Lapsilisän saamiseen tulorajat
Ajaako kukaan ehdokkaista sitä, että lapsilisää saisi tulojen mukaan?
Kommentit (112)
Säästö menisi byrokratiaan kun pitäs saada ihmisiä tarkastamaan tuloja ja menoja ja maksamaan oikea summa lapsilisää. Sit pitäs olla työntekijöitä vastaanottamassa valituksia väärin maksetuista lisistä.
T: pienituloinen yh joka säästää lapsilisät
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 19:07"]
hyvätuloisten raja esim. yli 80000 vuodessa tienaavaat perheet, joilla 2 lasta. Sitten tuloraja nousee, jos lapsia enemmän. Myös paikkakunta vaikuttaisi tulorajaan. Eteläss isompi tuloraja, koska muutkin kulut ovat isompia.
[/quote]
Siis että jos vanhemmat tienaavat yhteensä 80000 vuodessa, niin perhe on mielestänne hyvätuloinen??? Mä tienaan yksin melkein tuon verran ja mies vähän vähemmän, silti lapsilisä on ollut meille tärkeä. Ettekö ollenkaan tajua, kuinka meiltä ns hyvätuloisista laskutetaan jo muutenkin kaikesta enemmän kuin pienituloisia. Päiväkotimaksut on täysimääräisiä ja veroprosentti yli 40. Kuka täällä kohta enää viitsii mitään töitä tehdä, kun kaikki viedään.
[/quote]
Kyllä yli 80000 vuodessa tienaavat ovat mielestäni hyvätuloisia. Ja tuon summan heitin vain, kun kysyttiin missä menee raja. Se oli esimerkki.
Lapsilisä tulisi poistaa kokonaan. Jos ei ole varaa lisääntyä, ei tarvitse lisääntyä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 19:07"]
hyvätuloisten raja esim. yli 80000 vuodessa tienaavaat perheet, joilla 2 lasta. Sitten tuloraja nousee, jos lapsia enemmän. Myös paikkakunta vaikuttaisi tulorajaan. Eteläss isompi tuloraja, koska muutkin kulut ovat isompia.
[/quote]
Siis että jos vanhemmat tienaavat yhteensä 80000 vuodessa, niin perhe on mielestänne hyvätuloinen??? Mä tienaan yksin melkein tuon verran ja mies vähän vähemmän, silti lapsilisä on ollut meille tärkeä. Ettekö ollenkaan tajua, kuinka meiltä ns hyvätuloisista laskutetaan jo muutenkin kaikesta enemmän kuin pienituloisia. Päiväkotimaksut on täysimääräisiä ja veroprosentti yli 40. Kuka täällä kohta enää viitsii mitään töitä tehdä, kun kaikki viedään.
[/quote]
ei muutakun työttömäks, jos lapsilisän leikkaaminen tuntuu niin paljon, ettei töitäkään kiinnosta tehdä. Työttömänä huomaat sitten kuinka hyvin sulla oli asiat ennen, vaikka ei teille lapsilisää hyvätuloisina tulisikaan.
Onko teille tullut mieleen, että miten tämä tulorajojen vahtiminen sitten toteutetaan. Järjestelmätasolla melkoisia töitä. Jostainhan lapsilisien maksajan pitää sitten saada jokaisen ihmisen palkkatasot tietoonsa. Ja esim. Verottajalta tiedot tulevat vuoden myöhässä. Joka vuosi siis pitäisi uudelleen päätellä oikeus lapsilisään koska ansiot muuttuvat jne....Maksaa aika paljon tuollaisten rakentaminen. Soini voisi kertoa säästetäänkö tässä yhtään mitään oikeasti. On niin helppo vaan lässyttää ha meuhkata kuten soini tekee.
Ei helvetti. Tajuatteko te kans yhtään mitään?
Lapsilisä kuuluu kaikille ja itse kannatan tasaveroakin. Saatanan kommunisteja täälläkin suurin osa porukasta.
Jos joku tekee töitä ja on hyvätuloinen niin ihan varmasti on lapsilisänsä ansainnut (enemmän kuin pienituloinen) ja maksanutkin ne itse monelle muullekin perheelle veroina.
Lapsilisien "oikeudenmukaistamiseen" on olemassa erittäin yksinkertainen keino: korotetaan lapsilisien määrää jonkin verran, mutta samalla muutetaan lapsilisät veronalaiseksi tuloksi. Tämä auttaa pienituloisia ja sorsii tietysti suurempituloisia jonkin verran, mutta ei kohtalokkaasti. Itse asiassa on aika merkillistä, ettei näin tehdä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:33"]Lapsilisien "oikeudenmukaistamiseen" on olemassa erittäin yksinkertainen keino: korotetaan lapsilisien määrää jonkin verran, mutta samalla muutetaan lapsilisät veronalaiseksi tuloksi. Tämä auttaa pienituloisia ja sorsii tietysti suurempituloisia jonkin verran, mutta ei kohtalokkaasti. Itse asiassa on aika merkillistä, ettei näin tehdä.
[/quote]
Tämä on toinen vaihtoehto. Eikä kuluja tulisi niin paljon kuin tuloraja -systeemissä. Hyvä että uusia ideoita syntyy ja keskustelua myös. Jos tähän ei ole kukaan puuttumassa, aion itse alkaa viemään asiaa eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:33"]Lapsilisien "oikeudenmukaistamiseen" on olemassa erittäin yksinkertainen keino: korotetaan lapsilisien määrää jonkin verran, mutta samalla muutetaan lapsilisät veronalaiseksi tuloksi. Tämä auttaa pienituloisia ja sorsii tietysti suurempituloisia jonkin verran, mutta ei kohtalokkaasti. Itse asiassa on aika merkillistä, ettei näin tehdä.
[/quote]
Lapsilisäthän on jo nykyään veronalaiset.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:33"]Lapsilisien "oikeudenmukaistamiseen" on olemassa erittäin yksinkertainen keino: korotetaan lapsilisien määrää jonkin verran, mutta samalla muutetaan lapsilisät veronalaiseksi tuloksi. Tämä auttaa pienituloisia ja sorsii tietysti suurempituloisia jonkin verran, mutta ei kohtalokkaasti. Itse asiassa on aika merkillistä, ettei näin tehdä.
[/quote]
Lapsilisäthän on jo nykyään veronalaiset.
[/quote]
Eihän ole.
Jos 1 edustaja kahdestasadasta haluaa viedä jotain tälläistä läpi eduskunnassa, onnistumisen mahdollisuudet ovat häviävän pienet.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:49"]
Jos 1 edustaja kahdestasadasta haluaa viedä jotain tälläistä läpi eduskunnassa, onnistumisen mahdollisuudet ovat häviävän pienet.
[/quote]
Sen takia populistipersujen onkin turvallista kalastella ääniä tällaisilla "ehdotuksilla". Ei tarvitse ottaa vastuuta siitä, että ne menisivät läpi.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:49"]Jos 1 edustaja kahdestasadasta haluaa viedä jotain tälläistä läpi eduskunnassa, onnistumisen mahdollisuudet ovat häviävän pienet.
[/quote]
Ei ole. Asiahan saa jo täällä kannatusta yli puolilta. Ja jos asian vie kansanaloitteena kyllähän se käsitellään. Esimerkkinä tasa-arvoinen avioliittolaki(vai mikä se nyt sittem onkaan oikelta nkmeltä) , siitähän on menossa kansanaloite eduskuntaan ja laki joudutaan uudestaan käsittelemääm.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:49"]Jos 1 edustaja kahdestasadasta haluaa viedä jotain tälläistä läpi eduskunnassa, onnistumisen mahdollisuudet ovat häviävän pienet.
[/quote]
Ei ole. Asiahan saa jo täällä kannatusta yli puolilta. Ja jos asian vie kansanaloitteena kyllähän se käsitellään. Esimerkkinä tasa-arvoinen avioliittolaki(vai mikä se nyt sittem onkaan oikelta nkmeltä) , siitähän on menossa kansanaloite eduskuntaan ja laki joudutaan uudestaan käsittelemääm.
[/quote]
Anteeksi kirjoitusvirheet.
Lapsilisä tulisi rajata kolmeen lapseen niin, että ensimmäisestä lapsesta saa eniten ja sitten vähentyen niin, ettei neljännestä saa enää mitään. Jokaisella tulisi olla tuloista huolimatta oikeus lapsiin, mutta kyllä kolme sen tarpeen täyttää. Jos sen jälkeen haluaa lisää niin se on sitten omaa harrastuneisuutta/elämänvalinta kysymys, joka pitää kustantaa itse.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi ensimmäisestä lapsesta saa vähiten, sehän se kallein lapsi on. Jos ihmisten halutaan lisääntyvän nuorempia pitäisi sitä ensimmäistä lasta tukea taloudellisesti eniten.
Tuo tuloraja on hauska, itse ansaitsen vuodessa reilut 20 000 € ja voit tuosta jo itsekin päätellä että äitiyspäivärahani ei ole kaksinen verrattuna palkkaan. Kun taas nainen joka tienaa 50 000 € vuodessa, ei hänenkään äitiyspäiväraha ole rinnastettavissa palkkaan. Mielestäni on vain hyvä ja tasapuolista että jokaiselle kuuluu lapsilisä. Sanokaa mitä sanotte.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:59"]
Lapsilisä tulisi rajata kolmeen lapseen niin, että ensimmäisestä lapsesta saa eniten ja sitten vähentyen niin, ettei neljännestä saa enää mitään. Jokaisella tulisi olla tuloista huolimatta oikeus lapsiin, mutta kyllä kolme sen tarpeen täyttää. Jos sen jälkeen haluaa lisää niin se on sitten omaa harrastuneisuutta/elämänvalinta kysymys, joka pitää kustantaa itse. En ole koskaan ymmärtänyt miksi ensimmäisestä lapsesta saa vähiten, sehän se kallein lapsi on. Jos ihmisten halutaan lisääntyvän nuorempia pitäisi sitä ensimmäistä lasta tukea taloudellisesti eniten.
[/quote]
Jälleen kerran: lapsilisän tarkoitus on tasata elintasoeroa perheellisten ja lapsettomien välillä. Mitä useampi lapsi, sitä suurempi gäppi -siksi lapsilisä nousee lukumäärän mukana. Itse ajattelen lapsilisää korvauksena siitä, että teen uusia veronmaksajia muidenkin edestä.
kyllähän 50000 vuodessa tienaavan äitiyspv raha on isompi kuin 20000 tienaavaan. En nyt ymmärrä pointtiasi. Ja nyt on kyse vain lapsilisästä, mikä pitäisi menna tulojen mukaan joko verottamalla tai leikkaamalla pois hyvätuloisilta.
kyllähän 50000 vuodessa tienaavan äitiyspv raha on isompi kuin 20000 tienaavaan. En nyt ymmärrä pointtiasi. Ja nyt on kyse vain lapsilisästä, mikä pitäisi menna tulojen mukaan joko verottamalla tai leikkaamalla pois hyvätuloisilta.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 19:07"]
[/quote]
[/quote]
Päiväkotimaksut ovat täysimääräisiä jo paljon pienemmillä vuosituloillakin.