Tipaton tammikuu 2022
Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?
Kommentit (792)
Ihanaa herätä virkeänä. Tein kahvia ja munakkaan aamupalaksi.
Aikamoinen muutos naamassa, toki pätkäpaasto ja ruokavaliokin vaikuttaa mutta myös alkoholittomuus. On kuin kohotusleikkaus.
Kivaa sunnuntaita!
Jonna
23 päivää takana ja edelleen aikomus jatkaa koko vuosi. Päivä kerrallaan. Yöunet parantuneet huomattavasti näinkin lyhyessä ajassa. Töissä jatkuvasti tiukkoja tilanteita, tuleva sote-uudistus herättää ristiriitaisia tunteita.
Käykäähän äänestämässä :)
N37
Vierailija kirjoitti:
7/31. Paino ei tule putoamaan vaikka syytä olisi, kun näköjään selvästikin korvaan juomista syömisellä. Liikkuminenkin vaan kasvattaa ruokahalua.
M45
Olen pitänyt tipattoman monesti. Mulla ja ei paino putoa koska sit syön makeaa enemmän. Normisti makeaa ei juuri kulu, ei kiinnosta. Mutta kun on tipaton, johan karkit, viinerit, jälkkärit ym kutsuu.
Oken silti normipainossa mutta se kuuluisa 5kg ois kiva saada pois. Yhtään vaikeaa tää ei ole.
N 54 v.
Vierailija kirjoitti:
23 päivää takana ja edelleen aikomus jatkaa koko vuosi. Päivä kerrallaan. Yöunet parantuneet huomattavasti näinkin lyhyessä ajassa. Töissä jatkuvasti tiukkoja tilanteita, tuleva sote-uudistus herättää ristiriitaisia tunteita.
N37
Minäkin aion jatkaa ainakin helmikuun. Pidetään tätä ketjua yllä ja tsemppaillaan toisiamme me kaikki, jotka yritämme vähän pidempää paussia. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8. päivä siis. Olen viikoloppujuopottelija, joten eilinen oli ensimmäinen ”tekispä mieli” -päivä, ja se meni hyvin paastoa lopetellessa. Tälle päivälle olen suunnitellut kevyttä ulkoilua ja lukemista. En katso telkkaria, koska siihen liittyy niin kiinteästi se viinilasi käteen.
Nyt on vahva aikomus jatkaa vielä tammikuun jälkeenikin. Onko muita, joilla sama ajatus?
Mitä pahaa siinä on, että olisi lasillinen viiniä telkkua katsellessa?
Eikö pysy yhdessä tai kahdessa lasillisessa?Tipaton käsittää mielestäni myös lasilliset?
Mutta joo, ei pysy yhdessä.
Kirjoitin jo aiemmin, että lopetin jo tipattoman. Pari lasia viiniä meni perjantai-iltana ja hyvältä maistui.
En vaan ymmärrä, kellä voi olla niin tarkkaa, missä kuussa saa viiniä juoda. Missä ei.Elämä, ruoka ja viini on tehty nautittavaksi.
Niin, kaikki ei kaikkea ymmärrä, eikä tarvitsekaan. Jokaisella on omat syynsä.
Mukavaa, että nautit elämästäsi. Minäkin tässä nautin elämästä ja hyvästä ruuasta. Vallan mainiolta molemmat maistuvatkin, ihan kivennäisvesilasillisen kanssa. Skool! 🥂
Lasillinen kivennäisvettä terästettynä kotitekoisella punaherukka-mansikka-vadelmamehulla, aaaaahhh!
Mä oon juonut maitoa aika paljon nyt tipattomalla 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sujuu tipaton?
Hyvin, mutta tänään on kyllä tehnyt mieli lasillista. Näillä kuitenkin mennään, eli ilman. On kamalaa huomata, miten alkoholista on tullut liiallisen luonnollinen osa arkea ja rentoutumista.
Miten te jotka sanotte ottavanne joskus viinilasin tai 2, niin mitä teette loppuviinille? Eihän se säily seur viikonloppuun vaan etikoituu. Jos juon yksin kotona viiniä, ostan minipullon ellei ole tarkoitus vetää koko lekaa. Mieheni ei juo viiniä joten yleensä meillä ei normaalipulloja näy.
Ihan utelias vaan oon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä montakin viininlipittäjää, jotka ovat keksineet tilata kotiin juomia?
Minä olen nyt pari vuotta tilannut, ja se on hieman kaksiteräinen miekka kyllä.
Ostan 6kpl viinitonkkia, joita en maksa yli 10€ mistään ( lisäksi rahti), tai 12 pulloa, jotka ovat n 2.5€/plo.
Hintaero on siis huomattava. Alkossa näyttää olevan liki kaikki laatikkoviinit 3:lla alkavia hintoja, järkyttävää.Mutta toisaalta sitä varastoa sitten on kellarissa. Eli vaikka kuvittelen mielessäni, että juon vain pullollisen , niin on liian helppoa kipaista hakemaan lisää.
Eniten huolestuin itse, kun huomasin että otan muutaman piiskaryypyn eli snapsin, kun tuntui ettei viini oikein riitä.Mutta nyt tuntuu tällä kertaa jotenkin”vahvalta”, ikäänkuin olisin saamassa voiton tässä, noissa määrissä siis. Että pystyn huomattavasti vähentämään. Rohkeasti vaan eteenpäin, tipattomaan tulevaan viikkoon.
Tilasin kolme kertaa Saksasta sellaisesta firmasta kuin Juomavarasto. Eka tilaus onnistui, toinen ei, eikä kolmaskaan. Osa maksetuista viineistä on yhä Saksassa ja kukaan ei vastaa yhteydenottoihin. Ostan viinit sen takia nykyään Alkosta, enkä osta enää ns tonkkaviinejä, koska niistä on liian helppoa laskea vielä yksi lasillinen.
Vietän tipatonta. Kyllä alkoa kuluu sen verran että uhan hyvä pitää. Mjoo, en itse osta koskaan tonkkaviiniä. Kyllä se menisi ikään kuin itsestään. Niin moni nyöntänytkin. Ihan riittävästi sitä muutenkin kuluu, ei oo syytä lisätä 😎
Kahtena päivänä join yhteensä litran suomi viinaa, nyt vähän keljuttaa. Täytyy jatkaa tipatonta, retkahduksia sattuu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Eilen loppui tipaton. Oli vieraita ja syötiin, niin otin pihvin kanssa isohkon lasillisen (reilu 20 CL) viiniä. Hyvältä maistui. Mutta koska oli 3 juomassa yhtä pullollista (kuski eli neljäs ei), niin yksi lasillinen riitti jokaiselle. Toista pulloa ei avattu.
Voi surku, yhden lasin takia lopetit... Mulla oli eilen veljen synttärit, alkuun kuohuviinilasit, mutta en ottanut tietenkään koska oäätös pitää kuun loppuun. Sais aikamoiset bileet olla että katkaisisin. No jos fanittamani artisti kutsuisi mut juhliin, ehkä sitten.
Mutta tsemppiä seuraavaan yritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Päivä 21 menossa. Normaalisti olisi juonut laatikon kaljaa pe-la. Eilen meinas jo ratketa kun oli niin tylsää-turhauttavaa, mutta nyt on ihan voittaja olo kun virkeenä jo ennen 7 aamulla.
Tapoja on kyllä vaikea muuttaa kun on tottunut juomaa joka pe ja la viimeisen 20 vuotta.
Hei hienoa! Jos on tottunut juomaan joka viikonloppu, kolme viikkoa on iso saavutus. Virkeä olo aamulla on ihana palkinto.
Tsemppiä kaikille!
Ostin ja vaihdoin eilen syksystä saakka seisoneeseen harrasteautoon akun, joka siinä mallissa on takakontin pohjan alla. Takakontti oli puolillaan tyhjiä viinipulloja ja oluttölkkejä. Rupesin muistelemaan että miten ne on sinne päätyneet. Kostean kesän muistot. Ihan kivaakin oli kyllä välillä.
No, nyt äänestämään ja viimein sinne brunssille, joka jäi eilen väliin. Selkä kyllä venähti eilen akkujen kanssa temutessa.
M45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä montakin viininlipittäjää, jotka ovat keksineet tilata kotiin juomia?
Minä olen nyt pari vuotta tilannut, ja se on hieman kaksiteräinen miekka kyllä.
Ostan 6kpl viinitonkkia, joita en maksa yli 10€ mistään ( lisäksi rahti), tai 12 pulloa, jotka ovat n 2.5€/plo.
Hintaero on siis huomattava. Alkossa näyttää olevan liki kaikki laatikkoviinit 3:lla alkavia hintoja, järkyttävää.Mutta toisaalta sitä varastoa sitten on kellarissa. Eli vaikka kuvittelen mielessäni, että juon vain pullollisen , niin on liian helppoa kipaista hakemaan lisää.
Eniten huolestuin itse, kun huomasin että otan muutaman piiskaryypyn eli snapsin, kun tuntui ettei viini oikein riitä.Mutta nyt tuntuu tällä kertaa jotenkin”vahvalta”, ikäänkuin olisin saamassa voiton tässä, noissa määrissä siis. Että pystyn huomattavasti vähentämään. Rohkeasti vaan eteenpäin, tipattomaan tulevaan viikkoon.
Aloin selata noita ulkomaisia verkkosivuja. Halpaa on!
Joo, vois laittaa kuorman tilaukseen, että helmikuussa on, mistä ottaa.
Mistä tilaat? Monta kertaa aatellu, mutta kun en tiedä mikä olis luotettava taho? Ja todaanko ne kotiovelle vai haetaanko jostain?
-Ap
Alkostore24 olen tilannut n 8 kertaa. Aina on perille tullut. Kotiinkuljetusta en ole tilannut vaan omasta postista laatikon hakenut. Itse tilaan vain yhden laatikon (12 pulloa tai 6 tonkkaa) tilauksia. En siis mitään lavoja tai lastikkokaupalla. Tilauksen jälkeen pitää tilata myös kuljetus, yksi laatikko 29€. Tulee n 1,5-2viikossa.
Tuleeko tuollainen 12 pullon satsi + 29 euroa kuljetuksesta oikeesti halvemmaksi kuin vastaava määrä alkosta itse haettuna?
29 euroa kuljetuksesta = noin 2.5 e pullo.
Jos säästö on joissain paremmissa merkeissä 10 e pullo miinus 2.5e, niin nettosäästöä tulee noin 7,5e pullo.
Mutta Juomavarasto -nimisestä firmasta en tilaa enää ikinä, koska sekoilivat toimituksissa.
Viinien tilaamisesta on oma ketju nimeltä: ”Viikko sitten tilasin laatikollisen viiniä netistä:”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen loppui tipaton. Oli vieraita ja syötiin, niin otin pihvin kanssa isohkon lasillisen (reilu 20 CL) viiniä. Hyvältä maistui. Mutta koska oli 3 juomassa yhtä pullollista (kuski eli neljäs ei), niin yksi lasillinen riitti jokaiselle. Toista pulloa ei avattu.
Voi surku, yhden lasin takia lopetit... Mulla oli eilen veljen synttärit, alkuun kuohuviinilasit, mutta en ottanut tietenkään koska oäätös pitää kuun loppuun. Sais aikamoiset bileet olla että katkaisisin. No jos fanittamani artisti kutsuisi mut juhliin, ehkä sitten.
En pidä surkuna, että loppui yhteen lasilliseen.
Esim. eilen meni yksi saunakalja ja yksi lasi viiniä. Mitäpä sinä enää? Tammikuu on ensi vuonnakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sujuu tipaton?
Hyvin, mutta tänään on kyllä tehnyt mieli lasillista. Näillä kuitenkin mennään, eli ilman. On kamalaa huomata, miten alkoholista on tullut liiallisen luonnollinen osa arkea ja rentoutumista.
Miten te jotka sanotte ottavanne joskus viinilasin tai 2, niin mitä teette loppuviinille? Eihän se säily seur viikonloppuun vaan etikoituu. Jos juon yksin kotona viiniä, ostan minipullon ellei ole tarkoitus vetää koko lekaa. Mieheni ei juo viiniä joten yleensä meillä ei normaalipulloja näy.
Ihan utelias vaan oon.
Kyllä se säilyy, ihan huoneenlämmössäkin, olen kokeillut ja hyvää oli, Niissä on kuitekin sitä sitruunahappoa sen verran säilyvyyden takia.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä surkuna, että loppui yhteen lasilliseen.
Esim. eilen meni yksi saunakalja ja yksi lasi viiniä. Mitäpä sinä enää? Tammikuu on ensi vuonnakin.
Minullakin oli tosi lähellä eilen , etten retkahtanut. Mutta , otin vähän iltapalaa niin siten selvisin ilman alkoholia.
Ja tammikuu on ensvuonnakin ja saa sitä olla tipattomalla muulloinkin ja hyvä, että olit tähän asti!
-Ap
Vierailija kirjoitti:
N37
Tsemppiä tulevaan vuoteen! Itse aloitin yhden kk tipattomalla, pidensin siitä kolmeen kuukauteen ja nyt olen ollut kokonaan ilman alkoholia 1,5 vuotta. Aika nopeasti meni niin, että ajatus viinin juomisesta tuntui ihan absurdilta. Olen ollut sellainen kotona tissuttelija, mukamas ainoa keino pään nollaamiseen työviikon jälkeen. Nyt tuntuu ihan käsittämättömältä, että yksin täällä muka joisin viiniä.
Viime kesänä kävin joitakin kertoja terassilla ja ravintoloissa syömässä kavereiden kanssa niin, että he joivat viiniä/olutta ja minä join limua. Työpaikan pikkujoulutkin kestin Pepsi Maxilla marraskuussa, tosin olin eka joka lähti kotiin.
Alkoton elämä on ihanaa. Ei kankkuspäänsärkyjä, eikä morkkiksia. En enää palaa vanhaan.
23/31,8pv jäljellä! Eilen illalla oli tosiaan tiukat paikat, jostain syystä, kun teki niin mieli punkkua ja olutta. Onneksi en retkahtanut kuitenkaan. Tänään olis tehtävä koronatesti kotona. Lapseni perhessä on koronaa. Minullahan tämä alkoi silloin 14 päivä, yskä jäi vielä kiusaksi. Nyt tuntuu, että alkaa uudelleen, jäseniä kolottaa ja päänsärkyäkin., kuumetta ei onneksi ole ja toivottavasti ei tulekkaan.
Hyvää sunnuntaita kaikille ja tsemppiä oikein kovasti näihin viimeisten tammikuun päivien tipattomiin!
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Hukkasin jo tämän ketjun. Kiva löytää taas. Kirjoitin tänne aiemmin, että en ole suurkuluttaja ja olen tipattomalla tammikuulla ekaa kertaa. Olen tässä kuitenkin huomannut miten voimakkaasti riippuvuutta aiheuttavaa on alkoholi. Vaikka en humalajuo, yhdistän viikonloput siihen, että saa ottaa lasin kaksi viiniä pe, la, ehkä su... joskus viikollakin. Jo perjantaina työpäivän päättyessä ajattelee, että kohta otan vähän. Oma teini-ikäinen tytär alkoi huomautella jossain vaiheessa loppuvuonna, että olen alkanut juoda enemmän. Se havahdutti. Vaikka määrät mulla on mukamas kohtuullisia, eli ei mene kahta, kolmea annosta enempää kerralla.
Puolisoni ei ole tipattomalla ja olen monta kertaa hetken ajatellut lopettaa tämän, "kun määrät on mulla kohtuullisia kuitenkin". "Eikä mulla ole alkoholiongelmaa". Mutta kyllä minulla oikeasti olisi ongelma, jos en pystyisi olemaan kuukautta ilman. Joten jatkan kuun loppuun. Olen pohtinut jopa absolutismia, koska miksi oikeastaan pitäisi antaa periksi mielihaluille? Ei alko minulle mitään hyvää tee kuitenkaan. Voisin hyvin korvata sen kamomillateellä..
Olen ostellut viikonloppuisin alkoholitonta olutta ja siideriä. Niiden lipittäminen on auttanut mielitekoon, kun puoliso on ottanut oluen.
En vinoile mutta tuli mieleen etttä mittaako jengi nää viinilasiannokset senttilitramitalla? Ellei, määrät on isommat. Muistan kun anoppini käsitys yhdestä viini lasista käsitti 2,5 dl 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sujuu tipaton?
Ihan utelias vaan oon.
Kyllä avattu viini säilyy hyvänä pullossa, vähintään useita viikkoja.
Päivä 21 menossa. Normaalisti olisi juonut laatikon kaljaa pe-la. Eilen meinas jo ratketa kun oli niin tylsää-turhauttavaa, mutta nyt on ihan voittaja olo kun virkeenä jo ennen 7 aamulla.
Tapoja on kyllä vaikea muuttaa kun on tottunut juomaa joka pe ja la viimeisen 20 vuotta.