Laihdutus 2022
Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.
Kommentit (1329)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys että minkä takia olette alunperin syöneet itseänne lihaviksi? Eikö olisi ollut järkevämpää hoitaa itseään? Aikuisten miesten paino pitäisi olla pituus -100 ja naisten pituus -110. Eli jos nainen on 170cm niin painon pitäisi olla 60kg. Jos ei ole niin syö liikaa.
Miksi naisella ei mukamas saa olla lihaksia? Ei nainen, jolla on lihasmassaa paina mitään 60kg jos on 170cm pitkä.
Yleistämisen ongelma tietysti on että se ei päde ihan kaikkiin. Tuo laskutapa kuitenkin pätee kuitenkin suurimpaan osaan ihmisistä. Niitä poikkeuksellisen lihaksikkaita on lopulta aika pieni osa.
Yksi syy makean himoon ja jatkuvien välipalojen tarpeeseen on se, että syö liian vähän normaalia ruokaa eli ei uskalla syödä itseään kylläiseksi. Kaikki ei sovi kaikille ja jokaisen pitää löytää itselleen sopivat vaihtoehdot toteuttaa terveellistä syömistä ja terveellisiä elämäntapoja. Itse olen alkanut korvata usein pastaa, riisiä ja perunaa ruokakauralla ja - ohralla ja tunnen oloni ruokailun jälkeen kylläiseksi vaikka ateria olisi ollut muuten pelkkää kasvisruokaa. Olen ikäni harrastanut vain hyötyliikuntaa, mutta painon pudotuksen alettua aloin käydä lenkillä paikallisella kuntoilualueen lenkkipolulla ja vajaan viikon kuluttua olin jo tylsistynyt tämän lenkkipolun kiertämiseen. Vaihdon tylsän saman reitin kulkemisen pitkin kaupungin katuja taivaltamiseen ja tätä kuntoilua olen jaksanut harrastaa päivittäin eli tässäkin asiassa piti löytää se oma juttu. Kuunnelkaa itseänne ja kehoanne, vaihtoehtoja painonpudotukseen ja liikuntaan voi myös itse keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni vhh/keto-dietistä oli sekä positiivinen että negatiivinen. Ketoilin ja myöhemmin siirryin vähähiilihydraattiseen noin kolmen vuoden ajan. Toivoin sillä saavani vaikutusta krooniseen migreeniin. Plussaa oli että atooppinen ihoni parani enkä kärsinyt edes kuivista kantapäivästä, koskaan ei ollut nälkä, söin vain 2 kertaa päivässä ja oli oli hyvä ja energinen. Alussa tuli kaikenlaisia oireita hiustenlähdöstä pahoinvointiin. Noin 7viikkoa kesti että elimistö sopeutui tilanteeseen. Olin normaalipainoinen enkä tavoitellut laihtumista ja painoi pysyi samana. Kokonaiskolesteroliarvot nousi mutta ketolääkärini mukaan kolesteroliarvoni olivat huiput (tulkitsi niitä eri tavalla kuin tavallisesti).
Miinusta oli pahanhajuinen hengitys sekä se että lähes kaiken ruoan jouduin tekemään itse. Se ärsytti. Myös juhlissa yms. ei löytynyt helposti sopivaa syötävää. Miinusta myös se, ettei ruokavaliolla ollut merkitystä krooniseen migreeniin. Muiden ihmisten negatiivinen reagointi ruokavaliooni myös ärsytti ja pidin matalaa profiilia sen kanssa.
Homma päättyi siihen että jouduin mahan alueen leikkaukseen johon liittyi ennen ja jälkeen tarkka ruokavalio, joka oli kaikkea muuta kuin se mitä toteutin. Olin myös totaalisen kyllästynyt tekemään ruokani itse ja kyllästynyt sen valikoiman suppeuteen (en ole koskaan syönyt lihaa tai kanaa).
Ruokavalion purkamisen jälkeen elimistöni meni ihan sekaisin. Olen joutunut opettelemaan syömisen ikään kuin uudestaan. Paino nousi vuoden aikana noin 10kg jota nyt sulattelen. Lopputulemana voisin sanoa etten ryhdy enää mihinkään ruokavalioon ellei se ole loppuelämäni päätös. Tähän lähden ainoastaan jos kyseessä on jokin sairaus esim keliakia jossa tietty ruokavalion on välttämätön.
Siis, vikahan ei ollut kuitenkaan vhh-ruokavaliossa, vaikka nyt yrität näin väittää.
Kerroin kokemukseni lyhykäisyydessään sellaisena kuin sen koin kohdallani. Elimistön sopeutuminen tuohon ruokavalioon oon suuri muutos ja siitä paluu takaisin on myös on suuri muutos monella tavalla. Minulle se ei ole loppuelämän vaihtoehto vaikka luulin ja toivoin niin. Ruokavalio toimi monelta osin hyvinvointiani ajatellen. Tähän aiheeseen liittyy paljon puolesta ja vastaan argumentointia. Ehkä sen taustalla on se että on oltava ruokavaliossaan selkeästi joko tai. Muutoin homma päätyy kaikkein pahimpaan ruokavalioon eli liikaa rasvaa ja hiilareita ruoasta. En siis yritä väittää muuta kuin sen miten olen nämä asiat kokenut.
Minulla aika samanlainen kokemus. Tosin en minkään sairauden takia ole lopettanut vhh:ta. Karppasin lähes vuosikymmenen. Luulin myös, että tämä on loppuelämän ruokavalio, mutta pikkuhiljaa kyllästyin myös sen rajoittavuuteen. Välillä menin hyvin vähäisillä hiilareilla ja ongelmaksi tuli unettomuus + ripuli.
Kun vhh alkaa lipsumaan, niin tapahtuu pahin mahdollinen eli jättää paljon rasvaa ruokavalioon ja lisää samalla hiilareita, jolloin alkaa lihomaan. Näin kävi minulle. Kun vähensin taas hiilateita tuli unettomuus takaisin. Vhh:n aikana en liikkunut paljoakaan ja kun aloitin liikunnan, huomasin, että ehkä ne hiilarit ei ole myrkkyä.
2018 rupesin syömään ihan virallisterveellisesti. Se oli iso kynnys, koska olin aivopessyt itseni uskomaan ruokavalion olevan suurinpiirtein helvetin juonia. 😂
Paino alkoi laskemaan, liikunta maistui ja voin syödä kohtuudella kaikkea, joka helpottaa elämää. Mielitekoja ei ole, kun syö tarpeeksi perusruokaa. Syön lautasmallin mukaisesti.
Vhh on ihan ok, mutta pitkän kokemuksen jälkeen minulle sopii paremmin kohtuudella kaikkea-linja. Yllättävää kyllä, myös pitkään koholla ollut sokeriarvo laski normaaliksi ihan virallisterveellisellä.
Virallinen ravintosuositus on ainoa tutkitusti toimiva ja turvallinen tapa syödä ja pudottaa painoa, plus ylläpitää paino.
Mukana kesäkuntoon projektissa. (Ja itseasiassa hiihtolomalle olisi kiva jo vähän hoikistua, mutta eipä kahdessa viikossa ihmeitä ehdi.)
Ikä 38 ja painoa pitäisi pudottaa 5-7 kg, nyt 72-73 ja tavoite olisi 65-67.
Juusto on ehkä mun ykköspahis. Nyt olen ollut pätkäpaastolla, mutta vetänyt iltaisin varmaan liikaa juustovoikkareita ja syönyt ehkä liian isoja lounaita.
Nyt tavoitteeksi terveellisempi ja kohtuullinen lounas, välipala, kohtuullisen kokoinen iltaruoka ja terveellisempi iltapala (esim. luonnonjogurttia, marjoja ja kaurahiutaleita).
Täällä joku puhui siitä, kuinka VHH-ruokavalion jälkeen tulee paha tilanne, kun on tottunut syömään paljon rasvaa ja sitten lisää taas hiilareita mukaan ja alkaa lihominen. Mulle käy just niin. Ensin fiilistelen tuhtia VHH-ruokaa juustojen kera, mutta jossain vaiheessa repsahdan pastaan ja leipään ja paino nousee yli sen, mitä VHH:lla putosi.
Mulla paino on kait vielä normaalipainon ylärajoilla, mutta tällainen pari kiloa lisää / vuosi ei tunnu hyvältä. Ja mulla kertyy kaikki vatsaan, mikä ei ole terveellistä. Ja ärsyttää, kun ei saa edes sormuksia pois.
Tykkään syödä ja syödä paljon ja se on mulle lapsuudesta jo tuttua. Jotenkin nyt pitäisi saada oma ajatusmaailma kääntymään kohtuullisempaan annoskokoon.
Vierailija kirjoitti:
Ja mulla kertyy kaikki vatsaan, mikä ei ole terveellistä. Ja ärsyttää, kun ei saa edes sormuksia pois.
Tykkään syödä ja syödä paljon ja se on mulle lapsuudesta jo tuttua. Jotenkin nyt pitäisi saada oma ajatusmaailma kääntymään kohtuullisempaan annoskokoon.
Ootko miettinyt ruokahalua hillitsevän lisäravinteen käyttämistä? Mulla on yksi käytössä, on vähntänyt nälän tunnetta eikä pysty syömään niin paljon.
t. vararengas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mulla kertyy kaikki vatsaan, mikä ei ole terveellistä. Ja ärsyttää, kun ei saa edes sormuksia pois.
Ootko miettinyt ruokahalua hillitsevän lisäravinteen käyttämistä? Mulla on yksi käytössä, on vähntänyt nälän tunnetta eikä pysty syömään niin paljon.
t. vararengas
Vähän löytyy kokemuksia oiden ruokahalua hilltsevien lisäravinteiden tai läkkeiden toimivuudesta, siis niiden joita saa ilman reseptiä.
Onko suositella ruokahalua hillitsevää ravintolisää?
Inkivääri taitaa vähän hillitä ruokahalua, mutta muusta en tiedä.
Joskus olen ottanut sellaisen Conjac-tabletin, mutta siitä on vuosia. Siitä tulee kylläinen olo nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Onko suositella ruokahalua hillitsevää ravintolisää?
Inkivääri taitaa vähän hillitä ruokahalua, mutta muusta en tiedä.
Joskus olen ottanut sellaisen Conjac-tabletin, mutta siitä on vuosia. Siitä tulee kylläinen olo nopeasti.
Tätä olen käyttänyt https://www.life.fi/terveys/painonhallinta/ruokahalu-ja-makeanhimo/coff…
t. vararengas
Aloitin vuoden vaihteessa "uuden elämän" 😀
Vietin tipattoman tammikuun. Vähensin syömistä ja opettelin sietämään nälkää. Paino putosi 83->76, pituus on 168cm. En ollut koskaan painanut noin paljoa aiemmin ja olokin oli turvonnut. Tipaton loppui ja muutenkin on ollut nyt enemmän päiviä kun lipsun vanhaan syömiseen. Eli liian isoihin annoksiin ja iltavoileipiin.
Mietin, että kokeilen tähän jatkoa vhh:sta. Eli pidän edelleen ruokailuvälit melko pitkinä, mutta muutan syömistä vähemmän hiilariseksi. Jos vaikka saisi painoa vielä pois. Tahtotilana on siis laihduttaa 10kg alkuun. Mielellään jopa 15. Minulla on kilot kertyneet pikkuhiljaa, muka huomaamatta, noin viiden vuoden aikana. Inhottaa, kun kaikki vaatteet puristaa ja kaksoileuka puskee esiin.
Liikunnan yhdistäminen painon pudotukseen on kyllä yksi viheliäimmistä asioista mitä voi tehdä 🙄 Ei ainakaan motivoi puntarilla. Maanantaina kävin juoksemassa muutaman kilometrin, eilen hiihtämässä, tänään reidet kipeät ja sehän näkyy heti vaa’alla +600g eilisestä.
Tänään on 27. päivä ja paino on vain sahaillut koko tämän ajan. Kuukauden keskiarvokalorit 1531kcal/vrk, viimeisen kahden päivän kalorit esimerkiksi toissapäivänä 1388kcal ja eilen 1171kcal. Makrot eiliseltä Hh 117g, P 70g, R57g ja kasviksia/hedelmiä 700g.
N163/68,9kg, -0,1kg.
Minusta hankalinta on juuri annoskokojen säätely. Helposti syön hyvää ruoka ihan liian paljon ja jos haluan tarkkailla makroja niin pitää punnita ruoka-aineet. Tämä nyt vielä sujuu, jos on vaaka lähellä. Silmämääräisesti arvioidessa syön aina liikaa.
Toinen juttu minkä tajusin on se, että jos 4-5 kertaa päivässä ja jokaisella aterialla 100 kcal liikaa niin siitä kertyy päivän mittaan 400-500 kcal ylimääräistä, viikossa 2400-3500 kcal. Eikä 100 kcal ole mitään. Sen edestä on helppo syödä varsinkin jotain epäterveellistä. 1 rkl oliiviöljyäkin salaatinkastikkeena on 119 kcal finelin mukaan. Jos siis haluaa nipistää päivittäisestä kulutuksesta vaikka 300-400 kcal niin pitää olla todella tarkkana mitä sinne suuhun menee.
Aloitin viimeviikolla 18/6 pätkäpaaston. En ole muuta vielä huomannut, kuin että alkuun tuli keskellä yötä ihan hirveä nälkä. Mutta nyt on mennyt 21h siitä kun olen viimeksi syönyt, eikä varsinaista nälkää enää tunnu.
Ajatus ihanien vastaleivottujen juustoleipien syömisestä tuntuu nautinnolliselta, mutta toisaalta on aika boss-olo tästä paastoamisestakin. Olen aiemmin luullut olevani parantumaton ruoka-addikti.
Mietin oisinko ihan kahjo jos testimielessä kokeilisin tästä eteenpäin kuinka kauan pystyn olemaan syömättä. Ehkä jonkun paripäivääkin.
Mutta saakohan tuommoisella yhtäkkisellä syömättömyysstunttailulla elimistölleen jotain haittaa aikaiseksi (jotain liikalihavuutta haitallisempaa siis)?
En tiedä kuinka stunttailuni varsinaisesti auttaa painonhallinnassa, mutta toisaalta on ollut kiva huomata etten ruuattomuuteen kuollutkaan. Pääsen tavallaan pikkuhiljaa "ruuan yli sen toiselle puolelle" tarkastelemaan omaa suhdettani ruokaan vähän objektiivisemmin.
Toisaalta ne juustoleivät - ahhhh nam!
Tässä kohtaa huomaan muuten suhtautuvani yleensäkin ruokaan kuin vanhaan ystävään. Aika jännä.
Katsoin juuri viimekesäisiä valokuvia, ja vau, miten olin paremman näköinen kuin nyt, viisi kiloa painavampana. Siis niin pienestä kiinni, mutta kasvot olivat sirot verrattuna nykyiseen. Kesällä olin 59 kg nyt 65 kg. Jo on pienestä kiinni, pitänee taas ottaa ylimääräiset pois, keinot on tiedossa. Enemmän liikkumista, vähemmän energiaa.
Ei paastoilusta ole haittaa, päinvastoin. Paitsi jos on kovin alipainoinen, tietenkin. Löytyy paljon tietoa englanniksi jos kiinnostaa. Itse olen paastoillut pisimmillään 5-7 päivää ilman ongelmia tai näläntunnetta.
Täysin saman huomasin. Mutta nyt kun menee "päinvastoin" niin vaikea huomata eroa. Esim itse olin 58kg vs viime kevään 53kg, kuvissa näytän paljon hoikemmalta. Nyt pudottanut painoa niin että painan 54-55kg enkä kyllä huomaa mitään eroapaitsi housun nappi menee paremmin kiinni. Vain kilo kuitenkin jäljellä tavoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan yhdistäminen painon pudotukseen on kyllä yksi viheliäimmistä asioista mitä voi tehdä 🙄 Ei ainakaan motivoi puntarilla. Maanantaina kävin juoksemassa muutaman kilometrin, eilen hiihtämässä, tänään reidet kipeät ja sehän näkyy heti vaa’alla +600g eilisestä.
Tänään on 27. päivä ja paino on vain sahaillut koko tämän ajan. Kuukauden keskiarvokalorit 1531kcal/vrk, viimeisen kahden päivän kalorit esimerkiksi toissapäivänä 1388kcal ja eilen 1171kcal. Makrot eiliseltä Hh 117g, P 70g, R57g ja kasviksia/hedelmiä 700g.
N163/68,9kg, -0,1kg.
Tuo on totta.
Erityisesti sen huomaa jos aloittaa kuntosalitreenit yhdessä laihduttamisen kanssa. Tilanne on ikään kuin plus-miinus-nolla. Treeni kasvattaa lihasmassaa, läski lähtee, mutta lisänä vielä se, että kovan treenin seurauksena lihaksiin kertyy nesteturvotusta.
Mutta pidemmän päälle kaikenlainen liikunta on vain plussaa terveydelle, kehon koostumukselle ja ulkonäölle. Itse voin huonosti jos liikunta jää vähiin, sillä olen koko ikäni liikkunut aktiivisesti. Nyt vuoden alussa aloitin tavoitteellisen kuntosalitreenin ja tänään ilokseni havaitsin treenatessani sekä voiman kasvua että peilistä näkyvää lihaksiston selkeätä erottumista, vaikka paino on pudonnut vuoden alusta vain 3kg. Toisaalta tiputtelenkin vain normaalipainon ylärajoilta.
N54
Onko kellään vinkata jotain helppoja jumppavideoita youtubesta? Niitä löytyy niin paljon.. Mieluusti koko kehoa kiinteyttävää jumppaa..
Tämä viikko mennyt kevyesti syöden, mutta tänään tai huomenna meinaan nauttia poppareita ja pienen pussin irttareita.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään vinkata jotain helppoja jumppavideoita youtubesta? Niitä löytyy niin paljon.. Mieluusti koko kehoa kiinteyttävää jumppaa..
Tämä viikko mennyt kevyesti syöden, mutta tänään tai huomenna meinaan nauttia poppareita ja pienen pussin irttareita.
Syö niitä poppareita ja karkkia ilman jumppaa. Olethan ansainnut ne kun olet syönyt huonosti. JEE!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö niitä poppareita ja karkkia ilman jumppaa. Olethan ansainnut ne kun olet syönyt huonosti. JEE!!
Hei! En ole syönyt huonosti. Vaan kevyesti. Miten kohtuudella herkuttelu saa sinut noin vauhkoamaan vai joko on rullakebab ja b&j ahdettuna, että täytyy purkaa huono olo?
Herkkujen suhteen on hyvä oppia huijaamaan itseään. Voi ostaa sen patukan sijasta vaikkapa Lindtin 99-prosenttista suklaata ja ottaa pienen palan jälkkäriksi. Se on hyvää suklaata mutta ei sellaista, että sitä ahmisi kokonaisen levyllisen, eikä se sisällä paljon sokeria. Sillä tavalla saa suklaanhimonsa tyydytettyä.