Miten perustulo muuttaisi elämääsi?
Ajatellaan nyt kuvitteellinen tilanne, että vuoden 2016 alusta suomalaisille ruvettaisiin maksamaan perustuloa 560€/kk. Tämä summa tulisi tilillesi joka kuukausi, kuun viimeinen päivä. Mikä elämässäsi muuttuisi? Tekisitkö tämän rahan turvin jotain toisin? Helpottaisiko se elämääsi tai tarjoaisiko uusia mahdollisuuksia?
Itse lähtisin kehittämään yritystoimintaani suuremmalla volyymilla, kun perustulon tuoma takuu kattaisi myöskin niiden hiljaisempien yrittäjäpäivien tuloa. Se olisi minulle taskuraha saada joka kuukausi asuntolaina maksettua ja lopulla työnteolla sitten keräisi kasaan yrittäjävskuutusmsksut ja muut laskut. Lapsi pysyisi päivähoidossa. Pienyrittäjälle perustulo olisi todella tärkeä turva, olisin todella helpottunut ja huojentunut ja varmaan oma stressitasokin laskisi sen myötä kun tietäisi, että on mahdollisuus kehittää jotain uuttakin ilman että rangaistus siitä on täysi palkattomuus ja paine millon ehtii tienata sen menetetyn ajan tuoman loven kukkaroon.
Kommentit (188)
Parantaisi toivottavasti työtäni sossussa, kun ammattilaisten aika ei menisi niin paljon turhaan papereiden pyöritykseen. Toivon, että ammattilaisia vapautuisi esim lastensuojeluun, missä nyt on paljon muodollisesti epäpäteviä työntekijöitä. Sääli heille, heille ei ehkä enää riittäisi töitä. Monet ovat sitä mieltä että sossut vastustavat perustuloa, niin ei ole. Ja jos työt minulla jostain syystä loppuisivat, tekisin jotain muuta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 21:22"]
Ja jos työt minulla jostain syystä loppuisivat, tekisin jotain muuta.
[/quote]
Perustulon idea on siinä, että sillä pystyy elämään käymättä töissä. Koko malli menee hukkaan jos ihmiset siitä huolimatta käyvät töissä.
Luulen, että jäisin voitolle. Olen pienituloinen, enkä saa yhteiskunnan tukia. Vero-% tietysti nousisi, eli koko summa ei jäisi itselleni.
Ottais huomattavasti vähemmän päähän ne tyypit meidän luokalla, jotka tahallisesti tuhosi luottotietonsa saadakseen opintolainan suuruisen summan sossusta (luottotiedoton ei saa lainaa-> saa tt tukea) Oikeasti vihaan tätä systeemiä joka kannustaa ja tukee tuommoiseen. En niitä tyyppejä. Monet kesät olen samoja tyyppwjä kadehtinut, kun ne voi tt tuen turvin lomailla koko kesän: itse säästän asuntoon ja siksi joudun tekemään töitä koko kesän. Sossu vaatisi vaan käyttämään säästöni joita olen vähistäni säästänyt, kun en käy baareissa tai muutenkaan tuhlaile.
Voisin lomailla ainakin osan kesästä. Voisin kasvattaa lapseni kotona: olla vastassa, kun tulevat koulusta. Tehdä työtä osapäiväisesti. Talouteni paranisi huomattavasti ja saisin sen saman minkä laiskat ihmiset nyt saa. En ole ikinä ollut oikeutettu tt tukeen vaikka olen opiskelija ja yksinhuoltaja. Olen liian tarkka ja tunnollinen talouteni suhteen. Asun alueella missä tt asiakkuus on luonnollinen osa elämää. Tiedän siis, että on ihmisiä, jotka käyttävät äärettömän paljon voimavarojaan saadakseen sitä mahdollisimman paljon. Ehkä nämä voimavarat voisi sitten valjastaa vaikkapa pätkäduunin tms. tekemiseen. Kun mitään ei perustulostaan silti menetä.
Varmaan olisin töissä noin 7-8kk vuodesta ja pitäisin loput lomaa.
Ei tällä hetkellä mitenkään koska olen töissä. Jos jäisin nyt työttömäksi saisin joka tapauksessa ansiosidonnaista. Aikuiselle opiskelevalle tyttärelleni se olisi hyvä asia, joten siinä mielessä se olisi mullekin helpotus. Minä olen aina kannttanut perustuloa, olen ollut yrittäjä, ja myös työttömänä pitkiäkin aikoja.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 21:53"]
Varmaan olisin töissä noin 7-8kk vuodesta ja pitäisin loput lomaa.
[/quote]
Mitä hyötyä? Mikä työpaikka sellainen on josta voi olla kuukausikaupalla pois joka vuosi?
Joku joskus laittoi johonkin viestiketjuun jonkun vihreiden perustulomallin. Siinä olleen verotusjutun mukaan minun jo nyt pienet nettotuloni pienenisivät entisestään. Ärsyttäisi siksi entistä enemmän käydä töissä ja varsinkin tehdä lisävuoroja esim. muiden sairastuttua, jos 11 euron bruttotuntipalkasta jäis 6 euroa käteen. Tietysti sitä pitäisi toivoa, että jollakin menisi sitten paremmin uudistuksen myötä.
130: olisko vaikka ravintola-alan keikkatyöläinen?
Teille kaikille tietäväisille kysymys: Vaikuttavatko säästöt perustuloon?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:13"]
Joku joskus laittoi johonkin viestiketjuun jonkun vihreiden perustulomallin. Siinä olleen verotusjutun mukaan minun jo nyt pienet nettotuloni pienenisivät entisestään. Ärsyttäisi siksi entistä enemmän käydä töissä ja varsinkin tehdä lisävuoroja esim. muiden sairastuttua, jos 11 euron bruttotuntipalkasta jäis 6 euroa käteen. Tietysti sitä pitäisi toivoa, että jollakin menisi sitten paremmin uudistuksen myötä.
[/quote]
Ei pienituloisilla tulot pienentyisi, olet käsittänyt jotain väärin.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:15"]
130: olisko vaikka ravintola-alan keikkatyöläinen?
Teille kaikille tietäväisille kysymys: Vaikuttavatko säästöt perustuloon?
[/quote]
Ei tietenkään. Se maksetaan kaikille, ja se verotetaan pois portaittain.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:13"]
[/quote]
Ei pienituloisilla tulot pienentyisi, olet käsittänyt jotain väärin.
[/quote]
Ehkä olen ymmärtänyt jotain väärin. Noin sen ymmärsin:
Vuositulot 28000 euroa, netto vuonna 2014 noin 23 000 euroa
Vuositulot 34720 euroa, netto perustulon tullessa noin 20500 euroa
"Ansiotuloveroasteet:
41 % alle 50 000 euron vuosituloista (vuositulot 6720 asti verovapaita eli perustulosta ei makseta veroa, mutta se lasketaan verolliseksi eli osaksi vuosituloja)
49 % yli 50 000 euron vuosituloista"
134: Niin, sitä juuri pelkään, että se verotetaan minulta pois siksi, koska olen onnistunut säästämään pienistä tuloistani pahan päivän varalle. Tällä hetkellä en saa yhtään mitään tukia. Jos perustulo nähdään nykyisten tukien korvaajana, niin ehkä minulle ei haluta antaa mitään perustulostakaan.
6720 euroa tulisi verottomana ja 28000 eurosta menisi se 41 pinnaa. Silloin nettona tulisi noin 21 000 euroa. Silti nettotulot pienenisivät.
Alkaisin käymään osa-aikatöissä, koska ei tarvis kaikenmaailman lippulappuja sun muita selvityksiä täytellä. Minua ainkain kannustaisi osa-aikatöihin.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:17"]
Saisin maata rauhassa kotona. Ei tarttisi enää täytellä eri hakemuksia. Ei tarttisi käydä enää katsomassa inhottabia sossuntätejä, jotka ei anna mulle mitä mun kuuluu saada.
[/quote]
Pienelläpä sinä pärjäisit!
[/quote]
Sama kuin ap:lla, pienyrittäjänä ja ammatinharjoittajana poistuisi iso osa stressiä ja ahdistusta kun olisi joka kuukausi jonkinlainen turva olemassa. On karmivaa olla sosiaaliturvan ulkopuolella. Pitää vaan jaksaa ja toivoa ettei sairastu. Ilman stressiä tekisi parempaa tuostakin kun jaksaisi töissä iloisena.
Voisi lopettaa teeskentelyn eli ei tarvitsisi enää esittää työkkärille hakevansa töitä, jotta saa täydet tuet.
Taas hyysätään huonotuloisia, ja tehdään keskituloisista maksumiehiä.