Itsetehdyt hampurilaiset. Vinkkejä?
Terassin avajaiset vikonloppuna ja ajattelin tehdä itse hampurilaisia. Vinkkejä sämpylöiden ja pihvien valmistamiseen? Pihvit ajattelin paistaa grillissä.
Kommentit (27)
Leipähyllystä paahtosämpylöitä sämpylöiksi.
Jauhelihapihveihin ei tarvitse tehdä taikinaa, pelkästä jauhelihasta voi puristella pihvit joiden annetaan olla pakkasessa kovettumassa hetki. Säilyy koossa ainakin paistinpannulla paistaessa ilman mitään ongelmia.
Ohuet kanapihvit ja vuohenjuusto voisi olla vaihtoehtoinen täyte.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:24"]
Sit halloumia ja pekonia... mmm. ... ja vaikka coleslawia :) sämpylät kannattaa myös käyttää grillissä että tulee rapea pinta kuten rafloissa.
[/quote]
Joo siis ilman muuta sämpylä parilagrillin ja miksei pihvi myös. Sämpylä kannattaa myös tehdä itse, eikä ostaa niitä pahville maistuvia myrkyillä kyllästettyjä valmiita "hampurilaissämpylöitä". Netti on pullollaan hampurilaissämpylöiden reseptejä.
Täytteet on makuasia, mutta jos kovin isolle porukalle tulee, niin ei mitään kovin eksoottisia täytteitä vaan sellasia jotka ei jaa mielipiteitä kovin radikaalisti. Tokihan jokaiselta voi kysä ihan henkoht mitä sämpylän ja pihvin lisäksi väliin haluaa, jos se siis on mahdollista.
Pihvi, salaattia, tomaattia, sipulirenkaita, grillattu ananasrengas ja Santa Marian american BBQsauce. Halutessaan lisäksi normi dressingiä.
Niin hyvää että vesi tuli kielelle pelkästä ajatuksesta. :P
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:21"]Pihvi, salaattia, tomaattia, sipulirenkaita, grillattu ananasrengas ja Santa Marian american BBQsauce. Halutessaan lisäksi normi dressingiä.
Niin hyvää että vesi tuli kielelle pelkästä ajatuksesta. :P
[/quote]
Niin ja ketsuppia ja juustoa jos tykkää.
Pihvit ja sämpylät tein itse. Mut kyllä varmasti uppoaa valmisleivän välissäkin. :)
/ 27
juusto, sipulihake, kurkkusalaatti, tomaatti, majoneesi
Tarjoile ne puhtaista suodatinpusseista :)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:10"]
juusto, sipulihake, kurkkusalaatti, tomaatti, majoneesi
[/quote]
Hyi saatana. Älä vaan laita kurkkusalaattia ikinä mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:18"]Tarjoile ne puhtaista suodatinpusseista :)
[/quote]
Likaset on parempii
Sit halloumia ja pekonia... mmm. ... ja vaikka coleslawia :) sämpylät kannattaa myös käyttää grillissä että tulee rapea pinta kuten rafloissa.
Vuohenjuusto, punasipuli, broileri, avocado, balsamico, NAM!!
Meillä oli toissa kesänä juhlissa tällä ohjeella tehdyt ja kaikki kehuivat. Tein viisinkertaisen annoksen, vieraita oli 20.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:29"]Meillä oli toissa kesänä juhlissa tällä ohjeella tehdyt ja kaikki kehuivat. Tein viisinkertaisen annoksen, vieraita oli 20.
[/quotehttp://www.kauhukeittio.fi/bbq-reseptit/burgerit/hampurilaissampylat/
Että oon kätevä tän tabletin kanssa 9 ja 10
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:31"]Että oon kätevä tän tabletin kanssa 9 ja 10
[/quote]
Kyllä
Ham[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 20:24"]Vuohenjuusto, punasipuli, broileri, avocado, balsamico, NAM!!
[/quote]Hampurilaiseen kuuluu vehnäsämpylä, naudanjauhelihapihvi, juusto, sipuli, tomaatti, jäävuorisalaatti, ketsuppi ja majoneesi. Ei muut ainekset.
Eineshamppari, paista grillissä, punasipulia, valkosipulia, salaattia, chiliä, juustoa(vasta paistamisen jälkeen), tomaattilohkoja hillosipulinpaloja ketsuppii sinappii valkosipulikastiketta. Akka tekee mulle noilla aineksilla hamppareita
Tässä joitakin kokemusperäisiä vinkkejä:
Pihvit lampaan tai karitsan jauhelihasta, mausta yksinkertaisesti suolalla ja mustaspippurilla, maltillisesti valkosipulilla, ehkä vähän raastettua sitruunankuorta.
Tarjoa vihanneslisukkeet erikseen, jotta jokainen voi rakentaa hampurilaisensa itse.
Laske n. 100-120 g. lihaa/ pihvi.
Lampaanlihan kanssa tarjoaisin silputtua jäävuorisalaattia, tomaattia, ohuita kurkkusiivuja (siemenet kaavittu pois), silputtuja kalamata-oliiveja (esim Pirkalla on kivettömiä, jotka on helppo silputa). Tahnoina hummusta ja tzatzikia ja joku haluaa aina sitä majoneesia, mutta siitäkin tulee parempaa jos osaat tai viitsit tehdä sen itse.
Tahnat voit tehdä etukäteen, samoin paistaa sämpylät, jos haluat leipoa itse. Pitaleivät (saa puolivalmisteina) on hyvä vaihtoehto pyöreille sämpylöille. Halkaise pita ja täytä.
Mieti miten lämmität leivät. Hampparissa sämpylän on oltava lämmin tai haalea ja pehmeä, pihvin kuuma, lisukkeiden huoneelämpöisiä. Siten maut pääsee parhaiten esille ja syöminen on hauskempaa. Hampurilaiset on ihan oikeasti hyvää ja täysipainoista ruokaa, ketjut ovat vain pilanneet niiden maun ja maineen. Ei ole mitään järkeä että kotona tehty maistuu ketjuhampparilta.
Vihannekset voit valmistella ja silputa tunteja etukäteen, peittää kelmulla ja laittaa odottamaan.
Jos teet itse sämpylät katso, että ne ovat riittävän pieniä ja pihvit ja sämpylät natsaavat kooltaan. Mun mielestä hampparissa pitää aina olla lihaa ja vihanneksia enemmän kuin leipää. Hampparin pitää olla helppo syödä käsin.
Varaa riittävästi serviettejä tai talouspaperirullia.
Voit myös ehkä asetella sämpylöiden pohjat ja kannet erikseen, kaikki eivät halua niin paljon leipää hampparinsa kanssa. Jotkut haluavat ehkä nauttia ylijäänyttä leipää tahnojen ja vihannesten kanssa kun pihvit on syöty ja ilta etenee.
Yrttimaustettujen, kuorellisten lohkoperunoiden paahtaminen uunissa on helpompaa kuin oikeiden, kapoisten, kullanväristen, rapeiden ranskanperunoiden teko (edellyttää öljykeitintä). Jos siis haluat tarjota pottuja leivän ja lihan lisäksi.
Jos teet pihvit naudanlihasta, sekoita pihvimassaan jääkylmää vettä (desi/ 400 g lihaa), vaihda mustapippuri valkopippuriin, skippaa valkosipuli, mutta lisää ehdottomasti raastettua sitruunankuorta. Monet juustot (esim cheddarit, sinihomeet, Appenzeller jne) natsaa hyvin naudanlihan kanssa. Siivuta tai murusta valmiiksi kippoihin.
Sekä lampaan- että naudanlihapihvit saavat olla mediumeja, joten älä grillaa niitä kuoliaaksi.
Jos raakoja tai kypsiä pihvejä jää yli, pakasta ne. Syö lisukkeet parin päivän sisällä.