Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä tämmöinen kohtuullista? Taloyhtiö ilmoitti tänään

Vierailija
30.12.2021 |

Että heti vuoden ensimmäisenä arkipäivänä aloitetaan 3 päivää kestävä tarkastuskierros, jossa käydään läpi kaikki asunnot. Asunnoissa tehdään jotain säätöjä ja mittailuja ja asuntoon tulee olla vapaa pääsy huoltotiimillä kolmen päivän ajan 8-16 välillä. Jos et ole kotona, käytetään yleisavainta.

Koska ilmoitus tuli tänään päivällä ja tässä on juhlapyhät ja viikonloppu, minnekään ei ole mahdollista olla tästä yhteydessä. Entä jos on kipeänä? Tai kotona on koira yksin?

Kommentit (164)

Vierailija
61/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on ens viikolla joku turhanpäiväinen tarkastus. Lisäksi asunnoissa ei saa kuulemma olla itse silloin paikalla koronan takia. Silti ei ole annettu tarkkaa aikaa, kuin päivät ja että joskus 8-17 välillä. Haiskahtaa sen verran, että itse ainakin laitan kameran kuvamaan. 

Vierailija
62/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku syyhän tuohon pikaisesti järjestettyyn tarkastukseen on. Ei ne sitä huvikseen ja kiusallaan tee, usko pois. Lappu oveen, jos asunnossa on lemmikkieläimiä tai muuta erityistä huomioitavaa, ja turvalukko auki.

On kyllä outoa, ettei mitään selitystä ole, mihin tämä tarkastus liittyy. Olisi tämäkin ketju ollut ihan turha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin mun ex talo Hki Ogelissa... Aina hirveä kiire päästä tarkastamaan. Sitten hirveässä kiireessä valmistaudut ja yrität olla paikalla. Ja aina aikataulu kuitenkin kusee, eivätkä edes tule silloin kun piti. Kun aika on mennyt ohi, rappuun ilmestyy uusi lappu, että ens viikkoon...

Mitä tähän valmistautumiseen kuuluu?

Miksi pitää olla paikalla?

Perussiivous täytyy tehdä (ei, kämppäni ei ole mikään huonekaluliike, jonne otan yllätysvieraita koska vaan - laiskuus, työkiireet), ja lisäksi omistan kotieläimen (en halua, että se aiheuttaa ongelmia, tai pääsee karkuun). Tuskin henkilökohtainen tilanteeni kiinnosti noin paljon, voisit vähän yrittää käyttää maalaisjärkeä.

Vierailija
64/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia on kyllä niin, että asuntoon ei ole talon hallituksella tai isännöitsijällä mitään asiaa ilman asukkaan läsnäoloa!

Ei sua ole kielletty olemasta paikalla.

65/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on erinomaista, että taloyhtiö huolehtii asuntojen kunnosta niin että ei tule yllätyksiä jossain vaiheessa. Ei ainakaan helposti. Ne asunnon kohteet, mitkä kuuluvat taloyhtiölle on hyvä tarkistaa aika ajoin. Jokaisen luulisi tajuavan, että kyse on asukkaan edusta.

Kuten todettua, näistä kuuluu tiedottaa vähintään 1-2 viikkoa etukäteen. Asukkaalla on oikeus saada tieto ajoissa, jotta voi järjestää asiansa ja omat aikataulunsa.

Koti ei ole mikään julkinen tila johon voi vaan mennä.

Mitkä asiat?

Jos haluaa itse valvoa tätä tarkastusta. Minä en halua vieraita ihmisiä kotiini kun en ole paikalla. Haluan myös tietää ja ihan konkreettisesti nähdä, mikä ongelma kodissani mahdollisesti on.

Sekin tuo mukavasti tuhinaa kun sanot että piirongin laatikosta on 500 euroa hävinnyt.

Saa siinä luvaton huoltopurukka+ isännöitsijä tehdä oman keräyksen...

Vierailija
66/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat katsoneet sen siivooja tytön videoita ja nyt haluavat päästä katsomaan onko joku pistänyt kämpän siihen kuntoon mitä niillä videoilla näkyy.

Onhan se hienoa työtä mitä tekee, mutta olisi ihan kamalaa jos sellainen sika sattuisi itselle vuokralaiseksi. Häätö tulisi heti.

No täällä ei ole sotkua ja paikat kaikinpuolin kunnossa. Vuokranantaja kävi itse kylässä vähän ennen joulua. Eikä täällä ole muutakaan piiloteltavaa. Päinvastoin, yleensä sitä sotkua nimenomaan on näiden huoltotyyppien käynnin jälkeen. Lattia täynnä kuraa ja joskus roskia jätetty asuntoon.

Vierailija
67/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11484 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on erinomaista, että taloyhtiö huolehtii asuntojen kunnosta niin että ei tule yllätyksiä jossain vaiheessa. Ei ainakaan helposti. Ne asunnon kohteet, mitkä kuuluvat taloyhtiölle on hyvä tarkistaa aika ajoin. Jokaisen luulisi tajuavan, että kyse on asukkaan edusta.

Kuten todettua, näistä kuuluu tiedottaa vähintään 1-2 viikkoa etukäteen. Asukkaalla on oikeus saada tieto ajoissa, jotta voi järjestää asiansa ja omat aikataulunsa.

Mitkä asiat?

Jos haluaa itse valvoa tätä tarkastusta. Minä en halua vieraita ihmisiä kotiini kun en ole paikalla. Haluan myös tietää ja ihan konkreettisesti nähdä, mikä ongelma kodissani mahdollisesti on.

Sekin tuo mukavasti tuhinaa kun sanot että piirongin laatikosta on 500 euroa hävinnyt.

Siinähän käy niin, että kaikki kiistetään ja yhteydenottoihin lakataan vastaamasta. Ei kannata jättää mitään arvokasta näkyville.

Vierailija
68/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on ens viikolla joku turhanpäiväinen tarkastus. Lisäksi asunnoissa ei saa kuulemma olla itse silloin paikalla koronan takia. Silti ei ole annettu tarkkaa aikaa, kuin päivät ja että joskus 8-17 välillä. Haiskahtaa sen verran, että itse ainakin laitan kameran kuvamaan. 

Tuo kuulostaa laittomalta. Itse kieltäytyisin lähtemästä kotoa. Maskit päällä ja ikkunat auki vierailun ajaksi kyllä pitäisi riittää.

Vierailija
69/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli pyyntö listata takuukorjausta vaativat kohteet asunnossa ja pitää antaa suostumus siihen, että korjaajat tulevat töihin _erikseen ilmoittamatta_ yleisavaimella klo 8-15:30. Siis milloin tahansa! Näin korjaukset kuulemma etenevät sujuvasti. 🤔

Heidän pitäisi raivata seinän- ja ikkunanvieret tyhjiksi, että pääsevät edes aloittamaan. Eli siirtää isoja huonekaluja ja kasvirykelmiä.

Emmekä tosiaan halua itse valmistella asuntoa päiviä/viikkoja etukäteen, milloin suvaitsevat tulla.

Vierailija
70/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on etätöissä, niin minne menet koko päiväksi odottelemaan? Maksaako he hotellihuoneen asukkaalle?

Vierailija
71/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perseestä on. En suostuisi enkä päästäisi ketään sisään.

Vierailija
72/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perseestä on. En suostuisi enkä päästäisi ketään sisään.

Ihanasti uusi vuosi alkuun stressillä ja vitutuksella.

Vierailija
73/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astuntotarkastaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntotarkastaja kirjoitti:

Minä teen asuntotarkastuksia työkseni. Yleensä niistä tiedotetaan vähintään viikkoa aiemmin, joskus asiakkaan, eli isännöitsijän tai hallituksen pyynnöstä kaksi viikkoa etukäteen. Asukas voi aina ilmoittaa, jos ei jostain syystä tarkastusta halua. Etenkin nyt koronan aikaan ilmoituksia tulee melko paljon. 

Kun asiakas ilmoittaa, ettei saa tulla, vastaan, että asia selvä. Moni sitten kuitenkin kysyy, että milloinkas te sitten tulette. Kun vastaan, etten lainkaan, niin alkaa huoli, että kylppärissä onkin piilevä kosteusvaurio. Vastaan sitten, että jälkitarkastuksia voidaan tehdä asukkaan kustannuksella myöhemmin, 110€/h alkavalta tunnilta plus kilometrikorvaukset ja alv.

Suurin osa muuttaa siinä vaiheessa mielensä ja haluaakin osallistua tarkastukseen.

Minä olen kieltänyt tarkastuksen ja todennut, että sillä yhdellä käynnillä ei todellakaan selviä mitään piilevä kosteusvaurio eikä siihen tarvita 5 henkilön konklaavia. Kaiken lisäksi rakenteiden vauriot eivät ole asukkaan itsensä kustannettavia edes tarkastusten osalta, joten aika lailla outoa bisnestä tunnut tekevän, jos noin väität.

Riippuu siitä, mitä tehdään. Esimerkiksi kuntoarvioita tehdessä on mukana rakennus-, lvi- ja sähkötekniikan asiantuntija, sekä kiinteistön edustaja, eli joko huoltomies tai joku hallituksen jäsen.

Kylppäritarkastuksia teen kahdestaan kiinteistön edustajan kanssa. Pintakosteudenosoittimella pääsee hyvin alkuun. Jos rakenne on märkä, se mitataan toistamiseen. Jos se on edelleen märkä, tehdään porareikämittaus, joka kertoo asiasta jo melko tarkasti.

Väkisin ei mennä yhteenkään asuntoon, mutta jos ei saa tarkastaa, vastuu ongelmista ja niiden kustannuksista siirtyy asukkaalle. 

Ainakaan et muista mitään juridiikasta. Vastuu ongelmista ja kustannuksista ei siirry asukkaalle, vaikka et pääsisi asuntoon tekemään mittauksiasi. Se käyttämäsi pintakosteusmittari antaa muuten melko huimia lukuja, jos olen 15 min aikaisemmin käynyt suihkussa (kokemusta on, kaltaisesi kallis mittaaja aiheutti kylpyhuoneeseeni vähän yli 10 000 euron vanhingon väittämällä, että siellä on kosteusongelma ja vesieristeen läpi poraaminen jatkuikin niin, että koko eriste oli tarkastajan takia uusittava. Asunnon omistajana minulla ei ollut mitään velvollisuutta hyväksyä keskelle kylppärin seinää tehtyä reikää ja tarkastajan antamaa ohjetta, että sinne ei sitten saa päästä kosteutta, koska se menee rakenteisiin...).

Ennen kuin menet asuntoon mittaamaan, tulee olla selkeä tieto siitä, että ko. asunnossa on kosteusvaurio. Ei siis mennä jokaiseen asuntoon tutkimaan, vaan tarvitaan pätevä syy mittauksille! Mittausajankohta kerrotaan asukkaalle etukäteen, koska hänellä on oikeus tämä tietää ja samalla itse nähdä tarkastajan kylpyhuoneeseen aiheuttamat vauriot.

Taloyhtiö on aina vastuussa rakenteista, asukas ei koskaan!

Vierailija
74/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sinne huoltoon viestiä, että huoneistossasi on 60kg vieraille vihainen rottweiler, joten heidän täytyisi ilmoittaa sinulle tarkka aika, koska tulevat huoneistoosi, että tiedät olla paikalla tai siirtää koiran siksi aikaa muualle.

Vierailija
75/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi pari kuukautta sitten niin, että en ollut itse asunnossani viikkoon ja sillä aikaa postiluukusta oli työnnetty joku lappu, jossa kerrottiin, että asuntoon tullaan tekemään joku tarkastus. Itse tietenkin näin tämän lapun vasta silloin, kun palasin kotiin ja kun lueskelin lappua, se oli jätetty postiluukkuun tätä tarkastusta edeltäneenä päivänä ja tämä kyseinen tarkastuskin oli sitten tietenkin hoidettu minun tietämättäni. Tuntui kyllä hieman ikävältä, että poissaollessani asunnossani oli käyty tietämättäni ja siellä oli esim. siirrelty joitain tavaroita. Ja tämä kyseinen syy, miksi tämä tarkastus oli tehty, ei todellakaan ollut mikään kiireinen ainakaan sen lapussa kerrotun perusteella.

Vierailija
76/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11484 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä asiat?

Siksi siellä on myös tilaajan edustaja valvomassa tarkastusta. Yksi asukas kerran lähestyi minua sähköpostilla ja väitti minun juoneen hänen viinansa, pirskotellen niitä pitkin seiniä, siirrelleen huonekaluja ja varastaneen jotain. 

Tarkastukseen osallistunut hallituksen jäsen sitten todisti, että mitään edellä väitetystä ei ole tapahtunut. Likööriä tosin oli pitkin seiniä, muttei minun roiskimanani.

Sitä paitsi, miksi ihmeessä minä mitään sellaista tekisin? Lähes 10000 asuntoa tarkastettuani mielenkiinto ei riitä mihinkään ylimääräiseen. Se veisi ylimääräistä aikaa ja laskisi palkkaani. Ja rahan takia minä tätä teen, enkä nuuskimisen ilosta.

Vierailija
77/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna on arki ja maanataina on arki. Voit soittaa heti klo ja kysellä lisää, sopia tarkemman ajan.

Vierailija
78/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin olisi tammikuussa tulossa joku rempparyhmä useammaksi päiväksi. En tykkää yhtään. Mites pidät edes ikkunoita auki, jos pakkaset taas iskevät. Voinko edellyttää, että käyttävät edes ffp2-maskeja?

Vierailija
79/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11484 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä asiat?

Siksi siellä on myös tilaajan edustaja valvomassa tarkastusta. Yksi asukas kerran lähestyi minua sähköpostilla ja väitti minun juoneen hänen viinansa, pirskotellen niitä pitkin seiniä, siirrelleen huonekaluja ja varastaneen jotain. 

Tarkastukseen osallistunut hallituksen jäsen sitten todisti, että mitään edellä väitetystä ei ole tapahtunut. Likööriä tosin oli pitkin seiniä, muttei minun roiskimanani.

Sitä paitsi, miksi ihmeessä minä mitään sellaista tekisin? Lähes 10000 asuntoa tarkastettuani mielenkiinto ei riitä mihinkään ylimääräiseen. Se veisi ylimääräistä aikaa ja laskisi palkkaani. Ja rahan takia minä tätä teen, enkä nuuskimisen ilosta.

Aika kova oletus, että kaikki ovat kuten sinä. Eivät ole, näissä huoltofirmoissakin on kaikenmaailman ex-linnakundeja sun muita töissä. Ja sitten on ne ihan sottapytyt jotka tuo kuravanat, kiviä ja hiekkaa sisälle, roiskii vesiä ympäriinsä. Ei mitään kunnioitusta toisten koteja kohtaan, kun edes kenkiä ei vaivauduta ottamaan pois.

Vierailija
80/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11484 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä asiat?

Aika kova oletus, että kaikki ovat kuten sinä. Eivät ole, näissä huoltofirmoissakin on kaikenmaailman ex-linnakundeja sun muita töissä. Ja sitten on ne ihan sottapytyt jotka tuo kuravanat, kiviä ja hiekkaa sisälle, roiskii vesiä ympäriinsä. Ei mitään kunnioitusta toisten koteja kohtaan, kun edes kenkiä ei vaivauduta ottamaan pois.

Kuten jo useaan otteeseen kirjoitin, yhteenkään asuntoon ei mennä, jos on kielletty. Saan saman rahan ja säästän aikaa, vaikka jätän jonkun asunnon tarkastamatta. Sen jälkeen mahdollinen ongelma ei ole minun vaan asukkaan, mahdollisen omistajan ja taloyhtiön.

Yhden ainoan kerran muistan, että mentiin väkisin. Silloin mukana oli itseni ja huoltomiehen lisäksi lukkoseppä, poliisi ja kaksi ensihoitajaa. Asukas lähti siitä sitten samalla oven avauksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan