Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä tämmöinen kohtuullista? Taloyhtiö ilmoitti tänään

Vierailija
30.12.2021 |

Että heti vuoden ensimmäisenä arkipäivänä aloitetaan 3 päivää kestävä tarkastuskierros, jossa käydään läpi kaikki asunnot. Asunnoissa tehdään jotain säätöjä ja mittailuja ja asuntoon tulee olla vapaa pääsy huoltotiimillä kolmen päivän ajan 8-16 välillä. Jos et ole kotona, käytetään yleisavainta.

Koska ilmoitus tuli tänään päivällä ja tässä on juhlapyhät ja viikonloppu, minnekään ei ole mahdollista olla tästä yhteydessä. Entä jos on kipeänä? Tai kotona on koira yksin?

Kommentit (164)

Vierailija
161/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on ens viikolla joku turhanpäiväinen tarkastus. Lisäksi asunnoissa ei saa kuulemma olla itse silloin paikalla koronan takia. Silti ei ole annettu tarkkaa aikaa, kuin päivät ja että joskus 8-17 välillä. Haiskahtaa sen verran, että itse ainakin laitan kameran kuvamaan. 

Tuo kuulostaa laittomalta. Itse kieltäytyisin lähtemästä kotoa. Maskit päällä ja ikkunat auki vierailun ajaksi kyllä pitäisi riittää.

Niin minkäköhän lain mukaan?😂 Ihanaa kun täällä on niin paljon lainoppineita palstalaisia taas huutelemassa lakirikkomuksista heti jos asiat ei mene kuten itse haluaa!

Suomen laki suojaa asukkaan kotirauhaa. Asiahan on niin, että sinulla ei ole kenenkään kotiin yhtään mitään asiaa ilman painavaa syytä ja asiasta etukäteen tiedoittamista. Vaikka kuinka olisi yleisavain hallussa.

Niin ja mistä tiedät, että tarkastukseen ei ole painavaa syytä? Etukäteen ei lain mukaan tarvitse ilmoittaa, jos on tarpeeksi painava syy. Vähempi painavan syyn takia riittää ilmoitus vähän ennen. Kotirauhaa koskevissa laeissa ei ole spesifioitu mitään aikoja tai syitä, joten kyseessä on todella tulkinnanvarainen laki. Itse en raastupaan lähtisi sen perusteella, että huoltofirma ei ole ilmoittanut omasta mielestäni tarpeeksi ajoissa. Lakia ei ole rikottu.

"Taloyhtiön tulee ilmoittaa omille vuokralaisilleen asunnoissa suoritettavista hoitotoimenpiteistä tai korjaus- tai muutostöistä, joista ei aiheudu olennaista haittaa, 14 päivää ennen töiden aloittamista.

Jos kyse on laajemmasta työstä, vuokranantajan on ilmoitettava siitä vuokralaiselle vähintään kuusi kuukautta ennen töiden aloittamista. Kiireelliset työt vuokranantajana oleva taloyhtiö saa suorittaa ilman erillistä ilmoitusaikaa."

https://www.kotitalolehti.fi/lakikysymykset/miten-aikaisin-huoltotoista…

Eihän tässä ole kyse muusta kun ammattitaidottomuudesta, osaamattomuudesta ja kyvyttömyydestä suunnitella töiden suorittamista.

Et varmaan tahallaan jättänyt ensimmäistä lausetta kappaleesta pois?

Jos taloyhtiöllä on omia tiloja vuokrattuna, tulee näiden osalta ottaa huomioon huoneenvuokralainsäädäntö. Taloyhtiön tulee ilmoittaa omille vuokralaisilleen asunnoissa suoritettavista hoitotoimenpiteistä tai korjaus- tai muutostöistä, joista ei aiheudu olennaista haittaa, 14 päivää ennen töiden aloittamista.

Aivan. Ja mitähän siellä sanotaankaan vuokralaisen kotirauhasta. Muistaakseni näitä on ihan oikeudessakin puitu, kun vuokranantaja on omin luvin avaimilla käynyt. Ei kenenkään koti ole mikään julkisen tilan vastaanotto, jonne vaan lampsitaan milloin sattuu huvittamaan, kun on jotain mielen päällä.

Entä huoltotöitä?

Onko näistä oikeudessa ennakkotapauksia?

Saako säätää ilmanvaihtoa, putsata suodattimis ym. Entä akuutit ongelmat?

Miten tämä voi olla näin vaikeaa? Tietenkin huoltotöitä saa tehdä MUTTA niistä pitää ilmoittaa hyvissä ajoin ja kertoa asukkaalle, milloin niitä tehdään. Suodattimien vaihto ja ilmanvaihtokanavien puhdistus muuten kuuluu usein asukkaan vastuulle.

Vierailija
162/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset soita huomenna isännöitsijälle/isännöitsijätoimistoon/huoltomiehelle/lapun allekirjoittaneelle ja kysy asiasta ja vaihda aikaa, jos maanantai on sinulle mahdoton. Huomenna on arkipäivä. Ei taloyhtiössä turhia kierroksia koskaan tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/164 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on ens viikolla joku turhanpäiväinen tarkastus. Lisäksi asunnoissa ei saa kuulemma olla itse silloin paikalla koronan takia. Silti ei ole annettu tarkkaa aikaa, kuin päivät ja että joskus 8-17 välillä. Haiskahtaa sen verran, että itse ainakin laitan kameran kuvamaan. 

Jos on etätöissä, niin minne menet koko päiväksi odottelemaan? Maksaako he hotellihuoneen asukkaalle?

Niin, olisihan se liian helppoa, että asukas lähtisi samalla oven avauksella käymään esim. 15min happihyppelyllä, kun huoltomiehet tulevat sisään.

Oletko koskaan tehnyt etätöitä? Ymmärrätkö ettei silloin voi vaan kesken palaverin, tai tärkeän puhelun lähteä "happihyppelylle"?

Eikö sulla ole langattomia kuulokkeita ja älypuhelinta? Ja jos tuo happihyppely oli se ongelma, niin menee vaikka häkkivarastoon siksi aikaa, jos etätyön on tapahduttava sisätiloissa.

En onneksi asu kerrostalossa. Teen etätyötä, työni on kouluttaa muita ihmisiä. Jos minulla on koulutus meneillään, ei siitä pompita kyllä yhtäkkiä ulos tai varastoon… Eri asia, jos aikataulu olisi tiedossa. Nuohooja on joskus käynyt, tuttu tyyppi, avasin oven ja menin työhuoneeseen jatkamaan koulutusta.

Vierailija
164/164 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastuskierros on ok, mutta se, että ilmoitetaan näin myöhään, ei ole. Viikko on se aika, mitä meidän alallamme annetaan asukkaille/osakkaille valmistua asiaan. Aika nopea saa kyllä olla, sillä kierrettävänä kun on aika monta asuntoa, niin ei siinä oven takana voi minuutteja odottaa. Yleensä tehdään niin, että soitetaan ovikellloa kaksi kertaa, jos ei vastaa, soitetaan naapuria ja kohta tullaan uudestaan, siinä ajassa on ehtinyt käydä naapurissa ja sen jälkeen kokeillaan vielä kerran. Jos ei avata, tullaan yleisavaimella. Aikaa on varattu 10 minuuttia/asunto.

Mutta tässä asioita joita voit tehdä. Jätin tarkoituksella muut vastaukset lukematta, koska olen itse alalla, jossa asuntoja kierretään systemaattisesti, se on meille rutiinia ja siksi vastaan työpaikkani näkökulmasta, ehkä  nämä vatsaukset tuolla olivatkin jo. Meidän alalla kierretään putkiremonttien suunnittelua varten.

Ellet halua asuntoosi tultavan juuri ko. päivänä, voit soittaa ja kysyä, sopiiko toinen aika. Kiertäjille on helpompaa että saisi asunnoissa käytävän numerojärjestyksessä, mutta kyllä näistä joustetaan jos on hyvä syy, esim äkäinen koira ja asukas haluaa olla paikalla ennen töihin menoa, joku dementoitunut omaishoidettava, jonka hoitajalla on jotain menoa, yms. syyt ja joskus on käyty eri päivänäkin, jos kohde ei ole kohtuuttoman matkan päässä, tällöin asukas on yleensä ollut matkoilla tai mökillä ja turvalukko päällä.

Yhdessä tapauksessa asukas ei halunnut asuntoonsa tultavan lainkaan, koska hän oli pitkällä reissulla ulkomailla. Hän lähetti asunnostaan pohjapiirutuksen ja valokuvia itse sitten kun saapui paikalle. Tämä ok. Kun asunto oli vielä remontoitu, tiedettiin ettei siellä tarvitse mitään hanoja uusia. 

Asuntoja ei tarvitse siivota ja puunata, siellä on nähty niin kaikenlaista, että mikään ei hätkäytä. Mutta olisi hyvä, että hanat olisivat näkyvillä tiskipöydällä, pesukoneen hana nähtävillä - tai sen voisi kertoa jos se on jossain lavuaarin alakaapissa tai kuivausrummun takana ja sähkökaapit ja muut sellaiset jutut, mitä remontissa aioitaan uusia, varsinkin jos uusitaan vain tarvittaessa. 

Mutta alkuperäisen kysymykseen vastaan, että ei ole ok ilmoittaa torstaina, että maanantaina aloitetaan kierros, varsinkin aikaan, jolloin moni on joululomalla. Meillä on juuri yksi uusi kohde, kerrotssaloyhtiö vuoden alussa kierrettävänä ja uusi yhteistyökumppani innokkaana olisi mennyt ensi viikolla heti maanantaina. Pomoni sanoi heti, että ei ennen loppiaista, koska ihmiset ja varsinkin opiskelijat on lomilla ja tiedotuskin vasta loppiaisen jälkeen, niin että reilu viikko siitä eteenpäin on sopiva aika kiertää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän