”Ylikokeneen” työnhaku, miten olette toimineet?
YT:stä jäi musta pekka käteen ja moni johtaja joutui lähtemään, minä muiden muassa. (En ole na ylintä johtoa vaan ehkä ylempää keskijohtoa, kuitenkin liiketoimintayksikön johtoryhmässä),
Ikää ripausta alle 50, päällikkö/johtajakokemusta 15v ja kokonaiskokemus reilu 20v.
On ollut pienoinen järkytys tajuta että osaamiseni ei kelpaa. Olen siis akateeminen ja kouluttanut/kurssittanut itseäni työn ohessa. Mutta joko en pääse edes haastatteluun tai sitten usein käy niin että pääsen ensimmäiseen rekrytointikonsultin haastatteluin, konsultti ymmärtää osaamiseni ja laittaa minut jatkoon, mutta sitten varsinainen yrityksen haastattelu tyssää heti, syynä yleensä että ei haluta liian ”johtajaa”.
En siis mitenkään korosta tätä taustaa ja minulla on motivaatiota vaikka mihin, olen valmis tinkimään palkasta myös.
Miten te muut olette onnistuneet? Tänään itkin taas kun tuli ei kiitos paikasta joka vastasi osaamistani täydellisesti. En päässyt edes haastatteluun.
Joka paikkaan on 50-100 hakijaa joten työvoimapula ei taida mua nyt pelastaa.
Vinkkejä otetaan vastaan! Siivoanko kaiken päällikkö/johtohomman pois CVstä? Vai jätän pois puolet kokemuksesta? Miten sinä onnistuit?
Kommentit (362)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on piiiiitkä kokemus... ei riitä.
Olen nähnyt ikänsä samassa työpaikassa ollutta palaverilihaa, joka ei oikeasti ole tuottanut juuri mitään ainakaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Takana loistava tulevaisuus, joskus nuorena takoivat meriittinsä ja sen jälkeen on ollut lähinnä jäähdyttelyä ja virran mukana kellumista. Eivät ole uudistuneet ja kehittäneet osaamistaan, vaan se jäi sinne menneisyyteen.
Senioritason tekijöillä pitäisi olla jo näkemystä ja kyky saada aikaan liikettä ja tulosta. NIin että he tuovat taloon moninkerroin enemmän rahaa kuin mitä itse kustantavat talolle. Ainakin jos meinaavat senioritason palkoille päästä, mitä yleensä haluavat.
Kuvailit hyvin stereotypian mitä luullaan. Tajuatko itse ollenkaan että samaan stereotypiaan niputat ne jotka oikeasti on aikaansaavia, tehokkaita ja tuottavia? Se että ne on niitä, ei auta mitään, jos rekrytoija jo valmiiksi ajattelee että hohhoijaa, taas nuutuneita ikäihmisiä.
Mutta loistavasti paljastit sen mitä moni rekrytoija ajattelee….
En niputtanut mitään, koska juuri viestini loppupuolella kerron niistäkin, ketkä ovat vielä aikaansaavia, tehokkaita ja tuottavia. Totta kai näitä on, mutta on valetta väittää, etteikö toisenkin laisia olisi. Ja jos he perustelevat vain pitkällä työkokokemuksella, miksi joku työ pitäisi saada, niin ei se todellakaan riitä.
Sama mitä moni täällä on perään kuuluttanut, että pitää osaa kertoa, mitä on saanut aikaan ja mitä tulisi saamaan aikaan seuraavassa työpaikassa.
Niin, pitää pitää, mutta miten? Olen se joka kyseli esimerkkihakemuksen perään enkä ole esimerkkiä saanut (yksi sekava vastaus vain tuli siihen).
Moni ”nuutunut surkea Pertti” saattaa olla oikeasti tosi hyvä muttei vaan osaa kertoa siitä.
Ei siihen ole mitään valmista sapluunaa, siksi ei voi antaa yksikäsitteistä vastausta. Etenkään se ei onnistu täysin tuntemattomalle tietämättä edes alaa, jolla olet. Parhaiten sua voisi ehkä auttaa joku työkaveri, joka ymmärtää mitä osaat, mutta jolla on myös kykyä sanoa "Et voi kirjoittaa olleesi tässä meidän Tulevaisuus-projektissa, kun ei se kellekään muulle sano mitään. Kerro siitä, että korvattiin se meidän vanha järjestelmä uudella ja sä olit se, joka kartoitti kaikki meidän nykytoiminnot ja löysit niistä eniten arvoa tuottavat prosessit, ne siirrettiin uuteen järjestelmään ja nyt saadaan tehtyä tää juttu puolet nopeammin kuin ennen."
Itsensä esittely on jotenkin syvällä, mun teini alkoi luonnostaan kirjoittaa ihan samanlaisia hakemuksia. "Olen Ville, 16-vuotias helsinkiläinen poika ja etsin kesätöitä". Sanoin nätisti, että sun nimi ja ikä näkyy tuosta toisesta kohtaa ja iän nyt voi päätellä siitäkin, että olet juuri lopettanut peruskoulun ja se nyt on itsestään selvää, että haet kesätöitä, kun ei jätskikiska ole talvella edes auki.
Yleislinjoja löytyy netistä paljonkin, mutta eka kappale räätälöidään aina työpaikkakohtaisesti, korostat siinä motivaatiotasi hakea juuri sitä paikkaa. Mikä sinua ilmoituksessa kiinnosti (älä kirjoita "kiinnostuin ilmoituksesta heti!" koska se ei kerro m-i-k-s-i kiinnostuit) ja mitä sinulla on firmalle tarjota.
Seuraavassa kappaleessa esittelet mitä olet tehnyt, mutta älä siinäkään listaa, että olet ollut asiakaspäällikkönä Zxtum Oy:ssa ja markkinointipäällikkönä Mutxz Oy:ssa, kun kumpikin voi tarkoittaa ihan mitä tahansa. Ne voivat olla puhelinmyyntiä ja somen päivitystä lukiopohjalta tai oikeasti vastuullinen pesti kaikesta asiakashallinnasta ja markkinointistrategian luomisesta. Firmojen nimet eivät lähtökohtaisesti hakemuksen puolelle kuulu, etenkään jos nimet eivät sano kellekään mitään. Itsekin olen ollut alansa markkinajohtajalla, jossa on nelinumeroinen määrä työntekijöitä, eikä kukaan tiedä ko. firmaa nimeltä.
Kirjoita siis mitä olet oikeasti tehnyt! Tämä on se vaikein kohta, sillä asia pitää esittää jotenkin yleistajuisesti, mutta kuitenkin niin, että osaamisesi ja tekemisesi tosiasiallinen taso tulee esiin. On eri asia olla pankin kultapossukerho-ohjelman suunnittelupäällikkö kuin yrityslainojen luottoriskipäällikkö. Ei kaikki pankissakaan tiedä mitä noihin töihin kuuluu.
Kirjoita myös millainen työntekijä olet ja millaisista töistä olet pitänyt. Hyödynnä tässä kaikkea saamaasi palautetta ja kysy sitä ihan reippaasti työkavereilta. "Miten kuvailisit minua?" Älä taaskaan listaa "olen tarkka ja huolellinen" vaan "olen tunnettu siitä, että olen aina ajoissa töissä".
Tärkeää on, että hakemus on itsesi näköinen. Siksi se vakiomalli ei käy. Muuten käy niin, että annat tietyn kuvan itsestäsi hakemuksessa, mutta et pysty toistamaan sitä haastattelussa, koska teksti ei ollutkaan omaasi.
Tällaisen hakemuksen kirjoittamiseen menee aikaa, mutta kun saat sen kerran kohdilleen, voit hyödyntää reilusti yli puolet tekstistä jokaiseen hakemukseen jatkossa. Eihän sinun kokemuksesi tai persoonasi muutu, mutta vähän kannattaa niitäkin kappaleita hioa haettavaan paikkaan nähden.
Itselleni elämä on karvaasti opettanut sen, että jos koko hakemus pitää kirjoittaa alusta loppuun uusiksi, hakee itselleen ihan vääränlaista paikkaa, eikä siellä tule viihtymään.
Vierailija kirjoitti:
Ei millään kontakteilla saa töitä tuossa iässä. Se toimii vaan nuorilla.
Juuri päinvastoin. Junoreita palkataan paljon näillä massahauilla.
Kokeneet saavat uusia työpaikkoja vanhoista asiakkaista, yhteistyökumppaneista jne. eli sieltä verkostostaan. Olet tehnyt aiemmin työsi hyvin vaikka asiakkaalle ja sitten sopivalla hetkellä kyselet töitä tai vinkkejä, tietääkö ketään, joka olisi palkkaamassa.
Näin useimmat tuttuni ovat vaihtaneet työpaikkaa - ei osallistumalla näihin "200 henkilöä hakijoina" -massahakuihin. Tai sitten niin, että heidät on headhuntattu esim. LinkedInin kautta.
LinkedIniä ei kannata vähätellä yhtään, jos teet asiantuntija/johtohommia liike-elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla hakijoista paras, että saa paikan. Se on todella vaikeaa, jos lähettää sen sadanensimmäisen hakemuksen. Helpointa on olla paras olemalla ainoa.
Tee lista kiinnostavista yritystyksistä. Hanki päättääjälista, vaikka ostamalla. Ala soittamaan ja kysy onko tarvetta sun osaamiselle. Todennäköisesti ei ole, mutta sitten kun tarvetta on, niin ne palaa sulle, kenties ilman, että edes kysyvät muita.
Älä lannistu, pelin henkeen kuuluu, että lähes aina tulee turpiin, mutta viikossa sä soitat kuitenkin helposti satoja puheluita, jos yksi sadasta johtaa jonnekin, niin sulla on hyvä kontakti monta kertaa viikossa.
Ei toimi. Toimi vielä 10v sitten mutta nykyään kukaan ei vastaa puhelineen - ei edes tj - ja kukaan ei tykkää noista kylmäsoitoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä, mikä siinä iässä työnantajaa pelottaa vielä senkin jälkeen, jos on valmis tinkimään palkkatasosta. Huonojen kokemusten takia itseäni rekrytoivana esihenkilönä epäilyttää iäkkäissä työnhakijoissa kaksi asiaa: 1) ovatko vielä kykeneviä oppimaan uutta ja 2) sopeutuvatko työpaikan toimintatapoihin vai vaativatko jääräpäisesti, että pitää voida toimia siten kuin on tottunut aiemmissa työpaikoissa toimimaan. Joustavuus ja uuden oppimiskyky, näitä kannattaa korostaa haastattelussa.
Olet varmaan juuri ketjussa kuvattu parikymppinen rekrytoija.
Olen itse yli 50v muutosjohtaja, joten mitäpä luulet että olenko muutoskykyinen, oppimiskykyinen ja sopeutuva uuteen? :)Juuri olin tulossa sanomaan, että nytpä rekrytoiva esihenkilö paljastikin kaikki ennakkoluulonsa ja sterotypiansa. Ihan oikeasti, viisikymppinen ei ole mikään vanha koira, joka ei kykene oppimaan uutta saati vänkää uudelle työpaikalleen jotain entisen työpaikkansa käytäntöjä. Haloo!! Ärsyttää aivan kamalasti, että rekrytoijat OIKEASTI ajattelevat näin.
Ei se älli viisikymppisen suorittajan päästä valahda pois vain sen takia, että on yt-neuvotteluissa potkittu pihalle. Ne vanhat jäärät istuvat vanhusten asumispalveluyksiköissä vänkäämässä, kyllä viisikymppiset on ihan työelämän kärkeä. Lisäksi ei ole enää taaperoita hoidettavana ja kokemusta kertynyt.
Valitettavasti eivät ole stereotypioita, vaan perustuvat puhtaasti huonoihin kokemuksiin. Olen itsekin noin viisikymppinen, joten todellakin toivoisin, että edes omat kokemukseni olisivat positiivisempia. Olen siis itse rekrytoinut ennakkoluulottomasti myös viisikymppisiä. Pieleen meni, valitettavasti. Perhevapaat eivät sen sijaan ole oman kokemuksen mukaan mikään ongelma. Päteviä nuoria saadaan kyllä sijaisiksi ja heistä kasvatettua uusia osaajia alalle. Nuoria naisia rekrytoin erittäin mielelläni.
Olet siis setämies…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko, jos hakisit työpaikkoja joissa firma hakee itse eikä konsulttifirman avulla? Rekrytointikonsultit ovat usein kovin nuoria ja heillä on taipumus suosia nuoria jatkoon. Näin pääsisit suoraan keskustelemaan yrityksen johdon kanssa.
Itsellä on pari kokemusta rekrytointikonsulteista ja niissä reilu parikymppiset konsultit arvioivat älykkyysosamäärääni ja työkokemustani varsin touhukkaasti. Olen kirjoittanut ylioppilaaksi varmaan aikaisemmin kuin ko. konsultit olivat edes syntyneet.
Tuntui tosi hoopolta, että ihmiset joilla ei edes ole edellytyksiä ymmärtää koko uraani ja osaamistasoani kuitenkin näin tekivät. Pääsin myöhemmin töihin pienempään firmaan, jonka toimitusjohtaja itse suoritti rekrytoinnin.
N48Tämä on varmasti hyvä neuvo. Nykyään vaan moni firma mielellään käyttää noita nuoria konsultteja. Ap
Toivotan sinulle tosi paljon onnea työnhakuun! Pikkusen hirvittää itselläni sama tilanne, jos joutuisin työttömäksi. Pienempien firmojen kanssa kannattaa vältellä korporaatioslangia ja keskittyä siihen, mitä annettavaa sinulla on firmalle eli mitä toisit tullessasi. Kannattaa myös katsella boxin ulkopuolelle, jos osaamisellasi olisi käyttöä myös muilla aloilla.
Olen miettinyt, että jos työttömyys iskisi niin uudelleenkouluttautuisin kirjanpitäjäksi. Niille on aina töitä ja yrittäjyys olisi myös vaihtoehto. Olen pikkutarkka ja perusymmärrys kirjanpidosta löytyy jo. Nyt sainkin idean, että voisin alkaa opiskella tätä töiden ohessa :D
Jos on AMK-tutkinto tai ylempi koulutus, niin voi opiskella pedagogiset opinnot noin vuodessa. Tällä tutkinnolla voi päästä ammattikouluun opettajaksi omalle alalle en. Palkka ei tietysti ole mahdoton, mutta ne kesälomat.
Ei oo enää amiksen opeilla pitkiä kesälomia! Vuosityöaika vei ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun firman ylintä johtoa tai keskijohdossa työskennelleitä ihmisiä YT-neuvottelujen seurauksena irtisanotaan, niin se ei ole kovinkaan hyvä meriitti, jos hakee samantasoista työpaikkaa jostain muualta. Nämä johtajat ovat epäonnistuneet tehtävissään, kun niitä ei enää yrityksessä tarvita, ja voikin kysyä että kannattaako sellaista henkilöä palkata, joka ei ole osannut tehtäviään hoitaa.
Ei se mene noin. Olen itse hr-johtaja ja irtisanonut loistavia johtajia ihan vaan siksi että osakekurssia halutaan ylös, hallintoa kevennetään yhdellä väliportaalla tai taloon tulee uusi toimari joka putsaa vanhan johtoryhmän kerralla. Missään näistä tapauksista johtajissa ei ollut mitään vikaa.
Tällästä ei kyllä tapahdu kuin korkeintaan jossain valtionyhtiöissä ja mahdollisesti hyvin pienissä firmoissa. Ei tuloksellista ja tavoitteet täyttävästä johtajasta helpolla luovuta. Varsinkin jos vaihtoehtona on keltanokan palkkaaminen.
Sitä pitää vaan hakea lähihoitajan koulutukseen. Tuolla alalla riittää töitä ja karu totuushan on,että muilla aloilla ei juuri ole. En pilkkaa lähihoitajia, mutta todella ihmettelen sitä, että kaikki mahdolliset ollaan tuonne työntämässä kun muutakaan ei ole. Itse pitkäaikaistyöttömänä tradenomina oikeasti pelkään, milloin itse tuohon koulutukseen joudun. Koulutustasi vastaavasta työstä en ole enää pitkään aikaan edes haaveillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, oikeasti ei pidä jättää niitä johtohommia pois cvstä, kosla ae näyttää siltä, että sulla on ollut vuosien stagnaattinen laiska ja pysähtynyt ura. Sen sijaan pitää esittää hyvä syy sille, miksi nyt haluat suuntautua vähän uudelleen ja sillä uudella suuntausalalla olet valmis ottamaan alemman pestin koska alan hienoisesti vaihtuessa sun pätevyyskin kaipaa vähän harjoitusta.
No oikeastaan sillä ei ole väliä onko niitä vai ei sillä joka TAPAUKSESSA 50v ikä on aina hylky. Niin ei saisi olla mutta jostain syystä niin on.
Mua ihmetyttää miksi kukaan ei tajua tässä mitään kaksinaismoralistista. Siis täälläkin moni toitottaa että ei mikään 50v ole enää mitään työelämässä - ja samaan aikaan meillä on pressa 75v ja moni johtaja ja korkea virkamies 60v kieppeillä. Eli jotenkin jännästi ne onkin pätevitä mutta työtä HAKEVA samanikäinen ei olekaan pätevä?
Tää ajattelu tulisi haastaa. Moni firma sivuillaan selittää miten ollaan heterogeenisiä ja halutaan diversiteettiä eikä ikä tai rotu tai sukupuoli vaikuta mihinkään. Sitten toimitaan kuitenkin täysin päinvastoin.
Suomi menettää oikeasti ihan valtavan osaamispotentiaalin sillä vääristyneellä ajatuksella että 50v on kehäraakki jolla ei ole mitään virkaa.
Eläkeikä on alle viisikymppisillä 67v joten työaikaa on siinä vielä 17 v tai enemmänkin.Tää on asia jolle pitäisi tehdä jotain.
Tuo on kyllä minustakin todella outoa. Mutta sitten taas jotkut, ainakin miehet, saavat töitä vielä kuusikymppisenä. Esim. Isäni vaihtoi työpaikkaa n. 58-vuotiaana, vaihtoi vielä aika erilaisiin tehtäviin. Kyseessä on toki merkittävä johtotehtävä että ehkä se kokemus siinä sitten ratkaisee, vain ylimpiin tehtäviin pääsee vanhana, jos on riittävästi kokemusta ja taitoa. Ehti olla siinä uudessa työssä kuitenkin vielä n. 7 vuotta ennen kuin jäi eläkkeelle.
En tiedä onko sukupuolikysymys. Miehille ikä ja kokemus on plussaa, naisille miinusta. Kun oma ikäni alkoi kolmosella, pääsin aina haastatteluun ja jonkun kerran sain jopa valita useista työtarjouksista. Kun ikä alkaa nelosella ja omaat esihenkilökokemusta tai olet toiminut johtotehtävissä, ei sinua enää kutsuta haastatteluihin. Jos jätän esihenkilötyöt tai johtajanpestin pois hakemuksesta, voin hakea asiantuntijatehtäviin, joissa nuoremmat menevät heittämällä ohi niin palkkatoiveensa kuin ikänsä puolesta.
Todella lyhyt on naisen kelvollinen työikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun firman ylintä johtoa tai keskijohdossa työskennelleitä ihmisiä YT-neuvottelujen seurauksena irtisanotaan, niin se ei ole kovinkaan hyvä meriitti, jos hakee samantasoista työpaikkaa jostain muualta. Nämä johtajat ovat epäonnistuneet tehtävissään, kun niitä ei enää yrityksessä tarvita, ja voikin kysyä että kannattaako sellaista henkilöä palkata, joka ei ole osannut tehtäviään hoitaa.
Juuri tätä olin itsekkin sanomassa. Minuakin mietityttäisi eniten syy miksi päätettiin irtisanoa, eikä esim siirretty firman sisällä. Jokainen tietää, että hyvistä tekijöistä ei luovuta, kuin äärimmäisestä pakosta.Sinuna miettisin tähän hyvät perustelut ja asiasta kannattaa mainita jo hakemuksessa.
Niinhän sä luulet. Moni kuvittelee, että yt:eissä voi vaan irtisanoa juustohöylällä kaksi per tiimi ja kutsua ne sitten takaisin, kun taas tarvitaan.
Eivät ne tule takaisin, eikä niitä voi siirtää toisiinkaan toimintoihin, kun kaikkialta irtisanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mene noin. Olen itse hr-johtaja ja irtisanonut loistavia johtajia ihan vaan siksi että osakekurssia halutaan ylös, hallintoa kevennetään yhdellä väliportaalla tai taloon tulee uusi toimari joka putsaa vanhan johtoryhmän kerralla. Missään näistä tapauksista johtajissa ei ollut mitään vikaa.
Tällästä ei kyllä tapahdu kuin korkeintaan jossain valtionyhtiöissä ja mahdollisesti hyvin pienissä firmoissa. Ei tuloksellista ja tavoitteet täyttävästä johtajasta helpolla luovuta. Varsinkin jos vaihtoehtona on keltanokan palkkaaminen.
Päinvastoin, nimenomaan isoissa korporaatiosssa strategiset johdon päätökset pyyhkii yli kokonaisia toimintoja ja osastoja - täysin tuloksesta riippumatta - kun päätetään vaihtaa ydinaluetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla hakijoista paras, että saa paikan. Se on todella vaikeaa, jos lähettää sen sadanensimmäisen hakemuksen. Helpointa on olla paras olemalla ainoa.
Tee lista kiinnostavista yritystyksistä. Hanki päättääjälista, vaikka ostamalla. Ala soittamaan ja kysy onko tarvetta sun osaamiselle. Todennäköisesti ei ole, mutta sitten kun tarvetta on, niin ne palaa sulle, kenties ilman, että edes kysyvät muita.
Älä lannistu, pelin henkeen kuuluu, että lähes aina tulee turpiin, mutta viikossa sä soitat kuitenkin helposti satoja puheluita, jos yksi sadasta johtaa jonnekin, niin sulla on hyvä kontakti monta kertaa viikossa.Ei toimi. Toimi vielä 10v sitten mutta nykyään kukaan ei vastaa puhelineen - ei edes tj - ja kukaan ei tykkää noista kylmäsoitoista.
Nämä ei toimi edes niihin (pikku)firmoihin, joilla lukee kotisivuilla "lähetä CV:si ja hakemuksesi Mikalle". Ei ne halua niitä viestejä, ellei niillä ole jotain auki. Noihin ei lähetetä edes vastausta "Kiitos viestistäsi, palailen, jos meiltä aukeaa jotain". Ei vastata mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssiyhtiöissä kyllä tapahtuu myös, kaiken kokoisissa firmoissa. Toki poispotkittu johtaja saa kultaisen kädenpuristuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, nimenomaan isoissa korporaatiosssa strategiset johdon päätökset pyyhkii yli kokonaisia toimintoja ja osastoja - täysin tuloksesta riippumatta - kun päätetään vaihtaa ydinaluetta.[/quote
Juuri näin. Iso korporaatio keskittää toimintojaan ja myy jonkun sivubusineksensa kilpailijalle. Kauppojen jälkeen uusi omistaja korvaa johtajat omilla miehillään ja naisillaan, ja edelliset saa mennä vaikka olisivat maailman pätevimpiä.
Ketjun parhaat neuvot ovat mielestäni olleet;
- ikä pois näkyvistä
- yli 15v vanha työkokemus pois näkyvistä
- johtoryhmökokemus piiloon ja pois CVstä
- korostaa oppimiskykyä ja muutoshalua
Ja sitten vaan alemman tasoisiin paikkoihin hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, nimenomaan isoissa korporaatiosssa strategiset johdon päätökset pyyhkii yli kokonaisia toimintoja ja osastoja - täysin tuloksesta riippumatta - kun päätetään vaihtaa ydinaluetta.
Me fuusioiduttiin toisen firman kanssa, A osti paljon pienemmän B:n, ja kaikki johtajapaikat jaettiin uusiksi. Sen jälkeen alkoi yt:t ja irtisanottavat luonnollisesti menivät sen mukaan oliko johtaja itse ollut A:ssa vai B:ssä. Erityisen pahaa jälkeä tuli niillä osastoilla, joilla oli B-taustainen johtaja. Siinä lähti valtavasti osaamista ja kokemusta, kun kaikki irtisanottavat oli A-taustaisia.
Vierailija kirjoitti:
Sitä pitää vaan hakea lähihoitajan koulutukseen. Tuolla alalla riittää töitä ja karu totuushan on,että muilla aloilla ei juuri ole. En pilkkaa lähihoitajia, mutta todella ihmettelen sitä, että kaikki mahdolliset ollaan tuonne työntämässä kun muutakaan ei ole. Itse pitkäaikaistyöttömänä tradenomina oikeasti pelkään, milloin itse tuohon koulutukseen joudun. Koulutustasi vastaavasta työstä en ole enää pitkään aikaan edes haaveillut.
Olen siis 38-vuotias nainen, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä. Tuskin koskaan tulen tekemäänkään. Ehkä tosiaan olisi pitänyt heti lukion jälkeen vaan opiskella lähihoitajaksi, siis tuo koulutus oli olemassa jo silloin, mutta eipä sitä silloin järjellä ajatellut. Näen tulevaisuuteni niin, että työttömyyteni jatkuu kunnes pääsen eläkkeelle tai sitten pitää kouluttautua uudelleen sellaiselle alalle, jolta voi jopa löytää töitä, vaikka ala ei edes olisi mieluinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, nimenomaan isoissa korporaatiosssa strategiset johdon päätökset pyyhkii yli kokonaisia toimintoja ja osastoja - täysin tuloksesta riippumatta - kun päätetään vaihtaa ydinaluetta.[/quote
Juuri näin. Iso korporaatio keskittää toimintojaan ja myy jonkun sivubusineksensa kilpailijalle. Kauppojen jälkeen uusi omistaja korvaa johtajat omilla miehillään ja naisillaan, ja edelliset saa mennä vaikka olisivat maailman pätevimpiä.Just näin. Monta yrityskauppa nähneenä voin sanoa että loistavatkin johtajat saa kenkää ilman mitään omaa syytä.
Mulle sanottiin jo nuorena valmistuttuani kun hain työpaikkaa että olin kuulemma ylikoulutettu paikkaan. Muualle jotkut ovat päässeet ylikoulutettuna ja sanottu että jos tämä työ sulle kelpaa.
Tervetuloa joukkoon, täällähän meitä työnhakijoita on muutama muukin.
Hirveä sanoa mutta vaikka on minkä tason SVP niin ainoa keino työllistyä tuossa iässä on rekrykoulutus ja sen jälkeen harjoittelu yrityksessä. Joka EHKÄ palkkaa sinut lopulta.