Ida saa tukia 2 500 ja Amanda jopa yli 5 500 euroa kuukaudessa. He ovat osa ilmiötä, joka maksaa Suomelle yli miljardi euroa vuodessa.
Yksinhuoltajanaisilla liian hyvät tuet.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/84ca35cd-084e-4ee2-a06c-5e6845e6c851
Kommentit (1309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kaikin tavoin väärässä ja oman ideologisen ajattelusi vanki. Pääasiassa kuvailet omaa ajtteluasi ja kuvittelet maailman pyörivän tietyllä tavalla johon kaikkien pitäisi alistua. Kuulut siihen kahteenkymmeneen prosenttiin, joka gallupeissa ilmoittautuu kokoomuksen kannattajaksi. Talousajattelu ohjaa elämääsi. Eikä se ole sinun syysi.
-eri
Niin, se rahahan tulee seinästä vastineeksi parin hakemuksen täyttämisestä. Mikä tässä on niin vaikeaa?
-eri
Oikeastaan se tulee Suomen ja suomalaisten luonnonvarojen ja kansallisen omaisuuden verotettavina myyntivoittoina ulkomaankaupasta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ketjusta on aivan uskomatonta pa*kaa. Tyhjät tynnyrit kolisee kovimmin ja niillä, jotka eivät mitään tiedä, on vankimmat mielipiteet.
No varmasti tiedän, että ehkäisy on keksitty. Ja että ei pidä tehdä enempää lapsia kuin mitä pysyy elättämään.
Kahdeksan. Onkohan tämä mitenkään puolusteltavissa?
Elämme onneksi vapaassa maassa, jossa jokainen voi ihan itse päättää oman lapsilukunsa. Entäpä, jos on hankittu yksi tarkkaan harkittu lapsi ja elämäntilanne muuttuu yllättäen huonommaksi. Pitäisikö lapsi ottaa silloin pois?
Ei tietenkään. Tuet on vallan ok lyhytaikaisessa tarpeessa.
Entäpä jos tuen tarve jatkuu pitempään, esim. huoltajan pysyvän työkyvyttömyyden takia?
Työkyvyttömyyseläkekin on ok, silloin kun ei voi oikein päättää, että jäänpä kotiin, kun rahaa tulee muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa keskustelua. Tuo yh ei ole omasta elämästään tili- tai puolusteluvelvollinen yhdellekään palstalla hilluvalle moralistille. Hän on oikeutettu ihan jokaiseen euroon, joka hänelle lain mukaan kuuluu. Piste.
sitten pitää muuttaa lakia. en minä halua maksaa ylimääräisiä veroja palkastani (jonka netto on huomattavasti vähemmän kuin tukiloisten nettotuet) siksi, että elätetään sohvalla makaavia työnvälttelijöitä
Kahdeksan lapsen äiti on sinusta sohvalla makaava työnvälttelijä?
On, jos olisi työ mihin mennä, mutta ei mene, koska rahaa saa lasten vuoksi riittävästi muutenkin.
Kyseinen henkilö on äitiyslomalla. Työssäkäyvät ihmisetkin ovat kotona äitiysloman ajan eikä lasta edes saa hoitoon silloin.
Ja aikoo mennä hoitotöihin kun se loppuu
Persumedian spämmääminen teemalla "yksinhuoltajien liian hyvä toimeentulo" taitaa olla PS:n ilmaista aluevaalikampanjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaako se nuori mies 8 lasta sillä rahalla?
Se nuori mies tietää, että kahdeksaa lasta ei kannata tehdä.
Ei varmaan, koska pitäisi ottaa vastuuta toisista ihmisistä ja lopettaa vötkyily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa keskustelua. Tuo yh ei ole omasta elämästään tili- tai puolusteluvelvollinen yhdellekään palstalla hilluvalle moralistille. Hän on oikeutettu ihan jokaiseen euroon, joka hänelle lain mukaan kuuluu. Piste.
sitten pitää muuttaa lakia. en minä halua maksaa ylimääräisiä veroja palkastani (jonka netto on huomattavasti vähemmän kuin tukiloisten nettotuet) siksi, että elätetään sohvalla makaavia työnvälttelijöitä
On, jos olisi työ mihin mennä, mutta ei mene, koska rahaa saa lasten vuoksi riittävästi muutenkin.
Kyseinen henkilö on äitiyslomalla. Työssäkäyvät ihmisetkin ovat kotona äitiysloman ajan eikä lasta edes saa hoitoon silloin.
Ei ole, kun hoitovapaalla, eikä sen jälkeen palaa töihin kuin muutamaksi tunniksi viikossa ettei asumistuki pienene. Ihan itse sanoi tämän asian.
Jos ei isä viitsi siitoksiaan elättää, jonkun on se tehtävä. Elatusapuhan ei ole äidin tulia vaan lapsen. Lapset syövät, kasvavat, tarvitsevat asunnon ja vaatteet. Miten pässi pitää olla ettei tätä tajua?
Yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi pistää putket poikki heikkolahjaisilta nulikoilta teini-iässä ja ap:n kaltaisilta koko vehje.
Jos köyhät eivät olisi tehneet lapsia, olisivat suomalaiset hävinneet sukupuuttoon jo kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, kun hoitovapaalla, eikä sen jälkeen palaa töihin kuin muutamaksi tunniksi viikossa ettei asumistuki pienene. Ihan itse sanoi tämän asian.
Ja sinä uskoit? Uskotko myös hurrikaanin mukana satavaan haiparveen? Persulehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ihminen ei varmasti saa tuollaisia summia ellei sitten ole vammainen ja tarvi avustajia arkeen.
Ihan järjetöntä puhua pienten lasten äitien/ yksinhuoltajien tuista, kun puhutaan elämäntilanteessa jossa töihin ei voi mennä. (Pienet kaksoset ja päiväkoti-ikäinen taapero). Se tukihan on koko perheelle, ei yhdelle ihmiselle.
Päiväkodista tulee kuluja, oli siellä köyhän tai rikkaan lapsi.
Toivoisin että ihmiset ajattelisivat ennenkuin suoltaa ilmoille tällaista asetelmaa että äitien pitäisi olla samalla yhteiskunnassa tuottavia kun hoitavat pieniä lapsia kotona. Ja samalla kun tulee erokriisi, pitäisi olla tuottava ja samalla hoitaa lapset yksin. Se ei ole mahdollista!
On vaihtoehto viedä lapset päivähoitoon, se ei kuitenkaan pitäisi olla raha joka sen asian kannattavuuden määrittelee. Useimmiten se valitettavasti kuitenkin on.
Jos jotain soisin yhteiskunnassa tuettavan, niin pienten lasten äitejä.
Kyllä, pienten lasten äitejä, ei 4n esiteini-ikäisen, 3n alakoululaisen, 1n taaperon ja 1n vauvan äitiä yli 5000€/kk. Jokainen 2-3 lasta 2-3-vuotiaaksi hoitava äiti ansaitsee tukensa.
Ihminen ansaitsee juuri ne tuet jotka lain mukaan hänelle kuuluvat. Se ei ole riippuvaista sinun mielipiteistäsi.
Kommentoimasi henkilö kirjoitti vain mielipiteensä, johon ei tuolla raivolla pitäisi suhtautua.
Ihminen saa ne yhteiskunnan tuet, joihin on lain mukaan oikeutettu. On väärin ajatella, että holtittomasti lapsia maailmaan synnyttämällä ihminen jotenkin ansaitsisi yhteiskunnan tuet. Tuen tarkoitus on tukea lapsiperheitä ja edistää lapsien hyvinvointia - vauvatehtailu ei ole yhdenkään suurperheeseen syntyvän lapsen etu, vaikka joitakin hyviäkin puolia useimmista suurperheestä löytyy.
”Raivolla”? Totesin vain, että yhteiskunnan näkökulmasta ihminen ansaitsee juuri ne tuet joihin hän on oikeutettu. Se punninta niiden ansaitsevuudesta on tehty jo. Yksittäisillä ihmisillä voi olla siitä toki mielipiteitä, mutta ne ovat sinänsä merkityksettömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se kahdeksan lapsen äiti saanut äitiyspäivärahaa? Silloin hänen on pakko olla äitiyslomalla, muuten ei kyseistä päivärahaa makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajanaisia sekä kadehditaan että halveksitaan yhtä aikaa. Teki miten tahansa, aina jompaakumpaa tai sekä että. Itse olen kouluttautunut ja teen paljon töitä, josta saan ihan hyvää palkkaa, nettona 3500 kuussa. Koska lasteni isä on ulkoistanut itsensä lastemme elatuksesta, saan Kelalta lapsilisien lisäksi elatustukea. Yhteensä 670 euroa kuussa. Tätä sitten kadehditaan, kun minä olisin paljon mieluummin ottanut lapsille ehjän ydinperheen, itselleni arkea tasapuolisesti jakavan kumppanin ja kulujen jakajan. Luopuisin noista satasista silmänräpäyksessä, jos voisin vaihtaa ne ydinperhearkeen.
Itse kuulutan vastuuta omasta toiminnasta. Kun lapsia alkaa tekemään, olisi ymmärrettävä perusasiat, ja tärkein niistä ENNEN kuin lapsia on tehty, on se KENEN kanssa niitä tekee. Jos juttu alkaa näin, että minulla on lapsia ja isän vika kaikki, nyyh, niin ei tule tippaakaan myötätuntoa. Sen sijaan jos myönnetään heti että lisäännyttiin puolituntemattoman kanssa pinkit lasit silmillä, mutta myöhemmin ymmärrettiin että tilanne johtuu itsestä, ja omista valinnoista, saa sympatiat minulta.
Aika hämmentävä ajatustapa, että lapsien tuet olisivat sidoksissa siihen, ymmärtääkö äiti olla tarpeeksi häpeissään. Ihan kuin virhearvioita tehneiden äitien lapset eivät ansaitsisi niitä laissa määriteltyjä etuuksia ja tukia.
Aika helkkarin monet ihmiset, jopa lapsiperheiden vanhemmat eroavat. Siinä ei ole mitään hävettävää. Ennen katseltiin sitä ryyppäävää ja hakkaavaa miestä, koska ei ollut vaihtoehtoja. Ei silloinkaan tultu sanomaan, että olisit valinnut paremmin ja lukenut kristallipalloa. Silloin se oli ihan hiljaisesti hyväksytty fakta, että osa isistä ja myös äideistä ovat sekopäitä.
No on kyllä hyvin hämmentävää että täytät riviesi välit päässäsi tuollaisella täydellä sonnalla.
Kadehtimisesta, tai ns kadehtimisesta oli kyse, ja siihen vastattiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi että, kun minä vihaan noita yh-loisia ja muita kela-goldilaisia, joiden elättämisen vuoksi joudun maksamaan veroja
Anna kun arvaan, elämämkoulua käynyt persu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5500e tekemättä mitään??
Jumalauta toi summa on mun miehen 3kk palkka ja työpäivät 12-14h joka päivä.Yritä kuitenkin tajuta, että jutussa olevan naiset ovat synnyttäneet useamman lapsen useammalle miehelle. Eivät yksinhuoltajat normaalisti saa lähellekään tuollaisia summia.
Siis luuletko, että kelalta saa jotain bonusta, kun tekee lapsia usean eri ihmisen kanssa?! :D Juu ei. Ei vaikuta kelan tukiin mitenkään.
No sikäli vaikuttaa, että elatusvelvollisella huomoioidaan kaikki elätettävät. Jos isät on eri tyyppejä, niin elareita todennäköisesti saa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on ollut ja aina tulee olemaan ihmisiä, jotka lisääntyvät nuorina ja vastuuttomina. Sitten heitä tuetaan vanhemmuudessa. Ei se sen ihmeellisempää ole. Kulutusyhteiskunnan säännöillä oman ainutkertaisen elämänsä rakentaminen on myös varsin älytöntä.
Jos ei halua osallistua tähän kulutusyhteiskuntaan, niin sitten ei varmaan oteta myöskään sen tarjoamia tukia vastaan, vai kuinka?
Sotket asioita aivan älyttömällä tavalla. Köyhien ihmisten ei tarvitse jättää lapsia tekemättä sen takia, että he ovat köyhiä eivätkä voi tarjota lapselle juuri sitä kaikkea mitä kulutusyhteiskunta manipuloi ihmiset ajattelemaan ”tarpeiksi”. Köyhä ihminen voi olla olla hyvä vanhempi ja hän on oikeutettu tukiin, jotka tämä yhteiskunta hänelle ja hänen perheelleen suo.
Kukahan tässä sotkee ja mitä? Ei se ole valtion tehtävä tarjota samaa elintasoa kenelle tahansa, kuka nyt vain lapsia haluaa tehtailla. Sehän on ihan kestämätön tilanne. Kukahan se muuten tässä on kulutusyhteiskunnan manipuloima, se joka ansaitsee siihen kulutukseen ja mahdollisiin lapsiinsa tarvitsemansa rahan töitä tekemällä ja järkevällä elämäntyylillä vai se, kuka tekee niitä lapsia työttömänä ja vailla tulevaisuudennäkymiä ja olettaa, että hänen pitää saada sama raha kuin se järkevästi elänyt ja ahkera ihminen?
Valtio tarjoaa minimitoimeentulon ”kenelle tahansa”. Jos et sitä parempaan työelämässä yllä, niin sitten on jo peiliin katsomisen paikka. Ja saatat siinä tapsuksessa joutua hyvin pian itsekin sen minimitpimeentulon varaan. Olen itse iloinen, että se on silloin sinunkin käytettävissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ihminen ei varmasti saa tuollaisia summia ellei sitten ole vammainen ja tarvi avustajia arkeen.
Ihan järjetöntä puhua pienten lasten äitien/ yksinhuoltajien tuista, kun puhutaan elämäntilanteessa jossa töihin ei voi mennä. (Pienet kaksoset ja päiväkoti-ikäinen taapero). Se tukihan on koko perheelle, ei yhdelle ihmiselle.
Päiväkodista tulee kuluja, oli siellä köyhän tai rikkaan lapsi.
Toivoisin että ihmiset ajattelisivat ennenkuin suoltaa ilmoille tällaista asetelmaa että äitien pitäisi olla samalla yhteiskunnassa tuottavia kun hoitavat pieniä lapsia kotona. Ja samalla kun tulee erokriisi, pitäisi olla tuottava ja samalla hoitaa lapset yksin. Se ei ole mahdollista!
On vaihtoehto viedä lapset päivähoitoon, se ei kuitenkaan pitäisi olla raha joka sen asian kannattavuuden määrittelee. Useimmiten se valitettavasti kuitenkin on.
Jos jotain soisin yhteiskunnassa tuettavan, niin pienten lasten äitejä.
Kyllä, pienten lasten äitejä, ei 4n esiteini-ikäisen, 3n alakoululaisen, 1n taaperon ja 1n vauvan äitiä yli 5000€/kk. Jokainen 2-3 lasta 2-3-vuotiaaksi hoitava äiti ansaitsee tukensa.
Ihminen ansaitsee juuri ne tuet jotka lain mukaan hänelle kuuluvat. Se ei ole riippuvaista sinun mielipiteistäsi.
Kommentoimasi henkilö kirjoitti vain mielipiteensä, johon ei tuolla raivolla pitäisi suhtautua.
Ihminen saa ne yhteiskunnan tuet, joihin on lain mukaan oikeutettu. On väärin ajatella, että holtittomasti lapsia maailmaan synnyttämällä ihminen jotenkin ansaitsisi yhteiskunnan tuet. Tuen tarkoitus on tukea lapsiperheitä ja edistää lapsien hyvinvointia - vauvatehtailu ei ole yhdenkään suurperheeseen syntyvän lapsen etu, vaikka joitakin hyviäkin puolia useimmista suurperheestä löytyy.
”Raivolla”? Totesin vain, että yhteiskunnan näkökulmasta ihminen ansaitsee juuri ne tuet joihin hän on oikeutettu. Se punninta niiden ansaitsevuudesta on tehty jo. Yksittäisillä ihmisillä voi olla siitä toki mielipiteitä, mutta ne ovat sinänsä merkityksettömiä.
Nykyistä tukijärjestelmää ei todellakaan ole rakennettu sen perusteella onko ne ansinnut. Oikeutettu niihin on, mutta se on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi tässä ketjussa taivastellaan, että yksinhuoltajaÄITI saa noin paljon rahaa. Oikeastihan tuossa yksinhuoltajaäiti ja hänen kahdeksan lastaan saa tuon verran rahaa. Eli tuossa on YHDEKSÄN ihmisen tulot. Ei pelkästään sen äidin.
Mutta jos minä työssäkäyvänä teen 8 lasta, niin ei minun tuloni 2-3-kertaistu, vaan pysyvät samana. Maksan niistä tuloista kaikki lasteni kulut ja joudun toki miettimään, montako lasta minulla on varaa tehdä.
Voi miten mieltä lämmittää 😁 t. 1570 e kk tienaava yhden lapsen äiti
hoitaski, kun öiti on vauvan kanssa kotona ja muut on 8tuntia päivässä saamassa varhaiskasvatusta