Poikaystävä bestman, minä eri pöydässä
Tilanne on siis se, että poikaystäväni kaveri menee kesällä naimisiin ja poikaystävä on bestman. Asumme kaikki ulkomailla. Häät ovat pienet, mutta kutsu oli nimeltä osoitettu sekä poikaystävälle että minulle. Olen itse tavannut hääparin vain muutamia kertoja, joten olin hitusen ehkä yllättynyt kun minutkin nimeltä kutsuttiin, mutta hääpari oli kuulemma erittäin iloinen, kun ilmoitin pääseväni mukaan, vaikka joudun hääpaikalle matkustamaan kauempaa.
Nyt sain sitten kuulla, että poikaystäväni istuu pääpöydässä hääparin kanssa, ja minut sijoitetaan johonkin muuhun pöytään. En tunne paikalta yhtään ketään, joten innostukseni laski kyllä välittömästi pakkasen puolelle. Pystyn kyllä normaaliin small talkiin, mutta minusta tämä oli todella outo ratkaisu, ilmeisesti normaalimpaa tässä maassa kuin Suomessa, kun googletin kokemuksia. Poikaystävällä ei puheen lisäksi ole mitään seremoniavelvoitteita.
Osallistuin ko. parin kihlajaisjuhliin, joiden perusteella voin jo sanoa etten kyllä tule viihtymään ventovieraiden pöydässä. Siellä olin sentään suurimman osan ajasta poikaystäväni kanssa, joka pystyi esittelemään minut muille. Ihmisiin oli jo siellä vaikeaa saada kontaktia, ei ketään esimerkiksi kiinnostanut että olin Suomesta jne. Lisäksi pienissä häissä minä olen ilmeisesti ainoa "ventovieras", joten voin jo aavistaa miten vaivautunutta tulee olemaan ainakin ruokailun ajan. Ja tämä tulee kestämään tunteja!
Mitä mieltä olette, pitäisikö minun tässä muuttaa asennettani ja katsoa peiliin? Myönnän että näin voisi tehdä, mutta huomauttaisin että kihlajaisjuhlien perusteella tiedän, miten vaikeaa tulee olemaan esittää viihtyväni, vaikka itse olen kohtalaisen sosiaalinen. Näiden ihmisten tutut vaan vaikuttavat olevan erittäin sisäänpäin lämpeävää porukkaa. Vai onko kyseessä outo järjestely ja olisi parempi olla osallistumatta?
Kommentit (14)
Menisin, ja olisin erityisen hurmaava ja sosiaalinen. Keksisin tikusta asiaa ventovieraiden kanssa ja käyttäytyisin niinkuin olisin kiinnostunut heistä ja aidosti nauttisin heidän seurastaan. Jos niitä ei kiinnostaisi mun jutut niin esittäisin sitten kiinnostunutta heidän jutuistaan, kyllähän kaikki tykkää itsestään puhua, ja siitä pääsee helposti jutun alkuun kun kysyy mistä he tuntevat hääparin. Sitten onnittelisin itseäni jälkeenpäin hyvästä suoritukseta.
Ymmärrän närkästyksesi. Itse morsiamena koitin välttää noita tilanteita. Koita kestää!
Menisin ja yrittäisin pitää hauskaa. Jos tuo kerran on joku etikettijuttu, mikä on ko. maassa suht normaalia, niin minkäs sille voi. Tiedätkö tosiaan että ruokailu kestää tunteja, onko se ainoa ohjelma häissä?
Menisin ja olisin ihan normaalilla, hyvällä fiiliksellä. Ottaisin kontaktia muuhun pöytäseurueeseen, jos olisin sosiaalinen ihminen (mutta kun en ole, niin mua ei edes haittaisi, jos eivät puhu mulle mitään), jos se ei onnistu, sitten vaan nököttäisin pöydässä ja yrittäisin näyttää siltä että mulla on kivaa. Itse olen sen luonteinen ihminen, että viihdyn syrjässä ja tarkkailemassa muita, joten mulla voisi olla tuollaisessa tilanteessa kivaa. Jossain vaiheessa varmaan ruokailukin päättyy ja pöydästä pääsee nousemaan? Toivottavasti siis edes osan juhlasta voit olla poikaystäväsi seurassa.
Menisin, jos tulevaisuudessakin joutuisin heidän kanssaan tekemisiin. Kysyisin poikaystävän mielipidettä. Ottaisin tarkkailijan roolin. seuraisin ihmisiä ja heidän dynamiikkaa yms. Jos meneminen olisi poikaystävän kannalta tärkeää menisin.
pistät tietenkin pystyyn hirveän äläkän ja vaadit joko päästä hääparin pöytään tai poikaystävääsi kieltäytymään bestmanina olosta. sillä sinusta ja sinun viihtyvyydestäsihän tässä koko asiassa on kysymys, ei mistään muusta. eihän toki.
Itse kysyisin ensin poikaystävältä/hääparilta, josko sinut voitaisiin mitenkään sijoittaa samaan pöytään. Itse saattaisin jättää jopa menemättä sillä tyhjänpäiväinen tai olematon smalltalk vieraiden ihmisten kanssa monta tuntia on yksinkertaisesti ahdistavaa. Itse olin puolisoni kanssa häissä, joissa hän oli bestmanina ja vaikka istuimme samassa pöydässä niin noin 90% ajasta kökötin siellä yksinäni kun mies oli menossa ja auttamassa ja kaikki muut pöydässä olivat vähintään sukua keskenään.
Minusta on kyllä aika törkeää istuttaa toinen puolisko pariskunnasta eri pöytään, ihan kuin sinä olisit vähemmän arvokas kuin poikaystäväsi, mutta pakolla kutsuttu ja sijoitettu sinne missä on tilaa. Toki tämä saattaa olla jossain maassa tavallista, mutta minua kyllä ahdistaisi tuollainen juhla ja kovasti ahdistaisikin.
4 Enpä usko. Olen aika monissa häissä ollut, enkä ole nähnyt yhtään kaltaistasi, joka pelastaisi muka koko illan ihanuudellaan. Teeskentely näkyy kyllä läpi.
Ei sulla tässä vaiheessa oikein ole muuta vaihtoehto kuin mennä paikalle (kun olet jo ilmoittautunut) ja yrittää saada aikaiseksi keskustelua pöytäseurueesi kanssa. Tsemppiä! :)
10, no eihän siinä tarvitse mitään sydänystävää esittää, normaali sosiaalinen, iloinen kiinnostus riittää.
Ja kyllä aika monet ihmiset intoutuvat kertomaan esim. työstään jos vähän esittää kiinnostunutta (tai siis voihan siinä oikeasti ilmetäkin jotain kiinnostavaa, jos jollain vaikka on joku työ josta ei ole aikaisemmin tiennyt paljoa). Feikkaan sit varmaan hyvin :)
Joskus tietenkin sattuu vastaan tällainen toinen ihminen josta huomaa että se ottaa kontaktia ihan sosiaalisuuttaan eikä niinkään siksi että oon sen mielestä äärimmäisen kiinnostava tyyppi, mutta kyllä sellaisen ihmisenkin kanssa löytää yhteistä puhuttavaa (esim. yhteisiä kiinnostuksen kohteita) kun vähän etsii.
Kiitos kaikille kommenteista! Halusin lähinnä nähdä, olenko ainut jonka mielestä kyseessä on vähän outo järjestely, kiva tietää etten ole. Menen varmaan sitten paikalle ja yritän viihtyä parhaani mukaan, ehkä ihmiset on erilaisella tuulella verrattuna kihlajaisiin ja heitä kiinnostaa koko pöytäseurueen kanssa keskustella.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 22:57"]
pistät tietenkin pystyyn hirveän äläkän ja vaadit joko päästä hääparin pöytään tai poikaystävääsi kieltäytymään bestmanina olosta. sillä sinusta ja sinun viihtyvyydestäsihän tässä koko asiassa on kysymys, ei mistään muusta. eihän toki.
[/quote]
No ei tietenkään ole minusta kysymys kyseisenä päivänä, mutta minulle olisi morsiamena tärkeää että kaikki vieraat viihtyisivät. Sen vuoksi en ikinä laittaisi yhden ystävän avecia toiselle puolelle salia, jos on jo valmiiksi ainoa ulkopuolinen, joka ei juhlista muita tunne. Taidan kuitenkin jättää äläkän väliin ja mennä avoimin mielin.
Onhan se suomalaisittain outo järjestely, mutta maassa maan tavalla.
En menisi. Pitäisin järjestelyä epämiellyttävänä, enkä usko että nauttisin olostani häissä. Minun osallistumiseni olisi tuskin hääparille kuitenkaan niin tärkeää, että kärsisin päivän todella ulkopuolisena heidän häissään.
Kommentteja kiitos, kun vaivauduin tänne valittamaan!
Mitä itse tekisit? Jättäisit menemättä? Menisit ja pommittaisit ventovierasta pöytäseuruetta kommenteilla ja kysymyksillä, vaikka se muistuttaisikin sitten enemmän haastattelua tai monologia? Menisit, etkä vaivautuisi esittämään viihtyväsi tai olemaan sosiaalinen, jos muutkaan eivät ole sinua kohtaan? Menisit ja veisit tuolisi aveccisi viereen pääpöytään? Heittäisit shamppanjat morsiamen mekolle mielenosoituksena?!