Laihdutus 2022
Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.
Kommentit (1329)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulen tähän ketjuun vähän takavasemmalta, koska aloitin jo heinäkuussa -21. Tämä on ensimmäinen kerta, kun olen ollut näin pitkäjänteinen. Minulla on kertynyt painoa monta kymmentä kiloa ylimääräistä ja viimeksi yritin tehdä asialle jotain 8 vuotta sitten. Muutaman viikon jaksoin 5:2 metodilla ja ihan hyvillä tuloksilla, mutta jotenkin se jäi. Minulta on puuttunut ruokarytmi ja olen täyttänyt vatsaani etupäässä herkuilla ja voileivillä. Hyvin ravintoköyhää ruokaa. Lähipiirissä tapahtui vakava sairastuminen, joka herätti ymmärtämään, että minun on tehtävä muutoksia, jos haluan elää. Annettava itselleni ainakin mahdollisuus siihen. Minulla on paljon TULES-vaivoja, verensokeri ja kolesteroli nousussa, vaikka ei vielä lääkityksen tarvetta ja verenpaine koholla. Eli kaikki elementit sairastua vakavastikin. Tätäkin kypsyttelin puolisen vuotta ja sitten olin valmis. Sain lääkäriltä Ozempicin tueksi ja opettelin syömään säännöllisesti. Alkuun iltaisin oli vaikeaa, kun oli tottunut herkkuja mättämään olan takaa. Muutaman viikon kuluttua helpotti. Lääkkeestä on ollut iso tuki tässä. Syön joka aamu kaurapuuron, johon lisään kauralesettä tuon kolesterolin alentamiseksi. Ruokamäärät ovat pienempiä ja olen opetellut syömään kasviksia ja hedelmiä. Leipää syön 2 viipaletta päivässä. Lautasmallin mukaan lounas. En yleensä syö kahta lämmintä ateriaa päivässä. Käytännössä ateriakertoja on 4. En varsinaisesti laske kaloreita, mutta valmisruoissa katson paljonko niissä on ja valitsen kevyempiä. Satunnaisesti voin syödä pullaa tai suklaata, mutta en osta niitä kotiin, enkä edes himoitse niitä kaupassa. Ozempic tuo kylläisyydentunnetta enkä ole tuntenut itseäni nälkäiseksi koko aikana. Paino on pudonnut nyt 27kg, mutta on mistä pudottaa. Ilmeisesti Ozempicia jatketaan vielä sen jälkeen, kun olen tavoitteessani. Näyttäisi siltä että heinäkuu -22 olen 40 kg kevyempi ja se on kyllä hurja vauhti. Kaikki mitä sen jälkeen lähtee, on tietenkin hyvä, mutta sekin riittää. En voi tälle nopealle pudotukselle mitään. Nahka ei pysy perässä, mutta ei se haittaa. Jos alkaa aiheuttaa vaivoja, täytyy kysyä nahan kiristämistä terveydellisin perustein. Ensimmäistä kertaa tuntuu, että ruoka on vain polttoainetta ja suhde ruokaan on terve. Käyn tässä kuussa tarkistuttamassa labrat ja uskon että arvot ovat korjaantuneet. Liikkuminen on helpompaa ja kenkien laitto ym. Ihmiset kommentoivat, että olen käynyt niin pieneksi. Ylipainoa on silti vielä rutkasti, mutta peilistä katsoo kyllä ihan eri ihminen. Syön ihan tavallista ruokaa, en pätkäpaastoile, en ketoile, enkä ole totaalikieltäytyjä herkkujenkaan suhteen. Uskon että muutos on pysyvä. Tsemppiä kaikille, kuka milläkin keinoin pyrkii tavoitteeseensa.
Sairasta tuo sinun jatkuva lääkkeen mainostus.
En kuitenkaan sano, kuinka muiden pitäisi toimia päästäkseen tavoitteeseensa. Tämä on yksi keino muiden joukossa ja minulle ollut oikein toimiva. Joku, jolla BMI on samaa luokkaa kuin minulla, eli yli 40, voi tästä saada toivoa. Kun on massiivinen ylipaino ja toivoton, kun puhutaan useiden kymmenien kilojen pudottamisesta, voi tämä olla hyvä apu. Jaan tässä oman kokemukseni ja olen hiton ylpeä painonpudotuksestani. Ozempicin käyttö tukena ei sitä himmennä. Meillä on jokaisella omat näkemyksemme ja keinomme. En minä kuitenkaan vähättele muiden tapaa painon hallitsemiseksi, vaikka en ole kaikista ehkä samaa mieltä.
Lääkkeitä ei pidä silti mainostaa. Sulle on tullut siitä jo pakkomielle, joten kannattaisko sun keskustella jonkun ammattilaisen kanssa? Tuo ei ole enää tervettä.
Olipa ikävän alentava kommentti.
Minusta omasta kokemuksesta kertominen ei ole sairasta pakkomielteistä lääkkeen mainostamista. Jos BMI on ollut yli 40, niin silloin kyseisestä lääkkeestä on ollut varmasti suuri apu painon pudotuksessa.
N54
Jatkuva lääkkeiden mainostaminen jokaisessa ketjussa on typerää. Kyseessä vieläpä kalliit reseptilääkkeet, joilla on haitallisia sivuvaikutuksia.
Jos Bmi on yli 40, ihminen on sairaalloisen lihava. Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia. Ovatko ne vaarallisia, kovasti haitallisia, siedettäviä, ohimeneviä, tai yleisiä, onkin toinen juttu ja riippuu lääkkeestä ja yksilöstä. Lääkäri on selvästi puntaroinnut haitta- ja hyötysuhteet. Sairaalloinen lihavuus on iso riskitekijä monille vakaville sairauksille, jopa kuolemaan johtaville. Myös yhteiskunnalle kallista. Jos joku katsoo voivansa maksaa kalliin lääkkeen omasta pussistaan ilman Kela-korvausta, ei se ole keneltäkään muulta pois (paitsi ehkä terveydenhoidon kuormituksesta)
Itse liityn myös mukaan keskusteluun. 24-vuotias nainen, pituutta 165 cm ja paino tänä aamuna 59,8 kg. Aloitin laihduttamisen kesällä 2020, kun painoin noin 82 kg, ja siitä asti olen hitaasti mutta varmasti tiputtanut painoa normipainoon. Tavoitteena on 58 kg, mihin melkein pääsin jo marraskuun lopussa, mutta joulukuun juhlat ja suklaan lisääntynyt syöminen lihottivat taas kerran, ja vuoden vaihteessa paino oli jo 62 kg. Noh, ryhdistäydyin nyt tämän kuun alussa ja paino on onneksi lähtenyt liikkumaan taas alaspäin. Tavoitepainoon haluaisin päästä kesään mennessä, joten ei haittaa vaikka laihduttaminen olisikin hidasta. Sen olen huomannut, että nämä viimeiset kilot eivät kyllä kovin helposti halua lähteä.
Syön yleensä noin 1300-1500 kcal päivässä liikunnasta riippuen ja yritän saada 10 000 askelta täyteen. Syön oikeastaan mitä vain mitä tekee mieli, punnitsen kaiken keittiövaa'alla niin kalorit pystyy laskemaan suhteellisen tarkasti. Itselle olen huomannut tämän parhaaksi tavaksi, totaalikieltäytyminen herkuista ei toimi minulla vaan johtaa vain ahmimiseen. Yritän kyllä kuitenkin syödä suhteellisen terveellisesti niin saan tarvittavat vitamiinit sun muut.
Olen elämäni aikana yrittänyt laihduttaa monta kertaa, mutta nyt ensimmäistä kertaa tämä on onnistunut siten, että tuntuu että näissä tavoissa voi jopa pysyäkin pidemmän aikaa. Hidasta tämä on toki ollut, mutta uskon kyllä, että muutos on pysyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulen tähän ketjuun vähän takavasemmalta, koska aloitin jo heinäkuussa -21. Tämä on ensimmäinen kerta, kun olen ollut näin pitkäjänteinen. Minulla on kertynyt painoa monta kymmentä kiloa ylimääräistä ja viimeksi yritin tehdä asialle jotain 8 vuotta sitten. Muutaman viikon jaksoin 5:2 metodilla ja ihan hyvillä tuloksilla, mutta jotenkin se jäi. Minulta on puuttunut ruokarytmi ja olen täyttänyt vatsaani etupäässä herkuilla ja voileivillä. Hyvin ravintoköyhää ruokaa. Lähipiirissä tapahtui vakava sairastuminen, joka herätti ymmärtämään, että minun on tehtävä muutoksia, jos haluan elää. Annettava itselleni ainakin mahdollisuus siihen. Minulla on paljon TULES-vaivoja, verensokeri ja kolesteroli nousussa, vaikka ei vielä lääkityksen tarvetta ja verenpaine koholla. Eli kaikki elementit sairastua vakavastikin. Tätäkin kypsyttelin puolisen vuotta ja sitten olin valmis. Sain lääkäriltä Ozempicin tueksi ja opettelin syömään säännöllisesti. Alkuun iltaisin oli vaikeaa, kun oli tottunut herkkuja mättämään olan takaa. Muutaman viikon kuluttua helpotti. Lääkkeestä on ollut iso tuki tässä. Syön joka aamu kaurapuuron, johon lisään kauralesettä tuon kolesterolin alentamiseksi. Ruokamäärät ovat pienempiä ja olen opetellut syömään kasviksia ja hedelmiä. Leipää syön 2 viipaletta päivässä. Lautasmallin mukaan lounas. En yleensä syö kahta lämmintä ateriaa päivässä. Käytännössä ateriakertoja on 4. En varsinaisesti laske kaloreita, mutta valmisruoissa katson paljonko niissä on ja valitsen kevyempiä. Satunnaisesti voin syödä pullaa tai suklaata, mutta en osta niitä kotiin, enkä edes himoitse niitä kaupassa. Ozempic tuo kylläisyydentunnetta enkä ole tuntenut itseäni nälkäiseksi koko aikana. Paino on pudonnut nyt 27kg, mutta on mistä pudottaa. Ilmeisesti Ozempicia jatketaan vielä sen jälkeen, kun olen tavoitteessani. Näyttäisi siltä että heinäkuu -22 olen 40 kg kevyempi ja se on kyllä hurja vauhti. Kaikki mitä sen jälkeen lähtee, on tietenkin hyvä, mutta sekin riittää. En voi tälle nopealle pudotukselle mitään. Nahka ei pysy perässä, mutta ei se haittaa. Jos alkaa aiheuttaa vaivoja, täytyy kysyä nahan kiristämistä terveydellisin perustein. Ensimmäistä kertaa tuntuu, että ruoka on vain polttoainetta ja suhde ruokaan on terve. Käyn tässä kuussa tarkistuttamassa labrat ja uskon että arvot ovat korjaantuneet. Liikkuminen on helpompaa ja kenkien laitto ym. Ihmiset kommentoivat, että olen käynyt niin pieneksi. Ylipainoa on silti vielä rutkasti, mutta peilistä katsoo kyllä ihan eri ihminen. Syön ihan tavallista ruokaa, en pätkäpaastoile, en ketoile, enkä ole totaalikieltäytyjä herkkujenkaan suhteen. Uskon että muutos on pysyvä. Tsemppiä kaikille, kuka milläkin keinoin pyrkii tavoitteeseensa.
En kuitenkaan sano, kuinka muiden pitäisi toimia päästäkseen tavoitteeseensa. Tämä on yksi keino muiden joukossa ja minulle ollut oikein toimiva. Joku, jolla BMI on samaa luokkaa kuin minulla, eli yli 40, voi tästä saada toivoa. Kun on massiivinen ylipaino ja toivoton, kun puhutaan useiden kymmenien kilojen pudottamisesta, voi tämä olla hyvä apu. Jaan tässä oman kokemukseni ja olen hiton ylpeä painonpudotuksestani. Ozempicin käyttö tukena ei sitä himmennä. Meillä on jokaisella omat näkemyksemme ja keinomme. En minä kuitenkaan vähättele muiden tapaa painon hallitsemiseksi, vaikka en ole kaikista ehkä samaa mieltä.
Lääkkeitä ei pidä silti mainostaa. Sulle on tullut siitä jo pakkomielle, joten kannattaisko sun keskustella jonkun ammattilaisen kanssa? Tuo ei ole enää tervettä.
Minusta omasta kokemuksesta kertominen ei ole sairasta pakkomielteistä lääkkeen mainostamista. Jos BMI on ollut yli 40, niin silloin kyseisestä lääkkeestä on ollut varmasti suuri apu painon pudotuksessa.
N54
Jatkuva lääkkeiden mainostaminen jokaisessa ketjussa on typerää. Kyseessä vieläpä kalliit reseptilääkkeet, joilla on haitallisia sivuvaikutuksia.
Jos Bmi on yli 40, ihminen on sairaalloisen lihava. Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia. Ovatko ne vaarallisia, kovasti haitallisia, siedettäviä, ohimeneviä, tai yleisiä, onkin toinen juttu ja riippuu lääkkeestä ja yksilöstä. Lääkäri on selvästi puntaroinnut haitta- ja hyötysuhteet. Sairaalloinen lihavuus on iso riskitekijä monille vakaville sairauksille, jopa kuolemaan johtaville. Myös yhteiskunnalle kallista. Jos joku katsoo voivansa maksaa kalliin lääkkeen omasta pussistaan ilman Kela-korvausta, ei se ole keneltäkään muulta pois (paitsi ehkä terveydenhoidon kuormituksesta)
En arvostellut sitä, että viestittäjä käyttää lääkkeitä, vaan lääkkeiden jatkuvaa mainostamista jokaisessa laihdutusketjussa. Älä sinä sekoita asioita.
Olen pari viikkoa ollut 16:8-pätkäpaastolla, ja tämä toimii paremmin kuin odotin! Syön kolme ateriaa päivässä, ja hyvin on pysynyt nälkä poissa. Syön ensimmäisen aterian klo 11 tienoilla, ja se on aamiaisruokaa. Toinen ateria on pääateria eli ns. lämmin ruoka. Kolmas on iltapala eli jugurttia, puuroa, voileipä tms. Ruokailuajan päättymisen jälkeen olen vielä illalla saattanut juoda mukillisen vihreää teetä. Tässä tulee kuin huomaamattaan syötyä terveellisemmin, kun en halua käyttää ruokailuaikaa herkkujen syöntiin ja iltanapostelut jäävät pois. Vedenjuontiin olen myös kiinnittänyt huomiota, nyt menee helposti pari litraa päivässä.
Painoa en tiedä enkä vaa'alla käy, mutta vaatteiden perusteella senttejä on lähtenyt, ja aiemmin vähän huonosti istuvat vaatteet näyttävät nyt paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N54
En arvostellut sitä, että viestittäjä käyttää lääkkeitä, vaan lääkkeiden jatkuvaa mainostamista jokaisessa laihdutusketjussa. Älä sinä sekoita asioita.
No jopas.. mitä mainostamista se on, että mainitsee lääkkeen nimeltä? Katsos, kun täällä kaikki eivät käy jokaisessa laihdutuskeskustelussa, vaikka sinä ehkä käytkin. Ja sitä paitsi on todella törkeätä nimitellä ketään sairaaksi tai pakkomielteiseksi. Voisit vähän opetella asiallisempaa käytöstä, kylvät vain negatiivisuutta täällä.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tässä ketjussa on hiljaista.
N54
No ei ihme. Varmaan palstan yksi negatiivisimmista ketjuista.
Luulen että minulla toimisi myös tuo 16/8 syöminen. Mutta unohdan sen muutaman päivän jälkeen ja kaikki repsahtaa. Ongelmani on myös Alkoholin liika kulutus.
Mukana; olen 169 / 78. Ikää jo 47. Vyötärölle on jämähtänyt nyt rasvaa ja on sitä muuallakin. Olen ruumiinrakenteeltani melko vanttera ja minulla on hyvä lihaskunto. Käyn salilla ja lihasta tulee minulle melko helposti. Valitettavasti iän myötä on tullut tuota rasvaa. Teen istumatyötä. Pyrin saamaan lähes joka päivä silti 10 000 askelta ja jaksan juosta rauhassa noin tunnin. Aamuisin syön ruisleipää kasviksilla ja kahvia kauramaidolla. Lounaaksi salaattia iso annos, keittoa tms. Syön lihas n. 2krt viikossa. Illalla syön pöivällisen, jossa myös usein kasviksia tai kanaa. Iltaisin rahka tms. Viikonloppuisin syön esim. lakuja ja sipsejä (heikkouteni). Alkoholia en juurikaan käytä. Painoa pitäisi pudottaa n. 8 kiloa. Vinkkejä?
Vettä 2l/päivä. Säännölliset ruoka-ajat, ei tule naposteltua. Jokaisella aterialla kasviksia/marjoja ja proteiinia 50-80g riippuen painosta ja aktiivisuudesta. Proteiini on tärkeää ettet laihduta lihaksesta, koska lihasmassa kuluttaa enemmän kaloreita. Kaura on hyvä, samoin mustikat, broileri, raejuusto, kreikkalainen jugurtti yms. Toisille sopii kalorilaskurit, johon punnitsee ja kirjaa ruokansa ja merkitsee aktiivisuutensa. Menet realistisella kaloritavoitteella (normaali aineenvaihduntaansa tarvitut kalorit -400-500kaloria/päivä). Liian tiukkaa diettiä ei kannata ottaa. Aineenvaihdunta vaan menee sekaisin siitä. Laihdutustavoite 0,5-1 kg/viikko. Laihdutuksen sikana kalorit pitää muistaa päivittää painon pudotessa.
Vierailija kirjoitti:
Mukana; olen 169 / 78. Ikää jo 47. Vyötärölle on jämähtänyt nyt rasvaa ja on sitä muuallakin. Olen ruumiinrakenteeltani melko vanttera ja minulla on hyvä lihaskunto. Käyn salilla ja lihasta tulee minulle melko helposti. Valitettavasti iän myötä on tullut tuota rasvaa. Teen istumatyötä. Pyrin saamaan lähes joka päivä silti 10 000 askelta ja jaksan juosta rauhassa noin tunnin. Aamuisin syön ruisleipää kasviksilla ja kahvia kauramaidolla. Lounaaksi salaattia iso annos, keittoa tms. Syön lihas n. 2krt viikossa. Illalla syön pöivällisen, jossa myös usein kasviksia tai kanaa. Iltaisin rahka tms. Viikonloppuisin syön esim. lakuja ja sipsejä (heikkouteni). Alkoholia en juurikaan käytä. Painoa pitäisi pudottaa n. 8 kiloa. Vinkkejä?
Kokeile pienentää annoskokoja, lisätä joku ekstralenkki viikkoon, pohtia viikonlopun laku&sipsi-kattausta: syötkö niitä liikaa, voiko vuoroviikoin vaihtaa vaikka osan porkkanatikkuihin/omenalohkoihin/tms.
Ihanaa kun mahdun taas 34 tuuman farkkuihin jotka ovat olleet käyttämättä monta vuotta. Takana on pari vuotta kuntosalia noin kaksi kertaa viikossa muun liikkumisen lisäksi. Ei ruokavaliodieettiä varsinaisesti mutta viime vuoden aikana olen käyttänyt Ozempic valmistetta ruokahalua hillitsemään.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että minulla toimisi myös tuo 16/8 syöminen. Mutta unohdan sen muutaman päivän jälkeen ja kaikki repsahtaa. Ongelmani on myös Alkoholin liika kulutus.
Alkoholilla saa helposti melkoisen määrän kaloreja kasaan, se on totta.
Minä periaatteessa noudatan tuota 16/8-dieettiä ihan luontaisesti (en ole koskaan oppinut syömään aamupalaa ja lounaskin maistuu vasta iltapäivän puolella), mutta varsinaiseen paastoon en kykene, koska ilman kahvia en voi olla ja mustana en osaa juoda. Se kahviin lorautettu kaurajuoma ilmeisesti keskeyttää paaston…
Oma painonhallintaurakka: en ole VIELÄ ylipainon puolella, mutta kiivasta vauhtia sinne menossa. 5-7 kg pitäisi pudottaa, jotta viihtyisin taas nahoissani. En aio tehdä sitä nälkäkuurilla vaan tarkastamalla ruokailutottumuksiani ja syötyjen kalorien laatua pikemmin kuin määrää. Mutta vaikeeta, ah niin vaikeeta tämä on, kun ikinä ennen ei ole tarvinnut miettiä syömisiään, sen kun on heittänyt ääntä kohti kaikkea mitä mieli on tehnyt. Ikä…
Paras luonnollinen rokote koronaa vastaan on LAIHDUTTAMINEN, joten LAIHDUTTAKAA, läskit!
Tänään aloitettu pikastartilla, nutriletteja yms. ainakin 3 viikkoa. Lisänä vähän vihanneksia.
Tavoite olisi saada 40 kg pois vuoden loppuun mennessä
VTV kirjoitti:
Tänään aloitettu pikastartilla, nutriletteja yms. ainakin 3 viikkoa. Lisänä vähän vihanneksia.
Tavoite olisi saada 40 kg pois vuoden loppuun mennessä
Lisään vielä, että keveällä lautasmallilla kaloreita laskien toki jatkan tuon pikastartin jälkeen.
Ylipainoa on reilusti ja se on syy hyvin moneen muuhun ongelmaan niin aloitan elämäni remontin nyt siitä
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun mahdun taas 34 tuuman farkkuihin jotka ovat olleet käyttämättä monta vuotta. Takana on pari vuotta kuntosalia noin kaksi kertaa viikossa muun liikkumisen lisäksi. Ei ruokavaliodieettiä varsinaisesti mutta viime vuoden aikana olen käyttänyt Ozempic valmistetta ruokahalua hillitsemään.
Kuinka monta iloa olet laihtunut Ozempicin aloitettuasi?
Kyllä selkeesti kerrotaan että lääke on tukena, eli pitää muuttaa elintapoja, muuten homma menee reisille heti kun lopettaa lääkkeen.
Mukana! 163/68,5. Aloitin viikko sitten ja viikossa lähtenyt 0,5kg. Syön lounaan, päivällisen ja iltapalan ja koitan lisätä kasviksia ja tehdä fiksumpia päätöksiä iltapalalla. Punnitsen ruuat ja merkkaan ne Lifesumii. On tosi kiva sovellus, kun voi skannata viivakoodit. Tavoitteena mulla on noin 64kg.
Mä olen aivan järkyttynyt. Kävin tänä aamuna puntarilla, ja painoni alkoi sellaisella kymmenluvulla, jolla se ei ole koskaan aiemmin alkanut. En halua tarkemmin kertoa strategisia mittojani, koska se on oikeastaan sinänsä ihan tarpeetonta tietoa - kyse on nimittäin vain omasta kehostani ja itselle ennen näkemättömän korkeasta painosta. En osaa sanoin kuvailla, miten hämmentynyt ja yllättynyt olen! :D Painoni on vuosien varrella ollut hyvin tasainen ja liikkunut vain muutaman kilon sisällä, sen lisäksi en koe näyttäväni mitenkään lihavammalta tai painavammalta kuin ennenkään, joten en osanut kuvitellakaan tällaista painonnousua sitten viime vuoden. Olen jo miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa, että kyseinen puntari olisikin virheellinen ja näyttäisi liian korkeaa painoa, sillä kyseessä ei ole minun vaakani vaan anoppilan vanha yksilö, vaan enpäs tiedä... Ehkä on vain hyväksyttävä, että olen päässyt hunningolle.
Nyt on siis aika tehdä korjausliike. En ole koskaan ketoillut tai noudattanut mitään orjadiettejä, niinpä en aio tehdä niin tälläkään kertaa. Herkut saavat kuitenkin jäädä entistä enemmän kaappeihin, ja ruokailujen täytyy entistä tiukemmin perustua ihan vain kotiruokaan. Myönnettäköön, että arkiliikunta on päässyt harmillisen vähäiseksi näin etäopiskelun ja pimeiden liukkaiden kelien aikaan, joten aion yrittää joogailla, kotitreenailla ja käydä kävelyillä huomattavasti aktiivisemmin! Olen kyllä käynyt metsälenkeillä melkein joka päivä muutenkin, mutta nyt siitä on tehtävä päivittäinen tapa. En halua vihata kehoani tai alkaa mitenkään pakkomielteiseksi painonseurailijaksi, mutta ehkä olisi ihan hyvä hommata itsellekin uusi, kunnon puntari: sittenpähän nään, pitääkö tämänaamuinen lukema ihan oikeasti paikkansa...