Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meillä on kai sitten turkiskuoriaisia... Reagoinko liian voimakkaasti??

Vierailija
22.04.2015 |

Ahidistaa, kärsin kamalasta ötökkäpelosta... Näen turkiskuoriaisista painajaisia, ajattelen niitä joka hetki. Tuntuu, että elämäni on pilalla, en pysty enää koskaan elämään normaalisti. Joka hetki tarkkailen nurkkia vainoharhaisena. Tuntuu, että en jaksa yksin ruveta torjuntaan. Siinä on niin hirveä homma, eikä takeita onnistumisesta ole. Mihin edes laitan vaatteeni ja muut tavarani kaapeista torjunnan ajaksi? Minulla ei ole saunaa, parveketta, eikä pakastinta, pelkkä pakastinlokero. Ahdistaa joka hetki. En uskalla siivota, sillä pelkään törmääväni ötököihin. Voimani ovat aivan lopussa, en jaksa tehdä mitään. Valveillaoloaika menee pelkästään kuoriaisia miettiessä. Työtehoni on laskenut, en jaksaisi tehdä mitään mitä pitäisi. Unohtelen asioita, ja sähköpostinkin kirjoittaminen tuntuu ylivoimaiselta. Elämäni on oikeasti pilalla. Illalla en saa unta, kun mietin ötököitä. Ja yöllä heräilen painajaisiin. Ällöttää, oksettaa, pelottaa. En uskalla tehdä kotona mitään, kökötän vain sängylläni ja katson telkkaria. Auttakaa :(( En jaksa enää.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon asunut Kalliossa muutamassa eri osoitteessa ja parissa niissä on ollut turkiskuoriaisia. Mulla on aivan järjetön ötökkäfobia, mutta jostain syystä ne ei mua häirinnyt. Joidenkin kavereiden kämpissä on ollut luteita ja ne on asunut sen koko episodin aikana siinä asunnossa! Mä en nukkuis silmällistäkään, jos tietäis että luteet juhlis sängyssä kun itse vetelen hirsiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitää yrittää puhua jonkun kanssa.. Olen itkenyt koko päivän, ahdistus asiasta on aivan järkyttävää. Olen aivan toimintakyvytön...

Ap

Vierailija
4/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa saisin jonkin pikaisen avun tähän oloon, aivan hirveää :(( tuskin uskallan vessassa käydä. En ole edelleenkään koko päivänä syönyt mitään. :(

Ap

Vierailija
5/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei älä vatvo sitä yhtään enempää. Kirjotustahtis on hurja, ja ahistuskäyräs vaan nousee, mitä enemmän haet huomioo täältä. Mene ulos, siellä ötökät ei oo sun alueella. Rauhota ajatukses nyt jotenkin.

En halua vähätellä, mutta mitä enemmän tänne panikoit, sen pahemmaks toi menee, kuten huomaat.

Vierailija
6/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärän hyvin sun huolen.

Meiltä löyty kans noita turkiskuoriaisia ja mä menin ihan paniikkiin. Itkin monena päivänä.

Mutta oli tosiaan vaikea nukkua tai tehdä mitään kun aina oli ne kuoriaiset mielessä :(

Me myrkytettiin koko meidän asunto ja pestiin kaikki nurkat ja saunotettiin tekstiilit. Laitoin myrkkyä myös tuuletus hormeihin ettei naapurin puolelta tulis lisää ötököitä.

Kun kaikki paikat oli siivottu niin olokin rupes pikkuhiljaa helpottaa. Varmasti myös aika auttaa. Kun ei sitä ikuisesti jaksa olla paniikissa ötököiden takia.

Nyt ei ole enään kuoriaisia näkynyt.

Jos sun kämpästä on löytynyt vaan muutama niin myrkytä koko kämppä biokillillä, nehän on voinut tulla vaan ulkoota. Niitä on mm.ampias ja linnunpesissä.

BIOKILL Se on sun pelastus!

Vierailija
7/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kai... Ahdistaa olla täällä kämpässä, mutta en uskalla lähteä uloskaan, jos ne on vallanneet koko kämpän sillä aikaa ja löydän niitä joka paikasta. :(

Ap

Vierailija
8/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain soitettua vanhemmilleni... Olivat heti tulossa auttamaan toiselta puolelta Suomea. Onneksi en kai ole aivan yksin tässä kaikessa. Ja ehkä elämäni ei ole lopullisesti pilalla?

Ap

Vierailija
9/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
10/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kyllä paljon vakavampia ongelmia kuin jotkut ötökät. 

Vierailija
11/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sua! Etsi apua! Mullakin on ollut ötökkäpelko, kun voimavarat olivat lapsen valvomisen vuoksi ihan lopussa. Tiedän miten karmea olosi on
Itsekin toivoin pahimpina hetkinä kuolemaa. Hain apua ratkaisukeskeisestä terapiasta. Nut myös elämäntilanteeni on helpottanut. Tsemppiä!

Vierailija
12/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:53"]

Ehkä pitää yrittää puhua jonkun kanssa.. Olen itkenyt koko päivän, ahdistus asiasta on aivan järkyttävää. Olen aivan toimintakyvytön...

Ap

[/quote]

Ymmärrän sua valtavan hyvin, itsekin omaan kauhean ötökkäpelon ja tästäkin asunnosta on löytynyt turkiskuoriaisia sun muita öttiäisiä. Ekan kerran kun turkkarin löysin itkin aivan hillittömästi, mutta mua rauhoitti lukea netistä että ne kuuluu jokaiseen isomman kaupungin vanhaan kerrostaloon, eli ei niistä kannata sen enempää murehtia. Ainakaan mulla ne ei edes menneet vaatteisiin/tekstiileihin, jotka tarkistin moneen kertaan. Nykyään niitä löytyy aina muutama vuoden aikana, tällöin nappaan sen paperiin ja heitän vessanpönttöön ihan muina miehinä. Nyt yrität muuttaa omaa ajattelutapaasi, vaikka se onkin vaikeaa! Mutta muista nää:

1) Turkiskuoriaiset voi elää tyytyväisenä pölyä syöden lattialistoissa eivätkä välttämättä edes tule syömään vaatteitasi. Jos asia kuitenkin pelottaa, hanki muovisia säilytyslaatikoita kansilla, joihin laitat vaatteet. Myös seetripuuöljy auttaa.

2) Turkkarit ei syö ihmisiä, vain pölyä/vaatetta.

3) Likaiset pyykit kannelliseen pyykkikoriin. Ötökät tykkää nimenomaan likaisista vaatteista, joten on hyvä varmistaa ettei niillä ole pääsyä sinne. Älä myöskään jätä vaatteita lattialle lojumaan.

4) Siivoa säännöllisesti kämppä, pyyhi lattialistat hyvin ettei jää pölyä. Halutessasi suihkuta sinne myrkkyä.

5) ÄLÄ menetä mielenterveyttäsi asiasta, ongelma ei todellakaan ole iso. Jos haluat puhua jollekin (ja kuulostaa siltä että se olisi sulle hyväksi) ota yhteys esim. YTHS:ään ja kerro tilanne, niin pääset juttelemaan ammattilaiselle fobiastasi.

6) Syö jotain. Ihan oikeasti, on tärkeää että huolehdit perustarpeistasi. Nälkäisenä ja hysteerisenä kaikki tuntuu kauheammalta. Mene esim. kaverille tai vanhemmille viikonlopuksi yöksi, niin saat ajatuksia vähän muualle. Ei ne turkiskuoriaiset nyt valtaa sitä sun asuntoa sillä välin, ei ne huomaa milloin olet poissa ja milloin kotona :)

Voimia, ei tämä oikeasti maailmaa kaada vaikka siltä nyt saattaa tuntua.<3

Vierailija
13/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan maalla ja jostain on tullut turkiskuoriaiset taloon. Tämä on uusi okt. Mut mua ei haittaa ne, ei ole onneks edes arvokkaita vaatteita, minkä tuhoutuminen harmittaisi. Tosin täällä vilisee kärpäsiä, hämähäkkejä, muurahaisia ja mitä lie hyönteisiä vähän väliä sisällä. Sulassa sovussa eletään :-)

Vierailija
14/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sekoitatteko te nyt sokeritoukat, turkiskuoriaiset ja jotkut keittiötoukkakoppakuoriaiset (jotka yrittää jauhoihin) keskenänne????!

Bio-Kill tehoaa moniin ötököihin, muttei taida tehota turkiskuoriaisiin, sen hävittämiseen tarvitaan aina joku tuholaistorjuntafirma ja silloin pitäisi käsitellä koko talo!

Vierailija
15/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin ekassa vuokrakämpässä oli kuoriaisia.. Sohvan divaanin alle säilytyslokeroon ne oli löytäny tiensä. Epäilin, että tulivat kesällä viltistä jonka päällä makoilin ulkona ja törkkäsin viltin vaan sohvan alle säilytykseen. Niitä toukkia ja koteloita sitten ilmestyi vähän väliä vaikka säilytysosa pidettiinkin tyhjänä ja imuroitiin sitä vähän väliä.

Olisin ollut yhtä paniikissa kun säkin, taustalla ahdistuneisuushäiriö, mutta onneksi poikaystäväni majaili luonani lähes joka päivä. Hän sitten siivoili ja tarkkaili toukkatilannetta. Toukat hengaili vaan sohvassa, enkä koskaan löytänyt niitä esim vaatekaapista.

Nyt muutettiin yhteen poikaystävän kanssa tammikuussa. Vanha divaani hävitettiin ja ostettiin uusi tilalle. Oltiin viikonloppureissussa kerran ja ku tultiin kotiin ja aloin siivoamaan ja nostin lattialta sohvan takaa yhden tyynyn niin sen alla oli toukkia. Voit vaan kuvitella sen hirvityksen tunteen, että ei kai taas! Ei niitä löytynyt sohvasta eikä sen rakenteista enempää kuin neljä. Mutta neljäkin on liikaa. Sori jos kappalejako ei toimi, kirjotan kännykällä.
Mutta hyvä että soitit jo vanhemmillesi. Koita vaikka mennä kaverin luokse yöksi tai pyydä joku kaveri sinne sun seuraks jos on hankala olla. Älä stressaa liikaa, ne toukat on inhottavia ja ällöjä mut ne ei tee sulle mitään. :)

Vierailija
16/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:27"]

6) Syö jotain. Ihan oikeasti, on tärkeää että huolehdit perustarpeistasi. Nälkäisenä ja hysteerisenä kaikki tuntuu kauheammalta. Mene esim. kaverille tai vanhemmille viikonlopuksi yöksi, niin saat ajatuksia vähän muualle. Ei ne turkiskuoriaiset nyt valtaa sitä sun asuntoa sillä välin, ei ne huomaa milloin olet poissa ja milloin kotona :)

[/quote]

Kuvitteletko että kukaan kaveri ottaa kylään sellaista kaveria kamppeineen jolla tuo kuoriaisongelma kotona??! Noita ei saisi mennä levittämään toisten kämppiin! Vaatteissa voi olla niiden munia ja sitten ne kuoriutuu siellä kaverin luona!

Vierailija
17/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita on kohta koko Suomen kaikki talot täynnä, sen verran useilla tiedän olevan.

Vierailija
18/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi asua Hgin keskustan vanhoissa kerrostaloissa! Vinteillä on vanhoja linnunpesiä joista nuo turkiskuoriaiset lähtee liikkeelle ja kellareissa on isoja rottia! Kummassakaan ei voi varastoida mitään.

Vierailija
19/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:40"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:27"]

[/quote]

Kuvitteletko että kukaan kaveri ottaa kylään sellaista kaveria kamppeineen jolla tuo kuoriaisongelma kotona??! Noita ei saisi mennä levittämään toisten kämppiin! Vaatteissa voi olla niiden munia ja sitten ne kuoriutuu siellä kaverin luona!

[/quote]

Vaihtovaatteet mukaan ja muovipussissa päällä olleet parvekkeelle tai peset kuudessakympissä. 

Kaveria ei jätetä. Suihkutat ja peset hiukset. Älä ota omia lakanoita mukaan. Selitä kaverille ensin ja kysyt sopiiko tulla.

Olin itse viime talvena ahdistunut ja peloissani koiperhosista. Jouduin sitten sairaalaan leikkaukseen, niin se breikki teki hyvää ja ahdistus poistui. Maalla on aina jotain ötököitä ja olin ahdistuksissani sitä mieltä että ovat varmasti koita. Kipeenä en jaksanut edes siivota. Sun pitäis oikeesti päästä sieltä vähäksi aikaa pois. Kun vanhempasi tulevat niin jätä asia heidän hoidettavakseen. Varmasti vuokranantaja suhtautuu vakavammin kun isäs hälle soittaa.

Jaksamista!

Vierailija
20/80 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:59"]

En haluaisi asua Hgin keskustan vanhoissa kerrostaloissa! Vinteillä on vanhoja linnunpesiä joista nuo turkiskuoriaiset lähtee liikkeelle ja kellareissa on isoja rottia! Kummassakaan ei voi varastoida mitään.

[/quote]

Ne asuntojen turkiskuoriaiset on kylläkin jostain lämpimistä maista ja niitä ei esiinny Suomen luonnossa, asunnoissa vaan. Ne leviää kun ihmiset muuttaa, pian ei oo sellaista kerrostaloa enää olemassakaan jossa niitä ei ois.