En saata uskoa tätä todeksi! Minulla oli lukiossa pitkästä matematiikasta yhdeksikkö, mutta ...
... en osannut laskea juuri yhtäkään YO-harjoitustehtävää. (Testasin laskemista ihan koemielessä.) Näinkö pian kaikki unohtuu?! YO -97
Kommentit (8)
Älä sure, mulla oli myöskin ysi pitkästä matikasta, mutta en osaa laskea enää mitään enkä aio edes yrittää. Terkkuloisin, humanisti ja kielenkääntäjä
Niin ne jutut unohtuvat kuin sammuttaisi huoneesta valot.
Matematiikassa tarvii hurjasti jatkuvaa laskurutiinia, että asiat pysyvät mielessä. Se on vähän kuin urheilua - jos nuorena treenasit 110m aitajuoksua ja oli tosi hyvä siinä, niin ei se juoksu mitä todennäköisemmin enää kovin hyvin suju kummoisesti 24v treenitauon jälkeen.
Niin minullakin ja kirjoituksista E, takertelen silti tänä päivänä jo ihan kertotaulukon kanssa, kun pitää ihan pysähtyä miettimään, paljonko 7 x 6 onkaan. En tarvitse matemitiikkaa työssäni lainkaan ja se kyllä näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Matematiikassa tarvii hurjasti jatkuvaa laskurutiinia, että asiat pysyvät mielessä. Se on vähän kuin urheilua - jos nuorena treenasit 110m aitajuoksua ja oli tosi hyvä siinä, niin ei se juoksu mitä todennäköisemmin enää kovin hyvin suju kummoisesti 24v treenitauon jälkeen.
Mut hei, minä osaan vieläkin sönkätä ruotsia, vaikka en ole tarvinnut sitä ikinä. Pitkästä matikasta kirjoitin c:n, enkä osaisi nyt varmasti edes toisen asteen yhtälöä ratkaista.
Nim. abi -92
Toisaalta myös lukion pitkä matematiikka on muuttunut vahvasti soveltavaan suuntaan. Pitäisi kaivaa varastosta vanhat lukion kirjat esiin, jäänyt niistä jotenkin selkeämpi kuva kuin näistä uusista kirjoista.
Eihän sellaisia laskuja tavallisessa elämässä mihinkään tarvitse.