Homojen avioliittoa vastustaville kysymys (ei ole ilkeilyä!)
Eli olen pähkäillyt, miksi homojen avio-oikeus on joillekin niin suuri ongelma. Eihän se vaikuta heidän elämäänsä mitenkään... Joten miksi vastustus?
Sinä joka vastustat homojen avioliittoa: Miksi toisten elämään puuttuminen on sinulle niin tärkeää? Eikö riitä, ettet itse solmi "homo-avioliittoa", mutta antaisit niin haluavien avioitua?
Dieetti-vertaus on sopiva tähän: Vaikka itse laihdutat, et voi vaatia toisia olemaan syömättä herkkuja, vaikka se kuinka sinua harmittaisi. Vai voitko?
Kommentit (298)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 11:37"]Naikoon mihin koloon haluavat mutta anteeksi mielipiteeni mutta lapsella on oikeus isään ja äitiin.
[/quote]
Minä olen yh-äidin lapsi, joka ei koskaan tuntenut isäänsä. Tiedän kyllä nimen jne, mutta ei ole koskaan ollut isä mulle. Miksei minun oikeuksista kukaan välitä?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 11:42"]
Ongelma on siinä että sotkette uskonnon ja kirkon siihen avioonne. Niin kauan kuin ette käyttäisi uskonnollisella pohjalla olevaa siunausta pariutumiseenne/termistöä, niin minun puolesta voitte pariutua ihan miten lystää.
Avioliiton sijaan voitaisi vaikka kutsua homoliitoksi ja papin sijaan teidät siunaisi joku muu siviilihenkilö tms.
[/quote]
Miksi avioliittoja on sitten ei-kristillisissä maissa? Ja avioliittoja solmittu kauan ennen kristinuskoa?
Avioliitto on alun perin sukujen välinen sopimus, jossa uskonnolla tai osapuolten (ei miehen eikä naisen) omilla suostumuksilla ollut mitään roolia.
Mikseivät kristityt ota avioliitolle etuliitettä "kristillinen", jos he haluaisivat kirkon osuutta asiassa korostaa? Jatkossa voisi solmia joko avioliiton (maallinen, maistraatissa) tai kristillisen avioliiton (kirkossa), joka olisi vain miehen ja naisen välinen. Kelpaisiko?
[/quote]
Kyllä kelpaisi. Tämä ei vain homoille käy.
[/quote]
Olen homo ja minulle käy paremmin kuin hyvin. Enkä ymmärrä miksei muille homoille kävisi (mutta toisaalta, en voi puhua heidän puolestaan).
[/quote] Tästähän on ollut keskusteluja homojen avioliittoasiaa ajavien kanssa ja nimenomaan korostivat että avioltiittonimityksen PITÄÄ OLLA SAMA KAIKILLE jottei se ole syrjivää. Jottei esim papereista voi nähdä että joku on homo/lesbo kun avioltiiton nimitys on eri. (En nyt löydä niitä artikkeleja mutta SETA:n sivuilla siitä ainakin oli)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 11:42"]Ongelma on siinä että sotkette uskonnon ja kirkon siihen avioonne. Niin kauan kuin ette käyttäisi uskonnollisella pohjalla olevaa siunausta pariutumiseenne/termistöä, niin minun puolesta voitte pariutua ihan miten lystää.
Avioliiton sijaan voitaisi vaikka kutsua homoliitoksi ja papin sijaan teidät siunaisi joku muu siviilihenkilö tms.
[/quote]
Ja kirkkoon kuulumattomilla heteroilla on heteroliitto?
Nää asiat on jo raamatussa kerrottu. Ne vaan tulee tapahtumaan. Kirkko ja avioliitto on toki kaksi erillistä asiaa, mutta pointti onkin siinä että tulee olemaan painostus kirkkoa kohtaan vihkiä homopareja ja sekin menee raamatunkin mukaan läpi. Luovutaan kaikesta, mitä on ennen ollut arvossaan. Moraali rapistuu. Mutta tähän kaikkeenhan tulee sitten loppu aikanaan.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:49"]
Mä oon uskovainen ja hyväksyn silti homoseksuaalit ja heidän oikeuden avioliittoon. Vain Jumalalla on oikeus tuomita, ei meillä ihmisillä. Henkilökohtaisesti uskon, että rakkaus on se tärkein eikä se kehen rakkaus kohdistuu. Toiset uskovaiset tällä perusteella väittää etten ole oikea uskova, unohtaen että Jumala vain voi tuomita
[/quote]
Kun ei ole kukaan nytkään tuomitsemassa vaan haluamme, että avioliitto on vain miehelle ja naiselle. Homot voivat sitten rekkaroitua tai olla homoliitossa. Miten vaan. Tää ei ole mikään tuomitsemisasia ensinkään mutta Raamatussa kyllä sanotaan homouden harjoittaminen synniksi. Että siinä mielessä jos haluat uskovainen olla, suosittelen suhtautumaan vakavasti Raamatun kehoituksiin.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:51"]
Ongelma on siinä että sotkette uskonnon ja kirkon siihen avioonne. Niin kauan kuin ette käyttäisi uskonnollisella pohjalla olevaa siunausta pariutumiseenne/termistöä, niin minun puolesta voitte pariutua ihan miten lystää.
[/quote]
Miksi avioliittoja on sitten ei-kristillisissä maissa? Ja avioliittoja solmittu kauan ennen kristinuskoa?
Avioliitto on alun perin sukujen välinen sopimus, jossa uskonnolla tai osapuolten (ei miehen eikä naisen) omilla suostumuksilla ollut mitään roolia.
Mikseivät kristityt ota avioliitolle etuliitettä "kristillinen", jos he haluaisivat kirkon osuutta asiassa korostaa? Jatkossa voisi solmia joko avioliiton (maallinen, maistraatissa) tai kristillisen avioliiton (kirkossa), joka olisi vain miehen ja naisen välinen. Kelpaisiko?
[/quote]
[/quote]
Olen homo ja minulle käy paremmin kuin hyvin. Enkä ymmärrä miksei muille homoille kävisi (mutta toisaalta, en voi puhua heidän puolestaan).
[/quote] Tästähän on ollut keskusteluja homojen avioliittoasiaa ajavien kanssa ja nimenomaan korostivat että avioltiittonimityksen PITÄÄ OLLA SAMA KAIKILLE jottei se ole syrjivää. Jottei esim papereista voi nähdä että joku on homo/lesbo kun avioltiiton nimitys on eri. (En nyt löydä niitä artikkeleja mutta SETA:n sivuilla siitä ainakin oli)
[/quote]
Nimi pitää olla sama (=avioliitto eikä mikään rekisteröinti), mutta kirkot saavat tehdä mitä haluavat. Jos kirkko haluaa myöntää jonkun "kristillisen" leiman avioliittoon, kai se voisi olla näkyvillä.
Valtaosa suomalaisista (heteroista) ei nykyäänkään solmi kristillistä avioliittoa, vaan menee maistraatissa naimisiin. Kun homotkin pääsevät naimisiin, se ei ole enää syrjintää, vaikkei kirkko homojen avioliittoa hyväksykään.
NO MUTTA KOHTAHAN NE PERINTEISET KRISTITYT HETEROT PN VÄHEMMISTÖNÄ! Aletaanko meki vaatia oikeuksiamme! :D
Mihin raja? Seuraavaksi vaaditaan moniavioliittojen hyväksymistä.
Mua mietityttää adoptio-oikeus. Näen itse että lapselle olisi paras tilanne se että hänellä on sekä isä että äiti ja adoptiossa etusijalla tulisi olla tällaiset hakijat. Vaikka tähän ei aina päästä ja se ei takaa lapselle hyvää kasvua, tulisi lainsäädännön kuitenkin tavoitella lapsen parasta.
Homoparien avioliitto olisi mulle ihan ok, kunhan kirkkoa ei pakotettaisi vihkimään homopareja.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:28"]Minun mielestäni avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto, jonka tähtäimessä on perheen perustaminen, lasten kasvattaminen, ja elinikäinen yhdessäolo ja keskinäinen rakkaus. Lasten oikeudet menevät mielestäni aikuisten oikeuksien edelle, joten avioliittolaki tulee tehdä lasten oikeuksien näkökulmasta. Avioliitto ei ole kotileikkiä, jossa lapsi on sisustusesine.
En pidä tästä nykymuodista, että avioliittoja solmitaan ja puretaan heppoisin perustein ja lapsista tehdään heittopusseja. Oireet ovat nähtävissä lapsissa ja nuorissa. Lähtökohtaisesti en hyväksy yksinhuoltajuuttakaan. Jos se ero tulee tai puoliso kuolee, niin vastuullinen YH ajattelee lastensa parasta ja etsii itselleen vastuullisen puolison rinnalleen.
Lapsi tarvitsee normaaliin kehitykseensä roolimalleiksi turvalliset ja toisiaan rakastavat vanhemmat, jotka ovat isä ja äiti. Siksi en kannata adoptiota sen enempää yksinhuoltajille kuin samaa sukupuolta oleville pareillekaan. Nykyinen avioliittolaki on hyvä.
Lapsettomat aikuiset eläköön keskenään miten lystäävät.
[/quote]
Miten avioliitto/avoliitto/rek.parisuhde tms. vaikuttaa lasten hankkimiseen/saamiseen? Lapsia on maailmaan tupsahtanut maailman sivu ilman papin tai henkikirjoittajan hyväksyntää, jopa avioliittojen ulkopuolisista suhteista.
Mä oon uskovainen ja hyväksyn silti homoseksuaalit ja heidän oikeuden avioliittoon. Vain Jumalalla on oikeus tuomita, ei meillä ihmisillä. Henkilökohtaisesti uskon, että rakkaus on se tärkein eikä se kehen rakkaus kohdistuu. Toiset uskovaiset tällä perusteella väittää etten ole oikea uskova, unohtaen että Jumala vain voi tuomita
[/quote] Ymmärrät nyt ensinnäkin tuomitsemisen käsitteen väärin. Toki se on ainoastaan JUmala joka lopullisen tuomion langettaa mutta Raamattu kehoittaa meitä PYSYMÄÄN TOTUUDESSA, opettamaan ainoastaan totuutta jne. Ramattu SELKEÄSTI tuomitsee homouden ja uskovat jotka täällä niin sanovat pysyvät siis Raamatun Sanassa. Et sinä, en minä, ei kukaan pastori, piispa, pappi tms saa sitä Sanaa muuttaa. Jos sinä sanot olevasi uskova sinun pitää pysyä Sanassa niin pitkälle kuin kykenet (toki olemme kaikki vain ihmisiä ja meillä on heikkouksia). Mutta Raamatun Sanan mukaan sinä olet väärässä.
Ja se Rakkaus josta Raamattu puhuu (se mikä ON tärkein) ei tarkoita kylläkään mitään seksuaalista rakkautta...senhän kai tiesitkin?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:57"]
Mua mietityttää adoptio-oikeus. Näen itse että lapselle olisi paras tilanne se että hänellä on sekä isä että äiti ja adoptiossa etusijalla tulisi olla tällaiset hakijat. Vaikka tähän ei aina päästä ja se ei takaa lapselle hyvää kasvua, tulisi lainsäädännön kuitenkin tavoitella lapsen parasta.
Homoparien avioliitto olisi mulle ihan ok, kunhan kirkkoa ei pakotettaisi vihkimään homopareja.
[/quote]
Lisään vielä, mielestäni ei olisi ok että verorahoilla sitten alettaisiin kustantaa homoparien lastenhankintaa lapsettomuushoitojen muodossa.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:28"]Minun mielestäni avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto, jonka tähtäimessä on perheen perustaminen, lasten kasvattaminen, ja elinikäinen yhdessäolo ja keskinäinen rakkaus. Lasten oikeudet menevät mielestäni aikuisten oikeuksien edelle, joten avioliittolaki tulee tehdä lasten oikeuksien näkökulmasta. Avioliitto ei ole kotileikkiä, jossa lapsi on sisustusesine. En pidä tästä nykymuodista, että avioliittoja solmitaan ja puretaan heppoisin perustein ja lapsista tehdään heittopusseja. Oireet ovat nähtävissä lapsissa ja nuorissa. Lähtökohtaisesti en hyväksy yksinhuoltajuuttakaan. Jos se ero tulee tai puoliso kuolee, niin vastuullinen YH ajattelee lastensa parasta ja etsii itselleen vastuullisen puolison rinnalleen. Lapsi tarvitsee normaaliin kehitykseensä roolimalleiksi turvalliset ja toisiaan rakastavat vanhemmat, jotka ovat isä ja äiti. Siksi en kannata adoptiota sen enempää yksinhuoltajille kuin samaa sukupuolta oleville pareillekaan. Nykyinen avioliittolaki on hyvä. Lapsettomat aikuiset eläköön keskenään miten lystäävät. [/quote] Miten avioliitto/avoliitto/rek.parisuhde tms. vaikuttaa lasten hankkimiseen/saamiseen? Lapsia on maailmaan tupsahtanut maailman sivu ilman papin tai henkikirjoittajan hyväksyntää, jopa avioliittojen ulkopuolisista suhteista.
[/quote]
Ja valtaosa sateenkaariperheidenkin lapsista on rek. parisuhteen ulkopuolella syntyneitä. Heitä on Suomessa jo noin 10 000 (ja määrä kasvaa koko ajan), mutta he näkyvät tilastoissa yksinhuoltajaäiti ja lapsia -kategoriassa, vaikka toinen äiti asuisi samassa osoitteessa (koska yhdessä asuvia samaa sukupuolta olevia pareja ei katsota avopariksi).
Lasten saanti ei suoraan liity avioliittoon, eikä avioliitto lasten saantiin. Molemmat mahdollisia ilman toista.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:56"]
NO MUTTA KOHTAHAN NE PERINTEISET KRISTITYT HETEROT PN VÄHEMMISTÖNÄ! Aletaanko meki vaatia oikeuksiamme! :D
[/quote]
Ja mikähän oikeus teiltä puuttuu? Oikeus kiusata toisia?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:51"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Totta. Tästä on tosiaan ollut paljonkin puhetta ja monet on ilmoittaneet että vain sama nimitys käy.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 13:00"]
[/quote]
Lisään vielä, mielestäni ei olisi ok että verorahoilla sitten alettaisiin kustantaa homoparien lastenhankintaa lapsettomuushoitojen muodossa.
[/quote]
Miksi sitten heteroiden lastenhankintaa kustannetaan verorahoin? Yhtä lailla homot ovat veronmaksajia, jotka ansaitsevat vastinetta rahoilleen.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:44"] Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että kaikki uskovat kuuluvat kirkkoon? SUURIN OSA uskovista EI kuulu!!!
[/quote]
Ahaa, kuulut siis johonkin lahkoon tai herätysliikkeeseen, kun mielestäsi "suurin osa uskovista" ei kuulu (ev. lut.) kirkkoon. Eikä siinä siis mitään. Jatkakaamme.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:58"]
[/quote] Ymmärrät nyt ensinnäkin tuomitsemisen käsitteen väärin. Toki se on ainoastaan JUmala joka lopullisen tuomion langettaa mutta Raamattu kehoittaa meitä PYSYMÄÄN TOTUUDESSA, opettamaan ainoastaan totuutta jne. Ramattu SELKEÄSTI tuomitsee homouden ja uskovat jotka täällä niin sanovat pysyvät siis Raamatun Sanassa. Et sinä, en minä, ei kukaan pastori, piispa, pappi tms saa sitä Sanaa muuttaa. Jos sinä sanot olevasi uskova sinun pitää pysyä Sanassa niin pitkälle kuin kykenet (toki olemme kaikki vain ihmisiä ja meillä on heikkouksia). Mutta Raamatun Sanan mukaan sinä olet väärässä.
Ja se Rakkaus josta Raamattu puhuu (se mikä ON tärkein) ei tarkoita kylläkään mitään seksuaalista rakkautta...senhän kai tiesitkin?
[/quote]
Heteroillako ei ole mitään seksuaalista suhteessaan? Ja homot vain panevat hullun lailla?
Itse biseksuaalina olen ollut parisuhteessa yhden miehen ja yhden naisen kanssa elämäni aikana (olen nyt 30v ja joo, ihan erikseen olivat suhteet). Rakkaus ja arki olivat täysin samanlaista molemmissa suhteissa, miehen kanssa tosin piti käyttää ehkäisyä :D
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:49"]
[/quote]
Kun ei ole kukaan nytkään tuomitsemassa vaan haluamme, että avioliitto on vain miehelle ja naiselle. Homot voivat sitten rekkaroitua tai olla homoliitossa. Miten vaan. Tää ei ole mikään tuomitsemisasia ensinkään mutta Raamatussa kyllä sanotaan homouden harjoittaminen synniksi. Että siinä mielessä jos haluat uskovainen olla, suosittelen suhtautumaan vakavasti Raamatun kehoituksiin.
[/quote]
Ramatussa sanotaan muitakin asioita. Miksi valitset juuri tämän, mutta et seuraa muita Raamatun ohjeita?