Lapsettomuus on inhimillinen valinta
Kommentit (16)
Lapsettomuus ei ole aina oma valinta.
Mitä se tarkoittaa? Mikä olisi epäinhimillinen valinta?
Vierailija kirjoitti:
Kunpa sinunkin vanhempasi olisivat tajunneet.
Olen samaa mieltä, mutta tässä sitä nyt kuitenkin on pakko olla. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, mutta tässä sitä nyt kuitenkin on pakko olla. -ap
Ei sinun ole mikään pakko olla tässä.
Se että on niin ruma ja vaikea luonne ettei saa yhtään miestä ei ole mikään valinta.
Ai kuten Lenita Airisto, teidän vela-akkojen idoli? Hän yritti vuosia lasta Melinin kanssa mutta kun ei saanut niin ryhtyi vasta sitten menopaussi-iässä velaksi 😂
Vierailija kirjoitti:
Se että on niin ruma ja vaikea luonne ettei saa yhtään miestä ei ole mikään valinta.
Ei niin rumaa ja vaikeaa ihmistä olekaan.
Ainoa järkevä valinta tässä ympäsistökatastrofin tilassa.3
Omat lapsemme saimme 1980-luvulla. Silloin en arvannut, että tällaista olisi edessä. Enää en lasta tähän maailmaan tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Hankkia lapsia siksi, 'että niitä kuuluu tehdä' vaikka ei niitä edes haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
On inhimillistä säästää syntymättömät lapsensa kaikelta potentiaaliselta tuskalta ja kärsimykseltä, joka heitä tulevaisuudessa odottaisi. -ap
Itse olen valinnut sen, ja nyt on ikää jo 51, eli valinta on lopullinen. Sanoisin, että hyvä valinta niille, keille se sopii. Itse en ole sitä koskaan katunut, en koskaan ole tuntenut halua saada omaa lasta, ja ylikansoitetulla planeetalla, ja ympäristöongelmien ollessa todellisuutta, päätös on tuntunut erittäin oikealta. Mutta en kyllä menisi syyllistämään ketään, joka haluaakin lapsia. Ei meistä varmaan kukaan ihmiskunnan lopullista katoamista toivo, vaikka olisikin hyvä jos täällä planeetalla olisi vaikka 2-3 miljardia ihmistä nykyisen yli 8 miljardin sijaan. Eli hyvä että jotkut tekee lapsia, ja hyvä sekin ettei kaikki halua.
Vierailija kirjoitti:
Ai kuten Lenita Airisto, teidän vela-akkojen idoli? Hän yritti vuosia lasta Melinin kanssa mutta kun ei saanut niin ryhtyi vasta sitten menopaussi-iässä velaksi 😂
Hän ei halunnut lasta koska veljensä oli vaikeasti kehitysvammainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On inhimillistä säästää syntymättömät lapsensa kaikelta potentiaaliselta tuskalta ja kärsimykseltä, joka heitä tulevaisuudessa odottaisi. -ap
Olen itse lapseton ja tyytyväinen valintaani, mutta tätä en ihan ymmärrä. Ei useimpien elämä ole mitään jatkuvaa tuskaa ja kärsimystä. Se on kaikenlaisten tuntemusten ja vaiheiden mosaiikki. Ja useimmat meistä kuitenkin pitää kokonaisuudessaan omaa elämäänsä hyvinkin elämisen arvoisena, vaikka olisi (ollut) tuskaa ja kärsimystäkin. Enkä näe mitään, miksi tulevien sukupolvien elämä olisi huonompaa. Ainahan on toki riski, että ihmiskunta sössii kaiken niin on, mutta tämä riski on ollut aina. Ja on ollut aikakausia, jolloin tiettyyn paikkaan syntyneen olot on olleet kamalat, ja nykyään ihminen voisi pilata jopa koko planeetankin ilmaston. Mutta ei tällainen ole kovin todennäköistä loppujen lopuksi, mikään dystopialoppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei halunnut lasta koska veljensä oli vaikeasti kehitysvammainen
Korjaan sisar
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkia lapsia siksi, 'että niitä kuuluu tehdä' vaikka ei niitä edes haluaisi.
On kai sekin inhimilistä, joskin toki typerää.