"Mä teen susta valituksen" t: asiakas
Tulkaa kertomaan tarinoita, jolloin ootte itse myyjänä/työntekijänä saaneet kuulla näin tapahtuvan.
Oliko aiheeton vai aiheellinen ja jouduitko ns. tilille esimiehen kanssa vai oliko tyhjä uhkaus asiakkaan osalta?
Omalla kohdalla sattui tilanne, jossa olin kesäapulaisena pankissa ja eräs vanhempi naishenkilö olisi halunnut tehdä jotain siirtoja edesmenneen miehensä tililtä ja koska asiaa ei oltu vielä selvitetty yms. ei rouvalla ollut tiliin käyttöoikeutta. En todellakaan itse tätä päättänyt vaan hain kokeneemman virkailijan apuun. Ja silti sain paskat niskaan. :) Rouva uhkasi tehdä musta valituksen, mutta ei koskaan tehnyt. Tai ainakaan en kuullut asiasta enää myöhemmin.
Kommentit (140)
Työskentelin kuntosalilla asiakaspalvelupäällikkönä. Sain tapaamisen todella tuohtuneen rouvan kanssa, joka kirosi laihdutusryhmämme alimpaan helvettiin. Kun rouva oli 30min huutanut, istuimme alas ja selvitin ongelmaa. Hän oli liittynyt laihdutusryhmään, asettanut pt:n kanssa sopivan tavoitteen, ostanut lisäravinteet ja käynyt kaikilla yhteisillä ryhmäliikuntatnneilla sekä välillä itse salilla - mutta laihtunut ei ja rasvaprosentti oli lähes sama kuin alkuun. Ryhmä oli kallis joten harmistuin vähän itsekin, kunnes pyysin pt:n paikalle ja selvitimme asiaa lisää. Rouva oli syönyt lähes 2.5 kertaisen määrän kaloreita sallittuun määrään nähden. Lisäksi sipsit, limpparit ja munkit kuuluivat edelleen rouvan päivittäiseen ruokavalioon. Pokka ei meinannut pitää kun rouva tajusi että esim: green Tea ja acai kerry kapselit eivät "mitätöi" ylimääräisiä syötäviä..
Pt ei saanut minulta huomautusta tai potkuja ;) enkä minä kuntosalimme johtajalta.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:34"]Työpäivän jälkeen väsyneenä ja nälkäisenä syön näitä kassa/kauppa-työntekijöitä suupaloina.
Älä töpeksi. Hoida homma ripeästi. Olet varoitettu.
Ja ei, ei se ole mitenkään henkilökohtaista. Ja ne selittelyt ei yhtään kiinnosta.
T. A.asiakas ja Omistaja
;)
[/quote]
:------D kävisitpä meilläkin, sais varmaan hyviä juttuja kahvihuoneeseen!
Yllättäen minusta valituksen uhkasi tehdä (ja tekikin) meillä työharjoittelussa ollut 17-vuotias pissis "Lissu" :D Oli saanut työharjoittelun aikaan henkilökunta-alennuksen (pieni ruokakauppa) ja kun työharjoittelu loppui niin ilmaantui sitten seuraavalla viikolla ystävänsä kanssa vahvassa humalassa ostoksille.
-
Totesi kassalla "annapas se ale mulle, kun kaikki muutkin on antanut" nokkavasti mihin vastasin että en valitettavasti anna, koska työsuhde on päättynyt. Tästä Lissu sai hirveän raivokohtauksen ja alkoi huutaa että tekee valituksen "senkin huora". Kirjoitti sitten huteralla käsialalla asiakaspalautteen joka meni kutakuinkin näin: "Kaisu on paskapää asiakaspalvelija, tosi huono ja epäkohtelias paska, haista kulli :( :)) Kannattaa amtaa potkut tollaselle paskalle." Ja sotki naisten vessan nyhtämällä kaikki käsi- ja wc-paperit lattialle ystävänsä kanssa. Voi Lissu.
-
Näytin palautetta pomolle seuraavana päivänä, mainitsin vessaterrorisoinnista ja kerroin että "Lissu tosiaan puhui hakevansa tänne vakituista paikkaa." Pomo tuumasi "taitaa mennä hakemus silppuriin." (Lissun harjoittelukaan ei ollut mennyt ihan putkeen, mutta känniraivoaminen ei mennyt pomolta nielemättä läpi :) )
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 23:51"]Ottaa päähän lukea näiden "asiakaspalvelijoiden" kommentteja. Tein aikanani paljon aspa-työtä ja olin hyvä siinä, koska ymmärsin joka kerta mikä asiakasta vituttaa. Vaikka hän huutaisi ja raivoaisi, olisi töykeä tai mitä vain, niin selvitin pohjamutia myöten mistä oli kyse ja mikä on todellinen harmin aihe (mikä saattoi olla vaikka eilen kuollut äiti tai ihan mitä tahansa muuta maan ja taivaan välillä).
Ja arvatkaa mitä, se auttoi, aina. Kun asiakas sai purettua sen - lähes aina ihan aiheellisen (jep, teidän mielestänne liian pienestä johtuva vitutus voi sekin olla erittäin perusteltu) - harmituksensa, ja saivat tunteen siitä että joku todella kuunteli ja ymmärsi ja lisäksi teki parhaansa selvittääkseen asian, sekä esitti aidot pahoittelut, kaikki leppyivät. Vaikka en pystynyt inkarnoitumaan heidän haluamakseen tuotteksi tai whatev, niin asiakas sai tunteen että hänen harminsa on otettu tosissaan, ja hänen jättämänsä mahdollinen palaute oikeasti kulkeutuu eteen päin. Eikä mitään "joo mä kerron eteen päin" tai "olen pahoillani" sellaisella äänensävyllä sanottuna, että asiakas tasan tarkkaan kuulee ettei aspa a) ole tippaakaan pahoillaan, b) ei taatusti vie asiaa mihinkään, sillä asiakas on hänen mielestään väärässä koska puhui aspalle ikävästi, ja palaute on näin ollen turha.
Asiakas haluaa tunteen, että asiakaspalvelija on heidän puolellaan, eikä että tätä ei paskaakaan kiinnosta, "kun enhän mä mitään voi jos tuote on loppu, mitä se mulle huutaa". Pöljät. Ette te voi ottaa hlökohtaisesti asiakkaan purkauksia, teidän tehtävänne on selvittää mikä on mennyt vikaan ja ymmärtää asiakkaan harmi, sekä olla aidosti pahoillaan hänen puolestaan mikäli tuote/palvelu ei ole toiminut hänen odottamallaan tavalla.
Suotavaa tietenkin on, että asiakas käyttäytyy asialisesti, mutta kaikki eivät ole lehmänhermoisia marttyyreja, joilla on loputtomasti aikaa selvitellä yritysten virheitä hikeentymättä.
Usein tuntuu, että asiakaspalveluun eksyy ihan vääränlaiset ihmiset. Teidän taitonne punnitaan nimenomaan siinä miteän käsittelette nämä hankalat asiakkaat. Mukavan kanssahan pärjää vaikka aidantolppa.
Ja vielä pakko avautua tästä teleoperaattori-ihmeestä joka tosiaan toimii kuulemma "sääntöjen mukaan", mutta kuitenkin antaa mukaville erityisetuja. Koetapa miettiä jatkossa, kannattaisiko se erityisetu antaa nimenomaan sille erityisen harmistuneelle asiakkaalle ennemmin kuin sille, jota koko asia nyt ei edes kovasti tunnu haittaavan alun perinkään? Noin niin kuin yrityksen parasta ajatellen, eikä sinun henkilökohtaista loukkaantumistasi.
Skarpatkaa vähän ja lopettakaa ruikutus. Kellään ei ole teitä vastaan mitään henkilökohtaista. Kun asiakas huomaa että hänet on otettu tosissaan, hän lähes aina leppyy. Ei tarvitse antaa periksi kohtuuttomille vaatimuksille, mutta usein kannattaa tulla vastaan sen verran kuin pystyy.
Siinäpä avautumista illan ratoksi. Pistäkäähän aspat alapeukut viuhumaan ja menkää itkemään peiton alle, kun teille taas puhutaan niin rumasti ja ihan ilman syytä. Kun ettehän te tässä ole väärässä, vaan ne ilkeät ihmiset jotka nauttivat teidän kiusaamisestanne.
[/quote]
Voi huoh. Minäkin olen hyvä asiakaspalvelija. Lehmänhermoinen ja huumorintajuinen, firman mainetta ja arvoja vaalien, kehuja olen saanut itse the pomolta saakka ja asiakkaat usein lähtevät muikea hymyhuulillaan pois, kun minä olen palvellut. Mutta
.
Minusta on suorastaan tekopyhää paasata siitä että asiakkaita tarvisi aina ymmärtää pohjamutia myöten ja nuolla lipittää kieli suklaisena sieltä minne aurinko ei paista. Sinulle ei ilmeisesti ole sattunut eteen niitä naamapunaisena sekavana kiljuvia ihmisiä koskaan, ketkä meinaavat hyökätä fyysisesti ensimmäisen lähelle tulevan kimppuun ? Tai niitä ihmisiä ketkä nauttivat, siitä selkeästi _nauttivat_ "alempiarvoisten" kyykyttämisestä. Tai niitä keillä ei oikeasti ole kaikki kotona, mutta johonkin se energia on purettava.
.
Jotkut ihmiset ovat tapavalittajia, ketkä yrittävät onkia kaikkia mahdollisia ilmaisia tuotteita ja hyvityksiä. Toiset yrittävät kyykyttää kiltimpiä muita asiakkaita vetoamalla omaan tärkeyteensä ja kiirellisyyteensä. "Menen ennen sinua, mulla on vain pari ostosta ja kiire." On kaupassa tiuskaistu minullekin asioidessa. Normielämän perseilijöitä tulee koko ajan vastaan, ei niillä kaikilla mikään paha mieli ole tai "äiti kuollut", osa on vain yksinkertaisesti ihmisperseitä.
.
Asiakaspalvelija on palvelija, asiakkaan hyvinvointia ja etuja ajatteleva henkilö. Mutta ei mikään orja, kenet saa henkisesti pahoinpidellä, kyykyttää ja kävellä ylitse samalla kun aspa vikisee anteeksiantoa.
.
Asiakkaat ovat arvokkaita ja heitä kohdellaan hyvin. Hankalien asiakkaiden käsittely vaatii pelisilmää ja sopivaa myötäilyä. Vittumaisten asiakkaiden kanssa tarvitaan hermoja ja sitä että saadaan asiakas kutakuinkin tyytyväiseksi. Siitä eteenpäin minä en jaksa. En kertakaikkisesti jaksa sitä että aikuiset ihmiset eivät osaa kunnioittaa toisiaan ja kohdella ihmisiä kuten itseään haluaisivat kohdeltavan. Jos minua aletaan huoritella tai uhkailla sen takia, että tarjouspulla on loppu, niin pahoittelen ja neuvon reitin seuraavan pullamestan luo, enkä ala sylin täydeltä kantamaan hyvitystuotteita näiden naakkojen syliin ja itkemään anteeksiantoa ja puimaan asiakkaan traumaattista viikkoa.
.
Rajansa kaikella. Koskaan en ole vielä saanut henkilökohtaista huonoa palautetta aspailustani. Ei asiakaspalvelijan tarvitse kaikkeen alentua.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 23:51"]
Ottaa päähän lukea näiden "asiakaspalvelijoiden" kommentteja. Tein aikanani paljon aspa-työtä ja olin hyvä siinä, koska ymmärsin joka kerta mikä asiakasta vituttaa. Vaikka hän huutaisi ja raivoaisi, olisi töykeä tai mitä vain, niin selvitin pohjamutia myöten mistä oli kyse ja mikä on todellinen harmin aihe (mikä saattoi olla vaikka eilen kuollut äiti tai ihan mitä tahansa muuta maan ja taivaan välillä).
Ja arvatkaa mitä, se auttoi, aina. Kun asiakas sai purettua sen - lähes aina ihan aiheellisen (jep, teidän mielestänne liian pienestä johtuva vitutus voi sekin olla erittäin perusteltu) - harmituksensa, ja saivat tunteen siitä että joku todella kuunteli ja ymmärsi ja lisäksi teki parhaansa selvittääkseen asian, sekä esitti aidot pahoittelut, kaikki leppyivät. Vaikka en pystynyt inkarnoitumaan heidän haluamakseen tuotteksi tai whatev, niin asiakas sai tunteen että hänen harminsa on otettu tosissaan, ja hänen jättämänsä mahdollinen palaute oikeasti kulkeutuu eteen päin. Eikä mitään "joo mä kerron eteen päin" tai "olen pahoillani" sellaisella äänensävyllä sanottuna, että asiakas tasan tarkkaan kuulee ettei aspa a) ole tippaakaan pahoillaan, b) ei taatusti vie asiaa mihinkään, sillä asiakas on hänen mielestään väärässä koska puhui aspalle ikävästi, ja palaute on näin ollen turha.
Asiakas haluaa tunteen, että asiakaspalvelija on heidän puolellaan, eikä että tätä ei paskaakaan kiinnosta, "kun enhän mä mitään voi jos tuote on loppu, mitä se mulle huutaa". Pöljät. Ette te voi ottaa hlökohtaisesti asiakkaan purkauksia, teidän tehtävänne on selvittää mikä on mennyt vikaan ja ymmärtää asiakkaan harmi, sekä olla aidosti pahoillaan hänen puolestaan mikäli tuote/palvelu ei ole toiminut hänen odottamallaan tavalla.
Suotavaa tietenkin on, että asiakas käyttäytyy asialisesti, mutta kaikki eivät ole lehmänhermoisia marttyyreja, joilla on loputtomasti aikaa selvitellä yritysten virheitä hikeentymättä.
Usein tuntuu, että asiakaspalveluun eksyy ihan vääränlaiset ihmiset. Teidän taitonne punnitaan nimenomaan siinä miteän käsittelette nämä hankalat asiakkaat. Mukavan kanssahan pärjää vaikka aidantolppa.
Ja vielä pakko avautua tästä teleoperaattori-ihmeestä joka tosiaan toimii kuulemma "sääntöjen mukaan", mutta kuitenkin antaa mukaville erityisetuja. Koetapa miettiä jatkossa, kannattaisiko se erityisetu antaa nimenomaan sille erityisen harmistuneelle asiakkaalle ennemmin kuin sille, jota koko asia nyt ei edes kovasti tunnu haittaavan alun perinkään? Noin niin kuin yrityksen parasta ajatellen, eikä sinun henkilökohtaista loukkaantumistasi.
Skarpatkaa vähän ja lopettakaa ruikutus. Kellään ei ole teitä vastaan mitään henkilökohtaista. Kun asiakas huomaa että hänet on otettu tosissaan, hän lähes aina leppyy. Ei tarvitse antaa periksi kohtuuttomille vaatimuksille, mutta usein kannattaa tulla vastaan sen verran kuin pystyy.
Siinäpä avautumista illan ratoksi. Pistäkäähän aspat alapeukut viuhumaan ja menkää itkemään peiton alle, kun teille taas puhutaan niin rumasti ja ihan ilman syytä. Kun ettehän te tässä ole väärässä, vaan ne ilkeät ihmiset jotka nauttivat teidän kiusaamisestanne.
[/quote]
missäköhän aspa-ammatissa on aikaa tollaseen psykologin leikkimiseen??
Hahha mulla kerran ruokakaupassa myyjänä kassalla ollessa asiakkaaksi tuli viro/venäläinen mies ja se oli ostamassa laatikollisen makkaraa. Asiakas sanoi että laatikossa on x määrä makkarapaketteja. Kun pyysin saada laatikon kassalle (piti laatikkoa kädessä ja ojensi yhden kappaleen) että voisin laskea paljonko paketteja on laatikossa, koska toista kymmentä niitä on eikä voi silmämääräisesti laskea niitä. Mies otti rasismikortin HETI esiin ja kaato makkarapaketit kassalle vauhdilla niin että niitä lenteli ympäriinsä. Olin kuulema vitun tyhmä ämmä kun en uskonut hänen sanaansa, en edes viitsinyt sanoa että tämä on käytäntö kaikille asiakkaille kun piti muutenkin vähän hengitellä ja keskittyä pitämään asiallinen linja..
Ei enää koskaan kauppaan myyjäksi
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:51"]
Tarkoitin kommentteja joissa puolusteltiin että asiakkaan tulisi kutsua myyjä paikalle ilman ohjeita ko. toimintaan, tai siihen että huono asiakaspalvelija on vain yrityksen tahtoma asiakaspalvelulinjaus (ei ole) tai muuta jotka mielestäni on vaan puhdasta huonoa asiakaspalvelua, jolloin valittava asiakas on valittanut aivan aiheesta. Tai että tarjoustavarat vaan saa aina loppua.
Tylsähän tämä ketju olisi jos ei näitä kerrottuja asiakasvalituksia saa kyseenalaistaa tai siis keskustella niistä. :)
[/quote]
Aivan. Vähän off topicia, mutta ihmettelen kyllä niitä firmoja, joissa tarjoustuotteita on suunnilleen se 1 kpl/liike ja erä on yllättäen mennyt jo aamu kahdeksalta. Ei voi olla kannattavaa pidemmän päälle. Itseäni ainakin hävettäisi olla sellaisessa paikassa töissä ja ymmärtäisin myös asiakkaiden vitutuksen. Mutta silti yläpeukutin alkuperäistä kertomusta, olihan toi asiakkaan käytöskin älytöntä.
Tää Siwan kesätyöntekijä on jo absurdi esimerkki "olen vain töissä täällä" -asenteesta.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 11:11"]
Et kysynyt, mutta olen tehnyt kaksi kertaa valituksen. Toista en muista tarkkaan, mutta oli kampaaja joka oli juovuksissa ja ramppas tupakalla 10minuutin välein. Toinen oli pankkivirkailija, joka ei suostunut palvelemaan meitä. Katsottiin et pankkitiskille oli jonoa ja käytiin kaupan puolella, sen jälkeen oltiin jonossa 20 minuuttia, kello oli 10 vaille kuusi kun tuli meidän vuoro ja hän ilmoitti että pitää päästä lähtemään kotiin. Meillä oli kaikki paperit valmiina (lasten uudet tilit) ja ne olisi pitänyt vain allekirjoittaa. Sanoi toiselle työntekijälle "ota sä nää, mä entodellakaan ota, mulla on kiire kotiin" oli todella töykeä myös työkaverilleen ja läksytti häntä meidän edessä. Kyseessä oli s-pankki Prisman yhteydessä. Sanoin sille toiselle et teen ilmoituksen teidän esimiehelle tästä touhusta.
[/quote]
Miten asia jatkui? saitteko avattua tilit?
[/quote]
Joo, mieheni oli aikasemmin hoitanut kaikki asiat ja piti myöhemmin mennä vain minun kanssa allekirjoittamaan paperit. Oltiin toisella paikkakunnalla ja oli sunnuntai, me lähettiin kotiin ja lapset jäi mummolaan. Toinen työntekijä oli mukava ja häpesi silmät päästään sitä työkaveriaan. Mä sanoin sille kun oltiin valmiit 17.58 et aion ottaa yhteyttä heidän esimieheen. Tultiin kuitenkin klo 17 asioille, mutta heillä oli pitkä jono ja 1 työntekijä tiskillä. Sain pullakahvi- lahjakortit viereiseen kahvilaan postissa ja syvät pahoittelut :D Tämä mukava oli ehtinyt jo pomoa varoittamaan maanantaiaamuna mitä illalla tapahtui.
Nauratte asiakkaille? Siinä on asiakaspalvelullisia tyyppejä kerrakseen. Mä taas vittuilen teidänlaisille huvikseni juuri tuon takia. Ja nautin että saan päivänne pilalle!
Nimim. Asiakas on aina oikeassa! ;)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 13:27"]Työskentelen teleoperaattorin aspassa ja harva se päivä asiakas uhkaa tekevänsä valituksen minusta. Jotenkin se näyttää olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa sisältää että toimin minulle annettujen ohjeiden mukaisesti enkä sieltä luurin päästä ihan mahdottomia voi tehdä.
Eniten ehkä ärsyttää asiakkaat jotka raivoavat siitä kun palvelut ovat menneet sulkuun maksamattomien laskujen vuoksi ja uudelleenavausmaksusta. Ymmärrän että tulee tilanteita että syystä tai toisesta ei ole mahdollista maksaa laskua eräpäivään mennessä, mutta olemme erittäin joustavia mitä tulee eräpäivän siirtoon ja vieläpä maksutta. Eräskin asiakas ihan tosissaan väitti että meidän olisi pitänyt tajuta (ilman mitään asiakkaan yhteydenottoa) että hän ei kykene maksamaan juuri silloin poikkeuksellisen suurta laskuaan. Emme me ole siellä mitään meedioita!
Asiakkaat eivät näytä tajuavan sitäkään, miten paljon minä itse vaikutan. Voin tehdä halutessani lähes mitä vain; hyvittää kaikki laskut, irtisanoa määräajan sisällä, laittaa hyvityksiä... Mutta se on aivan satavarma että kusipäiselle asiakkaalle en laita yhtään mitään mitä hänelle ei oikeasti kuulu, mutta mukavalle asiakkaalle laitan mieluusti hieman ekstraakin.
Otetaan esimerkki:
Asiakkaalla on ollut palvelu vuorokauden toimimatta häiriön vuoksi. Hän soittaa asiakaspalveluun raivolla ja haukkuu niin minut kun kaiken muunkin maan rakoon ja vaatii kohtuuttomia korvauksia. Annan asiakkaalle hänelle kuuluvan korvauksen, ja jokainen voi ihan itse laskea mitä tulee yhdelle päivälle hintaa jos kuukausimaksu on vaikkapa 30€.
Mutta jos samasta viasta soittaa mukava ja ymmärtäväinen asiakas, hyvitän ilomielin vaikkapa koko laskun.
Ehkä vähän asian vierestä mutta oli pakko avautua.
[/quote]
Asiakkaat eivät ymmärrä että toimit sääntöjen mukaan, eivätkä ne penteleet ymmärrä sitäkään, että voit tehdä vaikka mitä säännöistä piittaamatta jos satut olemaan hyvällä päällä ja asiakas on mieluinen. Ymmärrän, että oli pakko avautua. Onhan tuollainen nyt ihan sietämätöntä! Helvetin idioottiasiakkaat! Jaxuu...
Suomenruotsalainen asiakas valitti minusta esimiehelleni, kun en kuulemma puhunut ruotsia. Myin hampurilaisia turistialueella. Asiakas puhui nopeasti, epäselvästi ja jotenkin ihmeellisellä murteella. Useamman kerran jouduin kysymään "ursäkta?" kun en saanut selvää. Sitten tuleekin ihan selvällä suomenkielellä tiuskittuna tilaus. Ei sitten voinut sitä suomenkieltä käyttää alunperinkään, vaikka osasi aivan hyvin. Eikä tietenkään yrittää puhua selkeämmin tai hitaammin edes sitä ruotsia. En edes ollut töissä kaksikielisellä paikkakunnalla. Kummasti sitä silti sillä mun onnettomalla ruotsilla on kyennyt tulemaan ymmärretyksi niin norjalaisten kuin ruotsalaisten kanssa, mutta tämän suomenruotsalaisen puhetta en kyllä kyennyt ymmärtämään. No eihän esimiestä kauheasti napannut kyseisen rouvan valitus, varsinkin kun puhuu huonommin ruotsia kuin minä, siinä lähti hienostomamma grillituotteineen vihaisena suorittamaan huipppulomaansa (miksihän viiden tähden ravintolaksi se sitäkin grillikojua luuli?). Mahtoi olla tuolla asenteella todella ihanaa lomanviettoa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 11:11"]
Et kysynyt, mutta olen tehnyt kaksi kertaa valituksen. Toista en muista tarkkaan, mutta oli kampaaja joka oli juovuksissa ja ramppas tupakalla 10minuutin välein. Toinen oli pankkivirkailija, joka ei suostunut palvelemaan meitä. Katsottiin et pankkitiskille oli jonoa ja käytiin kaupan puolella, sen jälkeen oltiin jonossa 20 minuuttia, kello oli 10 vaille kuusi kun tuli meidän vuoro ja hän ilmoitti että pitää päästä lähtemään kotiin. Meillä oli kaikki paperit valmiina (lasten uudet tilit) ja ne olisi pitänyt vain allekirjoittaa. Sanoi toiselle työntekijälle "ota sä nää, mä entodellakaan ota, mulla on kiire kotiin" oli todella töykeä myös työkaverilleen ja läksytti häntä meidän edessä. Kyseessä oli s-pankki Prisman yhteydessä. Sanoin sille toiselle et teen ilmoituksen teidän esimiehelle tästä touhusta.
[/quote]
Miten asia jatkui? saitteko avattua tilit?
Itse työskentelen hoitoalalla ja useinkin on potilaat uhanneet valituksilla ja potkuilla. Tapauksia mm. olen kieltäytynyt antamasta unilääkettä kun potilaalla pään vamma, en ole suostunut ottamaan potilaita jonon ohi vaikka "ihan pikkunen juttu vaan" tai "vuotavat ihan kohta kuiviin odottaessa".
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 23:56"]Olin viikon kesätöissä eräässä Siwassa jossa oli myös postin piste. Postin hommiin mua ei oltu perehdytetty eli sen hoiti vakkarit. Näillä postin asiakkailla oli muutenkin tapana hiippailla hyvin huomaamattomasti siihen postin tiskille (ulko-ovelta kun meni siihen postin tiskille, mentiin normikassan näkökentän ohi) jos ei muuta asiaa ollut.
No tuolloin oli muutenkin kova ruuhka kaupassa kun samaan aikaan oli lähistöllä joku nuorisoleiri joten en TODELLAKAAN huomannut siinä lasten ostoksia rahastaessani että eräs nainen odotti postin pisteellä kunnes hän asiasta huomautti: "olen kyllä tässä jo aika kauan odottanut, eikö täällä saa palvelua". Tervehdin häntä ystävällisesti ja ilmoitin tälle soittavani kelloa kutsuakseni myyjän paikalle. Kun toinen myyjä tuli paikalle, hän oli jo niin vihainen että alkoi paasata tälle: "onko tämä reilua että saan odottaa ja monta asiakasta minun jälkeeni saavat kyllä palvelua, missä voin tehdä valituksen tästä!?!"
Toinen myyjä sitten tähän totesi vain että "netissä voit tehdä reklamaation". Sitten nainen vain lompsi vihaisena ulos kaupasta.
Tuota toista myyjää lähinnä huvitti että kaikenlaista hiihtäjää sitä onkin ja sanoi vain minulle että turha tuollasista on mieltänsä pahottaa :D
[/quote]
Toi teidän posti"palvelu" on kyllä outo.Mistä asiakas voi tietää, ettei kukaan tule palvelemaan ilman erillistä huomautusta, ja senkin jälkeen saa odottaa epämääräisen ajan.
[/quote]
Totta. Mutta mistä kassatyöntekijäkään voi tietää että siinä joku jonottaa postin tiskillä jos EI NÄE siihen että vois sen jälkeen sitä kelloa soittaa kutsuakseen paikalle jonkun joka postin hommat osaa? Asiakas voi myös huikata vaikka sen "hei":n eikä vain hiippailla siihen tiskille ja alkaa mesota kun kassatyöntekijä ei olekaan mikään meedio :D
[/quote]
Siis asiakkaanko pitäisi huhuilla tiskille myyjää? Sinun se tilanne tulisi myyjänä/asiakaspalvelijana tarkistaa, vaikka kuinka asiakas "hiippailisi" tiskille asioitaan hoitamaan. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä vaikka asiakas teleporttaisi, tai konttaisi tiskin luokse. Jos asiakas olisi PYYTÄNYT sinulta palvelua aikaisemmin, olisit varmasti siitäkin närkästynyt, - olithan palvelemassa koko ajan muita asiakkaita.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 20:16"]Työskentelen pienessä kaupassa paikkakunnalla jossa on tapana höpistä asiakkaiden kanssa niitä näitä. Kerran erehdyin nuorelta naiselta kysymään hänen ostaessaan herkkuja ja elokuvan viikonloppuna että "koti-ilta tulossa?" Sain kirjallisen palautteen, huonon siis tuosta lauseestani, koska asiakas koki että nolasin hänet ja hänen ostoksensa, kassalla ei ollut muita tuohon aikaan ja näytin tämän kamerasta esimiehelleni. Esimies ei ollut moksiskaan, toki asiakkaalle laitoimme s-postin jossa pahoittelimme ja kerroimme että minä olen ollut "puhuttelussa" tapaukseen liittyen, kyllä sitä kaiken maailman herkkiksiä löytyy... Onneksi muistin naisen naaman niin seuraavilla kerroilla höpöttelin omana itsenäni muille asiakkaille ja hänen kohdallaan vain pakolliset "hei, 15.40€, bonuskorttia?, kiitos." Ettei vahingossakaan pääsisi mieltään pahoittamaan.
[/quote]
Hyi olkoot jos minulta myyjä kyselisi tuollaista. Todella kiusaantuisin!
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 14:07"] [quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 13:53"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 13:35"] [quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 23:56"]Olin viikon kesätöissä eräässä Siwassa jossa oli myös postin piste. Postin hommiin mua ei oltu perehdytetty eli sen hoiti vakkarit. Näillä postin asiakkailla oli muutenkin tapana hiippailla hyvin huomaamattomasti siihen postin tiskille (ulko-ovelta kun meni siihen postin tiskille, mentiin normikassan näkökentän ohi) jos ei muuta asiaa ollut. No tuolloin oli muutenkin kova ruuhka kaupassa kun samaan aikaan oli lähistöllä joku nuorisoleiri joten en TODELLAKAAN huomannut siinä lasten ostoksia rahastaessani että eräs nainen odotti postin pisteellä kunnes hän asiasta huomautti: "olen kyllä tässä jo aika kauan odottanut, eikö täällä saa palvelua". Tervehdin häntä ystävällisesti ja ilmoitin tälle soittavani kelloa kutsuakseni myyjän paikalle. Kun toinen myyjä tuli paikalle, hän oli jo niin vihainen että alkoi paasata tälle: "onko tämä reilua että saan odottaa ja monta asiakasta minun jälkeeni saavat kyllä palvelua, missä voin tehdä valituksen tästä!?!" Toinen myyjä sitten tähän totesi vain että "netissä voit tehdä reklamaation". Sitten nainen vain lompsi vihaisena ulos kaupasta. Tuota toista myyjää lähinnä huvitti että kaikenlaista hiihtäjää sitä onkin ja sanoi vain minulle että turha tuollasista on mieltänsä pahottaa :D [/quote] Toi teidän posti"palvelu" on kyllä outo.Mistä asiakas voi tietää, ettei kukaan tule palvelemaan ilman erillistä huomautusta, ja senkin jälkeen saa odottaa epämääräisen ajan. [/quote] Totta. Mutta mistä kassatyöntekijäkään voi tietää että siinä joku jonottaa postin tiskillä jos EI NÄE siihen että vois sen jälkeen sitä kelloa soittaa kutsuakseen paikalle jonkun joka postin hommat osaa? Asiakas voi myös huikata vaikka sen "hei":n eikä vain hiippailla siihen tiskille ja alkaa mesota kun kassatyöntekijä ei olekaan mikään meedio :D [/quote] Luetun ymmärtämisessä täällä joillakin vikaa? Tuossahan sanoin että olin siwassa VIIKON kesätöissä jolloin sovittiin että soitan paikalle vakkarin jos jollakin on postiasiaa, kun ei viikon takia postin systeemejä ollu järkee opetella muutenki ruuhkaseen kesäajankohtaan. Kyseessä oli siis poikkeustilanne. Monesti se hein sanominen selkeyttää kummasti toimintaa, en oikein ymmärrä esim.niitä siellä siwassa jotka ei mitään huikkaa kun menevät myyjän ohi ja kipittävätkin kassalle ja sitten kun tajuat kurkata että onko kassalla joku ja menet sinne niin tulee kauhea marmatus miten joutui odottamaan niiiin kauan. Newsflash: joskus se myyjä on töissä yksin ja kaupan hommiin kuuluu muutakin kuin kassalla päivystäminen ja varmana tullaan kassalle jos tiedetään siellä asiakkaan olevan. Tuntuu vain että joillekin se tervehtiminen on ylivoimaisen vaikeaa. T: 14 [/quote] Tervehtiminen on KOHTELIASTA, ei PAKOLLISTA [/quote] Ei ihmekään ettei myyjä huomaa asiakasta välttämättä tuolloin jos myyjällä on ennestään kädet täynnä, eikö? [/quote] Eikä asiakas suomalaisessa kulttuurissa puhu päälle, jos myyjä keskustelee toisen asiakkaan kanssa. Tähän postiasiaankin on ratkaisut esitetty, mutta jo ratkaisujen esittäminenkin on 14:lle henkilökohtainen loukkaus. Ja ei, KUKAAN täällä ei ole väittänyt, että asiakkaan mesoaminen olisi ollut oikein toimittu. [/quote] Heh, ei se nyt varmaan ole kesätyöläisestä kiinni mitkä kaupan systeemit on :D Eikä kenenkään muiden kanssa ollut mitään hankaluuksia tuollakaan käytännöllä, tämä yksi nainen oli poikkeustapaus. T. 14
[/quote]
Joo turha on yrittää tehdä omaa arkiympäristöään paremmaksi, kun voi vain valittaa ääliöistä, jotka eivät tajua kaupan systeemejä. Kaikille vaan pakollinen Siwa-koulutusjakso, niin tietävät miten hommat toimii.
[/quote]
Omaa arkiympäristöä? Kirjoittaja oli (huomaa imperfekti) viikon verrsn Siwassa kesätöissä.
Ihmettelen miten paljon täällä on myyjien toimintaa puolustavia, tosi hyvä juttu mutta menee ehkä jo hieman överiksi. :D
Kyllä on huonoja myyjiä joilta saa ala-arvoista palvelua, todellakin. Itsekin myyjänä näen tätä useasti ja viimeksi jopa niin pahasti että melkein meni hermo itsellänikin vaikka omaan mielestäni todella pitkät hermot.
Mua ärsyttää sellaiset myyjät, jotka eivät vain hoida hommiaan, eli eivät palvele asiakasta. Se on myyjän työn ensimmäinen ja tärkein asia. Ei voi vain sanoa "ei oo, ei tuu, ei voi mitään, paska juttu, emmä pysty, emmä osaa" vaan se asiakas pitää kunnolla palvella siinäkin tilanteessa kun kaikki ei menekään niinkuin pitäisi.
Toinen mikä tuossa ärsyttää, on välinpitämättömyys työnantajaa kohtaan. Eli kustaan isot kaupat sillä omalla huonolla toiminnalla. On eri asia jos menettää asiakkaan joka on ostamassa kahta maitopurkkia kuin menettää asiakas joka olisi ostanut monella tuhannella. Monelta myyjältä puuttuu tämä "yrittäjähenkisyys" ja se ärsyttää. Jos myyjä olisi yrittäjä itse, niin toiminta olisi täysin päinvastaista. Mutta kun ei jaksa välittää...
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 00:57"]14, tai sitten sinne tiskille laitettaisiin toimintaohjeet, niin ei tarvitsisi sinun eikä asiakkaan mesota. [/quote] Ai lappu tiskille "tervehdi kassaa jotta tämä tietää että postin kassalla on asiakas"? Haloo :D Minä en mesonnut, asiakas repi pelihousunsa. T: 14
[/quote]
Siihen postin tiskille voisi laittaa soittokellon, jota asiakas voi rimpauttaa, jos ketään ei ole palvelemassa. Tällöin sen kaupankassan on helpompi huomata se postin asiakas ja pyytä joku palvelemaan. Tuntuu typerältä olla pelkkien huikkausten varassa.
Meillä on kaupassa sama systeemi. Siinä palvellaan se kaupan jono ensin vaikka olisi kuinka pitkä ja lisää asiakkaita tulisi jonoon. Ja postin asiakas tönöttää odottamassa. Ei hyvä systeemi. Mitään soittokelloa ei siinäkään ole.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 23:51"]
Ottaa päähän lukea näiden "asiakaspalvelijoiden" kommentteja. Tein aikanani paljon aspa-työtä ja olin hyvä siinä, koska ymmärsin joka kerta mikä asiakasta vituttaa. Vaikka hän huutaisi ja raivoaisi, olisi töykeä tai mitä vain, niin selvitin pohjamutia myöten mistä oli kyse ja mikä on todellinen harmin aihe (mikä saattoi olla vaikka eilen kuollut äiti tai ihan mitä tahansa muuta maan ja taivaan välillä).
[/quote]
Siis ihanko oikeasti kaupan kassan pitää olla joku terapeutti joka kuuntelee ja lohduttaa jokaista räyhäävää asiakasta? Kun itse tein töitä kaupassa 8 euron tuntipalkalla paskamaisia vuoroja ilman kunnon taukoja, ei todellakaan kiinnostanut alkaa tenttaamaan vittumaiselta asiakkaalta että eikö vaimo anna vai ottaako pomo päähän. Hankkikoot itse ammattiapua pahaan oloonsa.