Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko 3-vuotiaan ulkoilla yksin pihalla isompien lasten kanssa?

Vierailija
23.04.2015 |

Jos asuisit kerrostalossa esim. ensimmäisessä kerroksessa ja piha olisi aidattu?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 09:25"]

On meillä lapset keskenään pihalla. Ikää on 2, 3 ja 5. Se on niin lapsikohtaista, jotkut on vielä 8 vuotiaina niin pöljiä päästään että pitää vahtia kokoajan. Toki vahdin kuin haukka joka välissä. Talossa on ikkunat joka ilmansuuntaan ja käyn vähän väliä tarkistamassa. Ja 2 vuotias käy kahden minuutin välein ovella "ilmoittelemassa itsestään".Tää varmaan kauhistuttaa suurinta osaa av:n täydellisiä vanhempia jotka levittävät pumpulia lapsen jokaisen askeleen eteen. Meillä toimii.. Niin typerä en oo että päästäisin ne pihalle jos tietäisin että siellä olisi jotain vaaraa heille. Tuttavapiiriasäni on lapsia joita on vahdittu kuin haukkoja..ja sen myös näkee. Ei uskalla tyttö vielä 9 vuotiaanakaan käydä yksin sadan metrin päässä olevassa lähi siwassa otikkarostoksilla. Saatika että uskaltais pyöräillä kouluun johon lähtee pihalta pyörätie ja matkaa on 200m. :P

[/quote]

Mustavalkoista... Onko vaihtoehdot vain pumpuli ja pienten lasten yksin pihalle päästäminen?

Vierailija
42/104 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 09:25"]

On meillä lapset keskenään pihalla. Ikää on 2, 3 ja 5. Se on niin lapsikohtaista, jotkut on vielä 8 vuotiaina niin pöljiä päästään että pitää vahtia kokoajan. Toki vahdin kuin haukka joka välissä. Talossa on ikkunat joka ilmansuuntaan ja käyn vähän väliä tarkistamassa. Ja 2 vuotias käy kahden minuutin välein ovella "ilmoittelemassa itsestään".Tää varmaan kauhistuttaa suurinta osaa av:n täydellisiä vanhempia jotka levittävät pumpulia lapsen jokaisen askeleen eteen. Meillä toimii.. Niin typerä en oo että päästäisin ne pihalle jos tietäisin että siellä olisi jotain vaaraa heille. Tuttavapiiriasäni on lapsia joita on vahdittu kuin haukkoja..ja sen myös näkee. Ei uskalla tyttö vielä 9 vuotiaanakaan käydä yksin sadan metrin päässä olevassa lähi siwassa otikkarostoksilla. Saatika että uskaltais pyöräillä kouluun johon lähtee pihalta pyörätie ja matkaa on 200m. :P

[/quote]

:D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä riippuu kovasti asuinpaikasta. Jos asuisin kaupungissa, niin vastaus olisi ehdottomasti ei. Mutta asun omakotitalossa pienessä kylässä paikassa, jossa ei ole ihan lähellä mitään vaarallista. Pihamme on iso ja sisältä on suuret ikkunat ulos, josta voi myös tilannetta valvoa. Olen siis antanut olla pihalla 10- ja 8-vuotiaiden sisarusten kanssa. Kokoajan ja vähän väliä olen kuitenkin seuraillut tilannetta valmiina juoksemaan ulos, jos tulee jotain mihin pitä puuttua-

Vierailija
44/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:23"]Niin ja siis kun lapsi oli 2v niin nämä muut lapset olivat siis 5-, 7- ja 10-vuotiaita. 3 [/quote] Ihanaa, kun voi ulkoistaa oienempien sisarusten hoitamisen vanhempien lasten vastuulle! Minä olen ollut tyhmä, kun olen luullut, että se on vanhempien tehtävä.... [/quote] Eihän ne lapset olleet tuon omia lapsia, vain se 4-vuotias ja ne isommat lapsethan nimenomaan haluavat leikkiä tuon pienemmän kanssa. Ei meidän 8-vuotias leiki ojissa, miksi se leikkisi sitten 4-vuotiaankaan kanssa?

[/quote]

8 vuotiaan keskittymiskykyyn ei ole luottamista. Näkee naapurin, kaverin, uppoutuu leikkeihinsä niin hups, 4 v unohtuikin. Samaan syssyyn kun 4 v näkee oravan ojan toisella puolella ni se on menoa se. 
[/quote]

No mikäs adhd lapsi teillä oikein on??

Vierailija
45/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin ainakin jotkut ovat nostaneet autotielle noin 2v, saa rauhassa itse laittaa ruokaa ja siivota ja provoilla netissä.

Katu-uskottavia kieroilijoita, jengin kasvattamia. hyvin on toiminut. Patologisia kiusaajia kuten vanhempansa.

Vierailija
46/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu 3-vuotiaasta itsestä, vanhemmista lapsista ja iästä. Jos meidän tytöllä olisi ollut samanlainen isosisko kuin on itse, niin olisin antanut. Toisaalta meidän poika ei todellakaan 3-vuotiaana saanut olla valvomatta pihalla 7-vuotiaan isosiskonsa kanssa. Toinen on vilpetti ja toinen nynnerö, vaikka vastuuntuntoinen. Eihän tuo tyttö saanut mitään rotia nuorempaansa, joka teki, mitä halusi ja kahjotti ympäriinsä. Tuosta menee kuitenkin autotie kahdelta sivustalta. Nyt ikää 6 ja 10, ulkoilevat paljon kaksin. Käyvän myös leikkipuistossa tuolla kokoonpanolla.

Vierailija
47/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v on parhaassa iässä päähänpistojen suhteen. En laskisi toisen lapsen varaan... on raskas taakka isommalle jos jotain sattuu. Ja kuka hullu laittaa aran ja pelokkaan 3-vuotiaan ilman aikuista ulos ja vielä pitää hyvänä asiana sitä, ettei toinen uskalla juuri paikaltaan liikahtaa?? Mitä teidän vanhemmuus on??

Vierailija
48/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no meidän naapurin 2,5 ja 4,5-v ulkoilee useinkin keskenään. Vähän saa naapurit aina ohjailla leikkipaikkaan ei siis mitään aitoja. Tän kyseisen naapurin takapuolelta näkyy kyllä leikkipaikalle, mutta ei siitä ikkunasta kyllä joka puolelle näe ja vilkas autotie ihan lähellä. Itse en päästä tota mun 4,5 vuotiasta vielä edes koululaisen isoveljen kanssa kaksistaan pihalle kuin hetkeksi kun säädän vaikka uuniin ruokaa tms. Riitoja vielä nimittäin tulee vähän väliä ja varsinkin tuo nuorempi repii peliverkkarinsa niin totaalisesti että väliin saa mennä. Vähän hirvittää noiden touhu, mutta en mä niiden lastenvahdiksikaan ala. Perään katson kun olen itse ulkona.

Vierailija
49/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
50/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan ok-talossa, ja meidän kohta 4-vuotias on ulkoillut noin 2-vuotiaasta lähtien pihallamme 7-, 9- ja 12-vuotiaiden kanssa.

Vierailija
51/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis kun lapsi oli 2v niin nämä muut lapset olivat siis 5-, 7- ja 10-vuotiaita.
3

Vierailija
52/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi.

Vierailija
53/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän isompien lapsien iästä. Jos ovat jo lähempänä 10 vuotta, niin sitten voisin antaa.

Vierailija
54/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään antaisi, joten suotta alapeukutatte. Kuulin vain, että yksi tuttu tekee näin ja hämmästelin vähän... Ap

Vierailija
55/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta. Poikien en ole antanut ulkoilla 3-vuotiaina vielä ilman vanhempia mutta tyttö ulkoili isoveljen kanssa. Meillä on turvallinen rivitaloalue, jossa leikkipaikka näkyy hyvin olkkarin ikkunasta. 

Vierailija
56/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nuo pienimmät on niitä joista ne isommat haluaa koko ajan eroon koska vaan sotkevat leikkejä eivätkä ymmärrä sääntöjä. Kiva asema lapsella: aikuiset hoputtaa että sinne vaan reippaasti mukaan ja isommat lapset yrittää päästä eroon.

Vierailija
57/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurissa on joku 2-3 v joka on ulkona siskonsa 7v kanssa. En itse päästäisi, mutta lapsi on aika arka ja tosi rauhallinen luontteeltaan. Ehkä siksi siis päästetty. Äiti katsoo ikkunasta. Ja piha on rauhallinen.

Vierailija
58/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:28"]

Meidän naapurissa on joku 2-3 v joka on ulkona siskonsa 7v kanssa. En itse päästäisi, mutta lapsi on aika arka ja tosi rauhallinen luontteeltaan. Ehkä siksi siis päästetty. Äiti katsoo ikkunasta. Ja piha on rauhallinen.

[/quote]

Mä jotenkin vaan ihmettelen näitä... Itselläni on 2,5-vuotias lapsi eikä todellakaan ole vilkkaimmasta päästä, mutta silti ei tulisi mieleenkään päästää häntä ulos 7-vuotiaan kanssa. Ehkä jonkun 12-vuotiaan kanssa voisin päästää, koska sen ikäisen voisi jo oikeasti velvoittaa, että katsoo pienemmän perään. 7v on ihan lapsi vielä itsekin eikä sen ikäisen voi olettaa osaavan vahtia taaperoa asianmukaisesti.

Vierailija
59/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamas diary-blogissahan just tää tilanne.. Tais olla se ap:n tuttu?

Vierailija
60/104 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se muka olis yksin jos on muitten lasten kans?