Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perustulo muuttaisi elämääsi?

Vierailija
14.04.2015 |

Ajatellaan nyt kuvitteellinen tilanne, että vuoden 2016 alusta suomalaisille ruvettaisiin maksamaan perustuloa 560€/kk. Tämä summa tulisi tilillesi joka kuukausi, kuun viimeinen päivä. Mikä elämässäsi muuttuisi? Tekisitkö tämän rahan turvin jotain toisin? Helpottaisiko se elämääsi tai tarjoaisiko uusia mahdollisuuksia?

Itse lähtisin kehittämään yritystoimintaani suuremmalla volyymilla, kun perustulon tuoma takuu kattaisi myöskin niiden hiljaisempien yrittäjäpäivien tuloa. Se olisi minulle taskuraha saada joka kuukausi asuntolaina maksettua ja lopulla työnteolla sitten keräisi kasaan yrittäjävskuutusmsksut ja muut laskut. Lapsi pysyisi päivähoidossa. Pienyrittäjälle perustulo olisi todella tärkeä turva, olisin todella helpottunut ja huojentunut ja varmaan oma stressitasokin laskisi sen myötä kun tietäisi, että on mahdollisuus kehittää jotain uuttakin ilman että rangaistus siitä on täysi palkattomuus ja paine millon ehtii tienata sen menetetyn ajan tuoman loven kukkaroon.

Kommentit (188)

Vierailija
1/188 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan että työtön saisi nykyään tismalleen tuon saman 560e kuin perustulo.
Työtön saa tällä hetkellä tienata 300e ennen kuin se vaikuttaa tukiin. Sen jälkeen ymmärtääkseni jokainen tienattu euro vähentää tukea 50snt.
Jos tienaan työttömänä nyt 800e, siitä 300e on tuota "suojarahaa" ja 500e vaikuttaa tukeeni. Tukeni pienenee 250e. Saan siis tukea 310e, käteen jää yhteensä bruttona 1110e. Mutta kun maksankin tuosta palkastani vaikkapa 10% veroa, jää minulle nettona käteen enää 1030e.
Perustuloa saadessani käteen jäisi nettona 1280e.

Niin että kumpiko kannustaa tekemään pätkätöitä? Se, että saan kaiken tienaamani rahan käteeni, vai se, että ahkeruudestani "sakotetaan"? Nykyään sentään on tuo, että saa tienata 300e ennen kuin se vaikuttaa tukiin. Minun ollessa työttömänä pari vuotta sitten, ei ollut järkeä ottaa yksittäisiä keikkatyöpäiviä vastaan, kun niistä jäi verojen, päivärahavähennysten, työmatkakulujen yms jälkeen yleensä 5-10e käteen. Tekisitkö sinä vitosen päiväpalkalla töitä?
Lisäksi nykyisellään tuosta muutaman päivän työstä seuraa vielä suunnilleen yhtä työpäivää vastaava paperien hankkiminen ja toimittaminen ja työtön-työtön-töissö-työtön -lappujen täyttely ynnä muuta. Perustuloa ei (ilmeisesti?) tarvitsisi joka kuukausi hakea uudestaan kauhean paperisodan saattelemana.

Vierailija
2/188 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo olisi hyvästä. Ei tarvitsisi enää teeskennellä työkkärille hakevansa töitä, jotta saa enemmän tukia. Se on kummankin osapuolen turhaa ja aikaavievää jankkausta, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä. Järkevämpää olisi vaan maksaa ne samat tuet tuin suoraan ilman turhaa vastikkeellisuutta, ettei työkkärin tarvitse tuhlata aikaansa tapauksiin, jotka ovat kirjoilla ihan vain saadakseen isoimmat tuet. Se on myös epäreilua niitä kohta, joiden tarkoitus on oikeasti työllistyä, sillä työkkärille jää vähemmän aikaa heidän kanssaan asiointiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/188 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan toteuttaisin unelmani ja hakisin lääkikseen opiskelemaan. Ei tarttisi potea huonoa omatuntoa loisimiesta miehen rahoilla tukikuukausien loppuessa. Voisin opiskella rauhassa ilman stressiä. En kävisi töissä opiskeluiden ohessa.

Vierailija
4/188 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään suoraan, kuulun keskituloisiin. Kannatan silti perustuloa. Katson saavani hyötyjä välillisesti yhteiskunnan parantuessa ja yrittäjyyden noustessa.

Vierailija
5/188 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:14"]

Ajatellaan nyt kuvitteellinen tilanne, että vuoden 2016 alusta suomalaisille ruvettaisiin maksamaan perustuloa 560€/kk. Tämä summa tulisi tilillesi joka kuukausi, kuun viimeinen päivä. Mikä elämässäsi muuttuisi? Tekisitkö tämän rahan turvin jotain toisin? Helpottaisiko se elämääsi tai tarjoaisiko uusia mahdollisuuksia? Itse lähtisin kehittämään yritystoimintaani suuremmalla volyymilla, kun perustulon tuoma takuu kattaisi myöskin niiden hiljaisempien yrittäjäpäivien tuloa. Se olisi minulle taskuraha saada joka kuukausi asuntolaina maksettua ja lopulla työnteolla sitten keräisi kasaan yrittäjävskuutusmsksut ja muut laskut. Lapsi pysyisi päivähoidossa. Pienyrittäjälle perustulo olisi todella tärkeä turva, olisin todella helpottunut ja huojentunut ja varmaan oma stressitasokin laskisi sen myötä kun tietäisi, että on mahdollisuus kehittää jotain uuttakin ilman että rangaistus siitä on täysi palkattomuus ja paine millon ehtii tienata sen menetetyn ajan tuoman loven kukkaroon.

[/quote]

Tarvitsisi hakea enää asumistukea ja harkinnanvaraista toimeentulotukea, joten ei oikeastaan kamalasti millään tavalla muuten kuin, että tulisi toivottavasti vähän enemmän rahaa käyttöön.

Vierailija
6/188 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 09:36"]Saidsin joitakin kymppejä enemmän kuussa, elämä ei stressaisi. Mutta rehellisesti sanoen en olisi ottanut tämän hetkistä työtäni vastaan, jos perustulo olisi. Mun tulot on ehkä max 770 kuussa...jos saisin tuon tekemättä mitään, niin miksi hajottaisin kroppani tässä huonosti palkatussa työsä? Tekisin asioita, joista pidän ja ryhtysin yrittäjäksi, kun tietäisi,että aivan tyhjämn päälle ei jäisi.   Säästäisin tuosta sen 60 kuussa ja matkustaisin Eurooppaan elokuussa. 

[/quote]hmm... saisit kyllä paljon enemmän kuin joitain kymppejä kuussa. Sun palkkatulosta menisi noin puolet veroihin ja muihin maksuihin, ja perustulon saisit kokonaan käteen.

Vierailija
7/188 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin pitkän tähtäimen kotiäidiksi.

T. Koulutettu, työssäkäyvä nainen

Vierailija
8/188 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se laskisi yli 30% veroprosenttiani, koska perusutlon maksaminen on halvempaa kuin nykyisten järjestelmien ylläpito, vaikka sitä maksettaiinkin kaikille. 

Lisäksi perustaisin yrityksen, jota en ole nyt uskaltanut, sillä menetän työviikosta yhden päivän eli myös yhden päivän tuloa. Uskon yritykseni menestykseen ja toivon, että voisin sen turvin työllistää ihmisiä jatkossa, mutta toistaiseksi siihen ei ole ollut mahdollista.

Saattaisin myös joku päivä uskaltaa hankkia lapsen, mikä ei nyky yhteiskunnallisessa taloustilanteessa tunnu turvalliselta vaihtoehdolta. On hyvin todenäköistä, etten lasta uskalla koskaan tehdä enkä selkeästi ole ainoa, kun katsoo laskevia syntyvyyslukuja. 

Vierailija
9/188 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin osa-aikatyötä ja olisin onnellisempi. Esim. siivousta, lehdenjakoa tms. mitä nykyisellä lainsäädännöllä ja verotuksella ei pysty tekemään jos on laskuja maksettavana.

Vierailija
10/188 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin maata rauhassa kotona. Ei tarttisi enää täytellä eri hakemuksia. Ei tarttisi käydä enää katsomassa inhottabia sossuntätejä, jotka ei anna mulle mitä mun kuuluu saada.

Vierailija
11/188 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:17"]

Saisin maata rauhassa kotona. Ei tarttisi enää täytellä eri hakemuksia. Ei tarttisi käydä enää katsomassa inhottabia sossuntätejä, jotka ei anna mulle mitä mun kuuluu saada.

[/quote]

Pienelläpä sinä pärjäisit!

Vierailija
12/188 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo. Voi hyvä luoja. Toivottavastibse ei ikinä tule menemään läpi!!! Ihan riittävästi on peräkammarinpoikia ja tyttöjä jotka ei tee yhtään mitään yhteiskunnan hyväksi. Jos se perustulo jotenkin menee läpi niin kuka viittii töitä tehdä kun ilmaiseksikin rahaa saa. Eihän tollasella summalla mitään elä vielä, mutta periaatteessa. Ja mistä hitosta ne päättäjät repäisee rahat tuohon?? Kreikastako?? :D tyhmä idea!

Vierailija
13/188 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin opiskella rauhassa ilman tarvittavien opintopisteiden kokoonsaamista, tukikuukausien loppumista peläten ja tulorajoista huolehtimatta

Vierailija
14/188 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma minulla ap, olen itsensätyöllistäjä. Nimenomaan eläkemaksujen kanssa helpottaisi huomattavasti elämää, nykyisen kurjuuden lisäksi kun painaa tieto siitä, ettei vaan pysty kartuttamaan eläkettä tarpeeksi.

Vierailija
15/188 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veroprosentti kasvaisi viiteenkymmeneen ja varmaan turhauttaisi sen verran, että jättäytyisin pois työelämästä ja lopettaisin nyt muita ihmisiä työllistävän ja elättävän sivubisnekseni. Alkaisin sluibailemaan sillä perustulolla...

Vierailija
16/188 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi vähemmän rahaa käytettävissäni, kun joudun kustantamaan muiden perustuloa.

Vierailija
17/188 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parantaisi mun elämää, vaikka saisinkin vähemmän rahaa, mutta mulle on kova kynnys miten paljon ahdistaa olla työkkärin kanssa tekemisissä. Työllistymismahdollisuus pysyisi suurinpiirtein samana, ehkä voisin helpommin ottaa pätkätöitä vastaan.

Vierailija
18/188 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti siitä saisi kieltäytyä. En ottaisi vastaan. T. Kotirouva

Vierailija
19/188 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mahdollistais mun pysymisen lasten kanssa kotona pidempään, jolloin kunnallista päivähoitoa ei tarvittais ja kunta säästäis.

Vierailija
20/188 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:20"]

Minulla olisi vähemmän rahaa käytettävissäni, kun joudun kustantamaan muiden perustuloa.

[/quote]

Höpöhöpö, se ei aiheuta muille kustannuksia, se kustantuu jo olemassa olevilla tuilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan