Tipaton tammikuu 2022
Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?
Kommentit (792)
Mä olen ihan sattumalta juomatta neljättä kuukautta ja olen alkoholin suurkuluttaja. En ole päättänyt mitään enkä siis pidä tipatonta tammikuutaKAAN. Näin vaan kävi. En jaksa kantaa tyhjiä tölkkejä takaisin kauppaan, kun selkä on niin kipeä että vaatii melkein painorepun, että pääsee liikkeelle. Istua möllötän kotosalla ja tilaan pari kertaa viikossa ruokaa foodorasta, kerralla parit pizzat. On liian hankalaa käyttää pullonpalautuslaitetta kun joutuu istumaan levähtämään pari kertaa palautussession aikana selkäkipujen takia tuskanhikeä valuen. Käyn kaupassa kerran viikossa ja ostan käytännssä aina samat eväät: kananmunia, useita ruisleipiä, kinkkuleikkelettä, useamman tölkillisen hernesoppaa ja paketin vähärasvaista jauhelihaa, pari pakettia lindströminpihvejä ja pari pussillista annabellaa. Joka toisella reissulla paketti juhlamokkaa ja purkki kevytmaitoa. En ole syönyt yhtään hedelmää tai vihannesta yli 4 kuukauteen! Paitsi pizzassa paprikaa. Ennen oli vakiona ostaa kaljakeissi vähintään kerran viikossa mutta nyt tosiaan tapan on jäänyt eikä tunnu missään. Itse asiassa olen unohtanut koko alkoholinkäytön enkä ole miettinyt mahdollista juomista edes joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Eksyinpä tännekin.
Itsellä menossa myös tipaton, viime vuonna oli tipaton helmikuukin kun alkoi tammikuun lopun lähestyessä suu napsumaan niin paljon...
Nyt mietityttää, kun olisi juhlat ensi viikonloppuna. Tunnen itseni, oluet ja viini maistuu minulle kyllä hyvin. Teräviä en juo. En ole juhlissa konttauskunnossa, enää, ja olenkin vaihtanut usein illaksi suunnitellut juomat 50-50 holittomiin. Tiedän että minulla on hauskaa ilma alkoholiakin, ja SILTI tässä vänkään itsekseni, että no ottaisiko sitä sitten kuitenkin. vähäsen. että mitä tekopyhyyttä se nyt on olla yksi kuukausi juomatta (josta puolet olin kipeänäkin), ja sitten taas huoletta hömpsiä juhlissa. tunnenko tätä painetta muiden takia? vai holistigeenitkö siellä pelottelee, että ei ole kivaa jos juot vaan holitonta ku muut kilistelee kuohuvalla. ÄH
N33
Tervetulemas! :) Tipattomia suomi pullollaan! :) On se vaan kiva saada uusia tipattomia joukkoon!
Hyvää alkavaa viikoa kaikille ja enää 7 pv jäljellä.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen loppui tipaton. Oli vieraita ja syötiin, niin otin pihvin kanssa isohkon lasillisen (reilu 20 CL) viiniä. Hyvältä maistui. Mutta koska oli 3 juomassa yhtä pullollista (kuski eli neljäs ei), niin yksi lasillinen riitti jokaiselle. Toista pulloa ei avattu.
Voi surku, yhden lasin takia lopetit... Mulla oli eilen veljen synttärit, alkuun kuohuviinilasit, mutta en ottanut tietenkään koska oäätös pitää kuun loppuun. Sais aikamoiset bileet olla että katkaisisin. No jos fanittamani artisti kutsuisi mut juhliin, ehkä sitten.
Mutta tsemppiä seuraavaan yritykseen.
En pidä surkuna, että loppui yhteen lasilliseen.
Esim. eilen meni yksi saunakalja ja yksi lasi viiniä. Mitäpä sinä enää? Tammikuu on ensi vuonnakin.Minullakin oli tosi lähellä eilen , etten retkahtanut. Mutta , otin vähän iltapalaa niin siten selvisin ilman alkoholia.
Ja tammikuu on ensvuonnakin ja saa sitä olla tipattomalla muulloinkin ja hyvä, että olit tähän asti!
-Ap
Ap: Kiva kun olet niin positiivinen kaikille etkä tuomitse jos joku retkahtaa vähän tai paljonkin :)
Kiitos, oot meille kuin "emo" joka pitää huolta laumastaan ja jaksaa tsempata jos itsellä meinaa usko loppua! :)
Jaksaa, jaksaa, enää viikko! Terveisin se mahapotilas...!
Ainiin , sinulla oli tähystys j
uttu, millon saat vastausken?
-Ap
Huomenta!
Reipasta uutta alkavaa raitista viikkoa! Kiitos kysymästä, ap! Minulla on siis tänään se tähystys kello 13. Grrrrr, nyt pelottaa. Sain kyllä 4 tuntia nukuttua eikä tarvinnut juosta enää vessassa kun aloitin sen tyhjennyslitkun juomisen jo klo 12 eilen. On tää karsee ruljanssi!
No puhelimessa hoitaja sanoi ett sen kyllä näkee lääkäri tutkimusta tehdessään onko syöpään viittaavaa. Koepaloja jos ( kun) ottaa limakalvoilta niin ne vastaukset tulee kai vasta parin viikon kuluttua. No olen kuitenkin iloinen siitä että tänään se vihdoin selviää, lokakuussa sain lähetteen että on ollut jännittävää aikaa. Sikäli tää tipaton tuli hyvään saumaan ettei ole mitään viinan myrkkyjä sotkemassa tutkimusta!
Palaan kertomaan sitten kun tokenen, saatan olla tänään väsynyt ja voimaton tästä operaatiosta tyhjennyksineen kaikkineen ja lyhyestä unesta. Wish me luck! :) Kiitos tsempistä vielä kerran! T. Helena
Anteeksi, olen päivistä joteekin ihan sekaisin, aattelin että se on jo ollu , mutta nyt hokasin , että vastahan kirjoitit, että pitää paastota ennen tähystystä ja se tähystys on tänään. Sama pää kesät talvet.
Voimia sinne sulle! Lepäile rauhassa ja kirjoittelet sitten, kun jaksat.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin meni viikonloppu aivan liian nopeasti ja todella helposti alkottomuuden suhteen. Saunassa teki mieli olutta, mutta join saunan jälkeen yhden alkoholittoman oluen ja se kyllä oikeasti oli ihan hyvä korvike :)
Viikonloppuna lenkkeiltiin pitkään koiran kanssa, siivoilin, tein ruokaa jne eli jaksamista oli paljon enemmän kuin krapulaviikonloppuina.Outoa on se, että nyt tosiaan on jo 24.pva eikä vieläkään ole sellaista pakottavaa tarvetta juoda, toki tiedän, että halu kasvaa viikonloppua kohden, seuraava vkonloppu menee varmasti selvinpäin, mutta se helmikuu se helmikuu...
Ja kun kotona on muutama laatikko viiniä, vodkaa ja lauantaina houkutteli GT... huoh.
Jos joisi nuo pois houkuttelemasta ja pitäisi sitten toisen tipattoman jossain vaiheessa? Mietin joskus sitäkin, että olisi jokaisen parittoman kuukauden juomatta.
Ja joo, jotain riippuvuutta tämä on, kun pitää miettiä miten rajoittaa. Vaikka siis: tammikuu on ollut todella helppo, ihan pari kertaa on tullut mieleen, että "olisipa olut hyvää" mutta se ajatus on ollut todella helppo vaientaa.
Hienoa, olet jo tänne asti ollu tipaton, enää 7 päivää, jaksaa jaksaajaksaa :)
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan sattumalta juomatta neljättä kuukautta ja olen alkoholin suurkuluttaja. En ole päättänyt mitään enkä siis pidä tipatonta tammikuutaKAAN. Näin vaan kävi. En jaksa kantaa tyhjiä tölkkejä takaisin kauppaan, kun selkä on niin kipeä että vaatii melkein painorepun, että pääsee liikkeelle. Istua möllötän kotosalla ja tilaan pari kertaa viikossa ruokaa foodorasta, kerralla parit pizzat. On liian hankalaa käyttää pullonpalautuslaitetta kun joutuu istumaan levähtämään pari kertaa palautussession aikana selkäkipujen takia tuskanhikeä valuen. Käyn kaupassa kerran viikossa ja ostan käytännssä aina samat eväät: kananmunia, useita ruisleipiä, kinkkuleikkelettä, useamman tölkillisen hernesoppaa ja paketin vähärasvaista jauhelihaa, pari pakettia lindströminpihvejä ja pari pussillista annabellaa. Joka toisella reissulla paketti juhlamokkaa ja purkki kevytmaitoa. En ole syönyt yhtään hedelmää tai vihannesta yli 4 kuukauteen! Paitsi pizzassa paprikaa. Ennen oli vakiona ostaa kaljakeissi vähintään kerran viikossa mutta nyt tosiaan tapan on jäänyt eikä tunnu missään. Itse asiassa olen unohtanut koko alkoholinkäytön enkä ole miettinyt mahdollista juomista edes joka kuukausi.
Selkäkivut on kyllä niitä vihoviimesiä vitsauksia. Toivottavasti sinulla on hyvät hoitoohjeet, jotta saat selkäsi kuntoon?
Ja sinulla/sinullakin on ainakin puhdas elimistö alkoholista. :)
-Ap
24/31 Tiukasti töitä koko viikko edessä. Tuskinpa paljoa ehtii hörpimistä mietiskelemään.
M45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksyinpä tännekin.
Itsellä menossa myös tipaton, viime vuonna oli tipaton helmikuukin kun alkoi tammikuun lopun lähestyessä suu napsumaan niin paljon...
Nyt mietityttää, kun olisi juhlat ensi viikonloppuna. Tunnen itseni, oluet ja viini maistuu minulle kyllä hyvin. Teräviä en juo. En ole juhlissa konttauskunnossa, enää, ja olenkin vaihtanut usein illaksi suunnitellut juomat 50-50 holittomiin. Tiedän että minulla on hauskaa ilma alkoholiakin, ja SILTI tässä vänkään itsekseni, että no ottaisiko sitä sitten kuitenkin. vähäsen. että mitä tekopyhyyttä se nyt on olla yksi kuukausi juomatta (josta puolet olin kipeänäkin), ja sitten taas huoletta hömpsiä juhlissa. tunnenko tätä painetta muiden takia? vai holistigeenitkö siellä pelottelee, että ei ole kivaa jos juot vaan holitonta ku muut kilistelee kuohuvalla. ÄH
N33
Tervetulemas! :) Tipattomia suomi pullollaan! :) On se vaan kiva saada uusia tipattomia joukkoon!
Hyvää alkavaa viikoa kaikille ja enää 7 pv jäljellä.
-Ap
Vaikuttaa vähän ku olis automaattivastaus päällä, luitko tuota viestiä edes :D
Tällainenkin mielipide kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen loppui tipaton. Oli vieraita ja syötiin, niin otin pihvin kanssa isohkon lasillisen (reilu 20 CL) viiniä. Hyvältä maistui. Mutta koska oli 3 juomassa yhtä pullollista (kuski eli neljäs ei), niin yksi lasillinen riitti jokaiselle. Toista pulloa ei avattu.
Voi surku, yhden lasin takia lopetit... Mulla oli eilen veljen synttärit, alkuun kuohuviinilasit, mutta en ottanut tietenkään koska oäätös pitää kuun loppuun. Sais aikamoiset bileet olla että katkaisisin. No jos fanittamani artisti kutsuisi mut juhliin, ehkä sitten.
Mutta tsemppiä seuraavaan yritykseen.
Mun mielestä voi jopa olla parempi että nauttii sen yhden lasillisen jos on esim. hyvä syy vieraiden kanssa nauttia. Kokonaisuus kuitenkin tärkeämpi, jos kaiken kaikkiaan vähentää niin ihan sama jos joi yhden lasillisen tammikuussa ja vähentää juomista myös helmikuussa tai jossain muussa tilanteessa.
Jos sitten tuosta ratkeaa hirveästi juomaan kun ei kerran onnistunut täydessä tipattomuudessa niin se kuulostaa huonommalta. Tässäkin asiassa armollisuus ja maalaisjärki on ihan hyviä pitää mukana. Pitääkö tammikuun olla täyttä kärvistelyä ja kieltäytymistä esim kutsuista sen takia ettei voi lasillistakaan ottaa, jos siitä nauttii?
Voi sen näinkin kokea, ei siinä. Itse en mitään kärvistä vaikka olen ehdoton koko kuun. Suuremmat kinkerit tietää etukäteen ja sitten pidän tipattoman eri ajalla eli jos on kunnon viinabileet tiedossa. Perus syndet ja kyläilyt pystyn klaaraamaan vissylläkin yhden kuukauden.
Eli en kieltäydy jos kutsutaan johonkin, olen sitten vissyinjalla siellä. Joskus jopa baariinkin vissyllä, voi olla loppuillasta hämmentävä kokemus olla ainoa selvä 😄
24. päivä. Tasaisesti eteenpäin. Viikko jäljellä tammikuun loppuun, eli siihen alkuperäiseen tavoitteeseen.
Voimia loppurutistukseen kaikille! Montakohan meitä on vielä jäljellä?
-Tomsku
Hienoa, että olette olleet tipattomalla tammmikuun. Nyt sitä voikin sitten jatkaa vielä helmikuun ja huomata, että elämä on ilman alkoholia ihan parasta.
Ihan helposti onnistunut tipattoman vietto kun on syönyt vanhoja Diapameja ja Opamoxeja joka päivä. Ei tee edes mieli viinaa.
Minulla vasta 19 päivä takana, kun aloitin jälkijunassa. Mietin tässä vaan, että kun näyttää nuo koronarajoitukset meidän alueella pysyä tiukkana 20.2 saakka, eikä tässä ehkä sitten mitään sosiaalista painetta ole näköpiirissä, niin voisin jatkaa tipatontakin tuohon 20.2. asti. Siitä tulisi 46 päivää ja sitten jos vähän vielä pinnistelisi eteenpäin 4 päivää, niin olisi jo täydet 50 pv. Alkaisi jo nenä valkenemaan :D ja ehkä oppisi syömään noita herkkujaan ilman, että höystää makuja viinillä.
-Hellu
Aloitin tipattoman vähän myöhään viikko sitten keskiviikkona, mutta aion jatkaa sitä ainakin helmikuun loppuun asti. Ihan mukavasti on lähtenyt rullaamaan, ei ihmeempiä mielitekoja.
Näyttää, että meitä on aika monta jatkamassa helmikuulle. Kiva, pidetään tätä ketjua sitten hengissä. :)
Kummallisen helposti on mennyt mulla, kolme(ko?) perjantaita takana eikä juurikaan mielitekoja. Perjantait ovat mulle suurin kompastuskivi, kun viikon on painanut niska limassa ja tottunut sitten perjantaina heittämään punkkua murheeseen. No, nyt on ollut viikonlopuillekin sen verran töitä että ei ole oikein ollut mahdollistakaan käydä ryyppäämään. Pelottaa se jo nyt perjantai, kun on edessä oikeasti vapaa viikonloppu…
Jee, näyttäisi olevan useampi jatkamassa helmikuulle! Minä myös! Pidetään siis tosiaan ketju hengissä.
-Tomsku
En jatka helmikuulle, tekis mieli ratketa nyt tällä sekunnilla.
-Ap
Hei taas, minä en ole ajatellut jatkaa helmikuulle, vaikka ihan hyvin tammikuun tipattomuus onkin pitänyt.
Olen sen sortin ihminen, että jos jotain päätän, niin päätöksessäni kyllä pysyn. En esim. koskaan sano "yritän laihtua" - ei siitä silloin mitään tulisi. Tiedän etten nauttisi edes ensimmäisestä suullisesta, jos nyt sortuisin. Sen verran kova morkkis siitä tulisi.
Vaikka siis olenkin pystynyt olemaan koko tammikuun juomatta, ei minulle ole tullut sellaista oloa, että yhtä kivaa (tai vielä kivempaa) se olisi näinkin. Aika tylsää on ollut, vaikka olenkin tehnyt ihan samoja asioita kuin normaalistikin, eli olen valvonut viikonloppuna myöhään ja katsellut sarjoja ja leffoja. Toki mulla nyt myös dieetti menossa, niin en edes herkkuja ole syönyt.
En mitenkään saa itselle sellaista mielentilaa, että en tarvitse alkoholia ollenkaan! Kiitos muuten kirjoituksesta "Sateen ropina", täytyy lukea tuo mainitsemasi kirja, jos siitä jotain tuollaisia ajatuksia heräisi. Joku "sääntö" tässä on itselle kehitettävä ettei samanlaiseen menoon sorru taas.
Erityistsempit Helenalle, toivottavasti kaikki meni sinulla hyvin!
Tsempit myös Ap:lle! Mene vaikka ulos kävelylle niin tuntuu paremmalta.
Täälläkin meni viikonloppu aivan liian nopeasti ja todella helposti alkottomuuden suhteen. Saunassa teki mieli olutta, mutta join saunan jälkeen yhden alkoholittoman oluen ja se kyllä oikeasti oli ihan hyvä korvike :)
Viikonloppuna lenkkeiltiin pitkään koiran kanssa, siivoilin, tein ruokaa jne eli jaksamista oli paljon enemmän kuin krapulaviikonloppuina.
Outoa on se, että nyt tosiaan on jo 24.pva eikä vieläkään ole sellaista pakottavaa tarvetta juoda, toki tiedän, että halu kasvaa viikonloppua kohden, seuraava vkonloppu menee varmasti selvinpäin, mutta se helmikuu se helmikuu...
Ja kun kotona on muutama laatikko viiniä, vodkaa ja lauantaina houkutteli GT... huoh.
Jos joisi nuo pois houkuttelemasta ja pitäisi sitten toisen tipattoman jossain vaiheessa? Mietin joskus sitäkin, että olisi jokaisen parittoman kuukauden juomatta.
Ja joo, jotain riippuvuutta tämä on, kun pitää miettiä miten rajoittaa. Vaikka siis: tammikuu on ollut todella helppo, ihan pari kertaa on tullut mieleen, että "olisipa olut hyvää" mutta se ajatus on ollut todella helppo vaientaa.