Miten perustulo muuttaisi elämääsi?
Ajatellaan nyt kuvitteellinen tilanne, että vuoden 2016 alusta suomalaisille ruvettaisiin maksamaan perustuloa 560€/kk. Tämä summa tulisi tilillesi joka kuukausi, kuun viimeinen päivä. Mikä elämässäsi muuttuisi? Tekisitkö tämän rahan turvin jotain toisin? Helpottaisiko se elämääsi tai tarjoaisiko uusia mahdollisuuksia?
Itse lähtisin kehittämään yritystoimintaani suuremmalla volyymilla, kun perustulon tuoma takuu kattaisi myöskin niiden hiljaisempien yrittäjäpäivien tuloa. Se olisi minulle taskuraha saada joka kuukausi asuntolaina maksettua ja lopulla työnteolla sitten keräisi kasaan yrittäjävskuutusmsksut ja muut laskut. Lapsi pysyisi päivähoidossa. Pienyrittäjälle perustulo olisi todella tärkeä turva, olisin todella helpottunut ja huojentunut ja varmaan oma stressitasokin laskisi sen myötä kun tietäisi, että on mahdollisuus kehittää jotain uuttakin ilman että rangaistus siitä on täysi palkattomuus ja paine millon ehtii tienata sen menetetyn ajan tuoman loven kukkaroon.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
.. , mä saisin perustulon, joka nykyisen työmarkkinatuen vertainen summa kerran kuussa, ja töissä käyvä puolisoni saisi siis vielä palkkansa päälle ton perussumman, jep, meillähän vaan rahan määrä kasvaisi, ihanaa, kannatan toki tuollaista järjestelmää!
Mikäli puolisosi palkka on korkea, niin hän joutuu maksamaan saman tien oman perustulon pois veroina. Se, mikä on työstä saadun palkan raja, ei ole tietoa.
Ei vaikuttaisi minuun. Olen kouluttautunut pitkälle ammattiin, ja olen sitä vastaavassa työssä. Työ on mielekästä ja hyvin palkattua. Minä en kokisi että muiden perustulo on minulta pois, koska arvaan että tavalla tai toisella työssäkäyvät kuitenkin kustantavat muiden asumistuet, opintorahat, sossut ja kelat. Näinhän se menee ja pitääkin mennä. Kunhan minun veroprosentti ei enää kasvaisi, tietysti vaan rahat vain jaettaisiin toisin.
Auttaisi mun elämää tosi paljon. Ei tarvitsisi dyykata eikä ehkä käydä leipäjonossakaan
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:20"]
Minulla olisi vähemmän rahaa käytettävissäni, kun joudun kustantamaan muiden perustuloa.
Höpöhöpö, se ei aiheuta muille kustannuksia, se kustantuu jo olemassa olevilla tuilla.
Juurihan sanottiin että perustulon tullessa siirryttäisiin tasaveroprosenttiin 43. Mun laskelmieni mukaan mulla olisi monta sataa euroa vähemmän käytettävänä, veroprosenttini tällä hetkellä ollessa 18.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen pienyrittäjä. Toimin alalla, jolla on käynnissä murros Suomessa. Vanhat toimintatavat ja tuotetyypit eivät mene enää kaupaksi, ja muutenkin pelkästään Suomeen myyminen tulee jatkuvasti vähemmän kannattavaksi. Tuotteita pitäis saada kaupaksi ulkomaille tai sitten toiminnassa ei ole järkeä ja se tulisi lopettaa.
Jos saisin perustulon, en joutuisi harkitsemaan lopettamista vaan voisin täysillä keskittyä siihen, miten saan tuotteistani sellaisia että ne kelpaavat myös vientiin. Tämä olisi todella iso juttu, jos ja kun kaltaisiani yrittäjiä on muitakin. Nimittäin Suomen vienti ei vedä tällä hetkellä, ja siksi velkaannumme jatkuvasti lisää. Vanhoilla menestyneillä vientituotteilla tämä maa ei enää nouse, koska ne ovat väistyviä aloja ja niiden työpaikat valuvat ulkomaille.
Tarvittaisiin siis uusia menestyviä tuotteita ja palveluja, jotka korvaavat ne vanhat. Mutta kuka nämä pystyy kehittämään nykyisessä epävarmuuden tilassa, kun joutuu miettimään millä sitä pysyy hengissä? Ainoastaan sellaiset henkilöt ja suvut, joilla on jo hirveästi omaa rahaa, jota voi tällaiseen kehitystyöhön laittaa. Pankeilta ja valtion rahoitustahoilta ei saa rahoitusta sellaisiin konsepteihin, joiden toimivuutta ei ole vielä todistettu markkinoilla, eli sitä kautta ei voida saada mitään oikeasti uutta aikaan. Lopputulos on se, että ainoastaan valmiiksi varakkaat ihmiset voivat yrittää tällaista uuden kehittämistä. Osa heistä toivottavasti onnistuu (jos kukaan ei onnistu niin Suomen kansantalous kaatuu kun rahat loppuvat), mutta tästä seuraa se, että taloudellisen menestymisen mahdollisuudet ovat entistäkin tiukemmin varakkaiden hallinnassa. Rikkaat rikastuvat, tavallisilla yrittäjillä ei ole mahdollisuutta edes kokeilla onneaan.
Kun perustulo ei edes maksaisi nykyistä enempää, pidän todella typeränä ettei sitä ole otettu jo käyttöön. Olisi erittäin tärkeää varmistaa riskinottohaluisten yrittäjien mahdollisuus toteuttaa ideoitaan ja kokeilla niiden mahdollisuuksia menestyä. Kun se voitaisin tehdä ilman ylimääräisiä kustannuksia, ja samalla perustulosysteemillä saataisiin lisäksi monia kannustinloukkuja purettua ja monen pätkätyöläisen oloja helpotettua, niin ihmettelen miten joku voi sitä vastustaa!
Pk-sektorin yrityksiin syntyvät nykyään kaikki uudet työpaikat. Jo siksikin, että meillä on työpaikoista huutava pula, pienyrittäjien toimintaa olisi kaikin keinoin helpotettava. Perustulo olisi erittäin hyvä ja ILMAINEN (nykyiseen kustannustasoon nähden) keino helpottaa tilannetta.
Naulan kantaan. Juuri näin! Loistava kommentti ja kannanotto. Täysin samaa mieltä.
Pienituloisille mutta palkallaan eläville tuo perustulo olisi vain suuri heikennys ja lisäisi katkeruutta. Elämäntapaloisia ei enää mikään velvottaisi edes yrittämään työn etsimiseen vaan halutessaan voisi maata koko ikänsä muiden elätettävänä.
Perustulo maksaisi tottakai huomattavasti nykyistä enemmän ja tarkoittaisi että myös se siivooja tai kaupan kassa maksaisi ansiotulostaan hurjaa veroa. Uudistus menee täysin reisille kun yhä useamman ei todellisuudessa edes kannattaisi ottaa työtä vastaan.
Pienyrittäjälle ilmeisesti sopii että saadakseen 550 euroa "ilmaiseksi" maksaa sitten 43 prosenttia veroa muusta tulostaan. Minusta tosi huono diili mutten olekaan yrittäjä.
Olen mielenterveysongelmainen pitkäaikaistyötön joten helpottaisi todella. Ei tarttis pelätä työkkäriä.
Ei muuttaisi mitenkään, kun se vaan lähtisi verotuksessa pois minulta ja mieheltäni. Noin ajatuksena näen siinä paljon hyvää, kun kannustinloukut poistuvat monen ihmisen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi vähemmän rahaa käytettävissäni, kun joudun kustantamaan muiden perustuloa.
Höpöhöpö, se ei aiheuta muille kustannuksia, se kustantuu jo olemassa olevilla tuilla.
Koko perustulohan on juuri tyrmätty, koska se aiheuttaa 11 mrdn alijäämän. Eli perustulo on jo osoittautunut mahdottoman kalliiksi.
Ei käytännössä muuttaisi elämääni mitenkään. Saan nimittäin tällä hetkellä täsmälleen samaiset 550 €/kk työmarkkinatukea. Ainoa muutos olisi se että perustulon saisi aina varmasti, ilman että tarvitsisi pelätä karenssia tai passitusta palkattomiin pakkotöihin.
Nyt kun ei vielä tiedetä miten perustulo käytännössä sitten toimisi niin paha sanoa. Jos se todellakin olisi raha, joka napsahtaisi tilille joka kuukausi ilman mitään sen kummempia ehtoja ja konnankoukkuja niin vastaus on päivänselvä:
Alkaisin yrittäjäksi. Ei pelottaisi enää niin paljoa heittäytyä "omaksi herrakseen". Olen kurkkuani myöten täynnä määräaikaisuuksia, tuurauksia, työttömyyttä siinä välissä, hakemusrumbaa yms jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuttaisi minuun. Olen kouluttautunut pitkälle ammattiin, ja olen sitä vastaavassa työssä. Työ on mielekästä ja hyvin palkattua. Minä en kokisi että muiden perustulo on minulta pois, koska arvaan että tavalla tai toisella työssäkäyvät kuitenkin kustantavat muiden asumistuet, opintorahat, sossut ja kelat. Näinhän se menee ja pitääkin mennä. Kunhan minun veroprosentti ei enää kasvaisi, tietysti vaan rahat vain jaettaisiin toisin.
Kelan sivuilla on laskeskelmat miten se kiristää palkallisten verotusta. Muutaman satkun perustulo jos laitetaan niin keskituloisen tasaverotus on jo silloin melkein 40% ja jos perustulo olisi 800 euroa kk niin palkansaajilta rokotettaisiin 55% palkkatuloista.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:40"]
Mun veroprosentti kasvaisi viiteenkymmeneen ja varmaan turhauttaisi sen verran, että jättäytyisin pois työelämästä ja lopettaisin nyt muita ihmisiä työllistävän ja elättävän sivubisnekseni. Alkaisin sluibailemaan sillä perustulolla...
Eli tienaat nyt yli 4200 euroa kuussa, ja jäisit kotiin jos saisit 560 e/kk töitä tekemättä? Siitä huolimatta että veroprosentin muutoksenkin jälkeen sinulle jäisi käteen sama summa kuin aina ennenkin?
Jos kukaan ei perustulossa menetä mitään, niin mistä rahat tulevat niille jotka ovat saamapuolella?
Pääosa perustulosta rahoitettaisiin nykyisillä sosiaalituilla. Byrokratiaa vain tarvittaisiin paljon paljon vähemmän.
Nykyiset sossutuet eivät riitä rahoitukseen, koska perustuloa maksettaisiin työssäkäyvillekin, vai miten muuten perustelet palkkatulojen verotuksen nostamisen 40-55% tasaveroon perustulon suuruudesta riippuen kuten kelan sivuilta näkyy. Toisekseen perustulo ei tulisi korvaamaan vammaistukia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kommentoi näköjään ilman minkään valtakunnan tietoa koko asiasta. Ottakaa nyt vähän selvää eri malleista ennen kuin tulette tänne vaahtoamaan.
Perustulosta sen määrästä ja miten se hoidetaan on esillä niin paljon eri variaatioita, joten en ihmettele ihmisten olevan ilman tietoa.
Päälinjaukset mitä on esitetty ovat:
1. Jokainen saisi kuussa käteen summan xxx,xx euroa ( lue summa 520 - 820 euroa ), mitään muuta tukea ei tulisi ollenkaan vaan siinä olisi kaikki.
2. Jokainen saisi kuussa käteen summan xxx,xx euroa ( lue summa 520 - 820 euroa ), lisäksi asumistuki, eläkkeensaaja asumistuki, työmarkkinatuki, opintotuki ja kelan muut tuet kuten hoitotuki säilyisivät.
Ei ihme miten ihmiset ovat aivan sekaisin tästä uudistuksesta.
Mutta ajatellaan näin asiaa on kaksi ihmistä toinen heistä on joutunut nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle. Saa tällä hetkellä takuueläkkeen n. 735 euroa + eläkkeensaajan asumistukea n. 280 euroa kuukaudessa. Maksaa siitä vuokran 500 euroa, joten käteen jää 515 euroa/kk.
Sitten tulee kansalaispalkka ja käteen tulee 820 euroa/kk siitä vuokra jää 320 euroa!
Sitten on työssäkävijä, joka saa kuussa bruttona 3000 euroa/kk siitä sitten verot ym. netto 1800 euroa/kk käteen ja sitten siihen vielä 820 euroa lisää!
ELI käteen tulee 2620 euroa/kk.
Ai todellakin, mä saisin perustulon, joka nykyisen työmarkkinatuen vertainen summa kerran kuussa, ja töissä käyvä puolisoni saisi siis vielä palkkansa päälle ton perussumman, jep, meillähän vaan rahan määrä kasvaisi, ihanaa, kannatan toki tuollaista järjestelmää!
Että te olette yksinkertaisia. Työssäkäyvän puolisosi veroprosentti kasvaisi HUIMASTI! Esim. 800 euron perustulolla vaikka pienituloisen prosentista 20 prosenttiin 55%. Miehesi ei saisi perustulosta mitään hyötyä, koska maksaisi veroja enemmän tai ainakin yhtä paljon mitä saisi perustuloa.
UUNOT.
Vierailija kirjoitti:
Perustulosta ei makseta veroa
Muusta tulosta maksettaisiin sitäkin enemmän. Ei se mitään mannaa taivaalta ole. Loisten tai muuten vajaiden ehkä vaikea ymmärtää.
Eilen illalla, kun klo 23 jälkeen tänne pääsi enää VIP-kortilla, menin tappamaan aikaa Kaksplussalle. Aikani kuluksi tein laskelman, miten 550 € perustulo sekä 43% tasavero vaikuttaisi eri tuloluokissa. Oletuksenani oli tamperelainen henkilö, joka ei ole kirkollisverovelvollinen ja jolla ei ole muitakaan verovähennyksiä. Veroprosentin laskin Veroviraston laskurilla ja lisäsin siihen palkasta pidätettävät muut veroluonteiset kulut eli tänä vuonna 6,85%. Tasaveromallissa siis veroja menisi tuo 43%+6,85%. Ja tämä oli lopputulos:
- Palkka 1000 €/kk brutto. Nyt käteen jää 916 €, perustulon kanssa 1051 €
- Palkka 2000 €/kk brutto. Nyt käteen jää 1610 €, perustulon kanssa 1553 €
- Palkka 3000 €/kk brutto. Nyt käteen jää 2185 €, perustulon kanssa 2054 €
- Palkka 4000 €/kk brutto. Nyt käteen jää 2710 €, perustulon kanssa 2556 €
- Palkka 5000 €/kk brutto. Nyt käteen jää 3217 €, perustulon kanssa 3057 €
- Palkka 6000 €/kk brutto. Nyt käteen jää 3723 €, perustulon kanssa 3559 €
- Palkka 7000 €/kk brutto. Nyt käteen jää 4189 €, perustulon kanssa 4060 €
- Palkka 8000 €/kk brutto, Nyt käteen jää 4604 €, perustulon kanssa 4558 €
- Palkka 9000 €/kk brutto. Nyt käteen jää 5026 €, perustulon kanssa 5063 €
- Palkka 10 000 €/kk brutto. Nyt käteen jää 5445 €, perustulon kanssa 5565 €
- Palkka 15 000 €/kk brutto. Nyt käteen jää 7627 €, perustulon kanssa 8072 €
- Palkka 20 000 €/kk brutto. Nyt käteen jää 9830 €, perustulon kanssa 10 580 €
- Palkka 30 000 €/kk brutto. Nyt käteen jää 14 115 €, perustulon kanssa 15 700 €
Tonnin palkalla saisi siis pikkasen enemmän käteen kuin nyt. Sen jälkeen nettotulot alkaisivat pienenemään. 9000 € kuukausipalkalla alkaisi taas nousemaan. Mun palkkani nousisi pari kymppiä, joten ei sillä suurtakaan vaikutusta olisi.
En tekis mitään, mutta helpottais kummasti elämää ettei tarviis turhaan täytellä papereita ja juosta luukulta toiselle.
Helpottaisi elämää siten ettei tarvitsisi kytätä niitä työkkärin työtarjouksia ja ravata jossain helvetin työharjoitteluissa tai kursseilla joilla ei oikeasti ole mitään muuta virkaa kuin masentaa ihmistä.
Työllistysminen on ihan samassa jamassa ilman työkkäriä kuin työkkärin kanssa, osaan ilman työkkäriäkin valita ne itselleni sopivat työ- tai opiskelupaikat ja hakea niihin. Ei minua nappaa yhtään se, että pakotetaan johonkin ihan höpöhöpökursseille joilla käydään aina läpi ne samat asiat ja runkataan niitä ansioluetteloita vaikka edellisen ohjaajan mielestä se oli jo aivan hyvä. Sitten vaikka sanoo, että ei kiinnosta mennä kun on jo aiemmin ollut samanlaisilla kursseilla ja koulussakin käytiin samat asiat läpi moneen kertaan niin alkaa hirveä mainospuhe siitä miten hyvä se kurssi on, ja jos kieltäytyy niin alkavat hiilostaa muulla tavalla. Ihan vitun turhaa. Ymmärrän sen, että yritetään aktivoida, mutta kyllä minä voin aktivoida itseni vaikka harrastamaan jotain, tekemään linnunpönttöjä tai jotain ulkotöitä, huomattavasti enemmän pää pysyy kasassa niissä kuin jossain tunkkaisessa toimistohuoneessa jauhamassa samaa paskaa sadatta kertaa.
Sitten ne työharjoittelut on ihan paskaa monella tapaa, ensinnäkään niistä ei saa kunnollista korvausta tukien lisäksi ja ne lisät menee suunnilleen matkojen kulkemiseen, työt on niitä mitä muut ei tee eli paskahommia ja oikeita töitä et tule niistä paikoista saamaan kuin ihan jumalaisella munkilla. Se ei kauheasti motivoi mihinkään suuntaan kun on niissä harjoitteluissa tehnyt enemmän hommaa kuin muut olemattomalla "palkalla" ja saa silti kavion kuvan perseelle heti kun jakso loppuu. Siinä tulee vahva tunne, että miksi helvetissä minä edes yritän, tulee vähän sellainen fiilis, että työn hakemisesta rangaistaan. Työkkärin kun heivaa helvettiin niin enää ei olekaan työpaikkojen niin helppoa saada ilmaista työvoimaa ja hehän saattavat jopa työllistää silloin jonkun onnekkaan. Se työkkäri ei tee niitä työpaikkoja tyhjästä vaan tuolla harjoittelukulttuurillaan lisää vaan työttömyyttä. Ja tuntuu, että se on ihan täydellinen suojatyöpaikka jossa ei edes tarvitse osata tehdä mitään, katsoo vaan tietokoneelta tiedot ja kertoo niistä jos nyt osaa sitä tietokonetta käyttää. Jos työt loppuu kesken niin voi laitella jotain turhia mainoksia ihmisten sähköposteihin, yleensä puhelimyyntiä tarjoavia paikkoja vaikka nimenomaan on sanonut monesti, että ihan ehdoton ei on puhelinmyynnille.
Eli tiivistettynä se olisi mahtavaa ettei tarvitse tuhlata kallista aikaansa tällä hetkellä ihan turhassa työkkärissä.
Terveisin Naispelko22
Ai todellakin, mä saisin perustulon, joka nykyisen työmarkkinatuen vertainen summa kerran kuussa, ja töissä käyvä puolisoni saisi siis vielä palkkansa päälle ton perussumman, jep, meillähän vaan rahan määrä kasvaisi, ihanaa, kannatan toki tuollaista järjestelmää!