulua. Minulla olisi mielikuva, että näitä olisi ollut videokasetille nauhoitettujen Maija Mehiläisen tms. jaksojen välissä, joten telkkarista tämä on tullut varmaan 80-90-lukujen vaihteessa tai viimeistään 90-luvun alussa (olen itse 1988 syntynyt). Ja kyseessä ei siis ole mikään Ötökän Elämää, vaan paljon yksinkertaisemmin (käsin) piirretty, ehkä vähän jopa tikku-ukkomainen animaatio.

2) Kyseessä saattaa o

Tuosta Siniritarista on olemassa kokonainen elokuvakin! Kuulemma katsoin tätä lapsena loppumattomalla loopilla :) https://www.youtube.com/watch?v=8qQvx6LgiEg 

Vierailija
5565/5998 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia etsinyt tiettyjä kiiltokuvia mutta en ole löytänyt juuri niitä oikeita, ja sen takia ajattelin kysyä täältäkin samaa:

Kyseessä aikuisia rokokoohahmoja, muistaakseni neljä naista ja neljä miestä, erikseen (ei siis parittain). Kooltaan ne eivät olleet kovin suuria mutta eivät myöskään aivan minikokoisia. Vaatetus oli kaikilla erivärinen. Kun leikin näillä, valikoin kullekin naiselle mielestäni parhaiten sopivan miehen, siitä muistan että olivat erillisiä.

Olen löytänyt muutamia hahmoja mutta niissä on aina nainen ja mies parittain kiinni. Sekin on yleistä, että naisten hameet ovat kovin rimpsuisia ja röyhelöisiä. Mielestäni niissä omissa kuvissani oli aika suorat hameet. Useissa minulle ehdotetuissa arkeissa on lapsihahmoja eikä aikuisia.

Erityisesti muistan noista naisen, jolla oli valkoinen peruukki (ei sekään mikään kikkara vaan melkein täysin suora) ja kaunis vaaleansininen leninki. Hänellä saattoi olla viuhka kädessä, ehkä niillä muillakin oli.

Olisin hyvin kiitollinen, jos jollakulla olisi antaa vihje, mistä tällaisia kiiltokuvia voisi löytää. Ja onko kellään muulla suomalaisella ollut samanlaisia? En ole koskaan tavannut ketään, jolla niitä olisi ollut. En kuitenkaan mitenkään voi olla ainoa, keräiltiinhän 1960- ja 1970-luvuilla juuri kiiltokuvia - ennen tarrojen aikakautta.

Vierailija
5566/5998 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku lastenkirjaa [kuvakirja] (jonka itse luin 80-luvun puolessavälissä), jossa oli poika, jolla oli kolme nallea. Suunnilleen tuo on premissi. Nallet olivat erivärisiä: ehkä punainen, keltainen ja sininen. Sitten yksi nalle katosi, mutta löytyi lopussa! Olin hurjan huolestunut pienenä kadonneesta nallesta. (Anteeksi spoilerista!) Kirja oli ehkä neliön muotoinen. Kirja on siis varmaankin 80-luvun alusta tai niiltä main. Kirjastoautossa "lueskelin" sitä pikkunappulana. (En varmaankaan osannut ihan lukeakaan vielä sillon.)

Vierailija
5567/5998 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjzYtOLY-4ac2… löysin vihdoin netistä kuvan lautapelistä jota olen etsinyt pitkään kuva vain on otettu kaukaa ja siksi tekstiä ei voi lukea jos kenelläkään sattuisi olemaan tämä lautapeli 90 luvun alusta ja joka voisi jakaa tarkemman kuvan pelin teksti kohdista niin olisin todella kiitollinen oli ihan mahtava peli varsinkin pääsiäisen aikaan. en ole ihan varma mistä itse aikanaan sain pelin mutta jonnekkin se katosi vuosien aikana 

Vierailija
5568/5998 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun synth-pop-tyylinen biisi, jonka nimi muistaakseni oli Bedside Bedlam, mutta en löydä tuolla mitään. Joskus Google ei vain toimi. Siinä laulettiin jotakin sitting on my bedside ja muisteltiin edellistä iltaa kaverien kanssa. Sanat watching ja laughing saatettiin mainita. Joku Cetu Javu - Love Me tulee tyylillisesti ja laulusaundillisestikin mieleen. Mieslaulaja, joka kuulostaa ehkä hieman feminiiniseltä, kuten tuohon aikaan saattoi olla tapana.

Vierailija
5569/5998 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantilainen sarja joka tuli hiljattain. Nuori mies huijaa vanhemman homoprofessorin rakastumaan itseensä ja lopuksi tappaa hänet.

Vierailija
5570/5998 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena katsottiin jotain koulu-tv:n kaltaista ohjelmaa missä näkyi mm. Punainen (?) Lankakerä ja sakset, jotka jahtasivat kovasti tätä lankaa hokien "sakset sanoo nips ja naps, tekee mieli saksia". Mikähän himskatti tuo ohjelma oli?

En tiedä, mutta tuli mieleen sellainen kuin Kertomuksia kaatopaikalta tjsp. Siinä oli ainakin stop motion -tekniikalla tehtyä animaatiota.

Ei ollut tämä (löytyi jaksoja youtubesta). Tätä olen miettinyt  vuosia, sillä rakastan nostalgiaa ja olen kaikki muut mieltä askartaneet lapsuuteni lastenohjelmani löytänyt. 😂

Vierailija
5571/5998 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englantilainen sarja joka tuli hiljattain. Nuori mies huijaa vanhemman homoprofessorin rakastumaan itseensä ja lopuksi tappaa hänet.

Tuossa avainsanoilla gay, murder ja maaksi valittu UK. 101 osumaa uusimmasta vanhimpaan: https://www.imdb.com/search/title/?keywords=gay,murder&explore=keywords…

Vierailija
5572/5998 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarja on Viides käsky (The sixth commandment) vuodelta 2023. Tullut Yle 1 -kanavalta kahdesti, ei löytynyt enää Areenasta. Hyväntekijäksi tekeytyvä psykopaatti kalastelee ikäihmisten rahoja, tarina on tosi. Erittäin hyvä sarja!

Vierailija
5573/5998 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarja on Viides käsky (alkuper. The sixth commandment, 2023). Tullut Yle 1 -kanavalta kahdesti, viimeksi melko äskettäin. Perustuu tositarinaan, hyväntekijänä esiintyvä mies kalastelee ikäihmisten rahoja. Todella hyvä sarja, kyllä britit osaavat!

Vierailija
5574/5998 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarja on Viides käsky (alkuper. The Sixth Commandment)

Osaakohan joku sanoa miksi ihmeessä sarjan nimi on suomennettu noin?

Vierailija
5575/5998 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvun synth-pop-tyylinen biisi, jonka nimi muistaakseni oli Bedside Bedlam, mutta en löydä tuolla mitään. Joskus Google ei vain toimi. Siinä laulettiin jotakin sitting on my bedside ja muisteltiin edellistä iltaa kaverien kanssa. Sanat watching ja laughing saatettiin mainita. Joku Cetu Javu - Love Me tulee tyylillisesti ja laulusaundillisestikin mieleen. Mieslaulaja, joka kuulostaa ehkä hieman feminiiniseltä, kuten tuohon aikaan saattoi olla tapana.

Soft Cell - Bedsitter.

Vierailija
5576/5998 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarja on Viides käsky (alkuper. The Sixth Commandment)

Osaakohan joku sanoa miksi ihmeessä sarjan nimi on suomennettu noin?

Varmaan siksi, ettei HVSBLDT-yhteisö loukkaannu.

Vierailija
5577/5998 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena katsottiin jotain koulu-tv:n kaltaista ohjelmaa missä näkyi mm. Punainen (?) Lankakerä ja sakset, jotka jahtasivat kovasti tätä lankaa hokien "sakset sanoo nips ja naps, tekee mieli saksia". Mikähän himskatti tuo ohjelma oli?

En tiedä, mutta tuli mieleen sellainen kuin Kertomuksia kaatopaikalta tjsp. Siinä oli ainakin stop motion -tekniikalla tehtyä animaatiota.

Ei ollut tämä (löytyi jaksoja youtubesta). Tätä olen miettinyt  vuosia, sillä rakastan nostalgiaa ja olen kaikki muut mieltä askartaneet lapsuuteni lastenohjelmani löytänyt. 😂

Hei, muistan tämän! Katsottiin koulussa joskus ysärin ja 2000-luvun vaihteessa, ja mielestäni tuli juurikin Koulu TV:ssä. Siinä oli päähenkilöinä lapsi ja hänen nukkensa(?) jotka joutuivat aina tietokoneen sisään, ja siellä nukke muuttui lapsen kokoiseksi ja eläväksi. Kaikki tietokoneen sisällä tapahtuva tarina oli sellaista sen ajan kökköä tietokoneanimaatiota, mutta tietokoneen ulkopuoliset kohtaukset olivat näyteltyjä. Tietokonemaailmassa oli hahmoina mm. ympyrä ja muistaakseni muutkin muodot, ja jotain matikkaongelmia nuo päähenkilöt taisivat siellä ratkoa.

Mieleeni on jäänyt, että nuken nimi oli Pate. Lapsen nimi oli muistaakseni Iikka tjsp., vaikka olikin mielestäni tyttö. Siinä kaikki, mitä minä tuosta muistan, mutta näillä tiedoilla googlaamalla en kyllä löytänyt mitään.

Vierailija
5578/5998 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on jäänyt mietityttämään piirretty, jonka näin eskarissa vuonna -98 tai -99. Saimme tuoda sinne katsottavaksi omia lempivideoita, ja joku toi sitten tämän. Muistan tykänneeni siitä, mutta koska tästä on miljoona vuotta aikaa, ovat muistikuvat erittäin hatarat.

Päähenkilö oli pieni poika, jolla oli koira. Tuon koiran kanssa hän päätyi tietokoneen sisälle tai jonkinlaiseen virtuaalimaailmaan / toiseen ulottuvuuteen, ja seikkailut tapahtuivat siellä. Mahdollisesti päätyivät sinne koiran kopin kautta..? Ainakin sellainen kohtaus oli, jossa poika kurkisti koiran koppiin ja katsoi, mitä koira tekee siellä, ja siitä ainakin joku seikkailu alkoi. Saattoi olla niin, että pojan muukin perhe (johon kuului ainakin äiti ja isä) oli mukana seikkailuissa. En muista, oliko tuo muutaman jakson sarja vai kokonainen elokuva.

Hahmot eivät puhuneet, vaan tuo poika toimi kertojana, ja hänen äänensä kuului tapahtumien taustalla. Pojalla oli silmälasit ja mahdollisesti vaalea tukka. Muistan melko elävästi tuon piirrostyylin, ja sen perusteella arvioin, että tuo piirretty olisi 80- tai 90-luvulta. Tyyli oli vähän samantyyppinen kuin Ville Vallaton -piirretyssä, ja värit olivat kirkkaat.

Eli jos joku on esim. omistanut tuon piirretyn VHS:nä ysärillä, niin saattaa vielä muistaa :D

Vierailija
5579/5998 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin tätä runoa, ei ainakaan googlaamalla löydy:

Kuollut rakkaus

Pakene luotani, armas, / anna mu yöhöni mennä! / Rakkaus suuri ja kirkas / nyt sammu, tai tähtenä lennä!

Huku kuin huutokin hukkuu / hämäräin huntujen taaksi, / maailma minulle muuttui / murheiden hautausmaaksi.

Pakene luotain! / Kuollut on rakkaus, lakannut laulu. / Silmäini eessä on syksyn / kolkko, autio taulu.

Tuulessa valittaa vaivaiskoivut / ja kanervain korret. / Murhehuntuja kantain / itkevät ilmojen orret.

Tiellä on tyhjyys, tyhjyys / ja metsihin huokaus hukkuu. / Siellä kuin hautauskuuset / ikuista untansa nukkuu.

Olisin kiitollinen vihjeestä eli kirjoittajasta!

Vierailija
5580/5998 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päähenkilö oli pieni poika, jolla oli koira. Tuon koiran kanssa hän päätyi tietokoneen sisälle tai jonkinlaiseen virtuaalimaailmaan / toiseen ulottuvuuteen, ja seikkailut tapahtuivat siellä. Mahdollisesti päätyivät sinne koiran kopin kautta..? Ainakin sellainen kohtaus oli, jossa poika kurkisti koiran koppiin ja katsoi, mitä koira tekee siellä, ja siitä ainakin joku seikkailu alkoi. Saattoi olla niin, että pojan muukin perhe (johon kuului ainakin äiti ja isä) oli mukana seikkailuissa. En muista, oliko tuo muutaman jakson sarja vai kokonainen elokuva.

Mr. Peabody & Sherman?