Miksi Posti maksaa niin huonoa palkkaa?
Johtajien bonukset sen kertovat, sinne rahat menevät. Haluaisitko sinä tehdä huonolla palkalla töitä?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Työttömänä usein moni parantuu pätkätyöaikana syntyneestä alkoholismista tai työstressin aiheuttamasta tupakoinnista.
On aikaa käydä lenkillä ja aikatauluttaa terveellinen elämä. Ei pikaruokaa ja kerkeää syömään terveellisesti.
Usein työttömillä näkyvä masennus johtuu pätkätyöaikana hankitusta stressistä, joka paranee itsestään kun riistetty pääsee lepoon ja saa syödä terveellisesti.
Niinhän sitä kuvittelis. Itse aikoinaan lopetin stressaavan työn kuvitellen että työttömänä mulla on aikaa ja energiaa laittaa itseni kuntoon. Toisin kävi. Päihdeongelma kaksinkertaistui ja työttömyys lannisti vakavan masennuksen partaalle.
Kun aloitin osa-aikaisen työn, olkoonkin matalapalkkainen, niin ongelmat aika nopsaa korjaantui. Korkki on helppo pitää kiinni koska juopottelun suora seuraus olisi kykenemättömyys mennä töihin. Elämässä on rytmiä. On yhteisö johon kuulun. Ja toki rahaakin on enemmän. Mulla ei koskaan ole ollut mitään ansiosidonnaisia, joten työnteko on kohdallani aina kannattanut rahallisesti.
Toki sen uskon että pätkätöitä tekevän opettajan elämä voi olla tuskaa, jos pätkätyö tarkoittaa sitä että tulet vain kutsuttaessa töihin ja sun täytyy joka päivä olla valppaana ottamaan mahdollisesti siunaantuva työvuoro vastaan.
Mutta tässä ketjussa puhuttiin nyt Postin työpaikoista. Niissä on yleensä säännöllinen työaika ja viikkorytmi. Ei tartte jännittää että onko tällä viikolla töitä; on varmasti. Se on eri asia kuin joku sijaisuuksien perässä roikkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka määräytyy työn vaativuuden mukaan. Kun se (vaativuus siis) on erittäin alhainen, myös pieni palkka on siinä ihan asianmukainen asia...
Koulunpenkille, jos haluaa paremmille ansioille!
Palkkaa ei todellakaan makseta työn vaativuuden mukaan.
ai jaa.... mites neurokirurgi?. eikös se saa korkean palkan työnvaativuuden mukaan , koska kyse on ihmishengistä eikä pakettien tai kirjeiden.
Postin lajittelu ja jako on tarkkuutta vaativaa, kiireistä työtä. Ihmettelen että vertailuammatiksi otetaan neurokirurgi, muitakin ammatteja on paljon. Yritetäänkö ottaa vertailuun jokin poikkeuksellisen arvostettu ammatti, johon vertaamalla voitaisiin alentaa postityötä? Kirurgin ammatti on myös tarkkuutta vaativaa ja kiireistä työtä, mutta muuten nämä ammatit ovat hyvin erilaisia.
Miksi Tokmanni maksaa niin surkeaa palkkaa? Mun palkka on lisineen n. 2000e bruttona.
Postin oikaistu liikevoitto moninkertaistui huhti–kesäkuussa. Yhtiön tulos nousi 14,7 miljoonaan euroon, kun se viime vuonna oli 3,1 miljoonaa. Liikevaihto nousi kolmisen prosenttia 404,3 miljoonaan euroon.
Ei kuitenkaan mikään konkurssifirma.
Tällä lähinnä mm-työllistäjä. Minimiliksa, loput tukina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Työttömänä usein moni parantuu pätkätyöaikana syntyneestä alkoholismista tai työstressin aiheuttamasta tupakoinnista.
On aikaa käydä lenkillä ja aikatauluttaa terveellinen elämä. Ei pikaruokaa ja kerkeää syömään terveellisesti.
Usein työttömillä näkyvä masennus johtuu pätkätyöaikana hankitusta stressistä, joka paranee itsestään kun riistetty pääsee lepoon ja saa syödä terveellisesti.
Niinhän sitä kuvittelis. Itse aikoinaan lopetin stressaavan työn kuvitellen että työttömänä mulla on aikaa ja energiaa laittaa itseni kuntoon. Toisin kävi. Päihdeongelma kaksinkertaistui ja työttömyys lannisti vakavan masennuksen partaalle.
Kun aloitin osa-aikaisen työn, olkoonkin matalapalkkainen, niin ongelmat aika nopsaa korjaantui. Korkki on helppo pitää kiinni koska juopottelun suora seuraus olisi kykenemättömyys mennä töihin. Elämässä on rytmiä. On yhteisö johon kuulun. Ja toki rahaakin on enemmän. Mulla ei koskaan ole ollut mitään ansiosidonnaisia, joten työnteko on kohdallani aina kannattanut rahallisesti.
Toki sen uskon että pätkätöitä tekevän opettajan elämä voi olla tuskaa, jos pätkätyö tarkoittaa sitä että tulet vain kutsuttaessa töihin ja sun täytyy joka päivä olla valppaana ottamaan mahdollisesti siunaantuva työvuoro vastaan.
Mutta tässä ketjussa puhuttiin nyt Postin työpaikoista. Niissä on yleensä säännöllinen työaika ja viikkorytmi. Ei tartte jännittää että onko tällä viikolla töitä; on varmasti. Se on eri asia kuin joku sijaisuuksien perässä roikkuminen.
Ei pidä paikkaansa. Postiin haettiin muutama vuosi sitten lajittelija-jakajia. Työ oli kuitenkin töihin kutsuttavaa, tunteja sai hyvin vähän ja vähäisiä tunteja olisi pitänyt päivystää puhelimen äärellä. Nopeiten viestiin vastannut sai tunnit. Tästä varallaolosta ei maksettu mitään. Tuntipalkkakin oli kehno. Surkea työ.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Postiin haettiin muutama vuosi sitten lajittelija-jakajia. Työ oli kuitenkin töihin kutsuttavaa, tunteja sai hyvin vähän ja vähäisiä tunteja olisi pitänyt päivystää puhelimen äärellä. Nopeiten viestiin vastannut sai tunnit. Tästä varallaolosta ei maksettu mitään. Tuntipalkkakin oli kehno. Surkea työ.
Ei pidä suostua tuollaiseen soppariin. Kyllä firma kuin firma joskus koittaa huijata jengiä tuollaisiin..
Mun ei ole koskaan Postin hommissa tarvinnut tehdä epäsäännöllisiä työaikoja tai olla jotenkin tarvittaessa kutsuttavana. Ihan on jokaisella työntekijällä oma vapaus jättää allekirjoittamatta nollatuntisopimuksia. Mun sopimuksessa on sovittuna työvuorot vuodeksi eteenpäin, päivämäärien tarkkuudella ja työvuorojen pituudet ihan minuutin tarkkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan varhaisjakajana lisineen noin 1200€. Viikossa työtunteja noin 18h. Lisäksi ePassilla saan käyttää hyvinvointipalveluja, kulttuuria ym. 200 eurolla. Työterveys melko kattava Mehiläisessä, olen päässyt aina tarvittaessa erikoislääkäreillekin.
Eihän kuukausitienestit siis isot ole mutta ne pitää suhteuttaa työmäärään. Tienaahan lääkärikin vähemmän jos hän ottaa vain yhden potilaan per päivä.
Ja Postin hommissa ei voi tuijottaa pelkästään tuntipalkkaa. Se on about 11€ mutta sitten on päälle kaikki lisät, joita on monen sorttisia. Ne huomioiden tuntipalkka on helposti about 15€. Lisäksi henk.koht. olen saanut tässä loppuvuoden aikana pari bonusta, yht. 300€. Ne on sellaisia kiitospalkkioita joita jaetaan silloin tällöin jollain tapaa ansiokkaasti työnsä hoitaneille.
Siinä vähän faktaa mun kokemuksista. Se on ihan näkökulmasta kiinni miten hyvänä/huonona ton palkan näkee. Ja ne jotka tekevät posti-työn ohella jotain lisätyötä, tekevät sitä yleensä siksi koska posti-työ on osa-aikaista. Jos Postilla saisi tehdä täyttä päivää niin kyllä palkka varmaan bruttona olis noin 3k. Mutta sellaista työtä aika vähän löytyy.
Täytyy olla sosialisti jos tuollaista tekee ja kokee siitä jotain suuntaa tai merkitystä elämälleen.
Palkkahan on sellainen jossa ollaan riskiryhmässä alkoholisoitumiselle ja eihän tuollaisen jälkeen kukaan iäkäs edes jaksa harrastaa mitään terveysliikuntaakaan.
Vain sosialisti tuollaista tekee ja on väärin että sosialisteja käytetään hyvinvointiyhteiskunna hyväksi!
Saman saisit työttömänä kapitalistina. Joskus olisi ihan oikein ajatella taloudellisesti ja laskelmoida töistä saatavat. Teikäläiset vain edesauttaa matalia palkkoja ideologiallanne!
Saa varmaan palkan lisäksi soviteltua päivärahaa ja ehkä myös asumistukea. On se enemmän kuin peruspäiväraha.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Postilla viimeksi vuosi sitten ja duuni oli ainakin silloin viikottaista tai jopa päivittäistä (ti+pe) jännittämistä onko töitä vai ei. Mutta palkka oli ihan hyvä, parempi kuin esim. siivotessa ja työterveys oli myös hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Postilla viimeksi vuosi sitten ja duuni oli ainakin silloin viikottaista tai jopa päivittäistä (ti+pe) jännittämistä onko töitä vai ei. Mutta palkka oli ihan hyvä, parempi kuin esim. siivotessa ja työterveys oli myös hyvä.
Edelleen sanon, älkää allekirjoittako tuollaisia soppareita. Postilla ON tarjota säännöllisiä työtunteja, hyväksykää vain sellaiset sopparit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä suostua tuollaiseen soppariin. Kyllä firma kuin firma joskus koittaa huijata jengiä tuollaisiin..
Mun ei ole koskaan Postin hommissa tarvinnut tehdä epäsäännöllisiä työaikoja tai olla jotenkin tarvittaessa kutsuttavana. Ihan on jokaisella työntekijällä oma vapaus jättää allekirjoittamatta nollatuntisopimuksia. Mun sopimuksessa on sovittuna työvuorot vuodeksi eteenpäin, päivämäärien tarkkuudella ja työvuorojen pituudet ihan minuutin tarkkuudella.
Varallaolosta pitäisi maksaa työntekijälle kunnollinen korvaus. Jos työnantaja tarvitsee varallaolijoita, heille pitää maksaa. Etenkin pienipalkkaisissa töissä on hirveää joutua jännittämään ja kyttäämään saako työtunteja, kun laskut pitää kuitenkin maksaa joka kuukausi. Posti ei yhtään välittänyt vaan oli palkannut ylisuuren määrän varallaolijoita, ja näille ei riittänyt paljonkaan tunteja. Kamala, surkea työ ja huono työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jäät sitten tukien varaan makaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Posti ainoa työpaikka. Jos sieltä ei irtoa järkevää työsopparia, niin sitten etsitään työpaikkaa muualta.
Ei kenenkään pidä haluta Postille niin paljon, että mikä tahansa nollatuntisoppari kelpaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen sanon, älkää allekirjoittako tuollaisia soppareita. Postilla ON tarjota säännöllisiä työtunteja, hyväksykää vain sellaiset sopparit.
Sori laiskurit, Hesaria jakava Nguyen suostui jo näillä ehdoilla!
t. Posti
Vierailija kirjoitti:
Posti taitaa olla duunipaikka, jossa työtätekevät on työn aikana joko pienesti kännissä tai pilvessä.
Eihän tuota selvinpäin tee kovinkaan moni nuori. Aikuiset tuskin olenkaan kun aikuiset tarvitsevat aikuisten rahaa, eikä karkkirahaa.
Usassa matalapalkka alan duunarit on usein päihtyneenä töissä, koska muuten pitää maksaa enemmän.
Kyllä se duuni tehdään selvin päin. Autollahan se pääsääntöisesti jaetaan, niin maaseudulla kuin kaupugeissakin.
Ei ainakaan meidän kaupungeissa edes lähiöissä eikä missään muaallkaan, postikantaja enää kulje jalan, suurta postikärryä työntäen ja vetäen.
Posti auton kurvaa pihaan kerrostalossa, ja jakaja ottaa valmiiksi lajitellun postin, ja heittelee postiluukuista sisään.
Maaseudulla postinkantajat avaavat auton ikkkunan, sitten laatikon kannen ja panevat postin siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman saisit työttömänä kapitalistina. Joskus olisi ihan oikein ajatella taloudellisesti ja laskelmoida töistä saatavat. Teikäläiset vain edesauttaa matalia palkkoja ideologiallanne!
Saman saisin työttömänä? Älä naurata. Työttömänä olen saanut 500€ / kk. Nyt saa palkkaa 1200€ ja liiton soviteltua päivärahaa pari sataa eli yht. 1400€ / kk. Saan siis melkein kolme kertaa enemmän kuin työttömänä ja mulle jää silti tosi paljon vapaa-aikaa. Idiootti olisin jos työstä kieltäytyisin. Parempaa se elämänlaatu on työtä tekevänä kuin työttömänä.
Mun mielestä Sinä työstä kieltäytyjä olet tässä se ongelma.
Kyllä te vassarit olette se ongelma.
Kapitalismiin kuuluu palkkojen kilpailuttaminen.
Tuollainen torihenkinen sosialismi aiheuttaa köyhyyttä ja teikäläisten laajamittaista hyväksikäyttöä.
Siinäpä ihmettelette kun ei palkat kohoa ja työnteosta pitää etsiä mystistä syvällistä merkitystä elämälle.
Tosiasiassa työnteosta maksetaan palkkaa ja sillä pitää tulla toimeen.
Palkka on yksi itsenäistymisen elementti.
Pienellä palkalla poika ei kasva mieheksi, eikä saavuta konservatiivisen elämän ihanteen mittapuun täyttymistä perheellistymisestä.
Teikäläisten vassarihenkinen ideologia heikentää syntyvyyttä ja lisää halpatyövoimaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Posti ainoa työpaikka. Jos sieltä ei irtoa järkevää työsopparia, niin sitten etsitään työpaikkaa muualta.
Ei kenenkään pidä haluta Postille niin paljon, että mikä tahansa nollatuntisoppari kelpaa :D
Arvaatko, millaisia soppareita niissä muissa työpaikoissa on tarjolla? Siis, kun on siinä jamassa, että hakee Postille töihin?
Sori Postilaiset. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Posti taitaa olla duunipaikka, jossa työtätekevät on työn aikana joko pienesti kännissä tai pilvessä.
Eihän tuota selvinpäin tee kovinkaan moni nuori. Aikuiset tuskin olenkaan kun aikuiset tarvitsevat aikuisten rahaa, eikä karkkirahaa.
Usassa matalapalkka alan duunarit on usein päihtyneenä töissä, koska muuten pitää maksaa enemmän.
Kyllä se duuni tehdään selvin päin. Autollahan se pääsääntöisesti jaetaan, niin maaseudulla kuin kaupugeissakin.
Ei ainakaan meidän kaupungeissa edes lähiöissä eikä missään muaallkaan, postikantaja enää kulje jalan, suurta postikärryä työntäen ja vetäen.
Posti auton kurvaa pihaan kerrostalossa, ja jakaja ottaa valmiiksi lajitellun postin, ja heittelee postiluukuista sisään.
Maaseudulla postinkantajat avaavat auton ikkkunan, sitten laatikon kannen ja panevat postin siihen.
Eihän kukaan täysipäinen perheellinen aikuinen tuolla palkalla tee selvinpäin yhtään mitään.
Taitaa posti työllistää lähinnä lapsia ja nuoria aikuisia.
Eniten ihmettelen yhtälöä jossa henkilöllä on ajokortti ja duunaa tuolla palkalla töitä auton kanssa???
Tuolla palkalla säästämiseen menisi useita vuosia. Kuka hullu käyttäisi säästönsä useiden tonnien ajokouluun, että pääsisi riistohinnoilla ajamaan. Menisi kymmenen vuotta että pääsisi nollille investoinnissa.
Kyllä postin pitäisi maksaa työntekijöilleen ajokoulun. Ei tuo muuten tule kannattamaan.
Kuinka monelta oikeasti tarkastetaan ajokortti? Se on hiivatun kallis ja autoa osaa ajaa ilman korttiakin.
west iss best kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman saisin työttömänä? Älä naurata. Työttömänä olen saanut 500€ / kk. Nyt saa palkkaa 1200€ ja liiton soviteltua päivärahaa pari sataa eli yht. 1400€ / kk. Saan siis melkein kolme kertaa enemmän kuin työttömänä ja mulle jää silti tosi paljon vapaa-aikaa. Idiootti olisin jos työstä kieltäytyisin. Parempaa se elämänlaatu on työtä tekevänä kuin työttömänä.
Tuollainen torihenkinen sosialismi aiheuttaa köyhyyttä ja teikäläisten laajamittaista hyväksikäyttöä.
Siinäpä ihmettelette kun ei palkat kohoa ja työnteosta pitää etsiä mystistä syvällistä merkitystä elämälle.
Pienellä palkalla poika ei kasva mieheksi, eikä saavuta konservatiivisen elämän ihanteen mittapuun täyttymistä perheellistymisestä.
Teikäläisten vassarihenkinen ideologia heikentää syntyvyyttä ja lisää halpatyövoimaa...
Se on osa kapitalismia, että maksetaan pienin mahdollinen korvaus jolla kuitenkin saadaan jengi töihin.
Jos joku tulee Postin palkalla toimeen, niin mitä se sua hiertää? Tee itte jotain muuta työtä sitten.
Vierailija kirjoitti:
west iss best kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on osa kapitalismia, että maksetaan pienin mahdollinen korvaus jolla kuitenkin saadaan jengi töihin.
Jos joku tulee Postin palkalla toimeen, niin mitä se sua hiertää? Tee itte jotain muuta työtä sitten.
Ei ole kapitalismia tuo.
Kuulostaa ihan neuvostoliitolta. Porukka ajaa autolla postia palkalla, jolla ei saa maksettua realistisesti ajokorttiakaan... Mutta virallisesti homma pyörii ja toimii hyvin.
Työssä käydään että on varaa tehdä töitä.
Tuohon se neukkula hajosi aikoinaan.
Valtion omistamat laitokset ei koskaan pysty tarjoamaan työntekijöilleen tervettä kapitalistista tulonlähdettä. Sama pätee sairaanhoitajien ja terveyskeskustenkin kanssa.