Onko teistä tämmöinen kohtuullista? Taloyhtiö ilmoitti tänään
Että heti vuoden ensimmäisenä arkipäivänä aloitetaan 3 päivää kestävä tarkastuskierros, jossa käydään läpi kaikki asunnot. Asunnoissa tehdään jotain säätöjä ja mittailuja ja asuntoon tulee olla vapaa pääsy huoltotiimillä kolmen päivän ajan 8-16 välillä. Jos et ole kotona, käytetään yleisavainta.
Koska ilmoitus tuli tänään päivällä ja tässä on juhlapyhät ja viikonloppu, minnekään ei ole mahdollista olla tästä yhteydessä. Entä jos on kipeänä? Tai kotona on koira yksin?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä lapussa on yleensä puhelinnumero. Soitat sinne. Jos säätävät jotain ilmastointia, niin voivat käydä monta kertaa. Mutta jos kyseessä on joku yksi käynti, niin silloin siitä voi yleensä sopia, jos sopii niiden ilmoitettujen aikojen sisään.
Siinä ei ole minkäänlaista puhelinnumeroa! Pelkkä ilmoitus että tullaan. Tämä koko homma on aivan käsittämätön. Jos en olisi vahvistanut tätä vuokranantajalta ja kysynyt lisää, luulisin että on kyseessä joku huijaus/rikollisliiga. Ap
Nyt haiskahtaa tää apn stoori. Jo ihan lain mukaan urakoitsijan tiedot pitää olla selvillä ja jaettuna kaikille asuntokunnille. Oletko ehkä vaan missannut jonkun yhtiökokouksen tai infolapun?
Siinä ei ihan oikeasti ole puhelinnumeroa. On vain ilmoitus, että maanantaina aamulla alkaa klo 8 ja jatkuu kolme päivää. Ja tänään tuli. Mielestäni tämä on vain yksinkertaisesti törkeää ja ala-arvoisesti hoidettu. Varmaan tehty näin ihan tahallaan, jottei kukaan voi vedota koronaan tai mihinkään muuhunkaan. Ap
Jos kerta olet vuokralaisena niin valita vuokranantajallesi koska sen hyväksynnällä sinne ollaan tulossa. Että olisi kuulunut vuokranantajalle ilmoittaa siitä, mutta kun on annettu tiedoksi ei ole korkeintaan kuin viivästynyt, ja ota huomioon että olet korvausvastuussa jos aiheutuu kuluja laiminlyönnistä tai kieltäytymisestä.
Ihan normaalisti tulee arvioitavaksi vuokrasuhteen perusteella, josta erikseen laki asuinhuoneiston vuokrauksesta, sillä eihän vuokralaisella ole taloyhtiöön mitään sopimussuhdetta vaan kaikki vuokranantajan kautta, jolla puolestaan oikeudet ja velvollisuudet asunto-osakeyhtiölain mukaisesti.
Niin on. Huonompaa ei voi ollakaan. Kuljetaan asunnosta toiseen porukalla ja levitetään tautia, jos jollain sattuu sellainen olemaan.
Minusta voi aivan hyvin vaatia ffp2 suojusta ja kannattaa sellaista käyttää itsekin. Käynnin jälkeen kannattaa desinfioida kaikki mahdollisesti kosketukseen joutuneet pinnat. Ynnä tuulettaa pakkasesta huolimatta reippaasti. Näin toimin itse, kun nuohooja kävi mökillä ja silloin ei ollut vielä näin paha tautitilanne läheskään. Juuri uutisissa sanottiin vaaleista, että ei voida taata, etteikö omikron tarttuisi jopa äänestystilanteessa vaalitilaisuuksista puhumattakaan. Saati sitten suljetussa tilassa usein pienissä asunnoissa.
Itsellä on tuplaovi sisääntulossa ja laitan sen aina lukkoon ja siihen lukkoon on avain vain minulla. Näin siksi, että meillä ei ole ovipuhelinsysteemiä, vaan talon ulko-ovi on auki aamuvarhaisesta iltamyöhään, paikka on hiljainen ja metsän laidalla eli rosmo liikkuu ihan kaikessa rauhassa. Sellaisen tavoitti joku vuosi sitten kellarista itse teossa. Ja jos jostain syystä pitäisi huoltojoukkojen pitäisi murtautua sen oven läpi, niin se maksaa paljon vähemmän, kuin ulko-oven rikkominen. Näin asian laskelmoin.
Kyllä kuuluu antaa tarkempi aika ja ajoissa. Tuollainen on vain ja ainoastaan järjestelykysymys. Muutama vuosi sitten, kun naapuriin rakennettiin uusia taloja, kävi yhden tarkastusfirman tyyppi koputtelemassa kylppärin kaakelit ja tutkimassa paikat, ettei sitten voisi vaatia korvauksia räjäytystöiden aiheuttamista vahingoista aiheettomasti. Oli kyllä koppava tyyppi. No, sitten räjäyttivät kuitenkin sellaisen paukun, että keittiön seinään ilmanvaihtoventtiilin alapuolelle tuli melkoinen pore. Kun otin yhteyttä rakennusfirmaan, lyötiin luuria ensin korvaan. Jätin kiukkuisen viestin. Seuraavaksi ottivat yhteyttä häntä koipien välissä ja korjasivat hövelisti vahinkonsa. Pistin vielä remppaajat pyyhkimään ilmanvaihtoventtiilinkin korkojen kanssa. :D
Eli ei pidä arkailla, vaan vaatia. Ovat palveluammatissa ja asukas on kuningas omassa kämpässään, maksaa siitä asumisesta kovaa hintaa. Nämä palkolliset tekevät hommansa juuri niin kuin heiltä vaaditaan. Taloyhtiön osakkaana/asukkaana maksat heidän palkkansa. Ja kun tehdään selväksi, että kilpailua on, niin eiköhän ala nöyryyttä ja palveluhalua löytyä.
Tunne arvosi kirjoitti:
Niin on. Huonompaa ei voi ollakaan. Kuljetaan asunnosta toiseen porukalla ja levitetään tautia, jos jollain sattuu sellainen olemaan.
Minusta voi aivan hyvin vaatia ffp2 suojusta ja kannattaa sellaista käyttää itsekin. Käynnin jälkeen kannattaa desinfioida kaikki mahdollisesti kosketukseen joutuneet pinnat. Ynnä tuulettaa pakkasesta huolimatta reippaasti. Näin toimin itse, kun nuohooja kävi mökillä ja silloin ei ollut vielä näin paha tautitilanne läheskään. Juuri uutisissa sanottiin vaaleista, että ei voida taata, etteikö omikron tarttuisi jopa äänestystilanteessa vaalitilaisuuksista puhumattakaan. Saati sitten suljetussa tilassa usein pienissä asunnoissa.
Itsellä on tuplaovi sisääntulossa ja laitan sen aina lukkoon ja siihen lukkoon on avain vain minulla. Näin siksi, että meillä ei ole ovipuhelinsysteemiä, vaan talon ulko-ovi on auki aamuvarhaisesta iltamyöhään, paikka on hiljainen ja metsän laidalla eli rosmo liikkuu ihan kaikessa rauhassa. Sellaisen tavoitti joku vuosi sitten kellarista itse teossa. Ja jos jostain syystä pitäisi huoltojoukkojen pitäisi murtautua sen oven läpi, niin se maksaa paljon vähemmän, kuin ulko-oven rikkominen. Näin asian laskelmoin.
Kyllä kuuluu antaa tarkempi aika ja ajoissa. Tuollainen on vain ja ainoastaan järjestelykysymys. Muutama vuosi sitten, kun naapuriin rakennettiin uusia taloja, kävi yhden tarkastusfirman tyyppi koputtelemassa kylppärin kaakelit ja tutkimassa paikat, ettei sitten voisi vaatia korvauksia räjäytystöiden aiheuttamista vahingoista aiheettomasti. Oli kyllä koppava tyyppi. No, sitten räjäyttivät kuitenkin sellaisen paukun, että keittiön seinään ilmanvaihtoventtiilin alapuolelle tuli melkoinen pore. Kun otin yhteyttä rakennusfirmaan, lyötiin luuria ensin korvaan. Jätin kiukkuisen viestin. Seuraavaksi ottivat yhteyttä häntä koipien välissä ja korjasivat hövelisti vahinkonsa. Pistin vielä remppaajat pyyhkimään ilmanvaihtoventtiilinkin korkojen kanssa. :D
Eli ei pidä arkailla, vaan vaatia. Ovat palveluammatissa ja asukas on kuningas omassa kämpässään, maksaa siitä asumisesta kovaa hintaa. Nämä palkolliset tekevät hommansa juuri niin kuin heiltä vaaditaan. Taloyhtiön osakkaana/asukkaana maksat heidän palkkansa. Ja kun tehdään selväksi, että kilpailua on, niin eiköhän ala nöyryyttä ja palveluhalua löytyä.
Näinhän se on. On myös mielenkiintoista, miten innokkuutta näihin kaikenlaisiin tarkasteluihin sun muihin riitää niin kauan kun mitään ei varsinaisesti tarvitse tehdä. Mutta heti kun jotain oikeasti pitäisi korjata, tai ilmoitat viasta, arvaapa vaan ollaanko silloin innolla tai nopealla aikataululla tulossa? No ei tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on ens viikolla joku turhanpäiväinen tarkastus. Lisäksi asunnoissa ei saa kuulemma olla itse silloin paikalla koronan takia. Silti ei ole annettu tarkkaa aikaa, kuin päivät ja että joskus 8-17 välillä. Haiskahtaa sen verran, että itse ainakin laitan kameran kuvamaan.
Jos on etätöissä, niin minne menet koko päiväksi odottelemaan? Maksaako he hotellihuoneen asukkaalle?
Niin, olisihan se liian helppoa, että asukas lähtisi samalla oven avauksella käymään esim. 15min happihyppelyllä, kun huoltomiehet tulevat sisään.
Käyttäjä11484 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten jos olet kipeänä, pysy silloin sängyssä ja pistä maski kasvoille, jos avaat heille oven.
Heilläkin pitää olla kasvoilla maskit.
Ja noista lemmikeistä pitäis ilmoittaa kyllä etukäteen, etenkin koirista, jos kerran sanotaan että asunoon tulee olla vapaa pääsy.Eli huolehtia siitä, ettei lemmikki hyökkää kenenkään päälle.
Onko tämä joku provo?
Koira kytkettynä sisällä 3 päivää?
Onko sulla tapana jättää koirasi yksin kolmeksi päiväksi? Eihän sen tarvitse olla kytkettynä/portin takana jossain huoneessa kuin sen aikaa, kun on itse poissa kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Sano että olet karanteenissa...
Miten se estää tarkastuksen tekemisen? Karanteenissa oleva voi lähteä käymään kävelyllä sillä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on ens viikolla joku turhanpäiväinen tarkastus. Lisäksi asunnoissa ei saa kuulemma olla itse silloin paikalla koronan takia. Silti ei ole annettu tarkkaa aikaa, kuin päivät ja että joskus 8-17 välillä. Haiskahtaa sen verran, että itse ainakin laitan kameran kuvamaan.
Jos on etätöissä, niin minne menet koko päiväksi odottelemaan? Maksaako he hotellihuoneen asukkaalle?
Niin, olisihan se liian helppoa, että asukas lähtisi samalla oven avauksella käymään esim. 15min happihyppelyllä, kun huoltomiehet tulevat sisään.
Oletko koskaan tehnyt etätöitä? Ymmärrätkö ettei silloin voi vaan kesken palaverin, tai tärkeän puhelun lähteä "happihyppelylle"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa laittomalta. Itse kieltäytyisin lähtemästä kotoa. Maskit päällä ja ikkunat auki vierailun ajaksi kyllä pitäisi riittää.
Niin minkäköhän lain mukaan?😂 Ihanaa kun täällä on niin paljon lainoppineita palstalaisia taas huutelemassa lakirikkomuksista heti jos asiat ei mene kuten itse haluaa!
Suomen laki suojaa asukkaan kotirauhaa. Asiahan on niin, että sinulla ei ole kenenkään kotiin yhtään mitään asiaa ilman painavaa syytä ja asiasta etukäteen tiedoittamista. Vaikka kuinka olisi yleisavain hallussa.
Niin ja mistä tiedät, että tarkastukseen ei ole painavaa syytä? Etukäteen ei lain mukaan tarvitse ilmoittaa, jos on tarpeeksi painava syy. Vähempi painavan syyn takia riittää ilmoitus vähän ennen. Kotirauhaa koskevissa laeissa ei ole spesifioitu mitään aikoja tai syitä, joten kyseessä on todella tulkinnanvarainen laki. Itse en raastupaan lähtisi sen perusteella, että huoltofirma ei ole ilmoittanut omasta mielestäni tarpeeksi ajoissa. Lakia ei ole rikottu.
"Taloyhtiön tulee ilmoittaa omille vuokralaisilleen asunnoissa suoritettavista hoitotoimenpiteistä tai korjaus- tai muutostöistä, joista ei aiheudu olennaista haittaa, 14 päivää ennen töiden aloittamista.
Jos kyse on laajemmasta työstä, vuokranantajan on ilmoitettava siitä vuokralaiselle vähintään kuusi kuukautta ennen töiden aloittamista. Kiireelliset työt vuokranantajana oleva taloyhtiö saa suorittaa ilman erillistä ilmoitusaikaa."
https://www.kotitalolehti.fi/lakikysymykset/miten-aikaisin-huoltotoista…
Eihän tässä ole kyse muusta kun ammattitaidottomuudesta, osaamattomuudesta ja kyvyttömyydestä suunnitella töiden suorittamista.
Et varmaan tahallaan jättänyt ensimmäistä lausetta kappaleesta pois?
Jos taloyhtiöllä on omia tiloja vuokrattuna, tulee näiden osalta ottaa huomioon huoneenvuokralainsäädäntö. Taloyhtiön tulee ilmoittaa omille vuokralaisilleen asunnoissa suoritettavista hoitotoimenpiteistä tai korjaus- tai muutostöistä, joista ei aiheudu olennaista haittaa, 14 päivää ennen töiden aloittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se estää tarkastuksen tekemisen? Karanteenissa oleva voi lähteä käymään kävelyllä sillä aikaa.
Jos ihminen on koronakaranteeniin astettu, hänellä on tartunta, jolloin oireet voi vaihdella lievistä vaikeisiin. Kuumessa mennään pakkaseen kävelylle? Joo, hyvä tapa hankkia keuhkokuume.
Kuka muutenkaan haluaa mennä sairaan ihmisen asuntoon, jossa se on koko päivän köhinyt, niistänyt, aivastellut ja koskenut kaikkia pintoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä lapussa on yleensä puhelinnumero. Soitat sinne. Jos säätävät jotain ilmastointia, niin voivat käydä monta kertaa. Mutta jos kyseessä on joku yksi käynti, niin silloin siitä voi yleensä sopia, jos sopii niiden ilmoitettujen aikojen sisään.
Siinä ei ole minkäänlaista puhelinnumeroa! Pelkkä ilmoitus että tullaan. Tämä koko homma on aivan käsittämätön. Jos en olisi vahvistanut tätä vuokranantajalta ja kysynyt lisää, luulisin että on kyseessä joku huijaus/rikollisliiga. Ap
Nyt haiskahtaa tää apn stoori. Jo ihan lain mukaan urakoitsijan tiedot pitää olla selvillä ja jaettuna kaikille asuntokunnille. Oletko ehkä vaan missannut jonkun yhtiökokouksen tai infolapun?
Siinä ei ihan oikeasti ole puhelinnumeroa. On vain ilmoitus, että maanantaina aamulla alkaa klo 8 ja jatkuu kolme päivää. Ja tänään tuli. Mielestäni tämä on vain yksinkertaisesti törkeää ja ala-arvoisesti hoidettu. Varmaan tehty näin ihan tahallaan, jottei kukaan voi vedota koronaan tai mihinkään muuhunkaan. Ap
Miksi pitäisi vedota koronaan tai mihinkään? Kyseessä on talon kuntoa koskeva toimenpide ei asuntoarvostelu. Jos et ole paikasla, ei korona ole ongelma, jos olet niin mene puolen tunnin lenkille ja tuuleta kun tulet takaisin. Älä ole lapsellinen, kyseessä on vuokranantajasi omaisuuden hoito.
Minä en halua kotiini vieraita ihmisiä, kun en ole paikalla. Piste. Enkä myöskään halua korona- influenssa, tai mitään muutakaan tartuntaa näiltä tyypeiltä, jotka kiertää työskeen sairaanakin olevien ihmisten koteja näemmä läpi, kun piittaamattomuus on tätä tasoa. Noinkohan käyttävät edes maskeja?
Omaisuutta voi hoitaa myös sellaisilla tavoilla, joissa huomioidaan asukkaan kotirauha ja asumismukavuus. Tämä on ensimmäinen kerta ikinä, kun tämmöistä tulee vastaan. Yleensä näistä osataan ilmoittaa. Ap
Ole sitten ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa laittomalta. Itse kieltäytyisin lähtemästä kotoa. Maskit päällä ja ikkunat auki vierailun ajaksi kyllä pitäisi riittää.
Niin minkäköhän lain mukaan?😂 Ihanaa kun täällä on niin paljon lainoppineita palstalaisia taas huutelemassa lakirikkomuksista heti jos asiat ei mene kuten itse haluaa!
Suomen laki suojaa asukkaan kotirauhaa. Asiahan on niin, että sinulla ei ole kenenkään kotiin yhtään mitään asiaa ilman painavaa syytä ja asiasta etukäteen tiedoittamista. Vaikka kuinka olisi yleisavain hallussa.
Niin ja mistä tiedät, että tarkastukseen ei ole painavaa syytä? Etukäteen ei lain mukaan tarvitse ilmoittaa, jos on tarpeeksi painava syy. Vähempi painavan syyn takia riittää ilmoitus vähän ennen. Kotirauhaa koskevissa laeissa ei ole spesifioitu mitään aikoja tai syitä, joten kyseessä on todella tulkinnanvarainen laki. Itse en raastupaan lähtisi sen perusteella, että huoltofirma ei ole ilmoittanut omasta mielestäni tarpeeksi ajoissa. Lakia ei ole rikottu.
"Taloyhtiön tulee ilmoittaa omille vuokralaisilleen asunnoissa suoritettavista hoitotoimenpiteistä tai korjaus- tai muutostöistä, joista ei aiheudu olennaista haittaa, 14 päivää ennen töiden aloittamista.
Jos kyse on laajemmasta työstä, vuokranantajan on ilmoitettava siitä vuokralaiselle vähintään kuusi kuukautta ennen töiden aloittamista. Kiireelliset työt vuokranantajana oleva taloyhtiö saa suorittaa ilman erillistä ilmoitusaikaa."
Eihän tässä ole kyse muusta kun ammattitaidottomuudesta, osaamattomuudesta ja kyvyttömyydestä suunnitella töiden suorittamista.
Jos taloyhtiöllä on omia tiloja vuokrattuna, tulee näiden osalta ottaa huomioon huoneenvuokralainsäädäntö. Taloyhtiön tulee ilmoittaa omille vuokralaisilleen asunnoissa suoritettavista hoitotoimenpiteistä tai korjaus- tai muutostöistä, joista ei aiheudu olennaista haittaa, 14 päivää ennen töiden aloittamista.
Aivan. Ja mitähän siellä sanotaankaan vuokralaisen kotirauhasta. Muistaakseni näitä on ihan oikeudessakin puitu, kun vuokranantaja on omin luvin avaimilla käynyt. Ei kenenkään koti ole mikään julkisen tilan vastaanotto, jonne vaan lampsitaan milloin sattuu huvittamaan, kun on jotain mielen päällä.
Kyllä työmiehet ja heidän pomonsa ihan yleisesti käyvät ja ravaavat kerrostaloasunnoissa, minulla kokemus pk-seudulta tavaroihin oli koskettu (näkyviä jälkiä yms.) ja jotain oli myös rikottu ja viety. Keksivät joskus jopa tekosyitä tullakseen tekemään aiheettomian tarkastuksia, ainakin naisten koteihin. Kyllä remonteista pitää voida etukäteen sopia milloin saa tulla, muuten se kohtelu on sitä luokkaa kuin ilmaiseksi asuisi avointen ovien talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan tehnyt etätöitä? Ymmärrätkö ettei silloin voi vaan kesken palaverin, tai tärkeän puhelun lähteä "happihyppelylle"?
Eikö sulla ole langattomia kuulokkeita ja älypuhelinta? Ja jos tuo happihyppely oli se ongelma, niin menee vaikka häkkivarastoon siksi aikaa, jos etätyön on tapahduttava sisätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on koronakaranteeniin astettu, hänellä on tartunta, jolloin oireet voi vaihdella lievistä vaikeisiin. Kuumessa mennään pakkaseen kävelylle? Joo, hyvä tapa hankkia keuhkokuume.
Kuka muutenkaan haluaa mennä sairaan ihmisen asuntoon, jossa se on koko päivän köhinyt, niistänyt, aivastellut ja koskenut kaikkia pintoja?
Eikä ole, vaan karanteeniin määrätty on rokottamaton, joka on altistunut koronalle. Koronasairaalle määrätään eristys. Kohta kaksi vuotta takana, pitäisi kai nämä termit jo olla jokaisen hallussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Ja mitähän siellä sanotaankaan vuokralaisen kotirauhasta. Muistaakseni näitä on ihan oikeudessakin puitu, kun vuokranantaja on omin luvin avaimilla käynyt. Ei kenenkään koti ole mikään julkisen tilan vastaanotto, jonne vaan lampsitaan milloin sattuu huvittamaan, kun on jotain mielen päällä.
Nythän ei ap:n asuntoon ole tulossa vuokranantaja, vaan kiinteistöhuoltoyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä olen. Puhelu jatkuu. Jopa se tärkeä palaveri.
Oletko sinä tehnyt etätyötä, kun et pientä keskeytystä siedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole, vaan karanteeniin määrätty on rokottamaton, joka on altistunut koronalle. Koronasairaalle määrätään eristys. Kohta kaksi vuotta takana, pitäisi kai nämä termit jo olla jokaisen hallussa?
Tilanne on silti sama molemmissa tapauksissa: karanteeni tai eristys määrätään, jotta tauti ei tartu muihin ihmisiin. Sillä että väkisin ängetään karanteeniin tai eristykseen määrätyn kotiin vaarannetaan terveysturvallisuus. Luulisi että myös tämä perusasia on ihmisillä hallussa? Kaksi rokotetta ei edes suojaa omikronilta kovin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Moni asunnonomistaja näyttää unohtavatn, että kerrostalossa asuvana ei asunto ole sinun. Omistat vain hallinto-oikeuden asunto-osakkeiden muodossa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että suuri osa asuntoasi ei ole oikeasti sinun. Esim ilmanvaihto, rakenteet, suurin osa putkistosta, ikkunat, ulko- ja parvekeovet jne. Nämä kuuluvat taloyhtiölle, vaikka kuinka asunnossa asuisit. Jos näihin liittyen on jotain ongelmaa, saa taloyhtiön hallitus yhdessä huoltofirman ja isännöinnin kanssa hoitaa niitä ihan niin kuin heille sopii. Heidän ei myöskään tarvitse kättelyssä ilmoittaa miksi jollain toimenpiteellä saattaa olla kiire. Joten vaikka se mielestäsi vaikuttaa "turhalta" ja ei ainakaan akuutilta, voi se loppupeleissä ollakin todella akuutti asia. Muuta omakotitaloon jos häiritsee.
Ei mene näin. Asukas pitäisi ottaa todellakin huomioon aina, hyvän tavan mukaan ja etiikka. Ei voi ajatella että asukkaalla ei olisi mitään väliä tai miten asukkaalle käy. Lakia pitäisi tarkastella uudelleen. Osa asukkaista antaa muiden tulla asuntoonsa vapaasti ja heillä on paikka mihin mennä, mutta muutama asukas ei varmaan sitä halua, koska on pätevä syy esimerkiksi voi olla sairaskohtauksia joista pitää toipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä huoltotöitä?
Onko näistä oikeudessa ennakkotapauksia?
Saako säätää ilmanvaihtoa, putsata suodattimis ym. Entä akuutit ongelmat?