Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuntelin, kuinka päiväkodin työntekijät juttelivat

Vierailija
22.04.2015 |

Laiskoista lapsista. Kuinka eivät ole tottuneet kävelemään yhtään pidempiä matkoja. Viedään ja haetaan autoilla ja joka paikkaan mennään muutenkin autolla.

Tai sitten lapsia istutetaan rattaissa.

Tuottaa kuulemma vaikeuksia päiväkodissa retket yms, kun lasten pitäisi kävellä pidempiä matkoja.

Mä olen niin samaa mieltä!!! Ei lasta tartte joka paikkaan autolla viedä ja hakea. Lapsi voi kävellä matkat kauppaan tai puistoon, eikä lasta tarvitse rattaissa koko ajan istuttaa.

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:29"]

Ihan mielenkiinnosta, millasia matkoja lapsenne jaksavat kävellä/pyöräillä ja ikä?

Meillä 3v kävelee lenkillä 5km, kaupunkilomilla enemmänkin,pyöräilee 8km lenkkejä. 1,5v on kävellyt pisimmillään reilun kilometrin. 

[/quote]

Mielenkiinto ei välttämmättä riitä yhtäjaksoisesti kilometrin kävelyä pidempään, sen jälkeen metsäretkelläkin pysähdytään syömään eväitä tai tekemään jotakin muuta. Kävelykunto ei muutenkaan varmaan ole ihan huippua, mutta jaksaa kyllä peuhata ulkonakin useamman tunnin. Pyöräilyäkutoa ei oikein olosuhteiden vuoksi vielä ole pystytty kokeilemaankaan. Ikää 6 vuotta.

Vierailija
82/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:35"]

Lapset kyllä liikkuu ja urheilee aivan riittävästi viikossa. Ovat hoikassa ja hyvässä kunnossa. Mutta millä minä saisin tuon lasten äidin liikkeelle, hän oli ennen hyvinkin sutjakka, mutta nykyään muistuttaa enemmän hyljettä. Tuntuu vähän epäreilulta, koska itsekin urheilen paljon. En mä tätä tilannut. Käyttää kaikkeen syyksi sitä, että on synnyttänyt yms.

[/quote]

Ilmeisesti ainakin oikenlainen kannustus puutuu. Tuota ei voi oikein sellaiseksi laskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:41"]

Ihan mielenkiinnosta, millasia matkoja lapsenne jaksavat kävellä/pyöräillä ja ikä?

Meillä 3v kävelee lenkillä 5km, kaupunkilomilla enemmänkin,pyöräilee 8km lenkkejä. 1,5v on kävellyt pisimmillään reilun kilometrin. 

[/quote]

Mielenkiinto ei välttämmättä riitä yhtäjaksoisesti kilometrin kävelyä pidempään, sen jälkeen metsäretkelläkin pysähdytään syömään eväitä tai tekemään jotakin muuta. Kävelykunto ei muutenkaan varmaan ole ihan huippua, mutta jaksaa kyllä peuhata ulkonakin useamman tunnin. Pyöräilyäkutoa ei oikein olosuhteiden vuoksi vielä ole pystytty kokeilemaankaan. Ikää 6 vuotta.

[/quote]

Meidän 4v. pojalla näkyy jo six pack ja 6v. tytöllä on syväkyykkyjen johdosta jo melko timmi perse.

Vierailija
84/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tai 3 h riippuen puhutaanko liikunnasta reippaana liikuntana vai lasketaanko siihen mukaan myös kevyempi liikkeessä pysyminen. 2h per päivä reipasta on mahtava saavutus. Tuossa 3h:ssa on laskettu reipasta hikiliikuntaa puolet ja muuta liikkumista puolet. Mutta ei saivarrella.

Vierailija
85/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:41"]

[/quote]

[/quote]

Meillä 6 v kanssa voidaan kävellä ilman kiukkua / väsymyksen osoituksia 3-5 km kerrallaan. Oppi kävelemään 15 kk:n iässä joten puolitoistavuotiaana ei vielä pelkästään kävellen liikuttu juuri muualla kuin pihalla. Ei osaa kunnolla vielä pyöräillä - eikä se häntä edes kiinnosta. Rasittavaa mun kannalta. Kun oppis kunnolla pyöräilemään, perheen liikkuminen helpottuisi paljon. Uida hän tykkää, kunnon matkoja (kymmeniä metrejä) ei vielä mene mutta oppii pikkuhiljaa lisää.

Vierailija
86/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kannatan nyt kaikkia pikkusten äitejä kaivamaan ne pyörät ja/tai hermot talvivarastosta. Itse myös työntelin melkein 3-vuotiasta koko talven rattailla hoitoon kilometrin matkan. Nyt kun vaatetus on muuttunut kevyemmäksi jaksaa tyttö paljon paremmin kävellä ja pyörällä ei meinaa edes itse pysyä perässä. Se, että jokin ei oo toiminut x viikkoa sitten ei tarkoita etteikö nyt voisi toimia, kun tuppaavat nuo kasvamaan.

Vierailija
87/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:43"]

Lapset kyllä liikkuu ja urheilee aivan riittävästi viikossa. Ovat hoikassa ja hyvässä kunnossa. Mutta millä minä saisin tuon lasten äidin liikkeelle, hän oli ennen hyvinkin sutjakka, mutta nykyään muistuttaa enemmän hyljettä. Tuntuu vähän epäreilulta, koska itsekin urheilen paljon. En mä tätä tilannut. Käyttää kaikkeen syyksi sitä, että on synnyttänyt yms.

[/quote]

Ilmeisesti ainakin oikenlainen kannustus puutuu. Tuota ei voi oikein sellaiseksi laskea.

[/quote]

Enhän mä nyt tietenkään päin naama ole hylkeeksi kutsunut, jos sitä tarkoitat. Mutta minkäs teet jos emäntä ei koe minkäänlaista hinkua liikkumaan? Katsoo vain telkkaria, hoitaa lapsia ja mussuttaa kaikenlaista epäterveellistä. Jos meininki jatkuu tuollaisena, otan eron. En kehtaa lähteä enää esimerkiksi kaupungille hänen seurassaan.

Vierailija
88/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:48"]

[/quote]

[/quote]

Enhän mä nyt tietenkään päin naama ole hylkeeksi kutsunut, jos sitä tarkoitat. Mutta minkäs teet jos emäntä ei koe minkäänlaista hinkua liikkumaan? Katsoo vain telkkaria, hoitaa lapsia ja mussuttaa kaikenlaista epäterveellistä. Jos meininki jatkuu tuollaisena, otan eron. En kehtaa lähteä enää esimerkiksi kaupungille hänen seurassaan.

[/quote]

Asenteet näkyy yllättävän helposti vaikka niitä ei sanoisi ääneen, ei niille kukaan muu mitään voikaa kuin itse mutta minkäs teet jos kiinostus niitä asenteita kohtaan on lopahtanut.

Vierailija
89/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:07"]

Laiskoista lapsista. Kuinka eivät ole tottuneet kävelemään yhtään pidempiä matkoja. Viedään ja haetaan autoilla ja joka paikkaan mennään muutenkin autolla. Tai sitten lapsia istutetaan rattaissa. Tuottaa kuulemma vaikeuksia päiväkodissa retket yms, kun lasten pitäisi kävellä pidempiä matkoja. Mä olen niin samaa mieltä!!! Ei lasta tartte joka paikkaan autolla viedä ja hakea. Lapsi voi kävellä matkat kauppaan tai puistoon, eikä lasta tarvitse rattaissa koko ajan istuttaa.

[/quote]

Ei ole ainakaan minun lasteni hoitajat olleet asialla; kaikki lapset jaksavat hyvin kävellä minne ikinä ovat ryhmiä viemässä. Päiväkodissakin voi harjoitella, tuolla aloittavat heti metsäretket, kun lapset pysyvät omin jaloin pystyssä. Hoitajissakin on ihmettelemistä, jos eivät vie lapsia pihan ulkopuolelle kuin pari kertaa vuodessa, kaikki vanhemmat kun eivät liiku ilman autoaan kuin jääkaapin ja sohvan välillä.

Vierailija
90/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 12:39"]Me ei kyllä ikinä päästäisi kilometrin päähän päiväkotiin ajoissa jos pitäisi kävellen mennä. Laps on 3 v. ja kaikki, ihan kaikki kiinnostaa matkalla. Jos sitä hoputtaa, alkaa hermostuttaa kun ei saa katsoa kiviä ja mitä lie ja sitten alkaa itkettää ja kiukuttaa. Sitten ollaankin jo selällään jalkakäytävällä eikä homma etene senkään vertaa. Jos ei hoputa niin matkaan pitää varata vähintään 2 h enkä työssä käyvänä pysty irrottamaan 4 h matkoihin. Tai pystyisin, mutta sitten illan puistoilu jäisi väliin ja kun koirakin pitäisi ulkoiluttaa. 

Paluumatka tullaan kävellen niin että laps rattaisiin vain jos loppumatkasta on jo tosi väsynyt (ja kyllä musta ton ikänen saa jo olla väsynyt päiväkotipäivän jälkeen). Lapsi kuitenkin ulkoilee kahdesti päiväkodissa, ja illalla ulkoilee tunnin kaks. 
[/quote]

Ettet ihan vain vähän liiottelisi kun sanot että 4h menis matkoihin ;) Ja mitä luulet, jos kulkisit päivittäin vaikka toiseen suuntaan matkan kävellen ilman niitä eattaita niin jaksaisiko se lapsi ihmetellä niitä samoja asioita joka päivä? 3-vuotiaat myös yleensä osaa pyöräillä mainiosti ja sillä matka taittuu joutuisasti.

Meillä juuri yksi naapuri valitti kun ei ehdi opettaa lasta pyöräilemään ilman apupyöriä. Meillä heitettiin apparit pois ja ei montaa päivää tarvinnut harjoitella kun lapsi oppi pyöräilyn puolen kilometrin päiväkotimatkojen aikana
[/quote]

Taidat olla unohtanut millaista taaperon kanssa on. Meillä jo matka ovelta parkkipaikalle kestää 10 minuuttia. Koska hissin peili josta onkuva ihailla itseään, hissin nappulat joita olisi kiva painella. Rappukäytävä matto, jonka yli täytyy kävellen jalkoja laahaten hitaasti, että tuntee kuinka erilaista materiaalia se on verrattuna käytän lattiaan, kaksi kynnystä joiden yli täytty loukata, sellainen metallinen ramppi joka on pyörätuoleja, vaunuja varten sitä pitkin tarvitsee tömistellä ja usein vielä takaisin päin ylös ja sitten vielä kerran alas. Sitten ihmetellään jokaista kiveä joka ei edellis päivänä tai aamulla vielä ollut siinä. Sitten kävellään ihan talossa kiinni kun siellä on niitä isoja kiviä. Kierretään puska ja kurkitaan sieltä huutaen äitille "Tuttuu!" sitten alkaa mennä jo äidille hermo ja menen sinne puskaan hoputtamaan taaperoa joka lähtee pakoon. Kun saan sen kiinni ensin se nauraa kun oli niin kivaa juosta pakoon ja kun otankin kädestä kiinni ja lähden kävelemään taapero perässäni kovaa vauhtia. Taapero suuttuu ja heittäytyy maahaan. Lasket turvakaukalon jossa vauva on maahan ja nostat kiukuttelevan taapeeon syliin ja toisewn käteen sen kaukalon. Kävelet autolle. Tämä tapahtuu joka päivä kahdesti molempiin suuntiin, jos on kauppa päivä niin kolmesti ja joka kerta on aina jotain uutta ja ihmeellistä ihmeteltävää. Kerro toki, koska tuota ei enää kiinnosta jokainen muurahainen ja kivi matkalla? Terveisin 2 vuotiaan ja 3kk ikäisen äiti.
[/quote]

Ehkä sun 2-vuotiasta kiukuttaa kun äiti jää vauvan kanssa kotiin ja itse menee hoitoon? Tottakai se hidastelee silloin

Vierailija
91/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:15"]Kauppaa olisi hiukan pitkä matka lähteä lapsen kanssa kävellen (7km). Ja osamatkasta luokiteltaisiin vielä vaaralliseksi liikkua jopa pikkukoululaiselle.
[/quote]

Järki käteen. Ei sitä tartte nyt noin pitkiä matkoja kävelyttää, mutta kyse nyt lähinnä näistä 1-2km matkoja autolla ajavat. Minusta silkkaa laiskuutta.

Ap
[/quote]

Kokeilin kerran laittaa 2 vuotiaan valjaisiin ja kiinni vaunuihin, joissa vauva nukkui ja käveltiin sitten kauppaan joka 1 kilometrin päässä. Lopputulos, lapsi ei jaksanut kävellä enää kotiin kaupassa väsyi ja kannoin sitten kauppakassit ja lapsen kotiin samalla työntäen vaunuja. P.S meillä on tuossa 500m jyrkkä ylämäkikin ja talomme on juuri mäen yläpäässä. Toiste en kävellen kauppaan mene niin, että lapsikin saisi kävellä. Menee vielä tovi, että se oikeasti jaksaa tuon mäen kävellä ylös.
[/quote]

Meillä 2v on puolitoistavuotiaasta jaksanut kävellä kilometrin suuntaansa esim kauppaan, toki aluksi lyhyemmin mutta nopeesti kunto nousi. Nykyään ei edes halua olla rattaissa vaan kävelee mieluiten kaikkialle. Sit jos ei kuuntele tai on selvästi väsähtänyt niin laitan rattaisiin. T: Lapset 1v ja 2v2kk.
[/quote]

Lisään että tuo 2v oppi kävelemään 1v3-4kk. 1v ei vielä kävele.

Vierailija
92/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:15"]Kauppaa olisi hiukan pitkä matka lähteä lapsen kanssa kävellen (7km). Ja osamatkasta luokiteltaisiin vielä vaaralliseksi liikkua jopa pikkukoululaiselle.
[/quote]

Järki käteen. Ei sitä tartte nyt noin pitkiä matkoja kävelyttää, mutta kyse nyt lähinnä näistä 1-2km matkoja autolla ajavat. Minusta silkkaa laiskuutta.

Ap
[/quote]

Kokeilin kerran laittaa 2 vuotiaan valjaisiin ja kiinni vaunuihin, joissa vauva nukkui ja käveltiin sitten kauppaan joka 1 kilometrin päässä. Lopputulos, lapsi ei jaksanut kävellä enää kotiin kaupassa väsyi ja kannoin sitten kauppakassit ja lapsen kotiin samalla työntäen vaunuja. P.S meillä on tuossa 500m jyrkkä ylämäkikin ja talomme on juuri mäen yläpäässä. Toiste en kävellen kauppaan mene niin, että lapsikin saisi kävellä. Menee vielä tovi, että se oikeasti jaksaa tuon mäen kävellä ylös.
[/quote]

Meillä 2v on puolitoistavuotiaasta jaksanut kävellä kilometrin suuntaansa esim kauppaan, toki aluksi lyhyemmin mutta nopeesti kunto nousi. Nykyään ei edes halua olla rattaissa vaan kävelee mieluiten kaikkialle. Sit jos ei kuuntele tai on selvästi väsähtänyt niin laitan rattaisiin. T: Lapset 1v ja 2v2kk.
[/quote]

Lisään että tuo 2v oppi kävelemään 1v3-4kk. 1v ei vielä kävele.

Vierailija
93/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juuri 7 täyttänyt tykkää juosta ja liikkua. 7-8km oli liikuntapäivässä putkeen hölkännyt opettajan mukaan, vaikken toki itse sellaisia lenkkejä lapsen kanssa teekään. Toiselle lapselleni liikunta oli tuossa iässä pakkopullaa, mutta 5km meni kävellen hyvin. 11v:n perässä en pysy lenkillä ja se hävettää. Pitäisi paremmin huolehtia omastakin liikunnasta :-(

Vierailija
94/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tuon lapsen kanssa välillä tuskaa kävellä tarhasta kotiin 1 km:n matka, kun hän oli 2,5 v. Siinä kyllä äkkiä vierähti tunti kun tosiaan piti ihmetellä kaikkea. Joskus hän teki täyskäännöksen ja juoksi vastakkaiseen suuntaan ja yhdessä hujauksessa oli mennyt takaisin sen matkan, jota olimme juuri puoli tuntia taittaneet. Välillä piti kantaakin. Ajattelin silti, että hyvä on pienestä pitäen totuttaa joskus kävelyyn. Ei kävelty mitenkään hirveän usein kuitenkaan. Rattaat jäivät käyttämättömiksi noin 3-vuotiaana. Nykyään lapsi on reipas kävelijä ja pyöräilijä, ikää vajaat 4 v ja on tottunut siihen, miten liikenteessä toimitaan. Pääsee autolla tarhaan, mutta mieluiten menisi kävellen tai pyörällä ja sitä pyytää joka aamu. Jaksaa hyvin kävellä monta kilometriä, kunhan huilaa välillä. :) Niin se totuttelu vain kantaa hedelmää, vaikka se aluksi oli tuskaa.

Vierailija
95/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:23"]

[/quote]

Vertailukohtana tässä ovatkin ns. keskivertolapset, eli joilta voi odottaa normisuoritusta. Paljon on erityislapsia, erityistarpeita ja erityista tukea vaativia lapsia, joita kohtaan odotukset ja toimintamallit ovat tietenkin erilaisia. Eivät kaikki pysty koskaan sitä kuperkeikaakaan heittämään, vaikka mitä olisi tehty ja yritetty.

Ja vaikka kyseessä olisi lapsi, joka pystyisi jos olisi mahdollistettu normaali kasvu ja kehitys liikunnassa niin ei siitä lasta lähdetä syyttämään, että vanhemmat ovat olleet liikunnan esteenä. Ainahan lasta tuetaan.

Jos puhutaan siitä, ettei 5-vuotiasta ole ns. normaalia enää laittaa vauvarattaisiin niin ei kommentilla tietenkään tarkoiteta erityislasta.

[/quote]

Mutta mistä sen voi tietää ovatko vanhemmat olleet liikuntaharrastuksen esteenä? :O ? Ihanko oikeasti te lasten kanssa työskentelevät / muuten toimivat ajattelette noin? :/ Jos lapsi ei osaa jotain, vanhemmat ovat estäneet häntä oppimasta? Hrrr. :(

Ihan hyvin ihan normaali lapsi voi olla sellainen jota ei itseään liikunta vaan kiinnosta, tai jolla ei vaan ole liikunnallisia lahjoja niin että oppisi kärrynpyörän tuosta vaan. Ehkä lapsi rakastaa uimista, mutta se lapsia ja heidän vanhempiaan arvottava pk:n hoitaja tms. ei vaan siitä tiedä. Tai lapsella on joku muu liikunnan muoto jota rakastaa, vaikka musiikin tahtiin tanssiminen.

Vierailija
96/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkä heillä on syynsä. Aina pitää olla tuomitsemassa, vaikkei tiedetä faktoja..."

Niin vanhemmilla on, mutta jokaisella lapsella on kuitenkin oikeus liikunnan tuomaan iloon, riemuun ja hyvinvointiin. Ja se on vanhempien perustehtävä, ihan samalla tavalla kuin muu hoiva.  Eikä se ole vanhempien tuomitsemista tai syyllistämistä, vaan lapsen oikeus ja etu.

Oli faktoja tai ei, mutta tosi asia nyt kuitenkin on,  niin monen lapsen ylipaino ja huono kunto. Niistä varmaan tilastoja on riittävästi. Autokanta yleistyi perheissä 90-luvulla, jonka jälkeen lapsia on kuskattu milloin minnekkin ja nyt tulokset alkavat näkyä, varhaisen ylipainon lisäksi, meillä on nuoria 20-25 vuotiaita, joilla on sairauksia, jotka normaalisti pitäisi kuulua vasta 55-65-vuoden ikään.

Vierailija
97/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kannatan nyt kaikkia pikkusten äitejä kaivamaan ne pyörät ja/tai hermot talvivarastosta. Itse myös työntelin melkein 3-vuotiasta koko talven rattailla hoitoon kilometrin matkan. Nyt kun vaatetus on muuttunut kevyemmäksi jaksaa tyttö paljon paremmin kävellä ja pyörällä ei meinaa edes itse pysyä perässä. Se, että jokin ei oo toiminut x viikkoa sitten ei tarkoita etteikö nyt voisi toimia, kun tuppaavat nuo kasvamaan.

[/quote]

Huokaus. Mä olen tuota 6-vuotiasta pyöräilyttänyt ja potkupyöräilyttänyt 2-vuotiaasta saakka, ja tän vuoden harjoittelut on myös jo aloitettu. Sitä ei vaan nappaa. Harjoitellaan silti. Ja han kannustava olen enkä pakota väksin tms. Kaikenlainen "välineurheilu" tuntuu olevan hänelle ihan myrkkyä, ei tykkää yhtään. Uiminen, jalkapallo, kiipeily jne. kyllä maittaa.

T: 87

Vierailija
98/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:52"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Asenteet näkyy yllättävän helposti vaikka niitä ei sanoisi ääneen, ei niille kukaan muu mitään voikaa kuin itse mutta minkäs teet jos kiinostus niitä asenteita kohtaan on lopahtanut.

[/quote]

Eli onko tämä nyt sitten kuitenkin mun vika vai? En ole kannustava, joten vaimo vaan lihoaa. Ei kukaan muakaan erikseen kannusta treenaamaan, vaan se tulee ihan itsestään. Kaiken te naiset saattekin käännettyä miehen viaksi.

Vierailija
99/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika osaa lentää!

Vierailija
100/135 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi