Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutus 2022

Vierailija
01.01.2022 |

Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.

Kommentit (1329)

Vierailija
781/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiktokissa on älyttömän hyviä jumppaohjelmia. Vatsalihaksia muuten treenaa yllättävän hyvin seisten tehty jalkojen nostaminen: polvea ylös, jalkaterää kämmeneen jne.

Vierailija
782/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi laihduttamisesta ja painonhallinnasta tehdään niin vaikeaa? Kielletään hiilihydraatit, kielletään kaikki ja vedetään jotain keittoa viikkoja putkeen. Kyseessä pitäisi olla koko elämän kestävä projekti eikä mikään pikakuuri! Kukaan ei pysty elämään tiukalla ruokavaliolla lopunelämää. Se juuri johtaa ahmimiseen, itse syytöksiin repsahduksen jälkeen jne.

Olen itse ollut aina hoikka enkä kiellä itseltäni mitään.

Mitä teet tässä Laihdutus2022 -keskusteluketjussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten, yksi hyvä vinkki siihen, miten voi helposti syödä enemmän kasviksia.

Itse ainakin olen ollut aika tuskissani, kun esim. ruokavaliot ovat käskeneet syömään ainakin puoli kiloa kasviksia päivässä, mutta itse en yhtään välitä salaateista aterioina, eikä se lisukkeenakaan ollut miellyttävä, kun joutui kauhean määrän sitä ruoan ohessa syömään.

Mutta nyt olen esimerkiksi oppinut laittamaan suuria määriä kasviksia pastaan. Esimerkiksi jauhelihakastikkeen voi tehdä itse ja siihen voi lisätä vaikka mitä: tomaattia, sipulia, pinaattia, herkkusieniä, paprikaa… Olen myös tehnyt kasvisten lisäämisestä helppoa - valmiiksi pesty pinaatti, valmiiksi siivutetut herkkusienet ja pakastesipuli ovat niin helppoja heittää ruoan sekaan, että syön niitä lähes jokaisella lämpimällä aterialla, eikä niitä edes huomaa siellä seassa!

Helpointa on heittää niitä tehosekoittimeen ja juoda ne. Tai sekoittaa viherjauhetta veteen ja juoda.

Ja typerintä.

No ei siinä ole mitään typerää. Se on nopeaa, täyttävää ja saa helposti kilonkin vihreitä kehoonsa. Ja ravintoaineita. En tarkoittanut mitään mehunpuristelua, jos luulit niin. Siinä ei olekaan järkeä. Tarkoitan sitä, että otetaan porkkanaa, kaalta, sipulia ja salaattia ja kasa yrttejä ja kourallinen pähkinöitä ja lisätään vettä ja sekaan vielä vähän mausteita ja sitten juodaan se satsi.

Minua kummastuttaa se, että vihanneksia pitäisi "piilottaa" ruokiin. Koska myös uunissa haudutetut juurekset ovat älyttömän hyviä, kun ne maustaa hyvin. Salaatit samoin. Mutta jos on kiire ja jos on laiska, kuten minä olen, niin ne voi myös juoda.

Vierailija
784/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairas ketju, normaalipainoiset ja vanhat, +45v ihmiset laihduttaa. Mitä väliä enää tuossa iässä?

Juuri 45+ kannattaakin viimeistään laihduttaa. Silloin se oikea vanhuus siellä eläkeiässä on helpompaa. Kun näkee läheltä esim. vanhuksia, jotka eivät jaksa enää kävellä tai jotka ovat lähellä vuodehoitoa niin alkaa kummasti tehdä mieli pari kyykkyä päivittäin etätöiden lomassa.

Laihdutus on tärkeää terveyden kannalta. Ulkonäön voi unohtaa. Se on vain bonusta, mutta ei tärkeintä.

Vierailija
785/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää pliis tehkö tästä vhh (tai joku muu ruokauskonto) ketjua.

Jos ei allergia tms estä, voi syödä vaikka ihan vaan makaronilaatikkoa ja salaattia, kunhan katsoo että suurin osa lautasella on salaattia.

Tämä ketju käsittelee painonhallintaa. Vhh-ruokavalio on yksi parhaimmasta tavasta hallita painoa. Miksi sinun mielestäsi siitä ruokavaliosta ei saisi puhua??

Älä nyt revi pelihousujasi. Vhh yleensä kun jauhetaan ainoana totuutena.

Ei suinkaan ainoana, vaan parhaana.

Vierailija
786/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi laihduttamisesta ja painonhallinnasta tehdään niin vaikeaa? Kielletään hiilihydraatit, kielletään kaikki ja vedetään jotain keittoa viikkoja putkeen. Kyseessä pitäisi olla koko elämän kestävä projekti eikä mikään pikakuuri! Kukaan ei pysty elämään tiukalla ruokavaliolla lopunelämää. Se juuri johtaa ahmimiseen, itse syytöksiin repsahduksen jälkeen jne.

Tulin uteliaisuuttani lueskelemaan sekä antamaan muutaman terveellisen vinkin näiden rääkkikuurien tilalle. Jos ne ei ole ennenkään johtaneet pysyvään normaalipainoon, miksi ne toimisivat taaskaan?

Vierailija
787/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että varsinkin se maha ei pienene, jos rasvaprosentti kehossa ei pienene. 

Vierailija
788/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin uteliaisuuttani lueskelemaan sekä antamaan muutaman terveellisen vinkin näiden rääkkikuurien tilalle. Jos ne ei ole ennenkään johtaneet pysyvään normaalipainoon, miksi ne toimisivat taaskaan?

Olen osittain samaa ja osittain erimieltä kanssasi.

Sellaiset pikadieetit eivät ikinä toimi pitkällä tähtäimellä ja se on jo nähty vuosikymmenten ajan. 

Mutta jos menee ajattelulla, ettei kiellä mitään ei välttämättä myöskään pääse tavoitteisiinsa. Koska olet ollut koko elämäsi hoikka, niin todennäköisesti olet oppinut jo lapsesta asti terveellisen tavan syödä. Niillä, joilla on ylipainoa varsinkin nuoresta lähtien tälläistä opittua tapaa ei ole ja heille tuollainen "ei kielletä mitään" voi johtaa ylensyöntiin. Esimerkiksi itse joudun kieltämään juuston, koska se aiheuttaa ahmimiskohtauksia. 

Vierailija
789/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että varsinkin se maha ei pienene, jos rasvaprosentti kehossa ei pienene. 

Se rasvaprosentin vähentäminen onnistuu parhaiten vhh-ruokavaliolla.

Vierailija
790/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitettävät 10 kg pois? Ei kiitettävästä kuulu hamkkiutua eroon.

Vierailija
791/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

90  kilogrammaa rasvakudosta?

Vierailija
792/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se rasvaprosentin vähentäminen onnistuu parhaiten vhh-ruokavaliolla.

Ei ole totta. Asiasta on niin monta artikkelia, ettei se VHH ole sen parempi kuin mikään muukaan terveellinen ruokavalio. 

Vierailija
793/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin hyppään mukaan ketjuun! Mun suurin haaste painonhallinnassa on juurikin arjenhallinnanongelmat, etenkin ruokailuissa En halua triggeröidä ketään ajattelemaan, että musta tämä olisi mitenkään ihan ok, koska tiedä ruoanlaiton tärkeäksi ja haluaisin pystyä normaaliin ruokailuun. Mutta suoraan se on sanottava, että ruoanlaitto on juuri se ongelma. Se tuntuu vastenmieliseltä. Sekä siksi etten ole kummoinenkaan kokki, ehkä myös vähän laiska ruoanlaittaja, mutta eniten tämä kytkeytyy kokkaamiseen liittyvään ahdistukseen (ei syömishäiriötä). Ravintolat ja ruoan kuljetus on pahin vitsaus itselle. Nyt olen tehnyt viikon joka päivä ruokaa, ja oma henkinen jaksaminen rakoilee, vaikka olen tosi ylpeä tästä saavutuksesta. Kuulostaa ehkä hullulta jos ruokaan liittyvistä ahdistuksista ei ole kokemusta mutta.. 

Toivoisin että lähistöltä löytyisi joku kouluruokala, tai muu paikka, jossa saisi sen lounaan hoidettua terveellisellä kotiruoalla, eikä tarvitsisi panikoida keittiössä. Mutta näillä mennään, yritän pitää simppelinä. 

Ala tehdä ns. Peltiruokia, missä vaan heitetään kaikki ainekset sekaisin pellille ja paistetaan uunissa. Sen helpompaa ei ole. Esimerkki: valmis pakastekasvissekoitus, pyöräytät sen jäisenä suolaisessa öljytilkasssa ja levität leivinpaperin päälle pellille. Lisäät reunoille kananfileet. Mausta. Paista n 175 asteessa parikymmentä minuuttia. Saat tuosta 2 ateriaa.

Kiitos hyvästä vinkistä! :) Voisin kokeilla tuota.

Vähän ohis, mutta tuosta ruoka-ahdistuksesta vielä, niin mulla on siis sellanen pelko, joka kohdistuu erityisesti ravinnon syömäkelpoisuuteen ja asioiden saastumiseen. Pelkään siis esim. ruokamyrkytyksiä ihan  fobia-tasolla. Käyn tän takia terapiassa ja syön lääkkeitä, ja se on alkanut tepsimään, mutta ikävä kyllä olen tässä oireillessa ja vältellessä vähän niin kuin "unohtanut" mikä on normaalia ruoanlaittoa.. Esim kanan ja pakastevihanneksien sekoittaminen ei olisi tullut puoli vuotta sitten kuuloonkaan, koska pelkäsin siis ihan oikeasti että esim samalla pellillä olevat asiat saastuu. Sen takia olen vuosien varrella joko ollut syömättä, tehnyt paljon kasvisruokaa, ja useimmiten syönyt/ tilannut ravintoloista jossa en pääse näkemään ruoanlaittoa. Jälkimmäinen ei ole tehnyt painolle hyvää ollenkaan. Mutta nyt olen tosiaan pystynyt haastamaan itseäni enemmän ja tekemään myös liharuokaa, vaikka se tuntuu tosi ahdistavalta. Mutta haluan taas syödä hyvin ja normaalisti. Kaikenlaista sitä aivot voikin kehittää, hankalaksi olen tehnyt elämäni - tosin en ollenkaan tahallani. Mutta peltiruoka kuulostaa helppouden kannalta tosi hyvältä!

Hei mulla on myös kokkausahdistusta! Uuni vielä menee, ja teenkin joskus uuniruokia, mutta minulla on kaasuhella ja sen käyttö aiheuttaa ahdistusta. Luulen että koko hella räjähtää tai kaasu alkaa vuotaa tai jotain tällaista. Vaikka tiedän että hella on kunnossa ja minulla on hälyttimetkin ajan tasalla. En ole käynyt terapiassa enkä edes tiedä mistä aloittaa. Mutta tämän takia tulee liian usein haettua ulkoa ruokaa kun varaa on ja esim. pizzasta saa kaksi ateriaa ilman ahdistusta :(. T. N. 7kg ylipainoinen

Vaihda hella.

Vierailija
794/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo oli ihan tervetullut kertomus pysyvästä painonhallinnasta. On varmasti parempi tapa kuin nämä dieetit, ketoilut ja hiilareitten laskemiset.

Vierailija
795/1329 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairas ketju, normaalipainoiset ja vanhat, +45v ihmiset laihduttaa. Mitä väliä enää tuossa iässä?

Juuri 45+ kannattaakin viimeistään laihduttaa. Silloin se oikea vanhuus siellä eläkeiässä on helpompaa. Kun näkee läheltä esim. vanhuksia, jotka eivät jaksa enää kävellä tai jotka ovat lähellä vuodehoitoa niin alkaa kummasti tehdä mieli pari kyykkyä päivittäin etätöiden lomassa.

Laihdutus on tärkeää terveyden kannalta. Ulkonäön voi unohtaa. Se on vain bonusta, mutta ei tärkeintä.

Hoidan huonokuntoisia vanhuksia, silti ei voi motivoi yhtään laihduttaa, ruoka voittaa aina.

BMI 37

Vierailija
796/1329 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläisenä jojo-laihduttajana voin sanoa, että kaikista parhain laihdutustapa minkä olen vihdoin ja viimein löytänyt on macrojen laskeminen, kalorivaje ja punttisalilla käynti, siis ihan naisena. Olen nyt kuukauden käynyt ja olen jo nyt saanut kommenttia siitä, miten olen kuulemma selkeästi laihtunut ja kyselyjä tullut, että kuinka monta kiloa minusta on oikein lähtenyt, vaikka kiloja puntarin mukaan on lähtenyt tässä kuussa juuri ja juuri 2kg. Rasvaa on todennäköisesti lähtenyt huomattavasti enemmän, mutta puntarissa se ei näy, kun samalla kasvavat lihakset.

Ikinä en mene enää takaisin siihen, että jatkuvasti käyn monen tunnin lenkeillä ja jossain jumppatunneilla.

Aivan, makrot ja niiden keskinäinen suhde vaikuttaa painoon ja sen hallintaan. Pelkkiin kaloreihin keskittyminen on melko turhaa.

Totta. Kyllä ne kalorit pitää myös huomioon ottaa, mutta jos mättää vain yhtä tai kahta ryhmää, niin todennäköisesti laihtuminen hidastuu ja energiaa ei ole tarpeeksi esimerkiksi liikkumiseen. 

En oikein ymmärrä tuota sinun "mättämistä", miten se liittyy mihinkään, varsinkaan ruokailuun?  Kaikkia makroja on hyvä syödä, niiden suhde on kuitenkin se juttu.

Pointti oli, että jos syö esimerkiksi paljon rasvaa ja hiilihydraatteja ja jättää proteiinin alhaiseksi, niin hirveästi ei varmasti laihdu.

Parhain suhde onkin se, että vähiten hiilareita, sitten proteiinia ja eniten rasvaa.

Olen eri mieltä, itse koen parhaimmaksi olleen eniten proteiinia 40-50%, sitten hiilareita 30-40% ja viimeiseksi rasvaa 20%

Okei, sulle käy toi suhde.  Useimmille kuitenkin tuo edellinen on se, joka oikeasti toimii.

Ymmärrän, että kun liikkuu noissa VHH/karppaus/mitä nimiä niille nyt aina parin vuoden välein tulee, että sitä alkaa kuvittelemaan, että se käy "useimmille", mutta totuus on se, että oman tietojeni mukaan esimerkiksi suurinosa kehonrakentajista syö kyllä ihan hyvällä määrällä hiilihydraattia. 

Harvemmat ovat kehonrakentajia, joiden elämän päämäärä on hankkia mahdollisimman paljon lihasmassaa jopa terveydelle vaarallisin konstein.

Vierailija
797/1329 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaikkein tehokkain tapa laihtua on ollut jättää leipä pois. Aterioilla en ole sitä enää vuosiin syönytkään, mutta kaikki aamu-, väli- ja iltapaloiksi syödyt voikkarit ovat olleet kompastuskiveni: ne maistuvat liian hyvin ja niiden päälle tulee kasattua ihan liikaa kaikkea epäterveellistä. Nyt kun en syö leipää, usein jää koko aterioiden välinen napostelu pois tai se korvautuu hedelmällä tai porkkanalla.

Aerioilta olen pyrkinyt jättämään pois tai ainakin vähentämään perunaa/ riisiä/ pastaa ja korvaamaan sen kvinoalla tai salaatilla (yleensä jälkimmäisellä).

Muuta en ole tehnytkään, silti paino lähti putoamaan ihan kivasti.

Vierailija
798/1329 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Terveys ja toimintakyky.

Miksi? Ei tuon ikäiset kelpaa enää miehillekään, niin sama teidän on luovuttaa.

Tietysti jos sinulle mies on elämän tarkoitus ja päämäärä, et voikaan ymmärtää.

Minä kyllä tykkään esim. lapsenlasten kanssa käydä pulkkamäessä ilman mitään miestäkin, ja silloin on mukavampaa, että jaksan kavuta taas takaisin ylös. Mutta sinä et varmaan saa sellaisesta iloa sitten?

Vierailija
799/1329 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muille tullut päänsärkyä kun ei ole syönyt sokeria? Oon nyt muutaman päivän ollut ilman sokeria ja kauhea pääkipu.

Vierailija
800/1329 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muille tullut päänsärkyä kun ei ole syönyt sokeria? Oon nyt muutaman päivän ollut ilman sokeria ja kauhea pääkipu.

Todennäköisesti verenpaine on alhaalla tai verensokeri heiluu. Olethan kuitenkin syönyt jotain? Ja muista, että esim. marjoja tai omenan voit syödä vaikka niissäkin on sokeria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan