Salien pitäminen kiinni luo enemmän terveyshaittaa kuin tuo
Se on vaan pitkäaikasempaa joten se ei näy.
Muutenkin koronaan käytetyt rahat ylittävät moninkertaisesti sen mitä normaalisti käytetään ihmisten elinvuosien pidentämiseen.
Joku raja.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko nyt arvon sohvaperunat ymmärtää, että kuntosaliharjoittelu ja ulkona tehtävä aerobisen kunnon harjoittelu ovat kaksi täysin eri asiaa. Molempia tarvitaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.
Etenkin mitä enemmän ikää tulee, sitä tärkeämpää on lihasmassan ylläpitoon tähtäävä harjoittelu. Lihakset surkastuvat iän myötä ja häviävä lihasmassa on todellinen terveysriski moneltakin kannalta. Esimerkiksi todennäköisyys selviytyä vakavista taudeista kuten syövästä kohenee, kun lihasmassa on riittävä.
Joten kyllä, kuntosalilla käynnin rajoittaminen heikentää kansanterveyttä ja sitä ei voi korvata ulkona reippailulla.
Mutsi 65v kolaa lumet, kesäisin ajelee nurmikot, pölyttää matot ja petivaatteet, hakkaa ja kantaa halkoja, tanssii, lenkkeilee ja nostelee raskaita taakkoja edelleen kuin raavaampikin mies.
Miksi vielä salia päälle?
Itsekin olen treenannut vaan kotona ja lisävarusteita on tullut tasaiseen tahtiin. Mitä mä salilta saan mitä en kotona tai ulkona pysty tekemään?
Nykyään mulla on ihan oikeat painot ja painoliivi rauhallisempia lenkkejä varten, mutta alkuun käytin pitkään painona n 5 kilon kivistä pihalaattaa ja muistan ravanneeni rappusia myös kaljapäkki selässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä terveyshaitan saa, jos ei pääse vähään aikaan salille?
Jos tuhannet ihmiset jäävät kotiin makaamaan ja tällä pelastetaan jonkun jo kuolemassa olevan henki, kyllä siinä voidaan jo ryhtyä miettimään että oliko se sen arvoista.
Vaihtoehto on liikkua muuten.
Koko saliriippuvuus on aika uusi ilmiö. Ennen osattiin harrastaa muutakin liikuntaa.Ennen oli ihmisillä fyysisemmät työt (maatalous, tehtaat jne). Lihaskunto hoitui siinä. Nykyään monella istumatyötä ja kuntosali onkin äärimmäisen tärkeässä osassa lihaskunnon säilyttämisen näkökulmasta.
Vai oletko sitä mieltä että autot pitäisi kieltää, koska ennen kuljettiin hyvinkin hevosilla?
Hevosella kulkiessa se on kylläkin se hevonen, jonka lihakset saavat harjoitusta.
Mutta siinä olet oikeassa, että ennen ei tarvittu saleja. Ei kyllä tarvita nykyäänkään välttämättä.
Puhumattakaan salisulun negatiivisista vaikutuksista mielenterveydelle, kun ei pääse postaamaan peppuselfietä.
Tää salien sulkeutuminen näkee jo ruuhkana rakkaina lenkkireiteilläni. Se on rasittavaa, mutta hauskaakin. Salihullut erottaa joukosta hyvin. Otetaan selfie joka asiasta. Tässä minä ja puu. Tässä minä taas reippailen yms. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko nyt arvon sohvaperunat ymmärtää, että kuntosaliharjoittelu ja ulkona tehtävä aerobisen kunnon harjoittelu ovat kaksi täysin eri asiaa. Molempia tarvitaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.
Etenkin mitä enemmän ikää tulee, sitä tärkeämpää on lihasmassan ylläpitoon tähtäävä harjoittelu. Lihakset surkastuvat iän myötä ja häviävä lihasmassa on todellinen terveysriski moneltakin kannalta. Esimerkiksi todennäköisyys selviytyä vakavista taudeista kuten syövästä kohenee, kun lihasmassa on riittävä.
Joten kyllä, kuntosalilla käynnin rajoittaminen heikentää kansanterveyttä ja sitä ei voi korvata ulkona reippailulla.Mutsi 65v kolaa lumet, kesäisin ajelee nurmikot, pölyttää matot ja petivaatteet, hakkaa ja kantaa halkoja, tanssii, lenkkeilee ja nostelee raskaita taakkoja edelleen kuin raavaampikin mies.
Miksi vielä salia päälle?Itsekin olen treenannut vaan kotona ja lisävarusteita on tullut tasaiseen tahtiin. Mitä mä salilta saan mitä en kotona tai ulkona pysty tekemään?
Nykyään mulla on ihan oikeat painot ja painoliivi rauhallisempia lenkkejä varten, mutta alkuun käytin pitkään painona n 5 kilon kivistä pihalaattaa ja muistan ravanneeni rappusia myös kaljapäkki selässä.
Itselläni ei toiminut kotona treenaaminen. Oli liian helppoa jäädä sohvan nurkkaan makoilemaan. Salille taas täytyy varta vasten lähteä ja motivaatio on kohdillaan. Joka kuukausi menevä maksu motivoi myös liikkumaan, miksi maksaa tyhjästä?
Kuntosalitreenin lisäksi teen omakotitalon töitä; lumityöt, ruohonleikkuu, polttopuiden halkominen ja pinoaminen, jne. Tarvitsen paljon erilaista lihaskuntoa ylläpitävää toimintaa. Nautin sekä kotitöistä että salitreenistä äärimmäisen paljon.
Ainahan voi lyllertää paistopisteelle🐑🐑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten kyllä, kuntosalilla käynnin rajoittaminen heikentää kansanterveyttä ja sitä ei voi korvata ulkona reippailulla.Lihasten tarpeeton kasvattaminen on yhtälailla terveyshaitta kuin ylipainokin. Sopusuhtaiset lihakset ovat terveyttä halavan ihmisen valinta, eikä niiden saavuttaminen vaadi kuntosalia.
Lähde? Mikä on tarpeetonta kasvattamista? Harva nyt kuitenkaan miksikään Bull Mentulaksi itseään treenauttaa.
Hyvin näkee tässäkin keskustelussa, että menee koko pointti ihan ohi.
Sulussa ei ole järkeä, siksi se harmittaa. Toiset, korkeamman riskin paikat saavat olla auki, mutta salit ei, ei edes rajatulla asiakasmäärällä, kuten aikaisemmin. Eri alojen sulut ja rajoitukset eivät ole linjassa keskenään.
Tietysti voi pitää kuntoaan yllä muilla tavoin, ei se ole ongelma. Minun on vain vaikea ymmärtää, että miksi voin lähteä baariin ryyppäämään, mutta en pääse salille harrastukseni pariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä terveyshaitan saa, jos ei pääse vähään aikaan salille?
Jos tuhannet ihmiset jäävät kotiin makaamaan ja tällä pelastetaan jonkun jo kuolemassa olevan henki, kyllä siinä voidaan jo ryhtyä miettimään että oliko se sen arvoista.
Ja uusavuttomille sali on ainoa mahdollisuus liikuntaan? VMP
Sali ei ainakaan minulle ole se ainoa mahdollisuus, mutta se oli se viimeinen mitä enää oli jäljellä sen jälkeen kun joukkuelajit, uimahallit jne. muu oikeasti hauska on jo kielletty. Olen sitten ehkä herkkähipiäinen tai minulla on huono ääreisverenkierto, mutta minulle ulkoilu -20 asteessa ei ole vaihtoehto koska kasvoja tai käsiä en pysty millään vaatteilla suojaamaan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten kyllä, kuntosalilla käynnin rajoittaminen heikentää kansanterveyttä ja sitä ei voi korvata ulkona reippailulla.Mutsi 65v kolaa lumet, kesäisin ajelee nurmikot, pölyttää matot ja petivaatteet, hakkaa ja kantaa halkoja, tanssii, lenkkeilee ja nostelee raskaita taakkoja edelleen kuin raavaampikin mies.
Miksi vielä salia päälle?Itsekin olen treenannut vaan kotona ja lisävarusteita on tullut tasaiseen tahtiin. Mitä mä salilta saan mitä en kotona tai ulkona pysty tekemään?
Itselläni ei toiminut kotona treenaaminen. Oli liian helppoa jäädä sohvan nurkkaan makoilemaan. Salille taas täytyy varta vasten lähteä ja motivaatio on kohdillaan. Joka kuukausi menevä maksu motivoi myös liikkumaan, miksi maksaa tyhjästä?
Kuntosalitreenin lisäksi teen omakotitalon töitä; lumityöt, ruohonleikkuu, polttopuiden halkominen ja pinoaminen, jne. Tarvitsen paljon erilaista lihaskuntoa ylläpitävää toimintaa. Nautin sekä kotitöistä että salitreenistä äärimmäisen paljon.
Vaikuttaa siltä, ettei sulla ihan ole tuo motivaatio sittenkään ihan kohdillaan, kun tarvitset maksullisen harrastuksen siksi että saat itsesi kuntoilemaan.
Kenenkään lihaskunto ei romahda kahden viikon salisulun aikana. Ei varsinkaan, jos ulkoilee ja tekee vaikka jonkun kotijumpan. Jos makaa sohvassa 2 viikkoa niin sitten on vähän löysä fiilis pari ekaa treeniä, mutta se johtuu kadonneista lihaspaineista. Sekään ei ole synonyymi huonontuneelle lihaskunnolle.
Ihme valitusta. Tehkää nyt edes vaihteeksi jotain muutakin kuin sitä iänikuista saliharjoittelua.
Lopettakaa jo niistä saleista vinkuminen. Jos ne ovat teille uskonnon kaltainen asia, niin lähtekää pohjoiseen, siellähän ne ovat taas avoinna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas mietin maksanko salista, jolle ei sit välttämättä tule lähdettyä vai panostanko kotitreeniin. Sit ei ole liikkuminen säästä yms kehtaamisesta kiinni. Yksiööni olen mahduttanut mm crosstrainerin, erilaisia painoja ja kahvakuulia ja käytössä ovat kaikki. Tää on mulle sopiva.
Jos sulku ei jatku, niin salit ovat jumalauta 2 viikkoa kiinni. Jos se jonkun terveyden romuttaa, niin ei taida olla kuin oma vika.
Vähintään 10 kilon painoliivit päälle ja sit vaan kyykkäämään ja kulkemaan mäkistä maastoa 🤟
Vierailija kirjoitti:
Jos sulku ei jatku, niin salit ovat jumalauta 2 viikkoa kiinni. Jos se jonkun terveyden romuttaa, niin ei taida olla kuin oma vika.
On ihan selvä että sulku jatkuu. Ollaan veitsenterällä. Veikkaan että pääsiäisen yli menee vaikka sairaalassa ei olisi ketään.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään lihaskunto ei romahda kahden viikon salisulun aikana. Ei varsinkaan, jos ulkoilee ja tekee vaikka jonkun kotijumpan. Jos makaa sohvassa 2 viikkoa niin sitten on vähän löysä fiilis pari ekaa treeniä, mutta se johtuu kadonneista lihaspaineista. Sekään ei ole synonyymi huonontuneelle lihaskunnolle.
Oikeastiko joku kuvittelee että sulku jäisi siihen kahteen viikkoon?
Jos jonkun perusterveen ihmisen kunto romahtaa siitä, ettei pääse muutamaan viikkoon tai kuukauteen salille, on kyllä vika jossain ihan muussa kuin koronarajoituksissa. Terve ihminen voi liikkua muutaman viikon muutenkin kuin sen ainoan oikean lempparilajinsa parissa. Ja salitreeni kun vielä ei ole edes kansanterveyden kannalta sitä parasta treeniä, kun ei kasvata aerobista kuntoa, kun paikallaan istuen ja maaten nostellaan puntteja ja liikutellaan vipuvarsia.
Sen ymmärrän, että liikuntarajoitteisella, jolle esim. uinti/vesijuoksu on oikeasti se ainoa mahdollinen keino harrastaa liikuntaa, tilanne voi olla todella ikävä ja oikeasti vaikuttaa jo yleiskuntoon. Mutta nämä kovimpaan ääneen itkijät ovat niitä, joille oikeasti tekisi sekä fyysisesti että etenkinn henkisesti enemmän kuin hyvää välillä keskittyä ihan vain lekkeilyyn/hiihtoon/luisteluun tai monella jopa puhtaasti siihen lepoon, sen sijaan että vuodesta toiseen jauhetaan sitä samaa 5 kertaa viikossa salilla -kierrettä ja eletään jossain harhaluulossa, että siitä hetkeksi poikkeaminen tuhoaa koko elämän.
Lihasten tarpeeton kasvattaminen on yhtälailla terveyshaitta kuin ylipainokin. Sopusuhtaiset lihakset ovat terveyttä halavan ihmisen valinta, eikä niiden saavuttaminen vaadi kuntosalia.