Kommentoikaa suunnitelmaani, jolla pyrin saamaan velat maksettua!
Tilanne on sellainen, että minulla on asuntolainaa maksamatta noin 37 000 euroa. Lainan maksuerä on sovittu aina samaksi. Viimeinen maksupäivä on vuoden 2022 lopussa, ja tuon erän koko muuttuu korkojen noustessa. Aiemmin oli sovittu sellainen lyhennystapa, jossa laina-aika piteni korkojen noustessa, mutta jossakin vaiheessa korot nousivat niin paljon, että laina-aika olisi karannut käsistä ja silloin tehtiin tuo muutos. No nyt sitten havaitsin, että sen viimeisen maksuerän koko on tällä hetkellä 14 600 euroa!
Olen jäänyt paljon pienituloisemmaksi kuin lainaa ottaessani kuvittelin. Lainan maksuerä on ollut 270 e/kk, jonka pystyn maksamaan luotettavasti, mutta en uskalla vaihtaa sitä suuremmaksi koska tuloni ovat epäsäännölliset ja epäluotettavat. Lisäksi lyhennän kahta eri opintolainaa, joiden saldot ovat tällä hetkellä 2100 e ja 1600 e. Suuremmassa opintolainassa on myös kaikista lainoistani suurin korko, 2,2% tällä hetkellä. Asuntolainassa korko on 1,15% ja pienemmässä opintolainassa 1%.
Laskin, että tämänhetkiset säästöni huomioon ottaen minulla olisi vuoden lopussa noin 2400 euroa ylimääräistä tilillä. Kun tuloistani vähennetään menot vuositasolla, jään noin 780 euroa plussan puolelle, siis vuodessa. Oletan suunnitelmassani, että tilanne pysyy samana ja pidän oletusta realistisena, koska vähintään tuon verran on jäänyt joka vuosi, joinakin vuosina enemmän.
Suunnitelmani on seuraava:
- maksan tämän vuoden lopussa tuosta tilillä olevasta summasta isomman opintolainan pois, jolloin vuonna 2016 minulle jää sen lainan lyhennyserän verran enemmän kuussa rahaa käteen, yhteensä noin 240 e
- talouteni jää siis vuodesta 2016 alkaen noin 1020 euroa plussalle (780 + 240)
- laitan jokaisen vuoden lopussa lainatilille ylimääräisen tuhannen euron lyhennyksen, yhteensä 7 kertaa = 7000 euroa
- viimeinen lyhennyserä on tämän jälkeen 7000 euroa vähemmän, eli 7600 euroa
Tässäkin suunnitelmassa edelleen ongelmaksi jää tuon viimeisen lyhennyserän koko, mutta saisin sen tällä tavalla sentään puolitettua. Keksittekö jonkin vielä paremman tavan saada näitä lainoja hoidettua? Mitä mahtaa tapahtua jos tarvitsen pankilta lisää lainaa tuon loppuerän hoitamiseen? Tuleeko siihen ihan hirmuinen korko?
En ole kovin hyvä suunnittelemaan talouttani, ja tiedän tässäkin mallissa olevan se ongelma, että minulle ei jää käytännössä lainkaan säästöjä. Olen ajatellut niin, että kun toivottavasti joinakin vuosina saan tätä minimimäärää enemmän tuloja, niin laitan niistä säästöön kaiken minkä voin.
Olen kiitollinen kaikista neuvoista ja kommenteista.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:07"]
No ensinnäkin: sinä et tarvitse pankilta uutta lainaa vanhan lainan poismaksuun vaan uuden maksusopimuksen jolla hoidat sen lopun pois. Ei pankkikaan ihan joustamaton ole, että joutuisit toisella luotolla toisen hoitamaan. Toisekseen: se viimeinen erä on noin suuri, koska olet sopinut tietyn mittaisen maksuohjelman. Sinun kannattaisi nyt jo mennä pankkiin ja tehdä uusi ohjelma, jossa ensinnäkin korotat vähän kuukausierää ja toisekseen pidennät maksuaikaa. Tällä hetkellä tuo kuukaudessa maksamasi summa on niin pieni, ettei laina lyhene juuri ollenkaan ja kun laina ei lyhene, maksat koko ajan älyttömästi korkoja. Korkohan lasketaan sille jäljellä olevalle pääomalle ja kun se ei pienene, et saa lainaasi "ikinä" pois. Eli hopihopi pankkiin puhumaan asiasta. Sen maksuerän noston ei tarvitse edes olla kovin suuri kun se jo auttaa pidemmän päälle noissa korkokuluissa.
[/quote]
Kiitos vastauksestasi! En oikeasti halua mennä pankkiin neuvottelemaan, jos ei ole ihan pakko, koska ensimmäiseksi sieltä yritetään tietysti korottaa marginaaliani. Tällä hetkellä siis lainan kokonaiskorko on 1,15%! Minulla ei ole säännöllistä työsuhdetta/tuloja vaan olen erittäin huonosti toimeentuleva pienyrittäjä, joka en ole oikeutettu edes sosiaaliturvaan, kuten te turvaverkoilla siunatut tavalliset ihmiset olette.
Eikö siis saman asian (kk-erän korottaminen) aja se, että teen tuon ylimääräisen 1000 euron lyhennyksen vuosittain? Sen tiedän voivani tehdä ilman että tulee pankin puolelta mitään ylimääräisiä kuluja. Sehän vastaa kk-erän korottamista noin 83 eurolla, paitsi että jos joudunkin maksuvaikeuksiin niin tätä "korotusta" ei olekaan pakko maksaa. Tämäkin on tilanteessani etu. Toisaalta voin myös maksaa isommankin kertaerän, jos jonain vuonna olen sattumoisin tienannut enemmän.
ap
[/quote]Joo toki voit tehdä itsenäisestikin lyhennyksiä. Mikä viitekorko sinulla on? Lyhennykset kannattaa tehdä aina juuri ennen korontarkistuspäivää, jotta pääoma on mahdollisimman pieni kun korko lasketaan uudelleen. Eli jos sinulla on esim 3kk euribor niin tee lyhennykset 3kk välein. Koron tarkistuspäivän näet verkkopankista.
Ja edelleen rauhoittelen: pankki ei pakota sinua maksamaan luottoa luotolla.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:13"]
niin, ja jos teet ylimääräisiä lyhennyksiä, tee ne joka kuukausi, sen sijaan, että teet vuoden lopussa, näin koronalainen pääoma vähenee mahdollisimman nopeasti (olettaen, että lyhennyksistä ei mene maksuja).
16
[/quote]
Hyvä ehdotus, tässä on varmasti ideaa! Tosin tässä on se riski, että jos tuleekin yllättäviä muita kuluja/maksuja, niin kerran vuodessa lyhentämällä tilillä on melkein aina edes jonkin verran rahaa (vuosittaista lyhennystä varten), jonka voin sitten tarvittaessa käyttää yllättäviin menoihin ja tehdä vastaavasti pienemmän ylimääräisen lyhennyksen.
Minkä verran mielestänne yksinasuvalla lapsettomalla pitäisi olla tällaista pelivaraa tilillä?
ap
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:07"]
No ensinnäkin: sinä et tarvitse pankilta uutta lainaa vanhan lainan poismaksuun vaan uuden maksusopimuksen jolla hoidat sen lopun pois. Ei pankkikaan ihan joustamaton ole, että joutuisit toisella luotolla toisen hoitamaan. Toisekseen: se viimeinen erä on noin suuri, koska olet sopinut tietyn mittaisen maksuohjelman. Sinun kannattaisi nyt jo mennä pankkiin ja tehdä uusi ohjelma, jossa ensinnäkin korotat vähän kuukausierää ja toisekseen pidennät maksuaikaa. Tällä hetkellä tuo kuukaudessa maksamasi summa on niin pieni, ettei laina lyhene juuri ollenkaan ja kun laina ei lyhene, maksat koko ajan älyttömästi korkoja. Korkohan lasketaan sille jäljellä olevalle pääomalle ja kun se ei pienene, et saa lainaasi "ikinä" pois. Eli hopihopi pankkiin puhumaan asiasta. Sen maksuerän noston ei tarvitse edes olla kovin suuri kun se jo auttaa pidemmän päälle noissa korkokuluissa.
[/quote]
Kiitos vastauksestasi! En oikeasti halua mennä pankkiin neuvottelemaan, jos ei ole ihan pakko, koska ensimmäiseksi sieltä yritetään tietysti korottaa marginaaliani. Tällä hetkellä siis lainan kokonaiskorko on 1,15%! Minulla ei ole säännöllistä työsuhdetta/tuloja vaan olen erittäin huonosti toimeentuleva pienyrittäjä, joka en ole oikeutettu edes sosiaaliturvaan, kuten te turvaverkoilla siunatut tavalliset ihmiset olette.
Eikö siis saman asian (kk-erän korottaminen) aja se, että teen tuon ylimääräisen 1000 euron lyhennyksen vuosittain? Sen tiedän voivani tehdä ilman että tulee pankin puolelta mitään ylimääräisiä kuluja. Sehän vastaa kk-erän korottamista noin 83 eurolla, paitsi että jos joudunkin maksuvaikeuksiin niin tätä "korotusta" ei olekaan pakko maksaa. Tämäkin on tilanteessani etu. Toisaalta voin myös maksaa isommankin kertaerän, jos jonain vuonna olen sattumoisin tienannut enemmän.
ap
[/quote]
Sinun kohdalla olisi varmaan järkevintä mennä pankkiin sopimaan tasamaksuerää, jossa koron maksu heittelee. Eli joinain kuukausina maksat enemmän korkoa, vähemmän pääomaa ja joskus korko on pienempi, kuin pääoma. Näin ei koronmaksu kasvaisi kohtuumaksi loppua kohden.
Korkojen maksusta kun joutuu maksamaan vielä lisää korkoa. Mene rohkeasti sinne pankkiin keskustelemaan, he kyllä auttavat mielellään. Paljonko sinulla menee tällä hetkellä asumiseen yhteensä rahaa? Ja paljonko on palkkasi? Nyt ehkä ei tarvitse säästää itse rahaa, kun säästät oikeastaan joka kuukausi sillä, että saat omistaa asuntoasi kerralla enemmän.
Tämä onneksi motivoi yrittämään enemmän, eikö niin :)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:27"]Joo toki voit tehdä itsenäisestikin lyhennyksiä. Mikä viitekorko sinulla on? Lyhennykset kannattaa tehdä aina juuri ennen korontarkistuspäivää, jotta pääoma on mahdollisimman pieni kun korko lasketaan uudelleen. Eli jos sinulla on esim 3kk euribor niin tee lyhennykset 3kk välein. Koron tarkistuspäivän näet verkkopankista. Ja edelleen rauhoittelen: pankki ei pakota sinua maksamaan luottoa luotolla.
[/quote]
Hienoa, kiitos tästä. Katselen nyt sitten minkä verran saan lainaa pois tämän nykyisen maksuajan puitteissa ja neuvottelen sitten lisäaikaa jos ei ole koko laina vielä lyhentynyt silloin. Voihan tässä vielä onnikin potkaista niin, että saisin hieman paremmat tulot vaikka jokusen vuoden ajaksi, ja silloin tämä voi onnistuakin.
Minulla on 12 kk:n euribor, joka tarkistetaan heinäkuussa. Nyt se taitaa tarkistua alaspäin vuoden takaisesta tasosta. Hyvä neuvo tuo lyhennyksen tekeminen juuri ennen sitä! Taidan siis kuitenkin tehdä sen ylimääräisen lyhennyksen vain kerran vuodessa, jotta taloudessani säilyy jonkinlainen pelivara, mutta en vuoden lopussa vaan kesäkuun lopussa.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 17:10"]
katoa viideksi vuodeksi niin että sinuun ei saa yhteyttä. sitten viiden vuoden kuluttua velkasi unohdetaan laillisesti
[/quote]
Ja tämän takia elämäm koululaisilla menee huonosti.
He ovat aivan saatanan tyhmiä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:24"]
Sinun pitää valitettavasti myös varautua siihen, että korot tulevat nousemaan. Entä mikä on taloyhtiösi tilanne? Mitä teet, jos eteen tulee jonkin isomman remontin maksaminen? Olisiko sinun mahdollista löytää joku kämppis maksamaan osan kuluista? Ymmärrän, ettet haluaisi luopua omasta kodistasi, mutta ehkä olisi parempi myydä se suunnitellusti kuin pakon edessä.
[/quote]
Taloyhtiö on hyvin hoidettu, kuten sanoin. Tuleviin remontteihin varaudutaan pitämällä vastikkeita sellaisina, että niistä kertyvillä säästöillä voidaan remontteja rahoittaa. Kaikki suuret remontit on yhtiössä tehty hiljattain ja maksan nytkin rahoitusvastikkeessa aiemmin tehtyä putkiremonttia pois. Sen maksaminen tosin jatkuu vielä pidempään kuin tämän pankkilainan, joten sieltä ei ole lähitulevaisuudessa tulossa helpotusta kuluihin. Ei tosin suurta kasvuakaan pitäisi tulla.
Korot tosiaan voivat nousta ja siitä seuraa sitten lainani paisuminen. Toivottavasti saan mahdollisimman paljon lyhennettyä ennen kuin niin käy. Toisaalta jos korot lähtevät nousuun niin silloin varmaan taloustilanne muutenkin kohenee? Jos näin käy, minulla on ehkä sitten paremmat näkymät saada yrityksenikin toimimaan paremmin, niin että saisin sieltä nykyistä surkean pientä tasoa enemmän tuloja. Jos näin ei käy, niin sitten nämä laskelmat täytyy toki tehdä uudestaan ja vaikka lopettaa yritys ja (yrittää) mennä palkkatöihin.
Asuntoni on yksiö, joten kämppistä ei oikein pysty ottamaan.
ap
Voisikohan noita opintolainoja yhdistellä,varmaan tuolle kokonaislainasummalle saisi pienemmän koron,mitä noilla nyt erikseen on.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:30"]
Oletko käynyt yritysneuvojalla lähiaikoina? Jos saisitkin sitä kautta sellaisia ideoita, joita et itse ole tullut ajatelleeksi. Voisitko esimerkiksi sisällyttää toimintaasi jotain muuta, vaikka se ei liittyisikään suoraan alaasi? Tai pystytkö säästämään muusta, elätkö jo niin vähällä kuin voit? Tai voitko pidentää lainojen maksuaikaa? Eiköhän tuo jollain tavalla ratkea, tuskinpa pankki oikeasti olettaa sinun maksavan tuollaista summaa kerralla. Viimeistään sitten lähempänä sen erääntymistä kannattaa käydä juttelemassa, nyt voit ehkä vielä jättää sen huomiotta. Kyllä ne asiat vielä selviävät :)
[/quote]
Mitenkään yritysneuvontaa väheksymättä, sieltä saa neuvoja joilla ainakin minun alani yritys, erityisesti jos toiminta keskittyy vientiin, menee nopeasti nurin. Tuttavani samalla alalla toimiva itse asiassa tuossa juuri menikin.
Yritysneuvonta voi olla hyödyllistä perustamisvaiheessa, kun yrittäjä on vielä uusi ja tarvitsee yleispätevää tietoa yrittämisestä. Mutta mitä pidemmälle toiminta kehittyy, sitä vähemmän ulkopuoliset voivat siinä neuvoa. Onhan tämä selvää jo maalaisjärjelläkin ajateltuna: jos valtion yritysneuvojilla olisi muita toimijoita paremmat tiedot jokaiselta alalta siitä, miten yritys saadaan menestymään, valtionhan kannattaisi perustaa kaikille aloille yritys ja netota näin huimia summia rahaa. Sillä rahalla voisimme sitten pyörittää kansantaloutta ilman, että pitäisi miettiä mistä rahat seuraavan vuoden budjettiin. Todellisuudessa kenelläkään ei tietenkään voi olla tuollaista viisastenkiveä, varsinkaan silloin kun yritys toimii murroksessa olevalla alalla jossa on kehitettävä uudenlaisia tuotteita tai toimintamalleja. Se on aina eräänlaista pimeässä suunnistamista, lähes yhtä vaikeaa kuin esim. Roviolle on uuden menestyspelin kehittäminen. Vastausta ei kukaan tiedä etukäteen - kaikkein vähiten valtion yritysneuvoja, jolla ei valitettavasti ole omasta alastani edes perustason tietoja hallussa.
Yleisesti ottaen toiminnassa "rönsyilyä" pidetään huonona käytäntönä yrityksille. Joskus siitä voi olla tilapäistä apua, jos se on mahdollista toteuttaa kustannustehokkaasti, mutta omassa tapauksessani tämä ei ole mahdollista. Jos alan tehdä jotain muuta kuin jo teen, päivistäni loppuvat tunnit (niin on vähällä käydä jo nyt), ja menetän nekin asiakkuudet jotka nyt olen onnistunut hankkimaan, koska varsinaisen toimintani laatu kärsii. Oikeasti tarvitsisin työntekijöitä avukseni, mutta ei ole mahdollisuutta palkata ennen kuin saan tilaukset sille tasolle, että niistä sisään tulevilla rahoilla voin maksaa työntekijän palkan, sivukulut, mahdolliset äitiyslomat ja sijaiset, sairastamiset, jne.
Joka tapauksessa se, että löysäisin tätä lainanlyhennyssuunnitelmaani, ei tule auttamaan yrityksen rahoituksessa juuri mitenkään, koska puhumme pikkurahoista siihen nähden mitä yrityksessä on oltava kassassa, jotta se voi edes auttavasti pyöriä. Koska on aivan mahdollista, että minullakin on edessä konkurssi, pyrin varmistamaan edes sen, että saan asuntoni mahdollisimman nopeasti maksettua. Mahdollisen konkurssin jälkeen kun voi olla, että maksaminen vaikeutuu entisestään. Jos vielä samaan aikaan korot alkavat nousta rajusti, saattaa aivan pienikin jäljellä oleva lainasumma muodostua minulle käytännössä ylivoimaiseksi lyhentää. Siksi haluan lyhentää lainan mahdollisimman pieneksi nyt, kun vielä voin.
Haluaisiko joku kommentoida sitä, minkä verran yksin asuvalla lapsettomalla olisi hyvä olla tilillä rahaa ns. yllättäviä menoja varten? Olen ajatellut pyrkiä siihen, että minulla olisi sentään jotain varakassaa olemassa, mutta kaiken vähänkin ylimääräisen kyllä laitan noihin lainojen lyhennyksiin.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:41"]
Taloyhtiö on hyvin hoidettu, kuten sanoin. Tuleviin remontteihin varaudutaan pitämällä vastikkeita sellaisina, että niistä kertyvillä säästöillä voidaan remontteja rahoittaa. Kaikki suuret remontit on yhtiössä tehty hiljattain ja maksan nytkin rahoitusvastikkeessa aiemmin tehtyä putkiremonttia pois. Sen maksaminen tosin jatkuu vielä pidempään kuin tämän pankkilainan, joten sieltä ei ole lähitulevaisuudessa tulossa helpotusta kuluihin. Ei tosin suurta kasvuakaan pitäisi tulla.
[/quote]
Noista remonteista vielä, että maksoin tuossa myös juuri äskettäin yllättävästä vesivahinkokorjauksesta yhtiölle tulleet kulut, tai osuuteni niistä. Yhtiö on kooltaan niin suuri, että tuollainen yllätys oli vielä aika helppo maksaa kun yhden pienosakkaan osuus jää pieneksi. Tästäkin syystä asuntoni on sellainen, josta todella haluan pitää kiinni.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:27"]Joo toki voit tehdä itsenäisestikin lyhennyksiä. Mikä viitekorko sinulla on? Lyhennykset kannattaa tehdä aina juuri ennen korontarkistuspäivää, jotta pääoma on mahdollisimman pieni kun korko lasketaan uudelleen. Eli jos sinulla on esim 3kk euribor niin tee lyhennykset 3kk välein. Koron tarkistuspäivän näet verkkopankista. Ja edelleen rauhoittelen: pankki ei pakota sinua maksamaan luottoa luotolla.
[/quote]
Hienoa, kiitos tästä. Katselen nyt sitten minkä verran saan lainaa pois tämän nykyisen maksuajan puitteissa ja neuvottelen sitten lisäaikaa jos ei ole koko laina vielä lyhentynyt silloin. Voihan tässä vielä onnikin potkaista niin, että saisin hieman paremmat tulot vaikka jokusen vuoden ajaksi, ja silloin tämä voi onnistuakin.
Minulla on 12 kk:n euribor, joka tarkistetaan heinäkuussa. Nyt se taitaa tarkistua alaspäin vuoden takaisesta tasosta. Hyvä neuvo tuo lyhennyksen tekeminen juuri ennen sitä! Taidan siis kuitenkin tehdä sen ylimääräisen lyhennyksen vain kerran vuodessa, jotta taloudessani säilyy jonkinlainen pelivara, mutta en vuoden lopussa vaan kesäkuun lopussa.
ap
[/quote]
Se tarkistetun koron määrä ei määräydy pääoman, vaan euribor+marginaalin mukaisesti. Ylimääräinen maksu ei alenna korkoa. Jos maksat ylimääräistä aina kun mahdollista, se summa ei enää ole seuraavassa kuussa kasvattamassa koron määrää ja isompi osa rahasta menee lyhentämiseen. Pienen pieniä summia toki, mutta näin periaate-tasolla...
Se vuoden Euribor on kyllä tosi huono korko ollut pitkään, siksi lainasi ei lyhene. Mä kysyisin ihan rohkeasti koron muuttamista 1-3 kk euriboriksi samalla marginaalilla.
Sitten käyt kilpailijalla ja pyydät yhdistetyn tarjouksen opintolainoista ja asuntolainasta. Katsot kummalla paremmat diilit.
Ylimääräisiä lyhennyksiä kannattaa tehdä aina kun voit, vaikka tekisit niin että lyhennät joka kk 10-20 euroa ja katsot sitten muutaman kerran vuodessa voitko lyhentää enemmän. Toki kannattaa katsoa ettei lyhennyksistä mene käsittelykulua.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:41"]
Voisikohan noita opintolainoja yhdistellä,varmaan tuolle kokonaislainasummalle saisi pienemmän koron,mitä noilla nyt erikseen on.
[/quote]
Tämä olisi parannus nykyiseen suunnitelmaan nähden vain siinä tapauksessa, että uusi korko olisi alle 1%, joka tuossa halvemmassa opintolainassani nyt on. Kalliimman lainan kun maksan ihan kohtapuoliin pois joka tapauksessa tämän suunnitelmani mukaan. Tai no, vuoden lopussa, mutta voisin maksaa sen vaikka nyt heti, jos uskaltaisin jättää tilille niin pienen summan rahaa.
ap
Minkä alan yritys sinulla on? Vaikutat niin järkevältä tyypiltä, että jos on sen alan ostotarpeita, niin mielellään tukisi sinua ja yritystäsi :-)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:47"]
Se vuoden Euribor on kyllä tosi huono korko ollut pitkään, siksi lainasi ei lyhene. Mä kysyisin ihan rohkeasti koron muuttamista 1-3 kk euriboriksi samalla marginaalilla.
[/quote]
Hmm, mutta entäs jos/kun korot ampaisevat nousuun? Tiedän että olen tässä nyt hävinnyt jonkun verran rahaa kun minulla on ollut 12kk:n euribor, mutta jos nyt vaihdan lyhyempään niin enkö jää siinä taas häviävälle puolelle kun koron nostot heijastuvat lainani korkoon nopeasti? Laskeahan nämä korot eivät enää oikein voi, joten loogisesti ajatellen seuraavaksi lähdetään ylöspäin.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:48"]
Minkä alan yritys sinulla on? Vaikutat niin järkevältä tyypiltä, että jos on sen alan ostotarpeita, niin mielellään tukisi sinua ja yritystäsi :-)
[/quote]
Oletpa ihana! Kiitos. :)
Valitettavasti toimin todella kapealla b-to-b -markkinalla. Niin kapealla, että koko Suomessa ei ole tällä hetkellä oikeastaan yhtään asiakkaita yritykselleni ja kaikki vähät tuloni tulevatkin viennistä. Kiitos kuitenkin kannustuksesta!
ap
Ala huolestu. Voit ottaa uuden lainan jolla maksat viimeisen eran, ja jatkat sitten lainan hissuttelua.
Pistä säästämäsi tonni pankin sijaan yrityksesi markkinointiin ja hanki uusia asiakkaita. Tienaa enemmän niin raha-asiat paranevat.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:53"]
[/quote]
Valitettavasti toimin todella kapealla b-to-b -markkinalla. Niin kapealla, että koko Suomessa ei ole tällä hetkellä oikeastaan yhtään asiakkaita yritykselleni ja kaikki vähät tuloni tulevatkin viennistä. Kiitos kuitenkin kannustuksesta!
ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 18:53"]
[/quote]
ap
[/quote]
Eipä kestä! Tsemppiä sekä uralle että elämään, sinä tulet kyllä aina pärjäämään, tuolla asenteella ja ajattelulla.
Sinun pitää valitettavasti myös varautua siihen, että korot tulevat nousemaan. Entä mikä on taloyhtiösi tilanne? Mitä teet, jos eteen tulee jonkin isomman remontin maksaminen? Olisiko sinun mahdollista löytää joku kämppis maksamaan osan kuluista? Ymmärrän, ettet haluaisi luopua omasta kodistasi, mutta ehkä olisi parempi myydä se suunnitellusti kuin pakon edessä.