"Mä teen susta valituksen" t: asiakas
Tulkaa kertomaan tarinoita, jolloin ootte itse myyjänä/työntekijänä saaneet kuulla näin tapahtuvan.
Oliko aiheeton vai aiheellinen ja jouduitko ns. tilille esimiehen kanssa vai oliko tyhjä uhkaus asiakkaan osalta?
Omalla kohdalla sattui tilanne, jossa olin kesäapulaisena pankissa ja eräs vanhempi naishenkilö olisi halunnut tehdä jotain siirtoja edesmenneen miehensä tililtä ja koska asiaa ei oltu vielä selvitetty yms. ei rouvalla ollut tiliin käyttöoikeutta. En todellakaan itse tätä päättänyt vaan hain kokeneemman virkailijan apuun. Ja silti sain paskat niskaan. :) Rouva uhkasi tehdä musta valituksen, mutta ei koskaan tehnyt. Tai ainakaan en kuullut asiasta enää myöhemmin.
Kommentit (140)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:26"]
Ihmettelen miten paljon täällä on myyjien toimintaa puolustavia, tosi hyvä juttu mutta menee ehkä jo hieman överiksi. :D
Kyllä on huonoja myyjiä joilta saa ala-arvoista palvelua, todellakin.
...
[/quote]
Hohhoijaa, mikäli et hoksannut niin tämä keskusteluhan käsittelee huonosti käyttäytyviä asiakkaita. Jos haluat lukea keskustelua ja kommentteja huonosti käyttäytyvistä myyjistä, niin ehkäpä sille olisi ihan oman keskustelunavauksen paikka.
Minä teen valituksen; sina olet kiinnostunut etkä pussa niin en minakaan voi vastata.
:(
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 20:26"]
Ihmettelen miten paljon täällä on myyjien toimintaa puolustavia, tosi hyvä juttu mutta menee ehkä jo hieman överiksi. :D
Kyllä on huonoja myyjiä joilta saa ala-arvoista palvelua, todellakin.
...
[/quote]
Hohhoijaa, mikäli et hoksannut niin tämä keskusteluhan käsittelee huonosti käyttäytyviä asiakkaita. Jos haluat lukea keskustelua ja kommentteja huonosti käyttäytyvistä myyjistä, niin ehkäpä sille olisi ihan oman keskustelunavauksen paikka.
[/quote]
Tarkoitin kommentteja joissa puolusteltiin että asiakkaan tulisi kutsua myyjä paikalle ilman ohjeita ko. toimintaan, tai siihen että huono asiakaspalvelija on vain yrityksen tahtoma asiakaspalvelulinjaus (ei ole) tai muuta jotka mielestäni on vaan puhdasta huonoa asiakaspalvelua, jolloin valittava asiakas on valittanut aivan aiheesta. Tai että tarjoustavarat vaan saa aina loppua.
Tylsähän tämä ketju olisi jos ei näitä kerrottuja asiakasvalituksia saa kyseenalaistaa tai siis keskustella niistä. :)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 13:40"]Kyl mä annan palautetta jos kassalla myyjä räplää puhelinta - vaikka nykyään pitää somettaa kokoajan niin silti työajalla tehdään töitä eikä katella kuvia Facebookissa.
[/quote]älä ainakaan minusta tee valitusta. Kännykältä saan kaiken työssä tarvittavan tiedon hinnoista lähtien. Kaikki ei ole niin mustavalkoista. Olen asikaspalvelutyössä ja koko ajan kännykällä, etsin sieltä tuotetietoja.
Kuvastoissa yleensä lukee, että pidätetään oikeudet tuotteiden loppumiseen ja mahdollisiin maahantuojan viivästymisiin.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 23:52"]
Kerran töissä meiltä oli tarjoustuote loppunut ja asiakas juoksi perässäni ja huus mulle "nyt myyjä mene hakemaan niitä tarjoustuotteita tuolta teidän varastosta, täällä on laarit tyhjillään" tähän sanoin, että tuotteita ei enää ole ja pahoittelin kovasti asiakkaalle. Kiitokseksi tästä asiakas haukkui MUT pystyyn ja uhkasi tehdä valituksen. Toivottavasti tekikin, voin vaan kuvitella miten aspassa ollaan naurettu tälläselle luuserille :)
[/quote]
Tarjoustuotteet ei saa loppua kesken tarjousaikana.
[/quote]
Paras aivopieru vähään aikaan. Vai että ei saa loppua kesken... Eli tehdään niin paska tarjous, ettei kukaan osta? Se olisi ainoa keino taata tuo sinun aivopierusi.
Kyllä se niin on, että paskasta käytöksestä ei pidä palkita. Asiallinen käytös, vaikka sitten valittaisi, takaa paljon paremman kohtelun. Ja mukavalle asiakkaalle haen vaikka kuun taivaalta.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 23:51"]
Ottaa päähän lukea näiden "asiakaspalvelijoiden" kommentteja. Tein aikanani paljon aspa-työtä ja olin hyvä siinä, koska ymmärsin joka kerta mikä asiakasta vituttaa. Vaikka hän huutaisi ja raivoaisi, olisi töykeä tai mitä vain, niin selvitin pohjamutia myöten mistä oli kyse ja mikä on todellinen harmin aihe (mikä saattoi olla vaikka eilen kuollut äiti tai ihan mitä tahansa muuta maan ja taivaan välillä).
Ja arvatkaa mitä, se auttoi, aina. Kun asiakas sai purettua sen - lähes aina ihan aiheellisen (jep, teidän mielestänne liian pienestä johtuva vitutus voi sekin olla erittäin perusteltu) - harmituksensa, ja saivat tunteen siitä että joku todella kuunteli ja ymmärsi ja lisäksi teki parhaansa selvittääkseen asian, sekä esitti aidot pahoittelut, kaikki leppyivät. Vaikka en pystynyt inkarnoitumaan heidän haluamakseen tuotteksi tai whatev, niin asiakas sai tunteen että hänen harminsa on otettu tosissaan, ja hänen jättämänsä mahdollinen palaute oikeasti kulkeutuu eteen päin. Eikä mitään "joo mä kerron eteen päin" tai "olen pahoillani" sellaisella äänensävyllä sanottuna, että asiakas tasan tarkkaan kuulee ettei aspa a) ole tippaakaan pahoillaan, b) ei taatusti vie asiaa mihinkään, sillä asiakas on hänen mielestään väärässä koska puhui aspalle ikävästi, ja palaute on näin ollen turha.
Asiakas haluaa tunteen, että asiakaspalvelija on heidän puolellaan, eikä että tätä ei paskaakaan kiinnosta, "kun enhän mä mitään voi jos tuote on loppu, mitä se mulle huutaa". Pöljät. Ette te voi ottaa hlökohtaisesti asiakkaan purkauksia, teidän tehtävänne on selvittää mikä on mennyt vikaan ja ymmärtää asiakkaan harmi, sekä olla aidosti pahoillaan hänen puolestaan mikäli tuote/palvelu ei ole toiminut hänen odottamallaan tavalla.
Suotavaa tietenkin on, että asiakas käyttäytyy asialisesti, mutta kaikki eivät ole lehmänhermoisia marttyyreja, joilla on loputtomasti aikaa selvitellä yritysten virheitä hikeentymättä.
Usein tuntuu, että asiakaspalveluun eksyy ihan vääränlaiset ihmiset. Teidän taitonne punnitaan nimenomaan siinä miteän käsittelette nämä hankalat asiakkaat. Mukavan kanssahan pärjää vaikka aidantolppa.
Ja vielä pakko avautua tästä teleoperaattori-ihmeestä joka tosiaan toimii kuulemma "sääntöjen mukaan", mutta kuitenkin antaa mukaville erityisetuja. Koetapa miettiä jatkossa, kannattaisiko se erityisetu antaa nimenomaan sille erityisen harmistuneelle asiakkaalle ennemmin kuin sille, jota koko asia nyt ei edes kovasti tunnu haittaavan alun perinkään? Noin niin kuin yrityksen parasta ajatellen, eikä sinun henkilökohtaista loukkaantumistasi.
Skarpatkaa vähän ja lopettakaa ruikutus. Kellään ei ole teitä vastaan mitään henkilökohtaista. Kun asiakas huomaa että hänet on otettu tosissaan, hän lähes aina leppyy. Ei tarvitse antaa periksi kohtuuttomille vaatimuksille, mutta usein kannattaa tulla vastaan sen verran kuin pystyy.
Siinäpä avautumista illan ratoksi. Pistäkäähän aspat alapeukut viuhumaan ja menkää itkemään peiton alle, kun teille taas puhutaan niin rumasti ja ihan ilman syytä. Kun ettehän te tässä ole väärässä, vaan ne ilkeät ihmiset jotka nauttivat teidän kiusaamisestanne.
[/quote]
Kuulepas Kynnysmatto, mikäli asiakas alkaa nimittelemään minua vitun huoraksi tms. niin minä nöyritstelyn sijaan osoitan hänelle ovea. Suomessa on voimassa kunnianloukkauslaki, eli kenenkään ei todellakaan pidä joutua kuuntelemaan halventavaa tekstiä, vaan tilanne vihelletään heti poikki ja asiakas joko käyttäytyy tai lähtee muualle.
Se, että otat kaiken paskan niskaan, on sinun ihan ikioma valintasi, mutta älä ala mainostaa sitä yleisenä juttuna. Muut eivät ole samanlaisia ovimattoja kuin sinä.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 23:51"]Ottaa päähän lukea näiden "asiakaspalvelijoiden" kommentteja. Tein aikanani paljon aspa-työtä ja olin hyvä siinä, koska ymmärsin joka kerta mikä asiakasta vituttaa. Vaikka hän huutaisi ja raivoaisi, olisi töykeä tai mitä vain, niin selvitin pohjamutia myöten mistä oli kyse ja mikä on todellinen harmin aihe (mikä saattoi olla vaikka eilen kuollut äiti tai ihan mitä tahansa muuta maan ja taivaan välillä).
Ja arvatkaa mitä, se auttoi, aina. Kun asiakas sai purettua sen - lähes aina ihan aiheellisen (jep, teidän mielestänne liian pienestä johtuva vitutus voi sekin olla erittäin perusteltu) - harmituksensa, ja saivat tunteen siitä että joku todella kuunteli ja ymmärsi ja lisäksi teki parhaansa selvittääkseen asian, sekä esitti aidot pahoittelut, kaikki leppyivät. Vaikka en pystynyt inkarnoitumaan heidän haluamakseen tuotteksi tai whatev, niin asiakas sai tunteen että hänen harminsa on otettu tosissaan, ja hänen jättämänsä mahdollinen palaute oikeasti kulkeutuu eteen päin. Eikä mitään "joo mä kerron eteen päin" tai "olen pahoillani" sellaisella äänensävyllä sanottuna, että asiakas tasan tarkkaan kuulee ettei aspa a) ole tippaakaan pahoillaan, b) ei taatusti vie asiaa mihinkään, sillä asiakas on hänen mielestään väärässä koska puhui aspalle ikävästi, ja palaute on näin ollen turha.
Asiakas haluaa tunteen, että asiakaspalvelija on heidän puolellaan, eikä että tätä ei paskaakaan kiinnosta, "kun enhän mä mitään voi jos tuote on loppu, mitä se mulle huutaa". Pöljät. Ette te voi ottaa hlökohtaisesti asiakkaan purkauksia, teidän tehtävänne on selvittää mikä on mennyt vikaan ja ymmärtää asiakkaan harmi, sekä olla aidosti pahoillaan hänen puolestaan mikäli tuote/palvelu ei ole toiminut hänen odottamallaan tavalla.
Suotavaa tietenkin on, että asiakas käyttäytyy asialisesti, mutta kaikki eivät ole lehmänhermoisia marttyyreja, joilla on loputtomasti aikaa selvitellä yritysten virheitä hikeentymättä.
Usein tuntuu, että asiakaspalveluun eksyy ihan vääränlaiset ihmiset. Teidän taitonne punnitaan nimenomaan siinä miteän käsittelette nämä hankalat asiakkaat. Mukavan kanssahan pärjää vaikka aidantolppa.
Ja vielä pakko avautua tästä teleoperaattori-ihmeestä joka tosiaan toimii kuulemma "sääntöjen mukaan", mutta kuitenkin antaa mukaville erityisetuja. Koetapa miettiä jatkossa, kannattaisiko se erityisetu antaa nimenomaan sille erityisen harmistuneelle asiakkaalle ennemmin kuin sille, jota koko asia nyt ei edes kovasti tunnu haittaavan alun perinkään? Noin niin kuin yrityksen parasta ajatellen, eikä sinun henkilökohtaista loukkaantumistasi.
Skarpatkaa vähän ja lopettakaa ruikutus. Kellään ei ole teitä vastaan mitään henkilökohtaista. Kun asiakas huomaa että hänet on otettu tosissaan, hän lähes aina leppyy. Ei tarvitse antaa periksi kohtuuttomille vaatimuksille, mutta usein kannattaa tulla vastaan sen verran kuin pystyy.
Siinäpä avautumista illan ratoksi. Pistäkäähän aspat alapeukut viuhumaan ja menkää itkemään peiton alle, kun teille taas puhutaan niin rumasti ja ihan ilman syytä. Kun ettehän te tässä ole väärässä, vaan ne ilkeät ihmiset jotka nauttivat teidän kiusaamisestanne.
[/quote]
En mä ainakaan ala kenenkään henk.koht.terapeutiksi. Siihen on omat ammattilaisensa. Asiakas yleensä leppyy kun pahoittelee tarpeeksi monta kertaa virhettä, oli se sitten myyjän, asiakkaan tai naapurin koiran tekemä. Ei sitä syytä tarvitse etsiä. Joitakin vaan ottaa päästä ja se puretaan johonkin. Joskus on pyydetty jopa anteeksi.
Asiasta saa ja pitääkin sanoa, mutta senkin voi tehdä asiallisesti, jolloin asiat etenevät huomattavasti nopeammin ja vaivattomammin. Vaikka olisi kuinka turhautunut, niin huutaminen, nimittely ja kiukuttelu eivät auta asian korjaamista. Yleensä asiat saadaan kyllä hoidettua (vaikkapa viallinen tuote vaihdettua tai palautettua), mutta monet näistä "turhasta" suivaantuvista eivät edes halua, että asiaa lähdettäisiin sen enempää selvittämään.
Oikeat reklaamatiot kannattaa tehdä myös ylemmälle taholle, jolloin jotain todellisia mahdollisuuksia toiminnan korjaamiseenkin on.
Ja jos se hakemasi jogurtti/leipä/mehu jne. sattuu olemaan kaupasta loppu, niin se ei ole myyjän vika. Mutta kai se on jonkun mielestä ihan sopivaa aloittaa haukkuminen ja rähjäys, jolloin samalla saa omat paineensa purettua.
Asiakaspalvelijana olen oppinut jo hyvin varhain, että kaikkia ei voi miellyttää. Tekipä mitä tahansa. Kun toiselle kumartaa niin toiselle silloin pyllistää vai miten se oli...
Työpäivän jälkeen väsyneenä ja nälkäisenä syön näitä kassa/kauppa-työntekijöitä suupaloina.
Älä töpeksi. Hoida homma ripeästi. Olet varoitettu.
Ja ei, ei se ole mitenkään henkilökohtaista. Ja ne selittelyt ei yhtään kiinnosta.
T. A.asiakas ja Omistaja
;)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 13:40"]Kyl mä annan palautetta jos kassalla myyjä räplää puhelinta - vaikka nykyään pitää somettaa kokoajan niin silti työajalla tehdään töitä eikä katella kuvia Facebookissa. [/quote]älä ainakaan minusta tee valitusta. Kännykältä saan kaiken työssä tarvittavan tiedon hinnoista lähtien. Kaikki ei ole niin mustavalkoista. Olen asikaspalvelutyössä ja koko ajan kännykällä, etsin sieltä tuotetietoja.
[/quote]
Itsekin joskus erikoisliikkeen kassalla ollessani etsin asiakkaalle tietoja omalla puhelimellani (esim. osoitteita tai puhelinnumeroita) koska pomo oli estänyt netin käytön niin, ettei kassakoneella päässyt kuin firman nettisivujen ETUSIVULLE. Esim. yhteystietosivu oli suljettu :D kiitos luottamuksesta vaan.
Kuinka usein aspa ees kehtaa myöntää aiheellisen valituksen? Aina vaan nokitellaan asiakkaita tyhmiks. Tyhmiä asiakkaita on mut ei myyjiä?
Olen ravintolassa töissä ja meidän pöytävarauspuhelin on sellainen vanhan mallin Nokian puhelin. Oli siis menossa se rauhallisempi aika heti lounaan jälkeen. Ravintolan puhelin soi ja vastasin normaaliin tapaan "ravintola **, kuinka voin auttaa?". Soittaja halusi tehdä isomman varauksen ja samaan aikaan tiskille käveli nuori nainen. Hymyilin naiselle ja nyökkäsin samalla kun kirjoitin ylös varauksen tietoja. Pitkän selvittämisen jälkeen sain puhelun päätökseen, tervehdin tiskillä olevaa asiakasta ja pahoittelin kestoa. Saman tien sain ilkeät kommentit niskaan, että vaikka on näin rauhallista pitää palvelua odottaa näin kauan. Haukkui minut osaamattomaksi pikku pimuksi (olimme varmaan saman ikäisiä ja itse olin vielä kaikessa muussa kun pienessä kunnossa, kun äitiyslomaan oli enää viikko) ja sanoi lähettävänsä esimiehelleni palautetta, että juoruan työaikana puhelimeen, enkä palvele asiakkaita. Itse katsoin naista huuli pyöreänä ja änkytin vaan pahoitteluja. Kyseinen nainen seisoi ehkä metrin päässä minusta ja kuuli siis aivan hyvin mitä puhelu oli koskenut. Sitten nainen vaan käveli vihaisena ulos ja en edes saanut ikinä selville mitä hän oli vailla....
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 23:51"]Ottaa päähän lukea näiden "asiakaspalvelijoiden" kommentteja. Tein aikanani paljon aspa-työtä ja olin hyvä siinä, koska ymmärsin joka kerta mikä asiakasta vituttaa. Vaikka hän huutaisi ja raivoaisi, olisi töykeä tai mitä vain, niin selvitin pohjamutia myöten mistä oli kyse ja mikä on todellinen harmin aihe (mikä saattoi olla vaikka eilen kuollut äiti tai ihan mitä tahansa muuta maan ja taivaan välillä).
[/quote]
.
Ei minun tehtäväni ole kuitenkaan toimia asiakkaalle terapeuttina tai psykologina. Eikä tarvitse kaivaa ihmisten perimmäisiä harmituksen aiheita, minun tehtäväni on palvella asiakkaita ja jos joku heistä valittaa aiheesta johon en voi suoraan vaikuttaa, annan pomon kortin ja pahoitteluni. Koskaan ei valitus ole johtunut suoraan minun toiminnastani.
Vierailija kirjoitti:
Kyl mä annan palautetta jos kassalla myyjä räplää puhelinta - vaikka nykyään pitää somettaa kokoajan niin silti työajalla tehdään töitä eikä katella kuvia Facebookissa.
Nykyisin sillä luurilla tehdään töitä eli ne ne sun palautteet mihinkään johda, urpå!
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin kuntosalilla asiakaspalvelupäällikkönä. Sain tapaamisen todella tuohtuneen rouvan kanssa, joka kirosi laihdutusryhmämme alimpaan helvettiin. Kun rouva oli 30min huutanut, istuimme alas ja selvitin ongelmaa. Hän oli liittynyt laihdutusryhmään, asettanut pt:n kanssa sopivan tavoitteen, ostanut lisäravinteet ja käynyt kaikilla yhteisillä ryhmäliikuntatnneilla sekä välillä itse salilla - mutta laihtunut ei ja rasvaprosentti oli lähes sama kuin alkuun. Ryhmä oli kallis joten harmistuin vähän itsekin, kunnes pyysin pt:n paikalle ja selvitimme asiaa lisää. Rouva oli syönyt lähes 2.5 kertaisen määrän kaloreita sallittuun määrään nähden. Lisäksi sipsit, limpparit ja munkit kuuluivat edelleen rouvan päivittäiseen ruokavalioon. Pokka ei meinannut pitää kun rouva tajusi että esim: green Tea ja acai kerry kapselit eivät "mitätöi" ylimääräisiä syötäviä.. Pt ei saanut minulta huomautusta tai potkuja ;) enkä minä kuntosalimme johtajalt
Onpas sulla leppoinen toimenkuva jos on aikaa käyttää yhteen asiakkaaseen yli puoli tuntia!
En valita koskaan työntekijöistä. Pitäisi olla tosi paha tilanne että uskaltaa sanoa. Yleensä vaan kysyn vaihtoa vaikka lvi-mieheen jos on pakko asioida, aina se ei onnistu. Joskus toimii. Yleensä yrityksen käyntäntö tai tuote, on neutraalin palautteen kohteena, jos ei enää kestä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 23:56"]Olin viikon kesätöissä eräässä Siwassa jossa oli myös postin piste. Postin hommiin mua ei oltu perehdytetty eli sen hoiti vakkarit. Näillä postin asiakkailla oli muutenkin tapana hiippailla hyvin huomaamattomasti siihen postin tiskille (ulko-ovelta kun meni siihen postin tiskille, mentiin normikassan näkökentän ohi) jos ei muuta asiaa ollut.
No tuolloin oli muutenkin kova ruuhka kaupassa kun samaan aikaan oli lähistöllä joku nuorisoleiri joten en TODELLAKAAN huomannut siinä lasten ostoksia rahastaessani että eräs nainen odotti postin pisteellä kunnes hän asiasta huomautti: "olen kyllä tässä jo aika kauan odottanut, eikö täällä saa palvelua". Tervehdin häntä ystävällisesti ja ilmoitin tälle soittavani kelloa kutsuakseni myyjän paikalle. Kun toinen myyjä tuli paikalle, hän oli jo niin vihainen että alkoi paasata tälle: "onko tämä reilua että saan odottaa ja monta asiakasta minun jälkeeni saavat kyllä palvelua, missä voin tehdä valituksen tästä!?!"
Toinen myyjä sitten tähän totesi vain että "netissä voit tehdä reklamaation". Sitten nainen vain lompsi vihaisena ulos kaupasta.
Tuota toista myyjää lähinnä huvitti että kaikenlaista hiihtäjää sitä onkin ja sanoi vain minulle että turha tuollasista on mieltänsä pahottaa :D
[/quote]
Toi teidän posti"palvelu" on kyllä outo.Mistä asiakas voi tietää, ettei kukaan tule palvelemaan ilman erillistä huomautusta, ja senkin jälkeen saa odottaa epämääräisen ajan.
[/quote]
Ei se ole henkilökunnan vika, että käytäntö on huono tai toimipiste epäkäytännöllinen. Yleensä henkilökunnan toivoessa tai ehdottaessa parannusta, tulee vastaus, että liian kallista tms. Asiakkaan kannattaisi valittaa suoraan asioista päättäville. Yleensä asioista päättävät eivät tiedä siitä työstä käytännössä mitään, joten pieniäkin muutoksia on vaikea,saada läpi. Kuten tuossa esimerkissä asiakasta ei kuule tai näe.