Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autetaan löytämään kadoksissa olevia elokuvia, biisejä jne.

Vierailija
03.01.2022 |

Onko sinulla unohduksissa oleva elokuva, sarja, kappale, kirja tms. mutta nimi ei tule päähän? Kerro tähän ketjuun muistamiasi asioita vihjeeksi niin muut voivat yrittää auttaa löytämään hakemasi :)

Kommentit (5998)

Vierailija
5581/5998 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin radiosta kerran kuultua kappaletta, suomalaista uutta aaltoa 80 luvun alusta tai ihan 70 luvun lopulta. Mieslaulaja on aasialaisen naisen luona, juo jasmiiniteetä. "Illalla lähdin kaupungin yöhön vaikka varoitti mua neiti Tii-a-a-hou." Reissu kaupungiila ei suju hyvin. "Ajuri yöhön katoaa, veitsen kylkeeni kiinni saan. Mä sanon miehille Tii-a-a-hou, ehkä siksi henkeni pitää saan, mut maahan lyötiin ja rahat vietiin, nyt luokses ryömin Tii-a-a-hou." Tii-a-a-hou oli tuotettu jotenkin elektronisesti koko kappaleen ajan. 

Vierailija
5582/5998 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päähenkilö oli pieni poika, jolla oli koira. Tuon koiran kanssa hän päätyi tietokoneen sisälle tai jonkinlaiseen virtuaalimaailmaan / toiseen ulottuvuuteen, ja seikkailut tapahtuivat siellä. Mahdollisesti päätyivät sinne koiran kopin kautta..? Ainakin sellainen kohtaus oli, jossa poika kurkisti koiran koppiin ja katsoi, mitä koira tekee siellä, ja siitä ainakin joku seikkailu alkoi. Saattoi olla niin, että pojan muukin perhe (johon kuului ainakin äiti ja isä) oli mukana seikkailuissa. En muista, oliko tuo muutaman jakson sarja vai kokonainen elokuva.

Mr. Peabody & Sherman?

Ei ollut tämä, koira oli "tavallinen" eikä siis osannut puhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5583/5998 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjzYtOLY-4ac2… löysin vihdoin netistä kuvan lautapelistä jota olen etsinyt pitkään kuva vain on otettu kaukaa ja siksi tekstiä ei voi lukea jos kenelläkään sattuisi olemaan tämä lautapeli 90 luvun alusta ja joka voisi jakaa tarkemman kuvan pelin teksti kohdista niin olisin todella kiitollinen oli ihan mahtava peli varsinkin pääsiäisen aikaan. en ole ihan varma mistä itse aikanaan sain pelin mutta jonnekkin se katosi vuosien aikana 

Näyttää kivalta peliltä.

Vierailija
5584/5998 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on jäänyt mietityttämään piirretty, jonka näin eskarissa vuonna -98 tai -99. Saimme tuoda sinne katsottavaksi omia lempivideoita, ja joku toi sitten tämän. Muistan tykänneeni siitä, mutta koska tästä on miljoona vuotta aikaa, ovat muistikuvat erittäin hatarat.

Päähenkilö oli pieni poika, jolla oli koira. Tuon koiran kanssa hän päätyi tietokoneen sisälle tai jonkinlaiseen virtuaalimaailmaan / toiseen ulottuvuuteen, ja seikkailut tapahtuivat siellä. Mahdollisesti päätyivät sinne koiran kopin kautta..? Ainakin sellainen kohtaus oli, jossa poika kurkisti koiran koppiin ja katsoi, mitä koira tekee siellä, ja siitä ainakin joku seikkailu alkoi. Saattoi olla niin, että pojan muukin perhe (johon kuului ainakin äiti ja isä) oli mukana seikkailuissa. En muista, oliko tuo muutaman jakson sarja vai kokonainen elokuva.

Hahmot eivät puhuneet, vaan tuo poika toimi kertojana, ja hänen äänensä kuului tapahtumien taustalla. Pojalla oli silmä

Jamie and the Magic Torch? 

Vierailija
5585/5998 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettipeli hukassa siinä matkustettiin pitkin suomea? etsimässä tytön hukkamaa kultaista tai hopeaa muistaakseni lusikkaa hän syytti jotain palvelijaa varkaaksi pelissä liikuttiin klikkaamalla ja oli jotain vuorosana kohtia joissa pelin jatkuminen riippui siitä minkä vastauksen valitsi. sijoittui menneeseen aikaan en nyt osaa tarkkaa vuosilukua antaa mutta jotenkin talonpojat,rengit ja piiat liittyivät aikakauteen. peli oli paremmassa kunnossa 2004 - 2009 jolloin löysin sen ensimmäisen kerran, onnistuin löytämään sen uudelleen noin 2013 jolloin peliä pystyi edelleen pelaamaan mutta siitä oli tullut aika hidas jokaista klikkausta seurasi odottaminen. en vain enää muista pelin nimeä 

Vierailija
5586/5998 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarja on Viides käsky (alkuper. The Sixth Commandment)

Osaakohan joku sanoa miksi ihmeessä sarjan nimi on suomennettu noin?

Kymmenen käskyn jaottelu ja numerointi vaihtelevat uskontokunnasta riippuen. Ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kymmenen_k%C3%A4sky%C3%A4#Jaottelu_ja_num…

Vierailija
5587/5998 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia etsinyt tiettyjä kiiltokuvia mutta en ole löytänyt juuri niitä oikeita, ja sen takia ajattelin kysyä täältäkin samaa:

Kyseessä aikuisia rokokoohahmoja, muistaakseni neljä naista ja neljä miestä, erikseen (ei siis parittain). Kooltaan ne eivät olleet kovin suuria mutta eivät myöskään aivan minikokoisia. Vaatetus oli kaikilla erivärinen. Kun leikin näillä, valikoin kullekin naiselle mielestäni parhaiten sopivan miehen, siitä muistan että olivat erillisiä.

Olen löytänyt muutamia hahmoja mutta niissä on aina nainen ja mies parittain kiinni. Sekin on yleistä, että naisten hameet ovat kovin rimpsuisia ja röyhelöisiä. Mielestäni niissä omissa kuvissani oli aika suorat hameet. Useissa minulle ehdotetuissa arkeissa on lapsihahmoja eikä aikuisia.

Erityisesti muistan noista naisen, jolla oli valkoinen peruukki (ei sekään mikään kikkara vaan melkein täysin suora) ja kaunis vaaleansininen leninki. Hänellä saat

Nämä eivät ehkä ole ne oikeat, mutta itse muistan, että mulla oli näistä ainakin 2 kiiltokuvaa lapsena 1960-luvulla.

https://fi.pinterest.com/pin/705376360398458187/

Mutta noita oli paljon erilaisia samatyyppisiä rokokootyylisiä kuvia.

Vierailija
5588/5998 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarja on Viides käsky (alkuper. The Sixth Commandment)

Osaakohan joku sanoa miksi ihmeessä sarjan nimi on suomennettu noin?

Muistan itse pohtineeni tuota sarjaa katsoessa ja taisi olla niin, että käskyjen numerointi Anglikaanisessa kirkossa on eri kuin suomalaisessa luterilaisessa.

Siksi Englannissa 6. käsky on Älä tapa, mutta meillä se on  5. käsky.

Johtuu siitä, että ovat käyttäneet eri kirjallisia lähteitä, ja niissä käskyt ja niiden numerot vaihtelevat.

Vierailija
5589/5998 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena katsottiin jotain koulu-tv:n kaltaista ohjelmaa missä näkyi mm. Punainen (?) Lankakerä ja sakset, jotka jahtasivat kovasti tätä lankaa hokien "sakset sanoo nips ja naps, tekee mieli saksia". Mikähän himskatti tuo ohjelma oli?

En tiedä, mutta tuli mieleen sellainen kuin Kertomuksia kaatopaikalta tjsp. Siinä oli ainakin stop motion -tekniikalla tehtyä animaatiota.

Ei ollut tämä (löytyi jaksoja youtubesta). Tätä olen miettinyt  vuosia, sillä rakastan nostalgiaa ja olen kaikki muut mieltä askartaneet lapsuuteni lastenohjelmani löytänyt. 😂

Hei, muistan tämän! Katsottiin koulussa joskus ysärin ja 2000-luvun vaihteessa, ja mielestäni tuli juurikin Koulu TV:ssä. Siinä oli päähenkilöinä lapsi ja

Hei ihanaa että joku muistaa tämän! 😂 helpottaa jo oloa, ehkä tästä vielä joskus löytyy mediaa esim youtubesta. Joku koulu tv:n kaltainen se oli, sillä katsottiin sitä kesken koulupäivän luokassa.

Vierailija
5590/5998 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsin tätä runoa, ei ainakaan googlaamalla löydy:

Kuollut rakkaus

Pakene luotani, armas, / anna mu yöhöni mennä! / Rakkaus suuri ja kirkas / nyt sammu, tai tähtenä lennä!

Huku kuin huutokin hukkuu / hämäräin huntujen taaksi, / maailma minulle muuttui / murheiden hautausmaaksi.

Pakene luotain! / Kuollut on rakkaus, lakannut laulu. / Silmäini eessä on syksyn / kolkko, autio taulu.

Tuulessa valittaa vaivaiskoivut / ja kanervain korret. / Murhehuntuja kantain / itkevät ilmojen orret.

Tiellä on tyhjyys, tyhjyys / ja metsihin huokaus hukkuu. / Siellä kuin hautauskuuset / ikuista untansa nukkuu.

Olisin kiitollinen vihjeestä eli kirjoittajasta!

Valitettavasti en löytänyt runoa, mutta veikkaan, että on suomalainen runoilija, joka julkaissut runot ehkä 1880-1950-luvulla. Mun äidillä on sarja runokirjoja tuolta ajalta ja siellä oli juuri tuontyyppisiä runoja.

Ehkä kirjaston nettisivulta kannattaa kysyä, hehän on mestareita kirjallisuuden jäljittämiseen.

https://www.kirjastot.fi/kysy

Vierailija
5591/5998 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena katsottiin jotain koulu-tv:n kaltaista ohjelmaa missä näkyi mm. Punainen (?) Lankakerä ja sakset, jotka jahtasivat kovasti tätä lankaa hokien "sakset sanoo nips ja naps, tekee mieli saksia". Mikähän himskatti tuo ohjelma oli?

En tiedä, mutta tuli mieleen sellainen kuin Kertomuksia kaatopaikalta tjsp. Siinä oli ainakin stop motion -tekniikalla tehtyä animaatiota.

Ei ollut tämä (löytyi jaksoja youtubesta). Tätä olen miettinyt  vuosia, sillä rakastan nostalgiaa ja olen kaikki muut mieltä askartaneet lapsuuteni lastenohjelmani löytänyt. 😂

Hei, muistan tämän! Katsottiin koulussa joskus ysärin ja 2000-luvun vaihteessa, ja mielestäni tuli juurikin

"Käytöskukka" löytyy yle areenasta

Vierailija
5592/5998 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia etsinyt tiettyjä kiiltokuvia mutta en ole löytänyt juuri niitä oikeita, ja sen takia ajattelin kysyä täältäkin samaa:

Kyseessä aikuisia rokokoohahmoja, muistaakseni neljä naista ja neljä miestä, erikseen (ei siis parittain). Kooltaan ne eivät olleet kovin suuria mutta eivät myöskään aivan minikokoisia. Vaatetus oli kaikilla erivärinen. Kun leikin näillä, valikoin kullekin naiselle mielestäni parhaiten sopivan miehen, siitä muistan että olivat erillisiä.

Olen löytänyt muutamia hahmoja mutta niissä on aina nainen ja mies parittain kiinni. Sekin on yleistä, että naisten hameet ovat kovin rimpsuisia ja röyhelöisiä. Mielestäni niissä omissa kuvissani oli aika suorat hameet. Useissa minulle ehdotetuissa arkeissa on lapsihahmoja eikä aikuisia.

Erityisesti muistan noista naisen, jolla oli valkoinen peruukki (ei sekään mikään kikkara vaan melkein täysin suo

Oletko varma ettei ole "victorian style" esimerkiksi https://picclick.com/Vintage-Victorian-Die-Cut-Paper-Young-Southern-Bel…

https://picclick.com/Vintage-German-Victorian-Die-Cut-Paper-Scrap-South…

Samat ebayssä

https://www.ebay.com/itm/388275191497?mkevt=1&mkcid=1&mkrid=711-53200-1…

https://www.ebay.com/itm/186848659297?mkevt=1&mkcid=1&mkrid=711-53200-1…

Vierailija
5593/5998 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti muistan noista naisen, jolla oli valkoinen peruukki (ei sekään mikään kikkara vaan melkein täysin suo

Etsi tori.fistä siellä on nyt jotain tuollaisia.

Vierailija
5594/5998 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut tämä (löytyi jaksoja youtubesta). Tätä olen miettinyt  vuosia, sillä rakastan nostalgiaa ja olen kaikki muut mieltä askartaneet lapsuuteni lastenohjelmani löytänyt.

Hei, muistan tämän! Katsottiin koulussa joskus ysärin ja

Hinku ja Vinku? Tuo tuli uusintana ~40 vuotta sitten, kun olin napero. Siskon kanssa katsottiin.

Vierailija
5595/5998 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua on jäänyt mietityttämään piirretty, jonka näin eskarissa vuonna -98 tai -99. Saimme tuoda sinne katsottavaksi omia lempivideoita, ja joku toi sitten tämän. Muistan tykänneeni siitä, mutta koska tästä on miljoona vuotta aikaa, ovat muistikuvat erittäin hatarat.

Hahmot eivät puhuneet, vaan tuo poika toimi kertojana, ja hänen äänen

Ei ole tämäkään. Ensin kyllä ilahduin ja luulin, että tämä se on, kun piirrostyyli oli tuossa etsimässäni melko samantyyppinen.

Vierailija
5596/5998 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahmot eivät puhunee

The Perishers?

Barney?

Vierailija
5597/5998 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahmot eivät puhunee

Williams Wish Wellingtons?

Vierailija
5598/5998 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan vanhaa iskelmää, jossa lauletaan "siis antaa menneen olla, mitä siitä, ei? ikuisesti ... aika riitä. Siis antaa menneen mennä sovinnolla, mik' hetken kesti, sen aika vei." Muistan vain tämän pätkän ja vähän melodiaa tuon jälkeen. "Huomisen saa(t) paremman.", ehkä säkeistön / kertsin lopussa lopussa.

Vierailija
5599/5998 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lyhyt elokuvassa mies nousee muistaakseni koko elokuvan ajan portaita? Joitain muitakin tyyppejä tulee vastaan välillä. Mies joka portaita kipuaa on jollain tavalla hullu. En edes muista oliko leffa edes Suomalainen. Muistaakseni oli. Mies välillä huusi ja istui portaissa. Jotenkin kolkko portaikko se oli. 

Vierailija
5600/5998 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up