Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä tämmöinen kohtuullista? Taloyhtiö ilmoitti tänään

Vierailija
30.12.2021 |

Että heti vuoden ensimmäisenä arkipäivänä aloitetaan 3 päivää kestävä tarkastuskierros, jossa käydään läpi kaikki asunnot. Asunnoissa tehdään jotain säätöjä ja mittailuja ja asuntoon tulee olla vapaa pääsy huoltotiimillä kolmen päivän ajan 8-16 välillä. Jos et ole kotona, käytetään yleisavainta.

Koska ilmoitus tuli tänään päivällä ja tässä on juhlapyhät ja viikonloppu, minnekään ei ole mahdollista olla tästä yhteydessä. Entä jos on kipeänä? Tai kotona on koira yksin?

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia on kyllä niin, että asuntoon ei ole talon hallituksella tai isännöitsijällä mitään asiaa ilman asukkaan läsnäoloa!

Jos on taloyhtiölle kuuluvaan asiaan liittyvä toimenpide, niin kyllä on oikeus niitä hoitaa vaikka asukas ei olisi paikalla.

Vierailija
102/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUistan kun yhdessä taloyhtiössä jossa asuin nuorena (onneksi vain vuokralla) oli turkiskuoriaisten tms häätö talvella ja eikö joku yleisvalittaja aloittanut heti kääkättää ettå hänelle ei käy. Sinä päivänä kun myrkyttelivät sillä oli iso lsppu ovella että talossa allergisia, ei saa tulla. No arvatkaa mihin ne ryömiöiset pakeni. Syksyllä sitten tilasi oman ruiskutuksen kun allergia yllättäen helpotti. Arvatkaa mihin ne pörriäiset sitten meni.

Aina on niin vaikeeta joillekin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on asunnossa tallentava kameravalvonta, ilmoitus siitä jo sisääntultaessa. Isännöitsijä soitti ja ilmoitti, että hänellä on oikeus ko. kuvamateriaaliin siltä osin kun he tekivät asunnossa tarkastusta. Vastasin, että eipä taida olla laillista oikeutta, mutta itseä kiinnostaa, eikö todella kyetty jalkineita puhdistamaan, asunnon lattiat olivat todella kuraiset sen käynnin jälkeen. Makuuhuoneeseen ei pitänyt olla mitään asiaa, siellä ei ole vesipistettä, mutta niin vain 5 miestä sielläkin kävi.

Meillä asunnon päävesihana sijaitsee makuuhuoneessa.

Vierailija
104/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäisi tulla ilmoitus vähintään 2 viikkoa aikaisemmin.. on kyllä liian nopea aikataulu.

Niinpä! Mitään akuuttia vikaa tai korjaustarvetta ei ole. Mietin onkohan tämä tehty tahallaan, jotta kukaan ei voi valittaa.

Mielestäni on myös vastuutonta tässä pandemiatilanteessa käydä kolme kerrostaloa läpi, kun muutenkin porukkaa paljon kipeänä. Koronalinko.

Se, että ei ole akuuttia korjaustarvetta ei sinänsä mitenkään liity siihen, että asunnossa käydään. Useimmiten nuo säädökset pitää tehdä samana päivänä kaikille, jos kyse on esim pattereista ja/tai ilmanvaihto. Usein ne tehdään aina jokaisessa kerrostalossa about samaan aikaan vuodesta, voi huoltofirmalla/isännöitsijällä olla tosi tiukka aikataulu. Tämä voi johtaa siihen, että taloyhtiölle saadaan varattua aika joko hyvin lyhyellä varoitusajalla (esim peruutusaika) tai sitten vasta kuukauden tai kahden päähän, joka ei välttämättä ole sopivaa, jos esim testataan ilmanvaihtoa tai lämmitystä kylmillä keleillä ja tarkoitus on verrata aiempaan mittaukseen joka on tehty vaikka juuri tammikuun alussa. Näissä kun tosiaan on tärkeää, että mittaukset ovat mahdollisimman samaan aikaan tehty joka kerta.

Tosi turhauttavaa tuo ymmärrettävästi asukkaille on, mutta meillä ainakin pyritään aina vähintään kahden viikon ilmoitukseen. Peruutusajoissa tms voi kuitenkin olla, ettei tuo 2 viikkoa pidä paikkaansa. Etenkin nyt monen firman aikataulut ja projektit on menneet uusien rajoitusten takia uusiksi, joka on ainakin meidän puljussa johtanut enemmän peruutusaikoihin.

n.

Tämä. Etenkin käy sääliksi kolleegaani, joka tekee lämpökuvauksia. Ulkona pitää vielä olla tarpeeksi kylmä, että mittaustulos on luotettava. Yksittäisten asukkaiden vaateista raportin valmistuminen siirtyy helposti seuraavaan vuoteen.

Vierailija
105/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä lapussa on yleensä puhelinnumero. Soitat sinne. Jos säätävät jotain ilmastointia, niin voivat käydä monta kertaa. Mutta jos kyseessä on joku yksi käynti, niin silloin siitä voi yleensä sopia, jos sopii niiden ilmoitettujen aikojen sisään.

Vierailija
106/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin mun ex talo Hki Ogelissa... Aina hirveä kiire päästä tarkastamaan. Sitten hirveässä kiireessä valmistaudut ja yrität olla paikalla. Ja aina aikataulu kuitenkin kusee, eivätkä edes tule silloin kun piti. Kun aika on mennyt ohi, rappuun ilmestyy uusi lappu, että ens viikkoon...

Mitä tähän valmistautumiseen kuuluu?

Miksi pitää olla paikalla?

Perussiivous täytyy tehdä (ei, kämppäni ei ole mikään huonekaluliike, jonne otan yllätysvieraita koska vaan - laiskuus, työkiireet), ja lisäksi omistan kotieläimen (en halua, että se aiheuttaa ongelmia, tai pääsee karkuun). Tuskin henkilökohtainen tilanteeni kiinnosti noin paljon, voisit vähän yrittää käyttää maalaisjärkeä.

Ei kai siivous vaadi 1-2 viikkoa? Pyydä Auri apuun. Hän hoitaa sen päivässä, vaikka ois läävä.

Ei meilläkään siivota usein, muttei haittaa, jos huoltomies käy.

Etkö muualle keksinyt tunkea umpisurkeaa auriläppääsi tässä keskustelussa? Hakkaa sitä olkinukkeasi, hakkaa.

Onko niin sotkusta?

Vierailija
107/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on ens viikolla joku turhanpäiväinen tarkastus. Lisäksi asunnoissa ei saa kuulemma olla itse silloin paikalla koronan takia. Silti ei ole annettu tarkkaa aikaa, kuin päivät ja että joskus 8-17 välillä. Haiskahtaa sen verran, että itse ainakin laitan kameran kuvamaan. 

Tuo kuulostaa laittomalta. Itse kieltäytyisin lähtemästä kotoa. Maskit päällä ja ikkunat auki vierailun ajaksi kyllä pitäisi riittää.

Niin minkäköhän lain mukaan?😂 Ihanaa kun täällä on niin paljon lainoppineita palstalaisia taas huutelemassa lakirikkomuksista heti jos asiat ei mene kuten itse haluaa!

Vierailija
108/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin epätavallista, mutta ärsyttävää. Remonteista täytyy tiedottaa hyvissä ajoin etukäteen. Tää tarkastuskierros voidaan naamioida esim. niin, että yhdessä asunnossa on huomattu jotain hälyttävää ja nyt on tarve pikaisesti varmistaa muiden asuntojen tilanne. Silloin asuntoon saa mennä vaikka heti.

Aika moni on koronasta huolimatta reissussa joulun pyhät ja uuden vuoden yli. Epämiellyttävä yllätys olisi jos joku kotona sillä välin kävisi.

Vierailija
109/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita lappu oveen jos koira tai kissa sisällä.

Tuo ei monestikaan auta. Mitä olen huomannut niin kerran pimputtavat ja tulevat sisään samantien ennen kuin kerkeät sohvalta nousta. Oven jättävät selkosen selälleen mistään välittämättä.

Juu ja likaiset kengät jalassa, aina.

Vierailija
110/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä lapussa on yleensä puhelinnumero. Soitat sinne. Jos säätävät jotain ilmastointia, niin voivat käydä monta kertaa. Mutta jos kyseessä on joku yksi käynti, niin silloin siitä voi yleensä sopia, jos sopii niiden ilmoitettujen aikojen sisään.

Siinä ei ole minkäänlaista puhelinnumeroa! Pelkkä ilmoitus että tullaan. Tämä koko homma on aivan käsittämätön. Jos en olisi vahvistanut tätä vuokranantajalta ja kysynyt lisää, luulisin että on kyseessä joku huijaus/rikollisliiga. Ap

Vierailija
111/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei ole minkäänlaista puhelinnumeroa! Pelkkä ilmoitus että tullaan. Tämä koko homma on aivan käsittämätön. Jos en olisi vahvistanut tätä vuokranantajalta ja kysynyt lisää, luulisin että on kyseessä joku huijaus/rikollisliiga. Ap

Soita isännöitsijälle. Tai yritykseen joka tulee käymään. Netistä varmaan molempien numerot löytyy.

Vierailija
112/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on ens viikolla joku turhanpäiväinen tarkastus. Lisäksi asunnoissa ei saa kuulemma olla itse silloin paikalla koronan takia. Silti ei ole annettu tarkkaa aikaa, kuin päivät ja että joskus 8-17 välillä. Haiskahtaa sen verran, että itse ainakin laitan kameran kuvamaan. 

Tuo kuulostaa laittomalta. Itse kieltäytyisin lähtemästä kotoa. Maskit päällä ja ikkunat auki vierailun ajaksi kyllä pitäisi riittää.

Niin minkäköhän lain mukaan?😂 Ihanaa kun täällä on niin paljon lainoppineita palstalaisia taas huutelemassa lakirikkomuksista heti jos asiat ei mene kuten itse haluaa!

Suomen laki suojaa asukkaan kotirauhaa. Asiahan on niin, että sinulla ei ole kenenkään kotiin yhtään mitään asiaa ilman painavaa syytä ja asiasta etukäteen tiedoittamista. Vaikka kuinka olisi yleisavain hallussa.

Vierailija
113/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asunnonomistaja näyttää unohtavatn, että kerrostalossa asuvana ei asunto ole sinun. Omistat vain hallinto-oikeuden asunto-osakkeiden muodossa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että suuri osa asuntoasi ei ole oikeasti sinun. Esim ilmanvaihto, rakenteet, suurin osa putkistosta, ikkunat, ulko- ja parvekeovet jne. Nämä kuuluvat taloyhtiölle, vaikka kuinka asunnossa asuisit. Jos näihin liittyen on jotain ongelmaa, saa taloyhtiön hallitus yhdessä huoltofirman ja isännöinnin kanssa hoitaa niitä ihan niin kuin heille sopii. Heidän ei myöskään tarvitse kättelyssä ilmoittaa miksi jollain toimenpiteellä saattaa olla kiire. Joten vaikka se mielestäsi vaikuttaa "turhalta" ja ei ainakaan akuutilta, voi se loppupeleissä ollakin todella akuutti asia. Muuta omakotitaloon jos häiritsee.

Vierailija
114/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen laki suojaa asukkaan kotirauhaa. Asiahan on niin, että sinulla ei ole kenenkään kotiin yhtään mitään asiaa ilman painavaa syytä ja asiasta etukäteen tiedoittamista. Vaikka kuinka olisi yleisavain hallussa.

Niin ja mistä tiedät, että tarkastukseen ei ole painavaa syytä? Etukäteen ei lain mukaan tarvitse ilmoittaa, jos on tarpeeksi painava syy. Vähempi painavan syyn takia riittää ilmoitus vähän ennen. Kotirauhaa koskevissa laeissa ei ole spesifioitu mitään aikoja tai syitä, joten kyseessä on todella tulkinnanvarainen laki. Itse en raastupaan lähtisi sen perusteella, että huoltofirma ei ole ilmoittanut omasta mielestäni tarpeeksi ajoissa. Lakia ei ole rikottu.

Vierailija
115/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt haiskahtaa tää apn stoori. Jo ihan lain mukaan urakoitsijan tiedot pitää olla selvillä ja jaettuna kaikille asuntokunnille. Oletko ehkä vaan missannut jonkun yhtiökokouksen tai infolapun?

Vierailija
116/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan vaikka sellainen olisi tuollaisessa itselleni ongelma, että teen usein yövuoroja joten NUKUN kello 8! Ja vielä kello 12. Jos olisi kyseessä vain yksi päivä, niin ymmärtäisin just ja just tuollaisen 8-16 päivystyksen, mutta kolmena peräkkäisenä olisi jo liikaa minulle.

Aivan. Itsekin entisenä vuorotyöläisenä ihan kauhulla luen tätä. Kolme vuorokautta valvomista putkeen on jo semmoinen tilanne, jossa monella kroppa ja mieli pettää.

Vierailija
117/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ap asiaa näin: jokainen tarkistus säilyttää asuntosi arvoa, eli ne on omaksi parhaaksesi. Ehkä vähän ärsyttävää, että info tuli myöhään, mutta tosi hyvä juttu että omaisuudestasi pidetä huolta.

Vierailija
118/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan vaikka sellainen olisi tuollaisessa itselleni ongelma, että teen usein yövuoroja joten NUKUN kello 8! Ja vielä kello 12. Jos olisi kyseessä vain yksi päivä, niin ymmärtäisin just ja just tuollaisen 8-16 päivystyksen, mutta kolmena peräkkäisenä olisi jo liikaa minulle.

Aivan. Itsekin entisenä vuorotyöläisenä ihan kauhulla luen tätä. Kolme vuorokautta valvomista putkeen on jo semmoinen tilanne, jossa monella kroppa ja mieli pettää.

Siis ei kai siellä kukaan vaadi että a) päivystät oven edessä kolme päivää valmiina sitä avaamaan tai b) että teet mitän tarkastuksia itse. Mene hyvä ihminen nukkumaan! Ovikello soi, raahaudu zombiena avaamaan, mene takaisin sänkyyn ja pyydä sulkemaan ulko-oven kun ovat valmiita. Done. Yhteisaika 5 minuuttia.

Vierailija
119/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mistä tiedät, että tarkastukseen ei ole painavaa syytä? Etukäteen ei lain mukaan tarvitse ilmoittaa, jos on tarpeeksi painava syy. Vähempi painavan syyn takia riittää ilmoitus vähän ennen. Kotirauhaa koskevissa laeissa ei ole spesifioitu mitään aikoja tai syitä, joten kyseessä on todella tulkinnanvarainen laki. Itse en raastupaan lähtisi sen perusteella, että huoltofirma ei ole ilmoittanut omasta mielestäni tarpeeksi ajoissa. Lakia ei ole rikottu.

"Taloyhtiön tulee ilmoittaa omille vuokralaisilleen asunnoissa suoritettavista hoitotoimenpiteistä tai korjaus- tai muutostöistä, joista ei aiheudu olennaista haittaa, 14 päivää ennen töiden aloittamista.

Jos kyse on laajemmasta työstä, vuokranantajan on ilmoitettava siitä vuokralaiselle vähintään kuusi kuukautta ennen töiden aloittamista. Kiireelliset työt vuokranantajana oleva taloyhtiö saa suorittaa ilman erillistä ilmoitusaikaa."

https://www.kotitalolehti.fi/lakikysymykset/miten-aikaisin-huoltotoista…

Eihän tässä ole kyse muusta kun ammattitaidottomuudesta, osaamattomuudesta ja kyvyttömyydestä suunnitella töiden suorittamista.

Vierailija
120/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasujat ovat saaneet tiedot osakaskokouksessa, ap lienee vuokralla. 

Missä ihmeen osakaskokouksessa? Asunto-osakeyhtiön vuosikokouksessa käsitellään kyllä ihan muita asioita kuin huoltoyhtiön rutiinikäyntien ajankohtia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän