Kuuntelin, kuinka päiväkodin työntekijät juttelivat
Laiskoista lapsista. Kuinka eivät ole tottuneet kävelemään yhtään pidempiä matkoja. Viedään ja haetaan autoilla ja joka paikkaan mennään muutenkin autolla.
Tai sitten lapsia istutetaan rattaissa.
Tuottaa kuulemma vaikeuksia päiväkodissa retket yms, kun lasten pitäisi kävellä pidempiä matkoja.
Mä olen niin samaa mieltä!!! Ei lasta tartte joka paikkaan autolla viedä ja hakea. Lapsi voi kävellä matkat kauppaan tai puistoon, eikä lasta tarvitse rattaissa koko ajan istuttaa.
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:22"]
Annatko vaimolle aikaa treenaamiseen, vai meneekö sun oma aikas treenaamiseen ja vaimon aika lastenhoitoon?
[/quote]
Lapselle kannattaa antaa aikaa harrastaa liikuntaa esim. osallistumalla heidän kanssaa yhdessä liikunnallisiin puuhiin. Aikuisen sen sijaan pitäisi pystyä ottamaan aikaa tärkeille asioille itse. Ei oikein voi olettaa että sen järestää joku muu. Puolison kannustaminen voi toki olla sitä lastenhoito järjestyy, joko se automaattisesti on molempien vastuulla tai puoliso auttaa lastenhoidon järjestämisessä.
[/quote]
En nyt ymmärtänyt pointtiasi. Ajan antaminen lapsiperheessä on tietysti juuri sitä, että lastenhoito järjestyy. Mitä muuta se voisi olla?
[/quote]
Minusta on hassu ajatus että mies antaisi minulle aikaa liikuntaan.
Meillä on itsestään selvyys että lasten hoito ja kasvatus on molempien vastuulla. Menoista joskus joudutaan joustamaan puolin ja toisin tai sopimaan että et voi jotakin menoa hoitaa tänään koska olen nyt siellä ellet sitte hoida lapsille hoitajaa ajaksi x.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo "] Jeps, ja valitettavasti useammassa tutkimuksessa todettu että päiväkodissa liikutaan liian vähän. Tai toiset lapset ehkä liikkuu ulkoilun ajan ja toiset ei [/quote] Niin, tässäkin asiassa lapset ovat erilaisia persoonia. Toiset tykkäävät liikkua enemmän ja toiset eivät siitä niin perusta. Välttämättä vika ei ole lapsen vanhemmissakaan, vaikka vanhempia niin mielellään täällä syytetäänkin. Samalla tavalla jotkut tykkäävät matikasta ja joillekin se on pakkopullaa jota ei meinaa millään oppia, toiset söisivät karkkia kaksin käsin siinä kun toiselle ne eivät maistu lainkaan. Liikunta on joo tärkeää mutta yksistään vanhempien asenne ei selitä sitä tykkääkö lapsi liikkua vai ei. Meidän perheessä vanhemmat eivät ole mitäänhimoliikkujia mutta lapset ovat ikiliikkuvia väkkäröitä ja heille kyllä mielellämme liikuntaharrasteita tarjoammekin. [/quote] Se on täysin luonnollista että toiset tykkää liikkua ja toiset ei. Mutta jos lapsi ei pidä liikkumisesta, tulee juurikin vanhemman varmistaa että liikuntaa kuitenkin tulee tarpeeksi. Tähän voi vaikuttaa esim. jättämällä auton kotiin aina kun mahdollista
[/quote]
Mä liitän tähän nyt katkelman jonka olit jättänyt ylimmän viestin lainauksesta pois: " Olen työ- ja harrasteasioissa törmännyt lapsiin, jotka jo eskari-ikäisinäkin juoksevat kevyesti useita kilometrejä putkeen sekä kärrynpyörät, kuperkeikat ja käsilläseisonnat sujuvat hienosti. Mutta olen myös törmännyt alakouluikäisiin, jotka ruikuttavat jo näillä kilometrin kävelymatkoilla, eivätkä välttämättä osaa kuperkeikkaa, saati sitten kärrynpyörää. Toivoisi vanhempien välittävän lastensa terveydestä, kehityksestä ja perusmotoriikasta, joka linkittyy vahvasti mm. oppimiskykyyn. "
Mun viestini, johon kommentoit, liittyi tuohon kokonaisuuteen. Ajan takaa sitä, että vaikka vanhempi kuinka välittäisi lapsestaan, ei lapsi silti välttämättä rakasta liikuntaa niin paljon kuin pk:n hoitaja tai tai liikunnanopettaja / harrastusohjaaja jne. haluaisi. Ei vaikka perheellä ei olisi autoa ollenkaan.
Ilman muuta vanhempien tulee kannustaa lastaan liikkumaan. Tosi kiva olisi myös, jos lapsen kanssa työskentelevät aikuiset kannustaisivat lapsia liikkumaan myös, tsemppaisivat ja ylipäätään suhtautuisivat koko kuvioon positiivisuuden kautta, lapsen lahjakkuuden tasosta riippumatta. Jos nuivan suhtautumisen vanhempiin saisi pyyhittyä kokonaan pois, ei se vahingossakaan pääsisi myrkyttämään lapsen - tai lapsen vanhempien - suhtautumista lasten liikuntaharrasteisiin.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:47"]Ankea meno Suomessa. Täällä kaikkien on nautittava ulkoilusta kuten täälläkin joku kommentoi 2 tuntia päivässä :) Mitenköhän monessa muussa Euroopan maassa joissa ei todellakaan ulkoilla paskalla kelillä, ovatko lapset sairaita? Miksi Suomessa täytyy kaiken olla niin kurjaa ja kärsimystä, ja kaikesta tehdä pakko? Me ulkoilemme vain hyvällä kelillä ja nautimme siitä, inhoan itsekin talvea ja räntää, lapsi myös. Meitä ei nähdä "ulkoilemassa" kaatosateessa tai räntäsateessa, miksi pitäisikään? Myös sisällä voi liikkua.
Selittäkää mulle urpolle, miksi suomalaiset lapset ovat niin erilaisia kuin muun Euroopan lapset? Miksi täällä on pakko ulkoilla se kaksi tuntia päivässä kelillä kuin kelillä? Miksi ei voi kulkea kauppaan autolla tai metrolla? Miksi monessa muussa maassa se on ok, mutta suomalaiset lapset ovat poikkeus?Vai ollaanko täällä terveempiä sen ulkoilun takia?
Tämä ihmetyttää sen takia, kun työskentelin 10 vuotta eräässä Etelä-Eurooppalaisessa maassa suurkaupungissa päiväkodissa, jossa ulkoilukäytännöt olivat jotain ihan muuta kuin täällä, ja silti lapset olivat terveitä. Ko. maassa myös ihmisten odotettavissa oleva elinikä on korkeampi kuin Suomessa. Onkohan suomalaisilla säännöillä ja määräyksillä ja ihmisten tuomitsevilla astenteilla mitään tekemistä asian kanssa? Täällähän elämästä ei saa nauttia, vaan se pitää suorittaa. Miettikää sitä tuulipuku/trikoopipomammat :)
Kiitos Ap, muistinkin nyt että en missään tapauksessa ilmoita lastani suomalaiseen pk:hon jossa hoitajat "ulkoilevat" lasten kanssa pihassa ringissä katoksen alla seisten, kun pikkutaaperot kaatuilevat keskenään vesisateessa.
[/quote]
Oliko siellä etelä-eurooppalaisessa päiväkodissa hyvin tilaa liikkua sisällä? Jos oli niin ei se ulkoilu sitten niin tärkeää olekaan. Meidän lasten päiväkodin sisätilat ovat liikkumisen kannalta suorastaan surkeat. Siksi lasten liikkuminen tulee ainostaan päiväkodin ulkoilusta ja omaehtoisesta liikunnasta iltaisin/päiväkotimatkoilla
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:35"]
Lapset kyllä liikkuu ja urheilee aivan riittävästi viikossa. Ovat hoikassa ja hyvässä kunnossa. Mutta millä minä saisin tuon lasten äidin liikkeelle, hän oli ennen hyvinkin sutjakka, mutta nykyään muistuttaa enemmän hyljettä. Tuntuu vähän epäreilulta, koska itsekin urheilen paljon. En mä tätä tilannut. Käyttää kaikkeen syyksi sitä, että on synnyttänyt yms.
[/quote]
Ilmeisesti ainakin oikenlainen kannustus puutuu. Tuota ei voi oikein sellaiseksi laskea.
[/quote]
Enhän mä nyt tietenkään päin naama ole hylkeeksi kutsunut, jos sitä tarkoitat. Mutta minkäs teet jos emäntä ei koe minkäänlaista hinkua liikkumaan? Katsoo vain telkkaria, hoitaa lapsia ja mussuttaa kaikenlaista epäterveellistä. Jos meininki jatkuu tuollaisena, otan eron. En kehtaa lähteä enää esimerkiksi kaupungille hänen seurassaan.
[/quote]
Mua taas hävettäis liikkua sun kaltaisen puolison kanssa. Ulkonäöstä viis, mutta häpeäisin sun asennetta ja kommentteja...
[/quote]
Et edes tunne minua. Mun mielestä asenteeni on ihan oikeutettu. Miksi pitäisi tyytyä lihavaan naiseen, joka ei ole enää sitä mitä oli kun lyötiin hynttyyt yhteen? Kaupungilla kyllä näkee vaimoni ikäisiä naisia rattaineen ja ilman, jotka pitävät itsestään huolta. Se saa minut surulliseksi.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:52"]
Miksi pitäisi tyytyä lihavaan naiseen?
[/quote]
Siihen ei tarvitse osata vastata kuin sinun itsesi. Koska en tunne sen paremmin sinua kuin naistasikaan en edes yritä vastata. Jos hänessä ei ole mitää miksi häneen pitäisi tyytyä varmasti molempien kannalta on parempi että et edes yritä.
No johan taas mammat otti henkilökohtaisesta. Tietenkin niin tehdään kuin käytännön järjestelyiden vuoksi on järkevää ja jos se matka tarhalle on vaikka 10km niin ei sitä nyt kävellen tarvitse mennä. Mutta hei haloo, jos tarhan metsäretket on lapselle liikaa, niin kyllä se kertoo että ei siellä kotona sitten liikuta vapaa-ajallakaan vaan autolla mennään ja tullaan jo loppuaika ollaan sisällä katsomassa telkkaria. Ihan turha väittää muuta. Jos kuljette matkat autolla mutta liikutte lasten kanssa päivittäin ulkona muuten, niin ei varmaan tarvi tästä aloituksesta nyt loukkaantua. Tällä tarkoitettiin että kun vanhemmat on laiskoja niin lapsistakin tulee laiskoja.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:52"]
Miksi pitäisi tyytyä lihavaan naiseen?
[/quote]
Siihen ei tarvitse osata vastata kuin sinun itsesi. Koska en tunne sen paremmin sinua kuin naistasikaan en edes yritä vastata. Jos hänessä ei ole mitää miksi häneen pitäisi tyytyä varmasti molempien kannalta on parempi että et edes yritä.
[/quote]
Juuri näin! Tämä tuntematon mies tekee hallaa sekä itselleen että vaimolleen pysyessään tuollaisessa suhteessa. Pitäisi olla rohkeutta lähteä pois sen onnen perään.
Menin töihin klo 7 ja en taatusti lähtenyt pieniä lapsia kävellen viemään päiväkotiin, vaikka matkaa oli vain 1.5km :)
Illalla oli aikaa käydä laskemassa mäkeä ja ulkoillen. Mutta autolla vein ja hain hoidosta.
Meillä perheessä auto ja ollessani ala-asteella, sijaitsi koulu vanhempien työmatkan varrella. Tyytyväisenä kävelin sen pari kilsaa kouluun. Kun koulumatka kasvoi 10km pituiseksi aloin pyöräillä. Eikä tullut mieleenkään pyytää autokyytiä harrastuksiin kun etäisyydet ei täällä pitkiä. Osa kavereista tottunut jatkuvaan kyytsäilyyn, hassua että täysi-ikäisetkin kaverit urputtavat kun kilometrin joutuu kävelemään.
Nimimerkillä tyytyväinen että olen "joutunut" kulkemaan kävellen
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:11"]
Meidän poika osaa lentää!
[/quote]
Siistii! :D
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:21"]
Ja kohta tänne tulee riehumaan se mamma, jonka lapsi on vielä 5 vuotiaana rattaissa, kun se on kehitysvammainen. Meillä ei vain ole oikeutta dissata hänen takiaan niitä loppuja, joiden terveet lapset istuu rattaissa, kun äitsykkä ei jaksa kahta bussipysäkkiväliä kävellä, mutta ei halua bussista mitään maksaakkaan.
[/quote]
Mä oon semmonen mamma, tai en tuu tänne riehumaan, mutta juu - meidän 4-v kehitysvammainen lapsi ei vielä pitkää matkaa jaksa kävellä kun oppi viime kesänä vasta kävelemään eikä vielä osaa juostakkaan :). Retkiä kyllä tehdään lähimetsään yms. Ja kyllä, lapseni osaa olla ajoittain suorastaan laiska tai vain uppiniskainen ja ei suostu nousemaan ylös vaikka mitä taikoisi jos kesken matkan (jonnekin) pyllynsä lyö alas :). Kokeilkoon rajojaan..
Mutta tuli vaan mieleen, että päikkyhän on täynnä uhmaikäisiä ja jos he eivät suostu vaikka retkellä kävelemään tiettyä matkaa tms. sehän voi johtua ihan josain muusta kuin siitä etteikö vanhemmat liikuisi lapsen kanssa. Se, että vanhempi tuo lapsen päiväkotiin autolla/rattaissa ei kerro paljoakaan mitä vapaa-ajalla tehdään. On täysin ymmärrettävää, että vanhempi tekee aamusta sujuvan ja mahdollisimman mukavan kummallekin vaikka sitten tuomalla lapsen autolla päikkyyn kun itse jatkaa töihin samaisella kulkuneuvolla.
Eihän tuo kerro mitään siitä, mitä perhe touhuaa kun pääsevät koti-oloihin. Työpäivä loppu, ei samanmoista hoppua kun aamuisin usein on. Ehkä perhe liikkuu iltapäivällä.
Tosiaan uhmaikään ja ihan lapsen oman tahdon näyttämiseen/rajojen kokeiluun kuuluu tuo "laiskottelu". Ei kaikkien kohdalla, mutta usean. Päikkyhenkilökunnan tehtävähän on sitten saada se lapsonen liikkeelle ja toimia auktoriteettina. Lapsella turvallinen olo kun tietää, että aikuinen päättää miten asiat tehdään, ts. sanoo viimeisen sanan :).
Ja joo, on laiskoja mammoja. Hyi heitä! Ei vaan, koskaan ei tiedä mikä johtuu mistäkin ja mitä kukaan on ketään tuomitsemaan.. Ikävää, että tuollaisia oletuksia siellä kahvihuoneessa juteltiin.. Toivottavasti on fiksumpaakin porukkaa päiväkodeissa töissä kun lasten/vanhempien arvostelijoita hyvän kahvin ja pullan merkeissä :(.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:47"]Meillä on päiväkotiin matkaa 1,5 km. Aamuisin on aina kiire, joten mennään autolla. Vien lapsen seiskaksi ja jatkan autolla töihin 5 km. Joskus iltapäivisin mielellään kävelisin töistä kotiin, mutta en voi jättää autoa työpaikalle + lapsen päivä venyisi vielä pidemmäksi kun kävelemällä menisi se jotain 45 minuuttia. Nyt kun voi lapsikin jo pyöräillä, niin mennään hyvällä ilmalla kummatkin pyörällä ensin pk:iin ja minä jatkan töihin. Mutta kyllä talvet tulee ihan autolla kuljettua.
[/quote]Aika hidas olet kävelemään jos 1,5km matkaan 45min? :D
No ne nyt on päiväkodin "tätejä". Käsi sydämellä, yllätyitkö, että siellä märistään ja juorutaan tämmöisestä?
Jos viet autolla, olet laiska. Jos viet jalkaisin tai pyörällä viileällä, tihkusateella, pakkasella, pilvisellä, siitepölyaikaan, silloin kun aurinko porottaa pilvettömältä taivaalta jne. olet myös surkea vanhempi ja sääliksi käy lasta. On se niin surullista katsella lasta joka joutuu sateessa, siitepölyssä ja varmasti aivan kylmissään tai vastaavasti aivan hikipäissään kävelemään tarhaan. Palaa varmaan auringossa raukka ja onko noi punaiset posketkin vielä paleltuneet hei pakkasessa?
Sellaista vanhempaa ei olekaan, joka tekisi tuollaisen naisvaltaisen yhteisön tyytyväiseksi ja täyttäisi kaikki standardit. Siksi viis veisaan mitä meistä juorutaan. Tehdään just niin kuin parhaaksi katsomme ja he voivat hoitaa työnsä juoruamalla meistä tai jostain muusta, aivan sama kunhan lapsi viihtyy.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:43"]Mulla alkaa työt 6 aamulla joten lähdetäänkö kello 5 väsyneiden lasten kanssa kävelemään tahaan? Täällä liikkuu vielä kaikenlaisia hulluja öisin joten niin on myös turvallisempaa.
[/quote]
Haloo, käviköhän pienessä mielessäkään, että AP ei EHKÄ tarkota niitä, jotka menee ns. olosuhteiden, kuten aikaisten aamujen tai pitkien matkojen pakosta autolla. Ärsyttää, kun kaikki keskustelunalotukset pitää ottaa niin pirun henkilökohtasesti ja olettaa, että aina arvostellaan just sua. Vähän järkeä peliin.
Ankea meno Suomessa. Täällä kaikkien on nautittava ulkoilusta kuten täälläkin joku kommentoi 2 tuntia päivässä :) Mitenköhän monessa muussa Euroopan maassa joissa ei todellakaan ulkoilla paskalla kelillä, ovatko lapset sairaita? Miksi Suomessa täytyy kaiken olla niin kurjaa ja kärsimystä, ja kaikesta tehdä pakko? Me ulkoilemme vain hyvällä kelillä ja nautimme siitä, inhoan itsekin talvea ja räntää, lapsi myös. Meitä ei nähdä "ulkoilemassa" kaatosateessa tai räntäsateessa, miksi pitäisikään? Myös sisällä voi liikkua.
Selittäkää mulle urpolle, miksi suomalaiset lapset ovat niin erilaisia kuin muun Euroopan lapset? Miksi täällä on pakko ulkoilla se kaksi tuntia päivässä kelillä kuin kelillä? Miksi ei voi kulkea kauppaan autolla tai metrolla? Miksi monessa muussa maassa se on ok, mutta suomalaiset lapset ovat poikkeus?Vai ollaanko täällä terveempiä sen ulkoilun takia?
Tämä ihmetyttää sen takia, kun työskentelin 10 vuotta eräässä Etelä-Eurooppalaisessa maassa suurkaupungissa päiväkodissa, jossa ulkoilukäytännöt olivat jotain ihan muuta kuin täällä, ja silti lapset olivat terveitä. Ko. maassa myös ihmisten odotettavissa oleva elinikä on korkeampi kuin Suomessa. Onkohan suomalaisilla säännöillä ja määräyksillä ja ihmisten tuomitsevilla astenteilla mitään tekemistä asian kanssa? Täällähän elämästä ei saa nauttia, vaan se pitää suorittaa. Miettikää sitä tuulipuku/trikoopipomammat :)
Kiitos Ap, muistinkin nyt että en missään tapauksessa ilmoita lastani suomalaiseen pk:hon jossa hoitajat "ulkoilevat" lasten kanssa pihassa ringissä katoksen alla seisten, kun pikkutaaperot kaatuilevat keskenään vesisateessa.