Miksi Posti maksaa niin huonoa palkkaa?
Johtajien bonukset sen kertovat, sinne rahat menevät. Haluaisitko sinä tehdä huonolla palkalla töitä?
Kommentit (71)
Postissa taitaa päteä perinteinen: hommat hoidetaan jotenkin tyydyttävällä tasolla huonosta johtamisesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Palkka määräytyy työn vaativuuden mukaan. Kun se (vaativuus siis) on erittäin alhainen, myös pieni palkka on siinä ihan asianmukainen asia...
Koulunpenkille, jos haluaa paremmille ansioille!
Jos postinjakajille ei makseta tuon enempää eikä kukaan enää tee sitä työtä vaan menee sinne koulunpenkille, ei posti enää kulje. Ei siis sinunkaan. Minusta kyllä on ehdottomasti parempi, että postinkantajille maksetaan reilua palkkaa, mutta tietysti sillä ehdolla, että lukutaito on hyvä ja postit pudotetaan oikeista luukuista sisään. Nythän niin ei useinkaan käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka määräytyy työn vaativuuden mukaan. Kun se (vaativuus siis) on erittäin alhainen, myös pieni palkka on siinä ihan asianmukainen asia...
Palkkaa ei todellakaan makseta työn vaativuuden mukaan.
ai jaa.... mites neurokirurgi?. eikös se saa korkean palkan työnvaativuuden mukaan , koska kyse on ihmishengistä eikä pakettien tai kirjeiden.
Itse olin lähemmäs kymmenen vuotta sitten varhaisjakelijana opiskeluaikana. Ei tuo työ minusta kuitenkaan opiskelijalle erityisen hyvin sopinut, tai ainakin vaikutti hyvin negatiivisesti opinnoissa jaksamiseen. Töitä tehtiin kuusi yötä peräkkäin, sitten kaksi vapaata yötä. Aikaa jakeluun minulla taisi mennä keskimäärin neljä tuntia, koko ajan reipasti pyöräillen ja kerrostalorappuja juosten. Tavalliselle opiskelijalle 20-24 tuntia viikossa hengästyttävää liikuntaa on aika paljon jaksamisen kannalta, vaikka liikunta toki terveellistä onkin. Minulla meni kyllä pikkuisen enemmän aikaa kuin "virallinen" työaikani oli, vaikka painoin täysillä ja olin ihan hyvässä kunnossa. Lisäksi on hankalaa sovittaa muut aikataulut kun menee lähes joka päivä aamukuudelta nukkumaan. Palkka oli vähän alle 1000 euroa kuukaudessa.
Varhaisjakelijoiden tuntipalkka saattaa vaikuttaa paperilla ihan kohtalaiselta, koska viikkotuntimäärä jää pienehköksi, mutta työ on hyvin intensiivistä ja aikataulu vaikuttaa suuresti muuhun elämään. Viikossa menee 5-6 yötä "pilalle" eikä tämä näy palkassa mitenkään, eipä sillä hirveästi juuri muun elämän yhteensovittamisen kannalta ole merkitystä tekeekö 4 tuntia yössä vai enemmän. Harvalla lienee sellainen elämäntilanne että varhaisjakelijan työ sopisi siihen.
Toimitusjohtajan kiinteä palkka on 37 500 euroa kuukaudessa.
Kyllä tolla pärjää, eläke-etujen ja bonuksien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa ei todellakaan makseta työn vaativuuden mukaan.
ai jaa.... mites neurokirurgi?. eikös se saa korkean palkan työnvaativuuden mukaan , koska kyse on ihmishengistä eikä pakettien tai kirjeiden.
Myös bussia kuljetetaan vastuullisesti ja palkka on surkea.
Ehkä palkka paranee, jos kuljettajat olisivat päihtyneitä ja selvinpäin kuskaamisesta maksetaisi parempaa.
Postin bisnes kannattaa niin huonosti, ettei voi maksaa enempää. Siinä syy.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin lähemmäs kymmenen vuotta sitten varhaisjakelijana opiskeluaikana. Ei tuo työ minusta kuitenkaan opiskelijalle erityisen hyvin sopinut, tai ainakin vaikutti hyvin negatiivisesti opinnoissa jaksamiseen. Töitä tehtiin kuusi yötä peräkkäin, sitten kaksi vapaata yötä. Aikaa jakeluun minulla taisi mennä keskimäärin neljä tuntia, koko ajan reipasti pyöräillen ja kerrostalorappuja juosten. Tavalliselle opiskelijalle 20-24 tuntia viikossa hengästyttävää liikuntaa on aika paljon jaksamisen kannalta, vaikka liikunta toki terveellistä onkin. Minulla meni kyllä pikkuisen enemmän aikaa kuin "virallinen" työaikani oli, vaikka painoin täysillä ja olin ihan hyvässä kunnossa. Lisäksi on hankalaa sovittaa muut aikataulut kun menee lähes joka päivä aamukuudelta nukkumaan. Palkka oli vähän alle 1000 euroa kuukaudessa.
Varhaisjakelijoiden tuntipalkka saattaa vaikuttaa paperilla ihan kohtalaiselta, koska viikkotuntimäärä jää pienehköksi, mutta työ on hyvin intensiivistä ja aikataulu vaikuttaa suuresti muuhun elämään. Viikossa menee 5-6 yötä "pilalle" eikä tämä näy palkassa mitenkään, eipä sillä hirveästi juuri muun elämän yhteensovittamisen kannalta ole merkitystä tekeekö 4 tuntia yössä vai enemmän. Harvalla lienee sellainen elämäntilanne että varhaisjakelijan työ sopisi siihen.
Ei tuollainen sovi hyvinvointiyhteiskuntaan.
Kuulostaa pikemminkin banaanivaltioiden touhulta tuollainen.
Todennäköisesti sinulla oli varaa syödä evääksi vain pari banaania?
Vierailija kirjoitti:
Kuules sinä ylimielinen vouhottaja. Kun siivoojat, myyjät, varastomiehet, postilaiset jne menevät lakkoon, täällä ei pyöri mikään. Kaikille pienipalkka-aloille parempi palkka. Minimi 3000 eur/kk. Vaatikaa. Laittakaa Suomi kiinni, jos ette saa parempaa palkkaa.
Jopas on lyhyt muisti. Muutamia vuosia sittenhän Postista irtisanottiin oikein urakalla ihmisiä pihalle. Kyllä se vaan niin on, että kautta linjan tässä maassa on haluttu muuttaa duunariammatit matalapalkka-aloiksi (paitsi ehkä vientiteollisuus). Harmi vaan, että elinkustannukset Suomessa hipoo pilviä. Milloinkohan koko paska oikeasti romahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on useampikin opiskelukaveri, jotka työskentelee varhaisjakelun parissa. Joillekin opiskelijoille sellainen työ sopii oikein hyvin, kun lehtiä jakaessa voi vaikka kuunnella nauhoitettuja luentoja kaikessa rauhassa. Kätevää.
Matalat palkat kertoo vain siitä ettei kapitalismi toimi hyvin ja joku on rikki.
Sellainen saa ihmiset äänestämään sosialisteja.
Olisi kaikkien kannalta paremmin jos kapitalismi saataisiin toimimaan optimaalisesti ja palkalla elävät ihmiset kykenisivät integroitumaan yhteiskuntaan ja matalan palkan takia ei kukaan syrjäytyisi ja joutuisi turvautumaan sosialisteihin.
Tällä hetkellä sosialistit ovat kuitenkin turvanneet ihmisille toimeentulon, jos palkalla ei elä ja terveyspalvelut.
Ei siis vieläkään kannata harkita oikeistoon äänestämistä, kun ei ole luvassa parempia palkkoja.
On turvallisempaa aina äänestää sosialisteja jatkossakin, kun kapitalismi ei toimi ja rahat eivät jakaudu yhteiskunnassa reilusti. Tästä syystä pienet yritykset menevät konkkaan ja porukka ostaa jatkossakin halvinta. Raha ei jakaudu tasaisesti kapitalismin rattaille ja posti jakaa kännissä paketit epätarkkaan jatkossakin.
Mä tienaan varhaisjakajana lisineen noin 1200€. Viikossa työtunteja noin 18h. Lisäksi ePassilla saan käyttää hyvinvointipalveluja, kulttuuria ym. 200 eurolla. Työterveys melko kattava Mehiläisessä, olen päässyt aina tarvittaessa erikoislääkäreillekin.
Eihän kuukausitienestit siis isot ole mutta ne pitää suhteuttaa työmäärään. Tienaahan lääkärikin vähemmän jos hän ottaa vain yhden potilaan per päivä.
Ja Postin hommissa ei voi tuijottaa pelkästään tuntipalkkaa. Se on about 11€ mutta sitten on päälle kaikki lisät, joita on monen sorttisia. Ne huomioiden tuntipalkka on helposti about 15€. Lisäksi henk.koht. olen saanut tässä loppuvuoden aikana pari bonusta, yht. 300€. Ne on sellaisia kiitospalkkioita joita jaetaan silloin tällöin jollain tapaa ansiokkaasti työnsä hoitaneille.
Siinä vähän faktaa mun kokemuksista. Se on ihan näkökulmasta kiinni miten hyvänä/huonona ton palkan näkee. Ja ne jotka tekevät posti-työn ohella jotain lisätyötä, tekevät sitä yleensä siksi koska posti-työ on osa-aikaista. Jos Postilla saisi tehdä täyttä päivää niin kyllä palkka varmaan bruttona olis noin 3k. Mutta sellaista työtä aika vähän löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan varhaisjakajana lisineen noin 1200€. Viikossa työtunteja noin 18h. Lisäksi ePassilla saan käyttää hyvinvointipalveluja, kulttuuria ym. 200 eurolla. Työterveys melko kattava Mehiläisessä, olen päässyt aina tarvittaessa erikoislääkäreillekin.
Eihän kuukausitienestit siis isot ole mutta ne pitää suhteuttaa työmäärään. Tienaahan lääkärikin vähemmän jos hän ottaa vain yhden potilaan per päivä.
Ja Postin hommissa ei voi tuijottaa pelkästään tuntipalkkaa. Se on about 11€ mutta sitten on päälle kaikki lisät, joita on monen sorttisia. Ne huomioiden tuntipalkka on helposti about 15€. Lisäksi henk.koht. olen saanut tässä loppuvuoden aikana pari bonusta, yht. 300€. Ne on sellaisia kiitospalkkioita joita jaetaan silloin tällöin jollain tapaa ansiokkaasti työnsä hoitaneille.
Siinä vähän faktaa mun kokemuksista. Se on ihan näkökulmasta kiinni miten hyvänä/huonona ton palkan näkee. Ja ne jotka tekevät posti-työn ohella jotain lisätyötä, tekevät sitä yleensä siksi koska posti-työ on osa-aikaista. Jos Postilla saisi tehdä täyttä päivää niin kyllä palkka varmaan bruttona olis noin 3k. Mutta sellaista työtä aika vähän löytyy.
Ei tuo nyt silti kovin vertailukelpoiselta palkalta kuulosta...
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla sosialisti jos tuollaista tekee ja kokee siitä jotain suuntaa tai merkitystä elämälleen.
Palkkahan on sellainen jossa ollaan riskiryhmässä alkoholisoitumiselle ja eihän tuollaisen jälkeen kukaan iäkäs edes jaksa harrastaa mitään terveysliikuntaakaan.
Vain sosialisti tuollaista tekee ja on väärin että sosialisteja käytetään hyvinvointiyhteiskunna hyväksi!
Saman saisit työttömänä kapitalistina. Joskus olisi ihan oikein ajatella taloudellisesti ja laskelmoida töistä saatavat. Teikäläiset vain edesauttaa matalia palkkoja ideologiallanne!
Vierailija kirjoitti:
Saman saisit työttömänä kapitalistina. Joskus olisi ihan oikein ajatella taloudellisesti ja laskelmoida töistä saatavat. Teikäläiset vain edesauttaa matalia palkkoja ideologiallanne!
Saman saisin työttömänä? Älä naurata. Työttömänä olen saanut 500€ / kk. Nyt saa palkkaa 1200€ ja liiton soviteltua päivärahaa pari sataa eli yht. 1400€ / kk. Saan siis melkein kolme kertaa enemmän kuin työttömänä ja mulle jää silti tosi paljon vapaa-aikaa. Idiootti olisin jos työstä kieltäytyisin. Parempaa se elämänlaatu on työtä tekevänä kuin työttömänä.
Mun mielestä Sinä työstä kieltäytyjä olet tässä se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman saisin työttömänä? Älä naurata. Työttömänä olen saanut 500€ / kk. Nyt saa palkkaa 1200€ ja liiton soviteltua päivärahaa pari sataa eli yht. 1400€ / kk. Saan siis melkein kolme kertaa enemmän kuin työttömänä ja mulle jää silti tosi paljon vapaa-aikaa. Idiootti olisin jos työstä kieltäytyisin. Parempaa se elämänlaatu on työtä tekevänä kuin työttömänä.
Mun mielestä Sinä työstä kieltäytyjä olet tässä se ongelma.
Pelkästään joku työtön pätkätyöläis ope saa työttömänä ansiosidonnaista sen 1500e kk tekemättä mitään parin vuoden ajan.
Syystäkään ei varmasti houkuta mennä postiin duuniin, kun enemmän saa tekemättä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jopas on lyhyt muisti. Muutamia vuosia sittenhän Postista irtisanottiin oikein urakalla ihmisiä pihalle. Kyllä se vaan niin on, että kautta linjan tässä maassa on haluttu muuttaa duunariammatit matalapalkka-aloiksi (paitsi ehkä vientiteollisuus). Harmi vaan, että elinkustannukset Suomessa hipoo pilviä. Milloinkohan koko paska oikeasti romahtaa?
Niinhän se on. Sitten jos ei ansiotaso kelpaa suomalaiselle, onkin aika alkaa rahtaamaan Afrikan ihmeitä tekemään orjatyöt.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään joku työtön pätkätyöläis ope saa työttömänä ansiosidonnaista sen 1500e kk tekemättä mitään parin vuoden ajan.
Syystäkään ei varmasti houkuta mennä postiin duuniin, kun enemmän saa tekemättä yhtään mitään.
Ei se raha ole kaikki kaikessa. Työttömyys altistaa masennukselle. Työtä tekevää arvostetaan tässä yhteiskunnassa, oli työ mikä hyvänsä. Se työtön ope on statukseltaan yhteiskunnan alinta kastia vaikka tienaisi ansiosidonnaista miljoonia.
Posti taitaa olla duunipaikka, jossa työtätekevät on työn aikana joko pienesti kännissä tai pilvessä.
Eihän tuota selvinpäin tee kovinkaan moni nuori. Aikuiset tuskin olenkaan kun aikuiset tarvitsevat aikuisten rahaa, eikä karkkirahaa.
Usassa matalapalkka alan duunarit on usein päihtyneenä töissä, koska muuten pitää maksaa enemmän.