Laihdutus 2022
Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.
Kommentit (1329)
Vierailija kirjoitti:
Hamari kirjoitti:
Kuukauden muutos: 4.1.2022 vrt. tänään 4.2.2022
Paino 66,35 kg -> 63,15 kg (-3,2 kg)
Vyötärö: 75 cm --> 71 cm (-4 cm)
Lantio: 91 cm --> 89,5 cm (1,5 cm)
Peppu: 99,5 cm --> 98 cm (-1,5 cm)
Reisi: 59 cm --> 56 & 56,5 cm (-3 & 2,5 cm)
Pohje: 40,5 & 39,5 cm --> 38 & 37 cm (-2,5 cm)
Haba: 30cm --> 29 cm (-1 cm)
Leipää ja herkkuja ei olla ostettu kotia eikä ole ollut kuin yhdet juhlat tässä kuussa (kummitytön synttärit) jolloin syötiin kakkua ja karkkia. Töissä olen syönyt muutaman hikisen gifflar pullan :D Mutta ei ole kyllä tullutkaan yhtään sellaista karkin/suklaan nälkää. Sen olen huomannut että on välillä tehnyt kovaa mieli esim. appelsiineja.
Jumppailu katkesi heti alkuunsa kun tuli kuukauden mittainen koronasulku salilla jumppailun osalta. Joten pelkillä koiralenkeillä menty mitä huvittanut tai kovilla pakkasilla viitsinyt edes. Kokeilin työkavereiden kanssa ekaa kertaa padelia ja miehen kanssa kerran käyty sulkkista pelaamassa. Eli liikuntasaldo ei ole millään mittarilla iso.
Parempia lenkkikelejä tässä odottelen ja sitä että pääsisi kuun puolenvälin jälkeen taas käymään jumppailemassa. Näillä eväillä mennään eteenpäin ja katsellaan miltä se yhteenveto näyttää sitten seuraavan kerran 4.3.2022 :)
Mitenkä kotona jumppaaminen? YouTubesta löytyy cardio workout hakusanalla jos minkälaista jumppaa. Itse tykkään ylipäätään kuntoilla tuolleen kun saa seurata jonkun tekemistä, samahan tuo kun siellä salilla käydessä.
Itseasiassa kokeilin yhtenä päivänä kotijumppaa YouTuben kanssa mutta voi olla että se mun treenivideo(t) oli liian vaativia tms että ei jääny tavaksi. Tämä kuitenkin vielä kiinnostaa eli kokeilen uudelleen vaikka viikonloppuna ja etsin jonkin kivemman videon minkä kanssa puuhastella.
Kotona hieman treeniä haittaa päällepäsmäröivä koira joka innostuu kun mamma tekee jotain erikoista 😅
Salilla jumppatunnit kuitenkin motivoi toistaiseksi itseäni enemmän kun musiikki pauhaa kovalla ja muutkin painavat parastaan niin koen että saan silloin itsestänikin enemmän irti ja se on sellaista kotoa irtautumista myös 🙂
Minä olen laihduttanut nyt kolme viikkoa, ja paino on pudonnut 3,1 kg. Normaalipainoon on vielä vajaat 13 kg.
Ennen söin paljon valmisruokaa, tosin suhteellisen terveellistä sellaista. Nyt laitan itse yksinkertaisia mutta terveellisiä kasvispainotteisia aterioita, ja ruoka on paljon maukkaampaa ja monipuolisempaa.
Liikuntaa olen lisännyt käymällä useammin kävelylenkeillä, koska tykkään niistä. Olo on kaikin puolin hyvä.
KK
Minulle jo määriteltiin 2 tyypin diabetes viime vuoden maaliskuun lopulla. Painon pudotuksern kehotettiin ja tupakoinnin lopettamiseen. Diabeteshoitajan vastaanotollekin pääsin n. 4 viikon kuluttua tästä ja siihen mennessä olin jo alkanut ottaa oma-aloitteisesti selvää mitä tässä nyt jatkossa pitäisi syödä, tupakoinnin lopetus (Champix lääkitksen avulla) alkoi samanaikaisesti kuin muutokset ruokavaliossa ja laihdutus. Aloin myös tehdä n. tunnin kävelylenkkejä väh. 5 päivänä viikossa. Painonpudotuslaskurista katsoin kalorimäärän voi syödä jos tavoite on pudottaa painoa n. 2 kg/kk. Finellin ruokapäiväkirjaa käytin muutaman viikon apuna kalorien laskemisessa, sitten arvioin silmämääräisesti kuinka paljon mitäkin voin syödä päivän mittaan. Diabetesliiton reseptikirja netissä on myös hyvä apuväline. Diabeteshoitajan toinen kontrolli oli 3 kk:n kuluttua ja myös laboratoriokokeissa kävin, sokeriarvot olivat laskeneet normaali-ihmisen tasolle, kolesteroliarvot olivat hyvät ja painoa olin pudottanut 8 kg. Nyt on 10 kk kulunut ja paino on pudonnut kenties hieman liikaakin (19 kg). Syön 5-6 kertaa päivässä runsaskuituista ruokaa, paljon kasviksia ja hedelmiä, kalaa ja kanaa, punaista lihaa vain harvakseltaan, kovat rasvat ovat vaihtuneet pehmeisiin, suolan käyttö minimitasolla, sokeria ja valkoisia viljatuotteita vain silloin tällöin herkutteluhetkiin ja juhlatilaisuuksissa. Näillä eväillä ajattelin mennään hamaan loppuun asti. Päivittäistä kalorimäärää voin jo hieman nostaa nyt, kun painoa ei ole enää tarvis pudottaa. Tupakoinnin lopetuksella on merkitystä painon hallintaan siinä mielessä, että lopetus parantaa aineenvaihduntaa, suosittelen muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni vhh/keto-dietistä oli sekä positiivinen että negatiivinen. Ketoilin ja myöhemmin siirryin vähähiilihydraattiseen noin kolmen vuoden ajan. Toivoin sillä saavani vaikutusta krooniseen migreeniin. Plussaa oli että atooppinen ihoni parani enkä kärsinyt edes kuivista kantapäivästä, koskaan ei ollut nälkä, söin vain 2 kertaa päivässä ja oli oli hyvä ja energinen. Alussa tuli kaikenlaisia oireita hiustenlähdöstä pahoinvointiin. Noin 7viikkoa kesti että elimistö sopeutui tilanteeseen. Olin normaalipainoinen enkä tavoitellut laihtumista ja painoi pysyi samana. Kokonaiskolesteroliarvot nousi mutta ketolääkärini mukaan kolesteroliarvoni olivat huiput (tulkitsi niitä eri tavalla kuin tavallisesti).
Miinusta oli pahanhajuinen hengitys sekä se että lähes kaiken ruoan jouduin tekemään itse. Se ärsytti. Myös juhlissa yms. ei löytynyt helposti sopivaa syötävää. Miinusta myös se, ettei ruokavaliolla ollut merkitystä krooniseen migreeniin. Muiden ihmisten negatiivinen reagointi ruokavaliooni myös ärsytti ja pidin matalaa profiilia sen kanssa.
Homma päättyi siihen että jouduin mahan alueen leikkaukseen johon liittyi ennen ja jälkeen tarkka ruokavalio, joka oli kaikkea muuta kuin se mitä toteutin. Olin myös totaalisen kyllästynyt tekemään ruokani itse ja kyllästynyt sen valikoiman suppeuteen (en ole koskaan syönyt lihaa tai kanaa).
Ruokavalion purkamisen jälkeen elimistöni meni ihan sekaisin. Olen joutunut opettelemaan syömisen ikään kuin uudestaan. Paino nousi vuoden aikana noin 10kg jota nyt sulattelen. Lopputulemana voisin sanoa etten ryhdy enää mihinkään ruokavalioon ellei se ole loppuelämäni päätös. Tähän lähden ainoastaan jos kyseessä on jokin sairaus esim keliakia jossa tietty ruokavalion on välttämätön.
Siis, vikahan ei ollut kuitenkaan vhh-ruokavaliossa, vaikka nyt yrität näin väittää.
Kerroin kokemukseni lyhykäisyydessään sellaisena kuin sen koin kohdallani. Elimistön sopeutuminen tuohon ruokavalioon oon suuri muutos ja siitä paluu takaisin on myös on suuri muutos monella tavalla. Minulle se ei ole loppuelämän vaihtoehto vaikka luulin ja toivoin niin. Ruokavalio toimi monelta osin hyvinvointiani ajatellen. Tähän aiheeseen liittyy paljon puolesta ja vastaan argumentointia. Ehkä sen taustalla on se että on oltava ruokavaliossaan selkeästi joko tai. Muutoin homma päätyy kaikkein pahimpaan ruokavalioon eli liikaa rasvaa ja hiilareita ruoasta. En siis yritä väittää muuta kuin sen miten olen nämä asiat kokenut.
Minulla aika samanlainen kokemus. Tosin en minkään sairauden takia ole lopettanut vhh:ta. Karppasin lähes vuosikymmenen. Luulin myös, että tämä on loppuelämän ruokavalio, mutta pikkuhiljaa kyllästyin myös sen rajoittavuuteen. Välillä menin hyvin vähäisillä hiilareilla ja ongelmaksi tuli unettomuus + ripuli.
Kun vhh alkaa lipsumaan, niin tapahtuu pahin mahdollinen eli jättää paljon rasvaa ruokavalioon ja lisää samalla hiilareita, jolloin alkaa lihomaan. Näin kävi minulle. Kun vähensin taas hiilateita tuli unettomuus takaisin. Vhh:n aikana en liikkunut paljoakaan ja kun aloitin liikunnan, huomasin, että ehkä ne hiilarit ei ole myrkkyä.
2018 rupesin syömään ihan virallisterveellisesti. Se oli iso kynnys, koska olin aivopessyt itseni uskomaan ruokavalion olevan suurinpiirtein helvetin juonia. 😂
Paino alkoi laskemaan, liikunta maistui ja voin syödä kohtuudella kaikkea, joka helpottaa elämää. Mielitekoja ei ole, kun syö tarpeeksi perusruokaa. Syön lautasmallin mukaisesti.
Vhh on ihan ok, mutta pitkän kokemuksen jälkeen minulle sopii paremmin kohtuudella kaikkea-linja. Yllättävää kyllä, myös pitkään koholla ollut sokeriarvo laski normaaliksi ihan virallisterveellisellä.
Omalla kohdallani näyttää suola olevan vihollinen numero yksi. Elämäntaparemontin myötä paino on nyt kohdallaan samoin sokeri- ja kolesteroliarvot. Tulee ahdistava olo, nesteet eivät tule ulos, paino voi nousta yhtäkkiä jopa kilon ja verenpaine nousee liian korkealle jos syön vähänkään suolaista ruokaa. Kaupassa täytyy olla tarkkana ettei osta liikaa suolaa sisältäviä tuotteita. Leipä kaupan hyllyssä saattaa olla runsaskuituista täysjyväleipää, mutta sisältää paljon suolaa.
Onneksi kahden viikon kuntosalien sulku päättyi täällä toissapäivänä. Tänään kävin salilla treenaamassa lihaskuntoa, tein etäpilateksen ja puolitoista tuntia lumitöitä. Eli fyysistä suoritetta tälle päivälle aivan riittämiin.
Olin yllättynyt 1kg painonpudotuksesta viikossa. Aloitin tammikuun alussa ja paino on pudonnut muutamia satoja grammoja viikkoa kohden ja nyt yhtä-äkkiä viikon pudotus olikin -1000g.
No en valita. Tiedän, että kuntosalitreenin taas alettua paino ei tule jatkossa kovin ripeästi putoamaan; lihastreeni kerää nestettä lihaksiin ja ajan myötä myös itse lihasmassaakin.
Mun painonpudotus taktiikkani on herkkujen poisjättö ja liikunnan lisääminen.
Edellinen kirjoittaja puhuikin tuosta suolasta. Mulla sama juttu. Vältän suolaa; se nostaa verenpainetta ja kerää nestettä kehoon. Aiemmin jos olin syönyt illalla jtkn suolaista, niin aamulla oli aikamoiset pussit silmien alla ja sormet tuntuivat tönköltä. Ulkonäkö ja fiilis oli todella nuupahtaneita. Piilosuolaa on yllättävän monissa elintarvikkeissa esim. leivässä, aamiaismuroissa, leikkeleissä, juustossa jne jne. Niiden kanssa saa olla tarkkana. Jos joku väittää, että elimistö tarvitsee suolaa, niin puhuu ihan totta. Mutta riittävän suolan saa aika pienillä syömisillä ilman, että sitä tarvitsee edes yrittää, saati lisätä suolaa valmistamaansa ruokaan.
Lähtöpaino 66kg vuoden alussa. Nyt paino 63,7kg eli kokonaispudotus kuukaudessa on 2,3kg.
N54
Minä olen yrittänyt pientä remonttia elämässä..10kg on tarkoitus tiputtaa vuoden aikana eli hitaasti, mutta varmasti. Nyt on tippunu 1,5kg. Liikkuminen on aika vähäistä ja panostan siihen, että syön paremmin. En kiellä itseltäni mitään🙂Tällä viikolla olen syönyt runebergin tortun, kebabannoksen ja pullon viiniä, enenpää en herkuttele. Muuten syön kasvispainotteisesti🙂Ylipainoa on 20kg, mutta tuo 10kg on alkutavoite🙂
Painossa ei muutoksia. Tänään 24. päivä. Viikon keskiarvokalorit 1350kcal Lifesumin mukaan. Liikuntana tällä viikolla tunnin kävely umpihangessa ja tänään 2h lumityöt.
N163/68,2kg. -0,8kg.
Mulla on niin tyhmä ongelma. Muuten ruokavalio on hyvä, mutta ne herkut. Olen merkannut useamman vuoden kalenteriin ne päivät kun olen ollut syömättä herkkuja. Nyt vain olen ajautunut siihen, että jos syön edes pienen herkun, vaikka konvehdin, olen menettänyt herkuttoman päivän merkinnän joten "ihan sama" vaikka söisin sitten lisää herkkuja. Ja parempi tietty syödä tänään paljon niin sitten voin huomenna koittaa saada herkuttoman merkinnän..
Olen miettinyt koko merkinnän lopettamista, mutta toisaalta välillä ainut motivaattori olla syömättä herkkuja on se, että saan sen typerän merkinnän. Onko kellään muulla samankaltaista ongelmaa ja miten ratkaisitte?
Taattua av kamaa, normaalipainoiset sekä vanhat naiset laihduttaa.
Kuinka moni kerää applekellon liikuntaympyröitä täyteen? Mä aloin keräämään nyt tietoisesti. Arkiliikuntatavoite on 450kcal, treenitavoite 30min. ja seisomista tavoite 10h. Tämä on hauskaa ja palkitsevaa ja tulee liikuttua tasaisesti joka päivä. Työpäivinä ympyrät täyttyy aika hyvin itsekseen paitsi jos etäpäivinä kökötän kotona koneen äärellä.
Kuntosali meni kiinni koronan vuoksi ja keksin tämän. Päätin, että nyt riittää että tekee mitä tahansa liikuntaa, jotta ympyrät täyttyy. Olen mm. käynyt kävelyllä, tanssinut, pyörittänyt hulavannetta, tehnyt kehonpainotreeniä, tai käyttänyt kahvakuulia ja jumppakuminauhoja. Välillä vähän kaikkea sekaisin. Treenatessa olen pyrkinyt pitämään sykkeen keskimäärin 120-140 alueella. Samalla kun treenaan kuuntelen usein musiikkia ja kuulostelen kehoani millaista liikettä tänään olis tarvis ja fiilis tehdä. Treenit päätän usein piikkimatolla pieneen rentoutumiseen ja olo on taivaallinen.
Mukavan helppoa. Ei tarvi maksaa kuntosalia, puljata treenikamojen kanssa ja ohjelmoida kalenteria kuntosalin mukaan. Aiemmin kävin arkisin salilla 2-3 kertaa ja viikonloppuna löysäilin. Nyt tulee liikuttua enemmän, mutta vähemmän kerrallaan.
Tämä on auttanut myös olemaan tietoisempi kehon tilanteesta mm niskajumeista ja mahdollisista kiputiloista.
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys että minkä takia olette alunperin syöneet itseänne lihaviksi? Eikö olisi ollut järkevämpää hoitaa itseään? Aikuisten miesten paino pitäisi olla pituus -100 ja naisten pituus -110. Eli jos nainen on 170cm niin painon pitäisi olla 60kg. Jos ei ole niin syö liikaa.
Miksi naisella ei mukamas saa olla lihaksia? Ei nainen, jolla on lihasmassaa paina mitään 60kg jos on 170cm pitkä.
Vaaka näytti samaa kuin perjantaina. Viikonloppu meni laihiksen osalta kuitenkin ihan hyvin, Mulla helpottaa kovasti, kun melkein kaikki vihannekset on herkkua. Kukkakaalimuusi, jossa vähän porkkanaa(keitetään kasvis- tai lihaliemessä, lisäksi vain suolaa) tänään lounaaksi savukirjolohipalasen kera. Tein annoksen valmiiksi, kun ruokiksella ei ehdi. Salaattia teen myös ison kulhon aina aamuisin (1 jäävuorisalatti oikein pieneksi silpuksi, 2 tl pinjansiemeniä, pikku loraus valmista salaattikastiketta). Joku kalanpuutoskausi meneillään, voisin elää Saimaan kirjolohifileillä. Lidlissä 150g pakkaus 2.99, syön näitä ainakin 4 viikossa . Kuvassa isompi pakkaus https://www.saimaantuore.fi/kirjolohifile/tuore-kirjolohifilee-170-g/ &…;
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin tyhmä ongelma. Muuten ruokavalio on hyvä, mutta ne herkut. Olen merkannut useamman vuoden kalenteriin ne päivät kun olen ollut syömättä herkkuja. Nyt vain olen ajautunut siihen, että jos syön edes pienen herkun, vaikka konvehdin, olen menettänyt herkuttoman päivän merkinnän joten "ihan sama" vaikka söisin sitten lisää herkkuja. Ja parempi tietty syödä tänään paljon niin sitten voin huomenna koittaa saada herkuttoman merkinnän..
Olen miettinyt koko merkinnän lopettamista, mutta toisaalta välillä ainut motivaattori olla syömättä herkkuja on se, että saan sen typerän merkinnän. Onko kellään muulla samankaltaista ongelmaa ja miten ratkaisitte?
Ehkä kannattaisi lopettaa merkinnät kokonaan. Ne saavat vain mielesi pyörimään herkkujen ympärillä. Vähän sama kuin yrittäisi olla ajattelematta vaaleanpunaisia elefantteja niin ei pysty muuta ajattelemaankaan kuin vaaleanpunaisia elefantteja.
Minulla vähän sama: kun yritän kieltää herkut kokonaan niin niitä tekee koko ajan mieli. Kun sallin herkut itselleni enkä ole karkkilakossa niin menee viikkoja kokonaan ilman.
Minä sallin painon pudotuksen aikanakin itselleni herkkuja eikä sillä ollut oleellista vaikutusta painon putoamiseen. Joku viikko kävin parikin kertaa kahvilassa leivoskahveilla tai saatoin syödä siltä istumalta levyn tummaa suklaata. Herkuttelut sopivat myös terveellisiä elämäntapoja noudattaville kunhan herkuttelu pysyy kohtuuden rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset salli itsellesi tietyn määrän herkkuja päivittäin? Jos se on yksittäinen kohvehti tai sellainen pienin suklaapatukka tai pastilleja, niin ei se mitään pilaa. Kaikkea kiellettyä tekee vain mieli eikä sitten muuta ajattelekaan.
Itse olen kyllä ollut vuosia karkkilakossa. Ekat kaksi viikkoa oli pahimmat, mutta sen jälkeen asia unohtui eikä makeisia tehnyt edes mieli. Nykyään syön niitä, mutta silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Pois kaikki sokeri, pois kaikki vaalea leipä.
Ei karkkia, ei pullaa, ei leivoksia ja kakkuja, ei jäätelöä.
Lisää liikuntaa, joka päivälle.
Miksi nuo kaikki pitää poistaa? Mitä haittaa on esim. yhdestä suklaapalasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi lopettaa merkinnät kokonaan. Ne saavat vain mielesi pyörimään herkkujen ympärillä. Vähän sama kuin yrittäisi olla ajattelematta vaaleanpunaisia elefantteja niin ei pysty muuta ajattelemaankaan kuin vaaleanpunaisia elefantteja.
Minulla vähän sama: kun yritän kieltää herkut kokonaan niin niitä tekee koko ajan mieli. Kun sallin herkut itselleni enkä ole karkkilakossa niin menee viikkoja kokonaan ilman.
Samaa mieltä!
Onnistumisten listaaminen on kuitenkin hyvä idea, mutta kannattaa alkaa pitää kirjaa toisenlaisista onnistumisista. Esim. rastin saa siitä, jos on makeanhimon hetkellä syönyt ensin hedelmän ja juonut lasin vettä ja odottanut 10 minuuttia. Sen jälkeistä makeansyöntiä ei enää lasketa suunnitelman vesittymiseksi.
Tai onnistumista voi olla se, että kun syö, syö aina yhdistelmän, jossa on myös proteiinia ja/tai vihannes. Tämä tarkoittaisi sitä, että syö vain nälkään. Jos ei "jaksa" syödä muuta kuin makeaa, niin voi miettiä, olisiko vaikka parit tanssimuuvit tai päänahan hieronta parempi tapa hankkia dopamiinia kuin syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pois kaikki sokeri, pois kaikki vaalea leipä.
Ei karkkia, ei pullaa, ei leivoksia ja kakkuja, ei jäätelöä.
Lisää liikuntaa, joka päivälle.
Miksi nuo kaikki pitää poistaa? Mitä haittaa on esim. yhdestä suklaapalasta?
Itsellä kun on kunnon sokeriaddiktio, niin se yksikin suklaapala ei välttämättä riitä, vaan menee koko patukka/levy. Eli helpompi olla kokonaan ilman jonkun aikaa ja sitten riittää vähempikin.
Mitenkä kotona jumppaaminen? YouTubesta löytyy cardio workout hakusanalla jos minkälaista jumppaa. Itse tykkään ylipäätään kuntoilla tuolleen kun saa seurata jonkun tekemistä, samahan tuo kun siellä salilla käydessä.