Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraat eivät ymmärrä vauvaperheen rutiineja - onko muilla tällaista?

Vierailija
30.12.2021 |

Meillä on taaperoikää lähestyvä vauva. Vauvalla on ollut haasteita koko ikänsä erityisesti nukkumisen suhteen, joten olemme pyrkineet pitämään säännöllisen päivärytmin ja rutiineista kiinni, sillä ne helpottavat arkea. Tätä on ollut todella vaikea perheen ulkopuolisten ymmärtää. Meillä ei siis ole vauvaa, joka nukahtaisi mihin vain ja kaikki sujuisi superjouhevasti. Haastavan vauvan kanssa ollaankin oltu aika paljon kotona oman perheen kesken ja vieraita (isovanhemmat/ystävät) käy meillä 1-2 kertaa kuussa.

Kun isovanhemmat/ystävät ovat nähneet vauvaa, he eivät ollenkaan ymmärrä miksi rutiinien kanssa pitäisi olla tarkkaa. Jos vauva menee normaalisti päiväunille klo 14, niin olemme päiväunille nukuttamisen ajan kotona hiljaa (päiväunien aikana vauva ei herää meteliin, mutta nukahtamisesta ei tule mitään metelissä). Isovanhemmat/ystävät puhuvat kovaan ääneen, avaavat television/alkavat tehdä jotain meluisaa ja vaikka sanoo, että voitaisiinko nyt olla vartti hiljaa, niin toive kaikuu kuuroille korville. Eivät ylipäätään ymmärrä, miksi vauvan pitää nukkua päiväunet juuri silloin, kun he ovat käymässä (viipyvät useamman tunnin kerrallaan eli unet osuvat joka tapauksessa johonkin väliin).

Ruokailut ovat toinen haaste: nyt on menossa vaihe, että ruoka maistuu huonosti ja silti vieraat haluavat syöttää vauvaa. Sitten turhautuvat, kun vauva ei saa syödyksi ja pää pyörii kuin pöllöllä, kun vauva ihmettelee keittiössä höpöttäviä aikuisia eikä saa ruokarauhaa. Vaikka ruokarauhaa toivoisi, niin sitä ei saada, "koska kyllä se vauva kuitenkin syö, kun minä syötän". Herkästi käy niin, että ruoka ei maistu ja loppupäivän ruokailut ovat haastavia.

Ilta-aikaan käyvät vieraat eivät ymmärrä, että tarvitsisimme rauhaa vauvan iltapuuhiin. Iltapuurot, nukutukset ja muut vievät meillä aikaa. Vieraat odottavat meiltä samaan aikaan seurustelua heidän kanssaan. Ihan suoraan on jouduttu sanomaan, että nyt on aika lähteä kotiin, mutta osa jää silti viivyttelemään, kun haluaisi nähdä vauvan menevän nukkumaan tai eivät usko, että nyt pitää ihan tosissaan lähteä. Muutamat ovat tulleet höpöttämään pinnasängyn luokse "tuitui pikku Eevi-Eevertti, oletko menossa nukkumaan?" ja meinaa mennä hermo, kun vauva ei saa unta vieraan jutellessa. Pahimmillaan iltanukutus vie pari tuntia, kun vauva ei rauhoitu millään ja on levoton vieraiden jäljiltä. Kun olemme oman perheen kesken kotona koko päivän, niin on rauhallisempaa.

Onko muilla vastaavaa, että vieraat eivät ymmärrä vauvaperheen rutiineja? Meillä on ollut monesta syystä raskas vauvavuosi ja turhauttaa, kun nuo päivärytmeistä ja rutiineista lipsumiset kaatuvat sitten meidän vanhempien niskaan levottomina iltoina ja huonosti nukuttuina öinä. Vieraitahan tuo ei haittaa, sillä he eivät joudu kestämään itse noita lipsumisten aiheuttamia haasteita. Mitä tällaisen tilanteen kanssa voi tehdä? Emme haluaisi linnoittautua kotiinkaan ja olla täysin näkemättä vieraita.

ap

Kommentit (615)

Vierailija
61/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan käydä kaverin luona 11.15-12.45 tai 13.30-16.00 kun vauva ei syö/nuku/iltatoimet. Asun 4h ajomatkan päässä. Onpa jännä että ei huvita käydä. Pyytää kyllä kylään, mutta pitää osata tähdätä noihin aikaraameihin.

Vierailija
62/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta oikeasti, lapsi nukkuu ja lapsi syö. Aina ne on hengissä selvinneet."

Ja seuraavaksi nähdään Iltasanomissa otsikko, miten uupunut vanhempi tappoi lapsensa... Ei ne aina selviä hengissä! Ei siinä unien ja rutiinien vaalimisessa ole aina kyse välttämättä siitä lapsesta, vaan yhtä lailla voi olla kyse väsyneen vanhemman pyrkimyksistä edes jotenkin hallita ympäristöään. Toisille kaaoksen ja rutiinien hajoaminen on helpompaa kun toisille. 

Itselläni oli helppo lapsi ja löyhät rutiinit meluisassa maalaistalossa, mutta ei minun ole vaikeaa samaistua aloituksen tekstiin liioin. Jos ei jotain kestä, niin ei se auta, että joku ulkopuolinen neuvoo vain kestämään. Siinä missä yhdelle kiukkuinen huonosti nukkuva lapsi on pikkujuttu, niin se voi olla toiselle viimeinen pisara ennen romahdusta. Enkä sano, että ap tilanne olisi tämä, sanon vain, että ne rutiinit voi olla elintärkeitä useammasta kuin yhdestä syystä.

Aloittajalle neuvoisin täältä ulkopuolelta, että teette tämän lyhyen pikkulapsiajan just sellaiseksi kuin teille hyvältä tuntuu. Pistäkää vieraille selkeämmät näkyvämmät ohjeet tiskiin. Vaikka joksikin naurettavaksi huonetauluksi, jos ei muu auta! Kun toinen vanhempi menee nukuttamaan, niin toinen sanoo vieraille, että nyt oikeasti ne turvat tukkoon tai menette pihalle siksi aikaa kun peipi nukahtaa. Luultavasti vieraat loukkaantuu, mutta noh. Ihmiset nyt loukkaantuu aina jostain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on täynnä poikkeuksellisia aikuisia, jotka itse nukahtavat ilman mitään vaikeuksia vaikka koko talossa on valot päällä, telkkari täysillä ja vieraat kailottavat korvan juuressa. Näköjään herkkäunisia ihmisiä ei ole olemassakaan, unettomuuskin on keksittyä.

Näin viime yönkin kokonaan valvoneena ja "samoilla silmillä" tämän päivän aloittaneena melkein hörähdin tälle kommentille. No ehkä tässä iltapäivän aikan viimein väsymys voittaa ja nukahdan sohvalle.

Vierailija
64/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vauvan hommanneet on joskus samaa tasoa teinityttöjen kanssa ja luulee, ettei kukaan ymmärrä mitä he kokee elämässään ja tuntee. Miten sitä on töitä tehty ja miten vaativaa se vauva arki on, kun vauva sitoo ihmisen aikaa paljon kaiken sen arhen pyörittämisen lisäksi.

Hei tiedoksenne kaikki naiset ja martat, kyllä me ihmiset ymmärretään ja ollaanpa melko fiksujakin. Ja tämä tulee sinkku miehen suusta. Veikkaanpa ettet voi sanoa yhtään juttua lastenhoitamiseen liittyvästi mitä en tietäisi tai ymmärtäisi.

Joten älkää naiset luulko liikoja ittestänne tai elämästänne.

Vierailija
65/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että teillä on mennyt vähän överiksi tuo lapsen ympärillä pyöriminen ja se ärsyttää ihmisiä.

Ei kyse ole överiydestä, vaan siitä, että vauva saa syötyä ja nukuttua. Jos illat ja yöt on yhtä hulinaa, niin meillä vanhemmilla ei ole omaa aikaa eikä surkeilla yöunilla jaksa. On mielestäni ihan normaalia, että haluttaisiin nukkua yöt ja iltaisin levätä.

ap

Ymmärrän aptä etenkin unien suhteen. Todella vähäuninen taapero meillä ja samanlainen oli myös vauvana. Unihäiriö todettu ja ei, mitkään unikoulut ei ole auttaneet. Ollaan lastensairaalan unipolin asiakkaita ja siellä tosiaan vaaditaan se minuuttitarkka aikataulu päiviin. Lapsi ei esim. saa nukkua klo 15 jälkeen ennen iltaunia. Siispä ei ole päästy kävelylle eikä voi käydä autolla taaperon kanssa klo 15 jälkeen, koska takuuvarmasti nukahtaa autoon tai vaunuihin. Tätä pitäisi jatkaa vähintään 6kk. Unilääkäri ei edes ota kantaa tapaukseen ellei tuo päivärytmi ole täysin kellontarkka valmiiksi.

Vierailija
66/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ottako vieraita mihinkään vuorokauden aikaan kylään. Kyllä tuo helpottaa sitten kun taapero on 18-v.

Vierailija
67/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että teillä on mennyt vähän överiksi tuo lapsen ympärillä pyöriminen ja se ärsyttää ihmisiä.

Ei kyse ole överiydestä, vaan siitä, että vauva saa syötyä ja nukuttua. Jos illat ja yöt on yhtä hulinaa, niin meillä vanhemmilla ei ole omaa aikaa eikä surkeilla yöunilla jaksa. On mielestäni ihan normaalia, että haluttaisiin nukkua yöt ja iltaisin levätä.

ap

On kyllä niin tuttua juttua, itsekkin esikoisen äitinä olin just tuollainen.. ootahan kun saat kolmannen, niin naurat itsekkin tuolle kirjoituksellesi. 

Enpä tiedä. Mulla kaksi lasta ja nyt olen paljon tarkempi kuin pelkän yhden lapsen kanssa. Mun on pakko saada levättyä niin paljon kuin lapse antaa myöden, en voi alkaa tahallaan pilata päivärytmejä ja aiheuttaa aivan täyttä uupumuskaaosta. Hoidan lapset yksin. Silti ymmärrystä ei ole herunut.

Vierailija
68/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mulla on sun kaltaiseksi kaveri. Hän sai vasta vanhemmalla iällä esikoisensa ja voi jestas miten hankalaa on tapaamisia hänen kanssaan sopia. Meillä on kaveriporukka, jonka kanssa on tunnettu ja tapailtu vuosikausia. Kaikilla on lapsia. Muilla on useampia lapsia. Silti menot pitäisi sopia tämän yhden taaperon päiväunien mukaan.

Vierailija
69/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle täysin vieras ihminen ulkomailla asuessani antoi esikoisen kohdalla arvokkaan neuvon: älä lopeta elämistä vauvan tähden, ja elä normaalisti kun vauva nukkuu (imuroi, tee kotitöitä jne niin että ääniä kuuluu normaalisti), älä päivällä pimennä huonetta päiväunien ajaksi, niin vauva oppii paremmin päivän ja yön kontrastit. Näin tein molempien kohdalla ja hyvin nukkuivat molemmat, sekä päivällä että yöllä.

Vierailija
70/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. Ekan lapsen kanssa oli unien kanssa haasteita. Toinen ja kolmas nukkui paremmin. Ja samat vanhemmat, miten tämä voi olla mahdollista? No voisiko olla niin, että lapset on yksilöitä? Ei kai sentään? Kyllä ne tottuu meteliin? No kaikki ei totu!

Vieraille ja muille toisen lapsen asiantuntijoille olisi näin jälkikäteen pitänyt olla jämptimpi ja heittää mäkeen ajoissa.

Vierailija
71/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, kävispä meilläkin joskus vieraita. Huolestuttaa, että kaikki pyörii nyt lapsen ympärillä, kun mitään häiriötekijöitä ei ole. Voisi olla ihan tervetullutta, että rutiineita haastettaisiinkin välillä, vaikka se ei varmasti sillä hetkellä kivaa olekaan.

Nimim. yh. 24h/vrk lapsen kanssa kaksin.

Vierailija
72/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoinhan teillä vieraita käy, kerran tai kaksi kuukaudessa. Ehkä nuo päivät jaksaisi, jos kerta haluatte vieraita kutsua. Tai sitten pitää olla kutsumatta, kunnes lapsi on isompi.

Kannattaako niitä vieraita kutsua teille luuhaamaan varsinkin näinä aikoina? Kohta on varmasti pennussas korona.

Vierailija
73/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun meidän lapset oli pieniä ja oli vieraita, toinen meni nukuttamaan ja toinen jäi vieraiden luo siksi aikaa.

Nyt kun mietin niin ei me kyllä varmaan ikinä molemmat niitä iltatoimia tehty, vaan vuorotellen.

Lasten syömisiin ei vieraat vaikuttaneet mitenkään, söivät mitä söivät. Neuvolassa sanoivat että lapsi tietää kyllä onko kylläinen vai ei ja että välillä syö enemmän ja välillä vähemmän.

Lasten makkariin ei ollut ulkopuolisilla asiaa kun lapsia nukutti.

Päiväunet kyllä nukkuivat enimmäkseen ulkona.

Riippuu vieraista. On oikeasti niin hulluja ihmisiä kuten mun äiti, joka istui lattialla polvillaan nenä 10cm esikoisen syöttötuolin pöydästä ja väänteli ja lauleli niin että vauva ihan oikeasti ei saanut syötyä mitään. Meillä taas syöminen oli suorassa suhteessa nukkumiseen. Huono syöminen, huono nukkuminen.

Vierailija
74/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tosi rumia kommentteja. Toivottavasti jätät ne omaan "arvoonsa".

Olen vauvaikäisen mummo. Kyllä pitää ymmärtää mennä vauvaperheen ehdoilla.

Vasta synnyttänyt äiti sekä pikkuinen vauva, isäkään eivät ole muiden viihdyttämistä varten.

Teille kuuluu itsemääräämisoikeus. Jos muut eivät sitä ymmärrä, se täytyy heille ilmaista. Voisiko isä (jos on perheessä) ottaa tämän roolin ja rauhoittaa tilanteen?

Oma kokemus on useamman lapsen äitinä, että eri vauvojen kanssa ja eri terveystilanteessa jaksoi eri tavoin.

Nyt on teidän aikanne. Älkää antako muiden tulla lisärasitteeksi. Jos he rakastavat vauvaa, he ajattelevat hänen kasvuaan, lepoaan, kehitystään.

❤️

Vierailija
75/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja minä käsittelisin sen sinun ilmoituksen vanhempien kanssa ja kehottaisin heitä tekemään poliisille tutkintapyynnön sinusta ja kiusanteosta ja viranomaisen erehdyttämisestä.

Vierailija
76/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä vauvan hommanneet on joskus samaa tasoa teinityttöjen kanssa ja luulee, ettei kukaan ymmärrä mitä he kokee elämässään ja tuntee. Miten sitä on töitä tehty ja miten vaativaa se vauva arki on, kun vauva sitoo ihmisen aikaa paljon kaiken sen arhen pyörittämisen lisäksi.

Hei tiedoksenne kaikki naiset ja martat, kyllä me ihmiset ymmärretään ja ollaanpa melko fiksujakin. Ja tämä tulee sinkku miehen suusta. Veikkaanpa ettet voi sanoa yhtään juttua lastenhoitamiseen liittyvästi mitä en tietäisi tai ymmärtäisi.

Joten älkää naiset luulko liikoja ittestänne tai elämästänne.

Älä viitsi. Kommenttisi aiheutti vain myötähäpeää.

Vierailija
77/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta oikeasti, lapsi nukkuu ja lapsi syö. Aina ne on hengissä selvinneet."

Ja seuraavaksi nähdään Iltasanomissa otsikko, miten uupunut vanhempi tappoi lapsensa... Ei ne aina selviä hengissä! Ei siinä unien ja rutiinien vaalimisessa ole aina kyse välttämättä siitä lapsesta, vaan yhtä lailla voi olla kyse väsyneen vanhemman pyrkimyksistä edes jotenkin hallita ympäristöään. Toisille kaaoksen ja rutiinien hajoaminen on helpompaa kun toisille. 

Itselläni oli helppo lapsi ja löyhät rutiinit meluisassa maalaistalossa, mutta ei minun ole vaikeaa samaistua aloituksen tekstiin liioin. Jos ei jotain kestä, niin ei se auta, että joku ulkopuolinen neuvoo vain kestämään. Siinä missä yhdelle kiukkuinen huonosti nukkuva lapsi on pikkujuttu, niin se voi olla toiselle viimeinen pisara ennen romahdusta. Enkä sano, että ap tilanne olisi tämä, sanon vain, että ne rutiinit voi olla elintärkeitä useammasta kuin yhdestä syystä.

Aloittajalle neuvoisin täältä ulkopuolelta, että teette tämän lyhyen pikkulapsiajan just sellaiseksi kuin teille hyvältä tuntuu. Pistäkää vieraille selkeämmät näkyvämmät ohjeet tiskiin. Vaikka joksikin naurettavaksi huonetauluksi, jos ei muu auta! Kun toinen vanhempi menee nukuttamaan, niin toinen sanoo vieraille, että nyt oikeasti ne turvat tukkoon tai menette pihalle siksi aikaa kun peipi nukahtaa. Luultavasti vieraat loukkaantuu, mutta noh. Ihmiset nyt loukkaantuu aina jostain. 

Hyvä kirjoitus. Esimerkiksi itse olen yh, lapset eivät koskaan ole yöpyneet isällään. Jos mulle tulee huono yö tai useita, mitään mahdollisuuksia kuitata univelkoja ei ole. Vanhemmat eivät tätä tajua vaikka itse heitä oli kaksi, itse olen yksin ja kaksi lasta, heillä vain minut ja mummokin auttoi paljon. Siivoamisestakin arvostelevat, on se kumma juttu miten yksi ihminen ei veny kahden lapsen kanssa samaan kuin kaksi aikuista ja isoäiti yhden kanssa.

Vierailija
78/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle täysin vieras ihminen ulkomailla asuessani antoi esikoisen kohdalla arvokkaan neuvon: älä lopeta elämistä vauvan tähden, ja elä normaalisti kun vauva nukkuu (imuroi, tee kotitöitä jne niin että ääniä kuuluu normaalisti), älä päivällä pimennä huonetta päiväunien ajaksi, niin vauva oppii paremmin päivän ja yön kontrastit. Näin tein molempien kohdalla ja hyvin nukkuivat molemmat, sekä päivällä että yöllä.

Samaa mieltä. Pyykkikone päälle, tiskikone päälle jne., niin lapsi oppii nukkumaan pienessä hälyssä.

Vierailija
79/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, voimia teille! Lapset on erilaisia, meillä sujui ekat kolme vuotta suht rennolla otteella. Ymmärrän silti jos toisen lapsi tarvii ne tiukemmat rutiinit. Meillekin sanottiin että aijai, ei saa vauvaa syliin nukuttaa, herää heti kun laitetaan pinnasänkyyn. Lapsentahtisuus oli yhden mukaan sitä että taapero ylös viimeistään seiskalta ja lounaalle yhdeltätoista. Meidän tenava nukahti klo 22-23 ja nukkui aamuisin kahdeksaan kun iskänsä lähti töihin. Sain kotityöt tehtyä päivän aikana, ei väsyttänyt eikä nyrppinyt kun sain öisin nukuttua. Päikkärit nukkui vaunuissa tai rattaissa jos nukkui. Oli tyytyväinen lapsi, vaikka iltavirkku olikin. Toivoisin että Suomessakin koulut alkaisi klo 9 aikaisintaan koska nyt ollaan väsyneitä. Tyttö menee kyllä kiltisti nukkumaan, on aina mennyt, mutta tuo luonnollisen päivärytmin väkisin aikaistaminen stressaa ja ärsyttää. 

Vierailija
80/615 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ymmärrän aptä etenkin unien suhteen. Todella vähäuninen taapero meillä ja samanlainen oli myös vauvana. Unihäiriö todettu ja ei, mitkään unikoulut ei ole auttaneet. Ollaan lastensairaalan unipolin asiakkaita ja siellä tosiaan vaaditaan se minuuttitarkka aikataulu päiviin. Lapsi ei esim. saa nukkua klo 15 jälkeen ennen iltaunia. Siispä ei ole päästy kävelylle eikä voi käydä autolla taaperon kanssa klo 15 jälkeen, koska takuuvarmasti nukahtaa autoon tai vaunuihin. Tätä pitäisi jatkaa vähintään 6kk. Unilääkäri ei edes ota kantaa tapaukseen ellei tuo päivärytmi ole täysin kellontarkka valmiiksi.

Miksi se lapsi sitten ei saisi olla vähäuninen? Miksi pitäisi väkisin pakottaa nukkumaan, jos lapsen fysiikka ei siihen taivu? Itse olen ollut tällainen vähän nukkuva lapsi jolla oli runsaammin nukkuva äiti ja edelleen aikuisena nukun ihan maksimissaan viisi tuntia vuorokaudessa. Yhtä hyödyllistä on hakata päätään kallioon kuin yrittää muuttaa tällaista. Antakaa sille vaan leluja sänkyynsä niin kyllä se siellä pysyy valveillakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän